polerowanie porowatego aluminium

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Moderator: MODERATORZY


Autor tematu
cooki13
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 189
Rejestracja: 21 kwie 2007, 13:08
Lokalizacja: Wrocław
    unknown unknown

polerowanie porowatego aluminium

#1

Post napisał: cooki13 » 08 gru 2011, 19:55

Witam mam do wypolerowania na wysoki połysk element z aluminium prosto z odelwu
jego powierzchnia jest mocno porowata więc pewnie gdybym robił to papierem ściernym trwało by to długo
czy piaskowanie takiego elementu zniweluje porowatość aby wykończyć na spokojnie to papierem ściernym na połysk?



Tags:

Awatar użytkownika

pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 617
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin
    unknown unknown

#2

Post napisał: pasierbo » 08 gru 2011, 20:32

Zależy czy to ma być gładkie czy może być pofalowane. Piaskowanie dużych wypukleń nie zdejmie tylko je trochę złagodzi a przy tym utwardzi powierzchnie i zdzieranie tego papierem będzie dużo trudniejsze. Ja polecam wziąć patyk wymiarów mniej więcej 15x3x70 i papier ścierny. Ucinasz pasek składasz go wzdłuż na jakieś trzy cztery razy, przekładasz przez patyk i tym trzesz. W zależności od wielkości i skomplikowania w kilka do kilkunastu godzin da się to zrobić. Papier coraz drobniejszy tak żeby każdy następny ściągał rysy po poprzednim. Na koniec pasta polerska z odrobina nafty i szmata bawełniana.


mariuszbroda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 430
Rejestracja: 13 lip 2011, 20:57
Lokalizacja: Wrocław
    unknown unknown

#3

Post napisał: mariuszbroda » 09 gru 2011, 01:33

Jest bardzo dużo obrotowych narzędzi,papiery,jeże,włóknina,pasy ścierne-wszystko dobre żeby zebrać"grube" nierówności.
Potem polerka obrotowa i koło filcowe plus pasta,aluminium się pięknie i łatwo poleruje,ale nietrwale.Na zagłębienia szczotka polerska o dużej średnicy i pasta.
Polerowało się wszystkie komarki i fumki :lol:

Awatar użytkownika

pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 617
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin
    unknown unknown

#4

Post napisał: pasierbo » 09 gru 2011, 15:01

mariuszbroda pisze:Jest bardzo dużo obrotowych narzędzi,papiery,jeże,włóknina,pasy ścierne-wszystko dobre żeby zebrać"grube" nierówności.
Potem polerka obrotowa i koło filcowe plus pasta,aluminium się pięknie i łatwo poleruje,ale nietrwale.Na zagłębienia szczotka polerska o dużej średnicy i pasta.
Polerowało się wszystkie komarki i fumki :lol:
Zależy jeszcze jak bardzo jest skomplikowany kształt elementu...


Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 746
Rejestracja: 19 maja 2007, 19:33
Lokalizacja: Wrocław
    unknown unknown
Kontakt:

#5

Post napisał: Mrozik » 09 gru 2011, 17:25

W zależności od kształtu elementu proponował bym:

1. Duży detal, mało skomplikowane krzywizny - piaskowanie/śrutowanie(w zależności od chropowatości wyjściowej,napisz jaką metodą jest odlewany bo to definiuje chropowatość), potem papier ścierny na taśmówce, szlifierce kątowej, palcowej, ręcznie. Na koniec polerka ręczna.
2. Mały detal, skomplikowane kształty - papier ścierny jak wyżej i polerka wibracyjna.

Kwestią jest czy potrzebujesz to zrobić raz czy robić to "produkcyjnie".
Weź pod uwagę, że niektórych odlewów nie wypolerujesz na lustro ze względu na mikropory. Ponadto wypolerowane alu trzeba zabezpieczać bo matowieje dość szybko. Alternatywnie poszukaj kogoś kto wibracyjnie poleruje felgi. Najlepiej było by gdybyś pokazał fotkę przedmiotu.

Pozdrawiam Mrozik


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2505
Rejestracja: 14 lip 2007, 18:02
Lokalizacja: Westfalia
    unknown unknown

#6

Post napisał: jasiu... » 09 gru 2011, 17:48

Aluminium odlewane nie zawsze da się wypolerować. Odlew aluminiowy z reguły jest porowaty i to dlatego felgi aluminiowe zwyczajnie się maluje srebrnym lakierem. Co prawda pod powierzchnią masz z reguły warstwę o minimalnych porach (przetaczasz płytką diamentową i wygląda, jakby było polerowane), ale normalnie najlepiej zedrzeć zewnętrzną warstwę czymkolwiek, choćby maleńką szlifierką ręczną (dremel, biax). Używasz do tego ściernic trzpieniowych, później papier ścierny, a na końcu pasty polerskiej. Do aluminium nie polecam rozcieńczania jej naftą, bo nafta "wsiąknie" i będziesz po pewnym czasie miał plamy. Oczywiście wskazane jest zabezpieczenie tak wypolerowanej płaszczyzny bezbarwnym lakierem. Tzw. samochodowy klar (daje się go na wierzch, na metalik) najlepiej się sprawdzi.


amr_powered
Stały bywalec (min. 45)
Stały bywalec (min. 45)
Posty w temacie: 1
Posty: 54
Rejestracja: 03 lis 2008, 01:39
Lokalizacja: Bieruń/Tychy
    unknown unknown

#7

Post napisał: amr_powered » 10 gru 2011, 14:24

Moze nie dokonca na temat,ale ja akurat poleruje sporo odlewów stalowych, i zazwyczaj zaczynam tak: wstepne zdjecie porowatosci odlewu scieram tarcza lamelkową na kontówce, potem patykiem z przyklejonym papierem 80,wygładzam na równo(rzeby nie było zagłebień, itp),nastepnie sciernica listkowa na trzpieniu do wiertarki o granulacji po kolei 80,120,240,320 i na koniec filc i twarda pasta i efekt wychodzi taki:

Obrazek

Ta metoda niesprawdza sie przy skomplikowanych kształtach,ani przy duzej dokładnosci detalu

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3245
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie
    unknown unknown

#8

Post napisał: tuxcnc » 10 gru 2011, 15:01

Aluminium szybko mięknie ze wzrostem temperatury, więc wszelkie elektronarzędzia z tarczami do stali zwyczajnie się nie nadają, bo się momentalnie ściernice zaklejają.
Kiedyś używałem kątówki Makita z regulacją obrotów i nawet plastik dawało się szlifować bez topienia, ale to niestety mało popularne rozwiązanie.
Można pokombinować z jakimś zewnętrznym regulatorem obrotów.

.


Autor tematu
cooki13
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 189
Rejestracja: 21 kwie 2007, 13:08
Lokalizacja: Wrocław
    unknown unknown

#9

Post napisał: cooki13 » 10 gru 2011, 16:26

Witam i dziękuje za odpowiedz
jest to pokrywa od układu dolotowego od samochodu jest mocno chropowata
Obrazek


mariuszbroda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 430
Rejestracja: 13 lip 2011, 20:57
Lokalizacja: Wrocław
    unknown unknown

#10

Post napisał: mariuszbroda » 11 gru 2011, 02:24

Cooki13 jedź z tym na ulicę Polarną-40 lat praktyki mają,za około 4 setki przygotują,wypolerują i pochromują....to jedyni goście,którzy robią znal i alu.
Klamki tam robię do starych aut.
Tam robi ojciec starszy mocno i syn,rozmawiaj z ojcem-uczynny.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”