Początki CNC
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 10
- Rejestracja: 15 kwie 2009, 10:22
- Lokalizacja: dreamland
Odnośnie programu kursu to ten, który mnie interesuje przedstawia się tak:
http://www.ckp.rzeszow.pl/images/storie ... ia_cnc.pdf
Który kurs według Was jest lepszy ten który podałem z Rzeszowa czy ten z CKP we Wrocławiu?
Osobiście uważam, że taki kurs jest mi potrzebny i myślę,że pieniądze wydane na taki kurs nie będą stracone. Ale zanim się wybiorę na taki kurs zamierzam przeczytać jakiś podręcznik np.:
http://www.allegro.pl/ite...wys_gratis.htm
żeby mieć już jakąś wiedzę i wiedzieć o co pytać, w tym podręczniku są również podstawy rysunku technicznego.Co myślicie o tym podręczniku? Będzie dobry na początek?
http://www.ckp.rzeszow.pl/images/storie ... ia_cnc.pdf
Który kurs według Was jest lepszy ten który podałem z Rzeszowa czy ten z CKP we Wrocławiu?
Osobiście uważam, że taki kurs jest mi potrzebny i myślę,że pieniądze wydane na taki kurs nie będą stracone. Ale zanim się wybiorę na taki kurs zamierzam przeczytać jakiś podręcznik np.:
http://www.allegro.pl/ite...wys_gratis.htm
żeby mieć już jakąś wiedzę i wiedzieć o co pytać, w tym podręczniku są również podstawy rysunku technicznego.Co myślicie o tym podręczniku? Będzie dobry na początek?
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 5776
- Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
- Lokalizacja: Westfalia
Przejrzałem ten program.
Najbardziej podoba mi się szósty punkt programu: Przenoszenie napisanych programów na dyskietce 3,5" z stanowiska symulacyjnego na obrabiarkę. Wykonywanie przedmiotów według programów. Czas dwie godziny
Te dwie godziny, to zabawa z dyskietką, czy wykonywanie programów? Może się czepiam, ale nowe obrabiarki to raczej wolą pendriwy, albo pracują w sieci (jak u mnie)! Dyskietki, no cóż, można i tego uczyć. W sumie tasiemki papierowej też się jeszcze nieraz używa.
I chyba zaczynam żałować, że takiego kursu nie skończyłem, bo punkty 7 i 8 są dla mnie niezrozumiałe. W jednym chodzi o pisanie programów wałków wielostopniowych zawierających krawędzie w kształcie łuków a w drugim o zastosowanie funkcji G2 G3 w programowaniu wałków.
Zaraz zaraz - a cóż to jest wałek, zawierający krawędzie w kształcie łuków. Dla mnie każda krawędź wałka ma kształt okręgu. Tak - okręgu
Dla mnie (sprawdziłem w słowniku języka polskiego) krawędź to miejsce styku dwóch płaszczyzn, miejsce gdzie się spotykają dwie powierzchnie. W wałku zawsze będzie to okrąg. Być może autorowi programu chodziło o przekroje tych wałków, w których występują łuki. no ale przekroju z krawędzią to osoba, mająca odrobinę do czynienia z techniką mylić nie powinna.
Znowu nie, bo wówczas byłoby to tożsame czynności. Przecież do wykonania łuku zastosujemy właśnie G2, albo G3. To czego uczą w punkcie 7, skoro interpolacja kołowa jest dopiero w 8?
Nauczanie opiera się na podstawie systemu Emcotronic TM-02 - bo taki mają akurat we Wrocławiu. Ja mam pytanie do wszystkich uczestników forum. Czy wiecie, gdzie praktycznie wykorzystuje się takie sterowania? Wygląda to tak - http://mechanica.gsm-munsterbilzen.be/M ... frees.html
Po co się tego uczyć? Pomoże w bezproblemowym rozpoczęciu pracy na obrabiarce z systemem heidenhain czy nawet nowym Sinumerikiem? A oceniamy dość dobry przecież ośrodek, jak jest w innych?
Najbardziej podoba mi się szósty punkt programu: Przenoszenie napisanych programów na dyskietce 3,5" z stanowiska symulacyjnego na obrabiarkę. Wykonywanie przedmiotów według programów. Czas dwie godziny

Te dwie godziny, to zabawa z dyskietką, czy wykonywanie programów? Może się czepiam, ale nowe obrabiarki to raczej wolą pendriwy, albo pracują w sieci (jak u mnie)! Dyskietki, no cóż, można i tego uczyć. W sumie tasiemki papierowej też się jeszcze nieraz używa.
I chyba zaczynam żałować, że takiego kursu nie skończyłem, bo punkty 7 i 8 są dla mnie niezrozumiałe. W jednym chodzi o pisanie programów wałków wielostopniowych zawierających krawędzie w kształcie łuków a w drugim o zastosowanie funkcji G2 G3 w programowaniu wałków.
Zaraz zaraz - a cóż to jest wałek, zawierający krawędzie w kształcie łuków. Dla mnie każda krawędź wałka ma kształt okręgu. Tak - okręgu

Znowu nie, bo wówczas byłoby to tożsame czynności. Przecież do wykonania łuku zastosujemy właśnie G2, albo G3. To czego uczą w punkcie 7, skoro interpolacja kołowa jest dopiero w 8?
Nauczanie opiera się na podstawie systemu Emcotronic TM-02 - bo taki mają akurat we Wrocławiu. Ja mam pytanie do wszystkich uczestników forum. Czy wiecie, gdzie praktycznie wykorzystuje się takie sterowania? Wygląda to tak - http://mechanica.gsm-munsterbilzen.be/M ... frees.html
Po co się tego uczyć? Pomoże w bezproblemowym rozpoczęciu pracy na obrabiarce z systemem heidenhain czy nawet nowym Sinumerikiem? A oceniamy dość dobry przecież ośrodek, jak jest w innych?
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 10
- Rejestracja: 15 kwie 2009, 10:22
- Lokalizacja: dreamland
A co powiecie na ten kurs i jego program:
http://www.ckp.rzeszow.pl...uczania_cnc.pdf
???
Podręcznik,który chcę zakupić zawiera taką treść:(co o nim myślicie ?)
W.Habrat
Wydawnictwo "KaBe"
Wprowadzenie
1. Budowa obrabiarek sterowanych numerycznie
1.1. Charakterystyka obrabiarek sterowanych numerycznie
1.2. Struktura sterowania numerycznego obrabiarek
1.3. Osie sterowane numerycznie
1.4. Odmiany konstrukcyjne obrabiarek sterowanych numerycznie
1.4.1. Tokarki NC
1.4.2. Frezarki NC
1.4.3. Centra obróbkowe
1.4.4. Szlifierki NC
1.4.5. Rekonfigurowalność obrabiarek
1.4.6. Inne obrabiarki sterowane numerycznie
1.5. Punkty charakterystyczne obrabiarki
1.6. Układy sterowania numerycznego CNC
1.7. Korpusy i prowadnice
1.8. Zespoły napędowe
1.9. Układy pomiaru położenia i przemieszczenia
1.10. Urządzenia do wymiany narzędzi
2. Podstawy technologii obróbki
2.1. Podstawy rysunku technicznego
2.1.1. Rzutowanie
2.1.2. Zasady wymiarowania
2.1.3. Tolerancje wymiarów
2.1.4. Oznaczanie chropowatości
2.1.5. Oznaczenia tolerancji kształtu i położenia
2.2. Matematyczne podstawy opisu geometrycznego
2.3. Dokumentacja techniczna
2.4. Ustalanie baz obróbkowych
2.5. Podstawowe metody obróbki skrawaniem
2.5.1. Toczenie
2.5.2. Frezowanie
2.5.3. Wiercenie, rozwiercanie, pogłębianie
2.6. Narzędzia skrawające
2.6.1. Budowa narzędzi skrawających
2.6.2. Fizykalne podstawy skrawania
2.6.3. Geometria ostrza i jej wpływ na obróbkę
2.6.4. Materiały narzędziowe
2.6.5. Oznaczenia kodowe narzędzi skrawających wg ISO
2.6.6. Dobór narzędzi obróbkowych i parametrów skrawania z wykorzystaniem elektronicznego katalogu CoroGuide
3. PODSTAWY PROGRAMOWANIA OBRABIAREK CNC
3.1. Komputerowe sterowanie numeryczne
3.2. Czynności składające się na tworzenie programu sterującego
3.3. Metody programowania obrabiarek CNC
3.3.1. Programowanie ręczne
3.3.2. Programowanie automatyczne
3.3.3. Programowanie dialogowe
3.4. Podstawy programowania ręcznego układów CNC Sinumerik na bazie kodu ISO
3.4.1. Struktura programu sterującego
3.4.2. Podprogramy
3.4.3. Deklaracja sposobu wymiarowania
3.4.4. Programowanie funkcji ruchu
3.4.5. Programowanie obróbki gwintów
3.4.6. Programowanie funkcji związanych z układami współrzędnych i ich transformacjami
3.4.7. Inne funkcje przygotowawcze
3.4.8. Programowanie funkcji związanych z narzędziem i jego wymiarami
3.4.9. Programowanie parametryczne
3.4.10. Programowanie funkcji technologicznych
3.4.11. Programowanie funkcji pomocniczych
3.4.12. Programowanie cykli obróbkowych
3.4.13. Cykle obróbki wiertarskiej
3.4.14. Cykle obróbki frezarskiej
3.4.15. Cykle obróbki tokarskiej
3.4.16. Skrócony opis podstawowych funkcji programowania układów CNC FANUC (seria 16i/18i/160i/180i-MB)
3.4.17. Skrócony opis podstawowych funkcji programowania układów CNC HEIDENHAIN (iTNC 530)
3.4.18. Skrócony opis podstawowych funkcji programowania układów CNC PRONUM (630T, 640FC)
4. Przygotowanie do obróbki oraz diagnostyka procesu skrawania
4.1. Podstawowe czynności obsługowe układu sterowania
4.1.1. Charakterystyka pulpitu układu sterowania
4.1.2. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych w układach CNC
4.1.3. Symulacja obróbki
4.2. Uzbrojenie obrabiarki
4.2.1. Uchwyty narzędziowe
4.2.2. Uchwyty przedmiotowe
4.2.3. Stoły obrotowe i urządzenia podziałowe sterowane numerycznie
4.3. Przykład określania punktu zerowego przedmiotu obrabianego
4.4. Metody określania wymiarów narzędzia
4.5. Zużycie i uszkodzenie narzędzi
4.6. Diagnostyka obrabiarki
4.6. Metody pomiaru przedmiotu obrabianego
4.6.1. Pomiary w trakcie obróbki
4.6.2. Pomiary z wykorzystaniem sondy pomiarowej
4.6.3. Pomiary z wykorzystaniem czujnika krawędziowego
4.6.4. Podstawowe przyrządy miernictwa warsztatowego
http://www.ckp.rzeszow.pl...uczania_cnc.pdf
???
Podręcznik,który chcę zakupić zawiera taką treść:(co o nim myślicie ?)
W.Habrat
Wydawnictwo "KaBe"
Wprowadzenie
1. Budowa obrabiarek sterowanych numerycznie
1.1. Charakterystyka obrabiarek sterowanych numerycznie
1.2. Struktura sterowania numerycznego obrabiarek
1.3. Osie sterowane numerycznie
1.4. Odmiany konstrukcyjne obrabiarek sterowanych numerycznie
1.4.1. Tokarki NC
1.4.2. Frezarki NC
1.4.3. Centra obróbkowe
1.4.4. Szlifierki NC
1.4.5. Rekonfigurowalność obrabiarek
1.4.6. Inne obrabiarki sterowane numerycznie
1.5. Punkty charakterystyczne obrabiarki
1.6. Układy sterowania numerycznego CNC
1.7. Korpusy i prowadnice
1.8. Zespoły napędowe
1.9. Układy pomiaru położenia i przemieszczenia
1.10. Urządzenia do wymiany narzędzi
2. Podstawy technologii obróbki
2.1. Podstawy rysunku technicznego
2.1.1. Rzutowanie
2.1.2. Zasady wymiarowania
2.1.3. Tolerancje wymiarów
2.1.4. Oznaczanie chropowatości
2.1.5. Oznaczenia tolerancji kształtu i położenia
2.2. Matematyczne podstawy opisu geometrycznego
2.3. Dokumentacja techniczna
2.4. Ustalanie baz obróbkowych
2.5. Podstawowe metody obróbki skrawaniem
2.5.1. Toczenie
2.5.2. Frezowanie
2.5.3. Wiercenie, rozwiercanie, pogłębianie
2.6. Narzędzia skrawające
2.6.1. Budowa narzędzi skrawających
2.6.2. Fizykalne podstawy skrawania
2.6.3. Geometria ostrza i jej wpływ na obróbkę
2.6.4. Materiały narzędziowe
2.6.5. Oznaczenia kodowe narzędzi skrawających wg ISO
2.6.6. Dobór narzędzi obróbkowych i parametrów skrawania z wykorzystaniem elektronicznego katalogu CoroGuide
3. PODSTAWY PROGRAMOWANIA OBRABIAREK CNC
3.1. Komputerowe sterowanie numeryczne
3.2. Czynności składające się na tworzenie programu sterującego
3.3. Metody programowania obrabiarek CNC
3.3.1. Programowanie ręczne
3.3.2. Programowanie automatyczne
3.3.3. Programowanie dialogowe
3.4. Podstawy programowania ręcznego układów CNC Sinumerik na bazie kodu ISO
3.4.1. Struktura programu sterującego
3.4.2. Podprogramy
3.4.3. Deklaracja sposobu wymiarowania
3.4.4. Programowanie funkcji ruchu
3.4.5. Programowanie obróbki gwintów
3.4.6. Programowanie funkcji związanych z układami współrzędnych i ich transformacjami
3.4.7. Inne funkcje przygotowawcze
3.4.8. Programowanie funkcji związanych z narzędziem i jego wymiarami
3.4.9. Programowanie parametryczne
3.4.10. Programowanie funkcji technologicznych
3.4.11. Programowanie funkcji pomocniczych
3.4.12. Programowanie cykli obróbkowych
3.4.13. Cykle obróbki wiertarskiej
3.4.14. Cykle obróbki frezarskiej
3.4.15. Cykle obróbki tokarskiej
3.4.16. Skrócony opis podstawowych funkcji programowania układów CNC FANUC (seria 16i/18i/160i/180i-MB)
3.4.17. Skrócony opis podstawowych funkcji programowania układów CNC HEIDENHAIN (iTNC 530)
3.4.18. Skrócony opis podstawowych funkcji programowania układów CNC PRONUM (630T, 640FC)
4. Przygotowanie do obróbki oraz diagnostyka procesu skrawania
4.1. Podstawowe czynności obsługowe układu sterowania
4.1.1. Charakterystyka pulpitu układu sterowania
4.1.2. Wprowadzanie i wyprowadzanie danych w układach CNC
4.1.3. Symulacja obróbki
4.2. Uzbrojenie obrabiarki
4.2.1. Uchwyty narzędziowe
4.2.2. Uchwyty przedmiotowe
4.2.3. Stoły obrotowe i urządzenia podziałowe sterowane numerycznie
4.3. Przykład określania punktu zerowego przedmiotu obrabianego
4.4. Metody określania wymiarów narzędzia
4.5. Zużycie i uszkodzenie narzędzi
4.6. Diagnostyka obrabiarki
4.6. Metody pomiaru przedmiotu obrabianego
4.6.1. Pomiary w trakcie obróbki
4.6.2. Pomiary z wykorzystaniem sondy pomiarowej
4.6.3. Pomiary z wykorzystaniem czujnika krawędziowego
4.6.4. Podstawowe przyrządy miernictwa warsztatowego
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 8198
- Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
- Lokalizacja: Oława
...rzadna ujma dla CNC-nowca , kóry posiada i te umiejętności.Najbardziej podoba mi się szósty punkt programu: Przenoszenie napisanych programów na dyskietce 3,5" z stanowiska symulacyjnego na obrabiarkę. Wykonywanie przedmiotów według programów. Czas dwie godziny
...maszyny szkoleniowe , ale działają na takich samych zasadach jak te przemysłowe. Niemcy w tym celu wymyślili MTS-a. http://www.mts-cnc.com/polish/index.htmNauczanie opiera się na podstawie systemu Emcotronic TM-02 - bo taki mają akurat we Wrocławiu. Ja mam pytanie do wszystkich uczestników forum. Czy wiecie, gdzie praktycznie wykorzystuje się takie sterowania? Wygląda to tak - http://mechanica.gsm-muns...emco_frees.html
...w tym wątku nie chodziło mi przed kim będę zdawał egzamin lecz od kogo otrzymam wiedzę teoretyczno - praktyczną (sąsiad / instruktor Nauki Jazdy)Chciałem zwrócić uwagę na słowo: mogą. Czujecie ten niuans? Zgodnie z cytowanymi przez WZÓR-a przepisami jakaś komisja - tu znowu posłużę się cytatem z powyższego rozporządzenia - Egzamin przeprowadza komisja powołana przez organizatora kształcenia. - a więc nie niezależne ciało, powołane np. przez MEN, czy Ministra Pracy. Wybacz WZÓR ale egzamin na Prawo Jazdy, to ty zdajesz przed egzaminatorem posiadającym uprawnienia do egzaminowania kierowców, a nie przed komisją powołaną przez organizatora szkolenia. Czujesz różnicę?
[ Dodano: 2009-04-18, 22:05 ]
... też tak uważam.awiatorx pisze:...Osobiście uważam, że taki kurs jest mi potrzebny i myślę,że pieniądze wydane na taki kurs nie będą stracone....
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 5776
- Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
- Lokalizacja: Westfalia
WZÓR tak się zdenerwował, że zaczął robić podstawowe błędy ortograficzne. Może dlatego, że kopiowania na dyskietkę i z dyskietki raczej nikt nie uzna za "umiejętność", której trzeba na kursie nabywać. W czasach popularności dyskietek była to oczywista oczywistość. A na błędy polecam firefoxa z włączonym modułem ortograficznym.WZÓR pisze:...rzadna ujma dla CNC-nowca , kóry posiada i te umiejętności.
O krawędziach w kształcie łuków kolega nie pisze, chyba dla niego też jest to oczywista oczywistość?
I tu też się z tobą nie zgodzę. Przyczyna jest prosta. Instruktor nauki jazdy musi mieć konkretne uprawnienia - więcej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. Nr 150 z 24 grudnia 2001, poz. 1681). Instruktor - nauczyciel na kursie CNC nie musi mieć żadnych uprawnień. Taką szkołę może teoretycznie prowadzić Ferdynand Kiepski, a do egzaminowania zatrudnić kolegę Paździocha. Warunki, jakim powinien odpowiadać nauczyciel na takim kursie określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu1) z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Warto się zastanowić nad tym, kto na tych kursach uczy. Możesz poczytać sobie np. tu: http://bip.men.gov.pl/akty_pr_1997-2006/rozp_175.phpWZÓR pisze:...w tym wątku nie chodziło mi przed kim będę zdawał egzamin lecz od kogo otrzymam wiedzę teoretyczno - praktyczną (sąsiad / instruktor Nauki Jazdy)
Masz studia, "posiadasz przygotowanie pedagogiczne", znaczy możesz uczyć ludzi spragnionych wiedzy. Nie ważne, czy masz pojęcie o tym czego uczysz. W Polsce nie ma żadnych przepisów weryfikujących twoją rzeczywistą wiedzę, twoje doświadczenie, czy umiejętności. Właśnie stąd mój sceptycyzm.
Najlepszy przykład to kurs, który przytoczył kolega Tielegin. Wszystko fajnie, ale kurs jest strasznie przeładowany teorią, a na 130 godzin (20 dni) jest raptem 18 godzin praktyki i to w drugim jedynie module. 9 godz. na tokarce plus tyle samo na frezarce i geniusz może czuć się upoważniony do... no właśnie do czego?
Ale teorii napchano w jego głowę moc. Pytanie znowu - po co? Czy nie lepiej skupić się na konkretnym sterowaniu, konkretnych problemach występujących w jakiejś branży? A co będzie, jeśli pojawi się wolne stanowisko ale np. na drutówce? Gość po kursie, który nie widział zakładu pracy moim zdaniem nie ma najmniejszych szans na rozmowie kwalifikacyjnej. No chyba, że potrzebny jest człowiek do zakładania materiału i wciskania zielonego guzika. Choć w tym wypadku kurs jest również najmniej potrzebny, bardziej liczyłoby się zaświadczenie z lokalnej siłowni i wymiar w bicepsie, niż "znajomość generowania ścieżek narzędzi, strategie obróbki, symulacje obróbki z wykorzystaniem systemu CAM" (cytat z programu).
Na marginesie - czy ktokolwiek z was miał okazję uczestniczyć w rekrutacji na stanowisko programisty? Nie operatora, podajnika, tylko programisty? Może podzieli się swoim doświadczeniem, jak to wyglądało?
Nikt wam nie broni płacić za kursy i w nich uczestniczyć. Ja jednak uważam, że pewien sceptycyzm, co do efektów (zarówno wiedzy tam nabytej, jak i późniejszych możliwości) wam się należy. Pracuję w branży wystarczająco długo, miałem z absolwentami różnych kursów czasem do czynienia i wiem, jak niewiele takie kursy dają. Owszem, jeśli 50 letni tokarz, czy frezer idzie na taki kurs, to jest to sens, bo dziadka wstyd spytać młodego, jak się obsługuje nowoczesną obrabiarkę. Na kursie skojarzy to co umie z tym, w jaki sposób teraz wpisując dane, robić dokładnie to, co robił do tej pory, kręcąc korbami. Tu taki kurs przyda się jak najbardziej.
Inny przykład - dziadźko z posadzonym kręgosłupem na kursie nauczy się operować programem CAM i będzie wówczas mógł zająć się na starość programowaniem. W mojej firmie programista tokarek ma teraz 62 lata. Kiedyś pracował na tokarce, teraz pisze programy i potrafi to robić naprawdę dobrze. Nauczył się AlphaCAM-a i sobie wspaniale radzi. Jednak zaczynanie od kursu bez pojęcia o obrabiarkach i obróbce moim zdaniem nie jest najlepszą drogą. Moim zdaniem najpierw praktyka, nie w ilości kilku godzin i to niesamodzielnie dla całej grupy, a dopiero później rozszerzenie o teoretyczne możliwości programowego wykonania obróbki. Tym bardziej, że ja na podstawie doświadczenia, a nie wyobraźni wiem, że w rozmowie kwalifikacyjnej i tak wyjdzie brak doświadczenia i podanie kandydata ląduje na dnie szuflady. Tak jakoś każdy chce mieć tego, co już kiedyś tą pracę co najmniej kilka lat robił, a nie takiego, który ma tylko świeżą wiedzę po kursie. Macie inne doświadczenia - chętnie poczytam. Zapraszam do dyskusji.
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 85
- Rejestracja: 10 kwie 2009, 11:40
- Lokalizacja: Wrocław
Odnosząc się do sensu szkoleń ja raczej unikał bym stwierdzenia iż one mają czegoś nauczyć. One mają raczej pokazać jakiś obszar wiedzy, który i tak w przyszłości należy sobie przyswoić samemu. Na pewno nikt po szkoleniu nie zostanie od razu operatorem CNC. Wystarczy przecież iż szkolił się na innej maszynie i w innym sterowaniu niż ma pracować. W tym momencie przychodząc do pracy nie zna "gałkologi" obrabiarki ani jej sterowania. A tym powinny zająć się firmy. Na całym świecie przyjmuje się pracowników i ich szkoli. Tylko w Polsce techniczni pracownicy powinni wszystko już umieć. Później się okazuje że mamy bardzo dużo inżynierów którzy do niczego nie są przydatni bo nic nie potrafią.
Także gdybym ja szedł na jakiś kurs nie nastawiałbym się na to że w czasie kilku godzin posiądę jakąś tajemniczą wiedzę. Wziął bym notes i pisał hasła rzeczy których widziałem i po szkoleniu sam bym się starał dowiedzieć o danych zagadnieniach jak najwięcej.
Naturalnie pozostaje jeszcze kwestia doświadczenia w obróbce. Tego się nie da nauczyć samemu ani na szkoleniu. Trzeba pracować. A żeby pracować ktoś jednak musi dać nam szansę
.
Także gdybym ja szedł na jakiś kurs nie nastawiałbym się na to że w czasie kilku godzin posiądę jakąś tajemniczą wiedzę. Wziął bym notes i pisał hasła rzeczy których widziałem i po szkoleniu sam bym się starał dowiedzieć o danych zagadnieniach jak najwięcej.
Naturalnie pozostaje jeszcze kwestia doświadczenia w obróbce. Tego się nie da nauczyć samemu ani na szkoleniu. Trzeba pracować. A żeby pracować ktoś jednak musi dać nam szansę

-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 10
- Rejestracja: 15 kwie 2009, 10:22
- Lokalizacja: dreamland
Skoro porównujemy różne programy szkoleń, co powiedzielibyście o tym?:
PROGRAM NAUCZANIA
Kursu „Operator obrabiarek sterowanych numerycznie”
Obejmującego 120 godzin zajęć realizowanych w formie wykładowo –
ćwiczeniowej i zajęć praktycznych
I. Wymagania wstępne dla uczestników
1. Podstawowa wiedza z matematyki, w zakresie:
− funkcji trygonometrycznych,
− układów współrzędnych na płaszczyźnie i w przestrzeni,
− funkcji liniowych i kwadratowych,
− równań z jedną i dwiema niewiadomymi.
2. Podstawowa wiedza z fizyki, w zakresie:
− wielkości mechanicznych i elektrycznych oraz ich jednostek,
− właściwości metali i ich stopów,
− kinematyki i dynamiki.
3. Umiejętność obsługi komputera w stopniu podstawowym.
4. Wymagania psychofizyczne:
− zainteresowania techniczne,
− wysoki poziom spostrzegawczości,
− zrównowaŜenie,
− wyobraźnia przestrzenna,
− zamiłowanie do dokładnej pracy,
− koordynacja zmysłowo-ruchowa.
5. Przeciwwskazania zdrowotne:
− zburzenia psychiczne,
− zaburzenia równowagi i świadomości,
− wady wzroku nie poddające się korekcji,
− brak widzenia obuocznego,
− uszkodzenia narządu słuchu uniemoŜliwiającego kontrolę słuchową pracy
maszyny,
2
− zmiany anatomiczne i czynnościowe ograniczające sprawność rąk
i palców, nieprawidłowe odczuwanie dotyku, choroby skóry i rak,
− Ŝylaki kończyn dolnych.
II. Cele kształcenia
Słuchacz w wyniku kształcenia prowadzonego na kursie powinien umieć:
− wykonywać proste rysunki techniczne w programie AutoCAD,
− czytać i interpretować zapisy rysunków wykonawczych typowych części
maszyn,
− przygotować obrabiarkę skrawającą ogólnego przeznaczenia do
planowanej obróbki,
− wykonywać obróbkę na obrabiarkach ogólnego przeznaczenia,
− napisać program do obróbki prostych części na obrabiarkach CNC
w zakresie toczenia i frezowania,
− przygotować obrabiarkę CNC do planowanej obróbki,
− przygotować obrabiarkę CNC do realizacji programu obróbki,
− przeprowadzić program obróbki na obrabiarkach CNC,
− wykonywać konserwację obrabiarek skrawających do metalu,
− przeprowadzić kontrolę jakości wyrobów wykonanych w procesie
obróbki.
III. Plan nauczania
1. Podstawy metrologii warsztatowej: - 5 godzin:
− Tolerancje i pasowania, jednostki miar.
− Narzędzia pomiarowe noniuszowe
− Narzędzia pomiarowe mikrometryczne
− Przyrządy czujnikowe, wzorniki i sprawdziany
− Pomiary wałków i otworów, obliczanie odchyłek kształtu i połoŜenia
2. Podstawy rysunku technicznego: - 10 godzin
- Rzuty prostokątne brył w metodzie europejskiej i amerykańskiej.
- Zasady wymiarowania.
- Wymiarowanie części maszyn, zasady tolerowania wymiarów.
3
- Parametry chropowatości – sposoby zapisu na rysunku, zaleŜność
chropowatości od sposobu obróbki, umieszczanie znaków na rysunku.
- Zasady wykonywania widoków i przekrojów.
- Odchyłki kształtu i połoŜenia.
- Sposoby tolerowania odchyłek kształtu i połoŜenia.
3.Wykonywanie dokumentacji technicznej przy zastosowaniu programu
AutoCAD MECHANICAL - 20 godzin:
− Uruchamianie programu AutoCAD MECHANICAL okna narzędziowe,
− Rysowanie podstawowych obiektów:
• współrzędne bezwzględne,
• współrzędne względne,
• współrzędne biegunowe,
− Pasek narzędziowy AM ZMIANA,
− Linie konstrukcyjne,
− Linie środkowe,
− Wymiarowanie rysunków,
− Tabliczki ramki rysunkowej,
− Edycja rysunku przygotowanie do wydruku,
− Wstawianie do rysunków elementów znormalizowanych,
− Generator wałków,
− Ćwiczenia w rysowaniu części maszyn.
3. Obrabiarki konwencjonalne – tokarki- 15 godzin:
− Przepisy BHP przy obsłudze obrabiarek skrawających – tokarki,
− Budowa i działanie tokarek róŜnego typu,
− Narzędzia skrawające – rodzaje i budowa :
• charakterystyka materiałów narzędziowych,
• geometria ostrza w układzie ustawienia i roboczym,
• wpływ kąta ostrza na warunki skrawania,
− Mocowanie materiałów przy toczeniu – rodzaje i sposoby,
− Toczenie powierzchni czołowych,
− Toczenie powierzchni zewnętrznych i wewnętrznych,
• zjawiska towarzyszące procesowi skrawania,
• charakterystyka parametrów skrawania,
• zasady doboru parametrów skrawania,
− Przecinanie materiału na tokarce,
− Wiercenie otworów przelotowych i nieprzelotowych,
4
− Nacinanie gwintów zewnętrznych i wewnętrznych,
− Toczenie stoŜków zewnętrznych i wewnętrznych.
4. Obrabiarki konwencjonalne – frezarki – 15 godzin:
− Przepisy BHP przy obsłudze obrabiarek skrawających – frezarki,
− Budowa i działanie frezarek róŜnego typu,
− Narzędzia skrawające – rodzaje i budowa:
• charakterystyka materiałów narzędziowych,
• geometria ostrza w układzie ustawienia i roboczym,
• wpływ kąta ostrza na warunki skrawania,
− Mocowanie materiałów przy frezowaniu, mocowanie frezów:
• dobór warunków skrawania,
• charakterystyka parametrów skrawania,
• zjawiska towarzyszące procesowi skrawania,
− Frezowanie współbieŜne,
− Frezowanie przeciwbieŜne,
− Frezowanie z zastosowaniem stołu obrotowego,
− Frezowanie z zastosowaniem podzielnicy,
− Frezowanie kół zębatych.
5. Podstawy programowania obrabiarek CNC – 5 godzin:
− Układy współrzędnych w obrabiarkach CNC,
− Ustawienie punktu zerowego przedmiotu obrabianego,
− Dobór narzędzi i parametrów skrawania,
− Określenie współrzędnych zarysu,
− Programowanie obrabiarki z wykorzystaniem interpolacji liniowej,
− Programowanie łuków,
− Korzystanie z cykli obróbkowych podczas programowania,
− Przesunięcie punktu zerowego przedmiotu obrabianego w trakcie obróbki,
− Programowanie obróbki przedmiotów symetrycznych,
− Tłumaczenie programu na język maszynowy.
6. Programowanie i obsługa tokarki CNC ze sterowaniem sinumerik 810 T –
25 godzin:
− BHP i ppoŜ. przy obsłudze tokarki sterowanej numerycznie,
− Uruchomienie i przygotowanie do pracy tokarki CNC,
− Obsługa i konfiguracja symulatora tokarki CNC,
− Tworzenie programów do obróbki róŜnych części z zastosowaniem cykli
obróbkowych,
− Mocowanie narzędzi, uchwytów obrotowych i materiału obrabianego,
5
− Pomiar wartości korekcyjnych narzędzi i wprowadzenie ich do pamięci
tokarki,
− Przesłanie programu do sterownika tokarki CNC,
− Edycja programu, przeprowadzenie symulacji obróbki i korekcja
programu na tokarce ze sterownikiem sinumerik 810 T,
− Wykonanie detalu na obrabiarce CNC.
7. Programowanie i obsługa frezarki CNC ze sterownikiem sinumerik 840 D –
25 godzin:
− BHP i ppoŜ. przy obsłudze frezarki sterowanej numerycznie,
− Uruchomienie i przygotowanie frezarki do pracy,
− Obsługa i konfiguracja symulatora frezarki CNC,
− Tworzenie programów do obróbki róŜnych części z zastosowaniem cykli
obróbkowych,
− Mocowanie narzędzi , uchwytów obrotowych i materiału obrabianego,
− Pomiar wartości korekcyjnych narzędzi i wprowadzenie ich do pamięci
frezarki,
− Przesłanie programu do sterownika frezarki CNC,
− Edycja programu, przeprowadzenie symulacji obróbki i korekcja
programu na frezarce ze sterownikiem sinumerik 840 D,
− Wykonanie detalu na obrabiarce CNC.
IV. Środki i materiały dydaktyczne
1. Pracownia komputerowa wyposaŜona w komputery wraz z oprogramowanie
CAD.
2. Przykładowa dokumentacja techniczna.
3. Pracownia programowania i obsługi obrabiarek CNC, wyposaŜona:
− stanowiska komputerowe,
− programy CAD,
− programy do symulacji obrabiarki CNC,
− tokarkę CNC,
− frezarkę CNC,
− katalogi narzędzi,
− PN- ISO, ISO, poradniki.
V. Literatura
1. T. Lewandowski „Rysunek techniczny dla mechaników” WSiP 1997.
6
2. T. Dobrzański „Rysunek techniczny maszynowy” WNT 2004.
3. J. Malinowski „Pasowania i pomiary” WSiP 1991.
4. K. Paderewski „Obrabiarki” WSiP 1993.
5. B. Stach „Podstawy programowania obrabiarek sterowanych numerycznie”
WSiP 1999.
6. W.Habrat „Operator obrabiarek sterowanych numerycznie’ KaBe s.c. 2003.
7. P.Wolski „Podstawy obróbki CNC, toczenie,frezowanie” MTS GmbH
Berlin, wydanie polskie REA s.j.
VI. Sposób sprawdzania efektów kształcenia
1. Testy wiadomości i umiejętności
2. Egzamin końcowy po zakończeniu kursu
VII. Kwalifikacje potwierdzane na egzaminie po
zakończeniu kursu
1. Wykonywać rysunki wykonawcze prostych części maszyn przy
zastosowaniu programu AutoCad Mechanical.
2. Dobierać niezbędne narzędzia i przyrządy kontrolno-pomiarowe do
wykonywania pomiarów.
3. Przygotować do pracy obrabiarkę konwencjonalną oraz wykonywać
podstawowe operacje w zakresie toczenia i frezowania.
4. Posługiwać się programami obróbki przedmiotów na obrabiarkach
sterowanych numerycznie (CNC).
5. Obsługiwać tokarkę sterowaną numerycznie (CNC) oraz nadzorować jej
pracę.
6. Obsługiwać frezarkę sterowaną numerycznie (CNC) oraz nadzorować jej
pracę.
opracował zatwierdził
PROGRAM NAUCZANIA
Kursu „Operator obrabiarek sterowanych numerycznie”
Obejmującego 120 godzin zajęć realizowanych w formie wykładowo –
ćwiczeniowej i zajęć praktycznych
I. Wymagania wstępne dla uczestników
1. Podstawowa wiedza z matematyki, w zakresie:
− funkcji trygonometrycznych,
− układów współrzędnych na płaszczyźnie i w przestrzeni,
− funkcji liniowych i kwadratowych,
− równań z jedną i dwiema niewiadomymi.
2. Podstawowa wiedza z fizyki, w zakresie:
− wielkości mechanicznych i elektrycznych oraz ich jednostek,
− właściwości metali i ich stopów,
− kinematyki i dynamiki.
3. Umiejętność obsługi komputera w stopniu podstawowym.
4. Wymagania psychofizyczne:
− zainteresowania techniczne,
− wysoki poziom spostrzegawczości,
− zrównowaŜenie,
− wyobraźnia przestrzenna,
− zamiłowanie do dokładnej pracy,
− koordynacja zmysłowo-ruchowa.
5. Przeciwwskazania zdrowotne:
− zburzenia psychiczne,
− zaburzenia równowagi i świadomości,
− wady wzroku nie poddające się korekcji,
− brak widzenia obuocznego,
− uszkodzenia narządu słuchu uniemoŜliwiającego kontrolę słuchową pracy
maszyny,
2
− zmiany anatomiczne i czynnościowe ograniczające sprawność rąk
i palców, nieprawidłowe odczuwanie dotyku, choroby skóry i rak,
− Ŝylaki kończyn dolnych.
II. Cele kształcenia
Słuchacz w wyniku kształcenia prowadzonego na kursie powinien umieć:
− wykonywać proste rysunki techniczne w programie AutoCAD,
− czytać i interpretować zapisy rysunków wykonawczych typowych części
maszyn,
− przygotować obrabiarkę skrawającą ogólnego przeznaczenia do
planowanej obróbki,
− wykonywać obróbkę na obrabiarkach ogólnego przeznaczenia,
− napisać program do obróbki prostych części na obrabiarkach CNC
w zakresie toczenia i frezowania,
− przygotować obrabiarkę CNC do planowanej obróbki,
− przygotować obrabiarkę CNC do realizacji programu obróbki,
− przeprowadzić program obróbki na obrabiarkach CNC,
− wykonywać konserwację obrabiarek skrawających do metalu,
− przeprowadzić kontrolę jakości wyrobów wykonanych w procesie
obróbki.
III. Plan nauczania
1. Podstawy metrologii warsztatowej: - 5 godzin:
− Tolerancje i pasowania, jednostki miar.
− Narzędzia pomiarowe noniuszowe
− Narzędzia pomiarowe mikrometryczne
− Przyrządy czujnikowe, wzorniki i sprawdziany
− Pomiary wałków i otworów, obliczanie odchyłek kształtu i połoŜenia
2. Podstawy rysunku technicznego: - 10 godzin
- Rzuty prostokątne brył w metodzie europejskiej i amerykańskiej.
- Zasady wymiarowania.
- Wymiarowanie części maszyn, zasady tolerowania wymiarów.
3
- Parametry chropowatości – sposoby zapisu na rysunku, zaleŜność
chropowatości od sposobu obróbki, umieszczanie znaków na rysunku.
- Zasady wykonywania widoków i przekrojów.
- Odchyłki kształtu i połoŜenia.
- Sposoby tolerowania odchyłek kształtu i połoŜenia.
3.Wykonywanie dokumentacji technicznej przy zastosowaniu programu
AutoCAD MECHANICAL - 20 godzin:
− Uruchamianie programu AutoCAD MECHANICAL okna narzędziowe,
− Rysowanie podstawowych obiektów:
• współrzędne bezwzględne,
• współrzędne względne,
• współrzędne biegunowe,
− Pasek narzędziowy AM ZMIANA,
− Linie konstrukcyjne,
− Linie środkowe,
− Wymiarowanie rysunków,
− Tabliczki ramki rysunkowej,
− Edycja rysunku przygotowanie do wydruku,
− Wstawianie do rysunków elementów znormalizowanych,
− Generator wałków,
− Ćwiczenia w rysowaniu części maszyn.
3. Obrabiarki konwencjonalne – tokarki- 15 godzin:
− Przepisy BHP przy obsłudze obrabiarek skrawających – tokarki,
− Budowa i działanie tokarek róŜnego typu,
− Narzędzia skrawające – rodzaje i budowa :
• charakterystyka materiałów narzędziowych,
• geometria ostrza w układzie ustawienia i roboczym,
• wpływ kąta ostrza na warunki skrawania,
− Mocowanie materiałów przy toczeniu – rodzaje i sposoby,
− Toczenie powierzchni czołowych,
− Toczenie powierzchni zewnętrznych i wewnętrznych,
• zjawiska towarzyszące procesowi skrawania,
• charakterystyka parametrów skrawania,
• zasady doboru parametrów skrawania,
− Przecinanie materiału na tokarce,
− Wiercenie otworów przelotowych i nieprzelotowych,
4
− Nacinanie gwintów zewnętrznych i wewnętrznych,
− Toczenie stoŜków zewnętrznych i wewnętrznych.
4. Obrabiarki konwencjonalne – frezarki – 15 godzin:
− Przepisy BHP przy obsłudze obrabiarek skrawających – frezarki,
− Budowa i działanie frezarek róŜnego typu,
− Narzędzia skrawające – rodzaje i budowa:
• charakterystyka materiałów narzędziowych,
• geometria ostrza w układzie ustawienia i roboczym,
• wpływ kąta ostrza na warunki skrawania,
− Mocowanie materiałów przy frezowaniu, mocowanie frezów:
• dobór warunków skrawania,
• charakterystyka parametrów skrawania,
• zjawiska towarzyszące procesowi skrawania,
− Frezowanie współbieŜne,
− Frezowanie przeciwbieŜne,
− Frezowanie z zastosowaniem stołu obrotowego,
− Frezowanie z zastosowaniem podzielnicy,
− Frezowanie kół zębatych.
5. Podstawy programowania obrabiarek CNC – 5 godzin:
− Układy współrzędnych w obrabiarkach CNC,
− Ustawienie punktu zerowego przedmiotu obrabianego,
− Dobór narzędzi i parametrów skrawania,
− Określenie współrzędnych zarysu,
− Programowanie obrabiarki z wykorzystaniem interpolacji liniowej,
− Programowanie łuków,
− Korzystanie z cykli obróbkowych podczas programowania,
− Przesunięcie punktu zerowego przedmiotu obrabianego w trakcie obróbki,
− Programowanie obróbki przedmiotów symetrycznych,
− Tłumaczenie programu na język maszynowy.
6. Programowanie i obsługa tokarki CNC ze sterowaniem sinumerik 810 T –
25 godzin:
− BHP i ppoŜ. przy obsłudze tokarki sterowanej numerycznie,
− Uruchomienie i przygotowanie do pracy tokarki CNC,
− Obsługa i konfiguracja symulatora tokarki CNC,
− Tworzenie programów do obróbki róŜnych części z zastosowaniem cykli
obróbkowych,
− Mocowanie narzędzi, uchwytów obrotowych i materiału obrabianego,
5
− Pomiar wartości korekcyjnych narzędzi i wprowadzenie ich do pamięci
tokarki,
− Przesłanie programu do sterownika tokarki CNC,
− Edycja programu, przeprowadzenie symulacji obróbki i korekcja
programu na tokarce ze sterownikiem sinumerik 810 T,
− Wykonanie detalu na obrabiarce CNC.
7. Programowanie i obsługa frezarki CNC ze sterownikiem sinumerik 840 D –
25 godzin:
− BHP i ppoŜ. przy obsłudze frezarki sterowanej numerycznie,
− Uruchomienie i przygotowanie frezarki do pracy,
− Obsługa i konfiguracja symulatora frezarki CNC,
− Tworzenie programów do obróbki róŜnych części z zastosowaniem cykli
obróbkowych,
− Mocowanie narzędzi , uchwytów obrotowych i materiału obrabianego,
− Pomiar wartości korekcyjnych narzędzi i wprowadzenie ich do pamięci
frezarki,
− Przesłanie programu do sterownika frezarki CNC,
− Edycja programu, przeprowadzenie symulacji obróbki i korekcja
programu na frezarce ze sterownikiem sinumerik 840 D,
− Wykonanie detalu na obrabiarce CNC.
IV. Środki i materiały dydaktyczne
1. Pracownia komputerowa wyposaŜona w komputery wraz z oprogramowanie
CAD.
2. Przykładowa dokumentacja techniczna.
3. Pracownia programowania i obsługi obrabiarek CNC, wyposaŜona:
− stanowiska komputerowe,
− programy CAD,
− programy do symulacji obrabiarki CNC,
− tokarkę CNC,
− frezarkę CNC,
− katalogi narzędzi,
− PN- ISO, ISO, poradniki.
V. Literatura
1. T. Lewandowski „Rysunek techniczny dla mechaników” WSiP 1997.
6
2. T. Dobrzański „Rysunek techniczny maszynowy” WNT 2004.
3. J. Malinowski „Pasowania i pomiary” WSiP 1991.
4. K. Paderewski „Obrabiarki” WSiP 1993.
5. B. Stach „Podstawy programowania obrabiarek sterowanych numerycznie”
WSiP 1999.
6. W.Habrat „Operator obrabiarek sterowanych numerycznie’ KaBe s.c. 2003.
7. P.Wolski „Podstawy obróbki CNC, toczenie,frezowanie” MTS GmbH
Berlin, wydanie polskie REA s.j.
VI. Sposób sprawdzania efektów kształcenia
1. Testy wiadomości i umiejętności
2. Egzamin końcowy po zakończeniu kursu
VII. Kwalifikacje potwierdzane na egzaminie po
zakończeniu kursu
1. Wykonywać rysunki wykonawcze prostych części maszyn przy
zastosowaniu programu AutoCad Mechanical.
2. Dobierać niezbędne narzędzia i przyrządy kontrolno-pomiarowe do
wykonywania pomiarów.
3. Przygotować do pracy obrabiarkę konwencjonalną oraz wykonywać
podstawowe operacje w zakresie toczenia i frezowania.
4. Posługiwać się programami obróbki przedmiotów na obrabiarkach
sterowanych numerycznie (CNC).
5. Obsługiwać tokarkę sterowaną numerycznie (CNC) oraz nadzorować jej
pracę.
6. Obsługiwać frezarkę sterowaną numerycznie (CNC) oraz nadzorować jej
pracę.
opracował zatwierdził
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 8198
- Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
- Lokalizacja: Oława
...B.DOBRZE napisane!!!. Tak było w moim przypadku, nauczyłem się systemu Emcotronic TM-02 , który za nic (bezpośrednio) nie przydał mi się w pracy. Moje stanowisko to ,,4 - osiowa chinka''(sterowanie - ,,podrobiony'' Fanuc), ale podłączona do Surfcama i niestety , jak Sam napisałeś wiele wiadomości odnośnie sterowania tą maszyną muszę sobie przyswoić samemu. W momencie , gdy postawili maszynę na hali to prawdę mówiąc nie wiedziałem jak ją uruchomić ( ...a kolegów wiedzących nie było) i ,,wysłać '' do punktów referencyjnych (HOME) , ale po poznaniu tzw. ,,obszaru wiedzy '' ( jak go nazwałeś) pomału jakoś sobie radzę i wracając wstecz nie uważam , że te 80 godz. były niepotrzebnie stracone (są to ,,schody'' po , kórych dopiero zacząłem iść).Tielegin pisze:Odnosząc się do sensu szkoleń ja raczej unikał bym stwierdzenia iż one mają czegoś nauczyć. One mają raczej pokazać jakiś obszar wiedzy, który i tak w przyszłości należy sobie przyswoić samemu. Na pewno nikt po szkoleniu nie zostanie od razu operatorem CNC. Wystarczy przecież iż szkolił się na innej maszynie i w innym sterowaniu niż ma pracować. W tym momencie przychodząc do pracy nie zna "gałkologi" obrabiarki ani jej sterowania. A tym powinny zająć się firmy....
A co do kolegi jasiu... , to uważam , że jest w obecnej chwili naprawdę dobrym fachowcem (sądząc po Jego postach) , a dział CNC jest dla Niego wręcz ,, oczywistą oczywistością '' (jak chleb powszedni) .... szkoda tylko , że za bardzo (?) nie może zrozumieć problemy Tych - początkujących.