Witam,
mam następujący problem - potrzebuję jakiegoś detektora obrotów wału napędowego i bynajmniej nie mam na myśli tu enkodera. Potrzebuję jedynie sygnałów 'są obroty' i 'nie ma obrotów', maksymalna prędkość obrotowa wału to ok 3500 obr/nim. Czy miałby ktoś może pomysł?
Czujnik ten ma być podłączony do wejścia sterownika Mitsubishi FX3U, jako sprzężenie zwrotne wysterowania wyjścia obsługującego falownik. Stąd chciałbym uniknąć otrzymania sygnału szybkozmiennego (jak np z enkodera, lub przyczepionej do wału krzywki wchodzącej co obrót w pole widzenia czujnika np indukcyjnego).
Myślałem ew nad zastosowaniem... dynama, ale nie bardzo umiem sobie wyobrazić ewentualne wady tego rozwiązania poza tym, że to chyba się nie bardzo nadaje do przemysłu, a w takiej właśnie roli to ma występować.
Sprawdzenie obecności obrotów wału.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7738
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
możesz przecież zastosować transoptor szczelinowy i dzielnik przez /n
albo układ 4538 w konfiguracji takiej że dokąd dochodzą impulsy na wejście to trzyma stan h i l ( zależy na którym wyjściu ) w przypadku braku takowych stan na wyjściach się zmienia .
sprawdź sobie aplikację tego cd4538 .
może o dynamie od roweru nie mówmy .
pozdrawiam .
dodając - albo czujnik indykcyjny ( cewka i magnes ) i komparator - lm311 ( np ) - sprawdź aplikację .
możesz przecież zastosować transoptor szczelinowy i dzielnik przez /n
albo układ 4538 w konfiguracji takiej że dokąd dochodzą impulsy na wejście to trzyma stan h i l ( zależy na którym wyjściu ) w przypadku braku takowych stan na wyjściach się zmienia .
sprawdź sobie aplikację tego cd4538 .
może o dynamie od roweru nie mówmy .
pozdrawiam .
dodając - albo czujnik indykcyjny ( cewka i magnes ) i komparator - lm311 ( np ) - sprawdź aplikację .
Mane Tekel Fares
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Na tej stronie znajdziesz aplikację, której częścią jest układ spełniający Twoje założenia.
https://www.cnc.info.pl/topics12/sterow ... vt6612.htm
Układ LM555 wytwarza na wyjściu Q stan logiczny H jeśli pojawią się impulsy na wejściu STEP (tu podłącz czujnik). W aktualnej konfiguracji okres działania timera wynosi ok. 6s. Jeśli impulsy przestaną przychodzić, to po 6s układ wygeneruje stan L na wyjściu. Oczywiście okres timera można skrócić instalując kondensator C2 o mniejszej wartości.
https://www.cnc.info.pl/topics12/sterow ... vt6612.htm
Układ LM555 wytwarza na wyjściu Q stan logiczny H jeśli pojawią się impulsy na wejściu STEP (tu podłącz czujnik). W aktualnej konfiguracji okres działania timera wynosi ok. 6s. Jeśli impulsy przestaną przychodzić, to po 6s układ wygeneruje stan L na wyjściu. Oczywiście okres timera można skrócić instalując kondensator C2 o mniejszej wartości.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
ja mam inny problem..
w maszynie brama napedzana jest równolegle silnikami 8,5 Nm z przelozeniem 1>12.... przy wolnych obrotach moc spychacza....
juz sie zdarzylo ze jeden silnik przestał pracowac a drugi krecil sie normalnie... skutki oczywiste... rozwiazaniem byłby tutaj wałek pośredni...ale to musztarda po obiedzie...
zastosowałbym podobny uklad i czujniki na osiach silników..tylko co w momencie gdy oba silniki będą programowo stały w miejscu..
co z tym zrobic...
w maszynie brama napedzana jest równolegle silnikami 8,5 Nm z przelozeniem 1>12.... przy wolnych obrotach moc spychacza....
juz sie zdarzylo ze jeden silnik przestał pracowac a drugi krecil sie normalnie... skutki oczywiste... rozwiazaniem byłby tutaj wałek pośredni...ale to musztarda po obiedzie...
zastosowałbym podobny uklad i czujniki na osiach silników..tylko co w momencie gdy oba silniki będą programowo stały w miejscu..
co z tym zrobic...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7738
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
można by zastosować podobny układ - dla każdego silnika - plus bramki .
jak na jednym i drugim będzie stan H to znaczy że oba pracują .
jak na jednym H a na drugim L - to znaczy że jeden stoi .
aj jak tu i tu L to znaczy że oba stoją .
generalnie to nie problem .
pozdrawiam .
można by zastosować podobny układ - dla każdego silnika - plus bramki .
jak na jednym i drugim będzie stan H to znaczy że oba pracują .
jak na jednym H a na drugim L - to znaczy że jeden stoi .
aj jak tu i tu L to znaczy że oba stoją .
generalnie to nie problem .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares