Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

Dyskusje dotyczące odlewania.

Autor tematu
premorepa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 201
Rejestracja: 02 kwie 2007, 17:13
Lokalizacja: Gorzów

Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

#1

Post napisał: premorepa » 30 sty 2018, 18:19

Witam serdecznie

Zwracam sie z prosba o pare podpowiedzi osob doswiadczonych w tworzeniu, uzytkowaniu form do odlewu alluminium metoda "piaskowa"...

chcialbym cos odlac na wlasny uzytek i nie chcialbym popelnic na dzien dobry jakis duzych bledow i po kilka razy odsylac model do poprawy...

Generalnie mam przedmiot ktory chcialbym odlac w klasie warsztatowej, nie bedzie pozniej obrabiany ( jedynie zgrubnie recznie , nie ma takiej potrxeby)

Na co oprocz naddatku skurczowego powinienem zwrocic uwage ? Jakies katy pochylen scianek ? Mocowania insertow do wyciagania z formy piaskowej ? Powierzchnia modelu powinna byc czyms ekstra pokryta ?( chce to wydrukowac, PLA lub PETG)

Jakies sugestie? Z gory dziekuje za kazda podpowiedz...




jankowalskigodzinski
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 62
Rejestracja: 16 sty 2018, 08:28

Re: Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

#2

Post napisał: jankowalskigodzinski » 30 sty 2018, 18:39

jeden detal. Xd >> jaki koleś XD. Nie lepiej go wyfrezować/wytoczyć? Model chcesz wydrukować? XD Zdjęcie detalu(rysunek wykonawczy) + zadanie jakie ma wykonywać(obciążenia)


Autor tematu
premorepa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 201
Rejestracja: 02 kwie 2007, 17:13
Lokalizacja: Gorzów

Re: Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

#3

Post napisał: premorepa » 30 sty 2018, 18:54

Toczenie odpada, frezarka za droga...
Załączniki
IMG_2622.JPG
1
IMG_2621.JPG
2


jankowalskigodzinski
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 62
Rejestracja: 16 sty 2018, 08:28

Re: Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

#4

Post napisał: jankowalskigodzinski » 30 sty 2018, 19:06

nie widzę tego modelu na taki detal. Cienkie ścianki. A musi to być z aluminium(stopu)? Czemu frezarka za droga? Chyba jej nie chcesz kupić? xd Detal wygląda na taki który można zamodelować w cadzie, a potem model wysłać do kogoś kto go wykona przy pomocy cama. Albo możesz ten kielich wytoczyć i dospawać uszy? Możliwości są tylko musisz więcej napisać o tej części xd

ps. jakie to ma gabaryty? Średnice min./max + grubość ścianki. Ile sztuk potrzebujesz? Które wymiary są ważne?

Najlepiej daj ogłoszenie w zleceniach że chcesz taką replikę i wyślij to komuś w paczce. Najtaniej to wyjdzie. Jak ty to odlejesz to wyjdzie z tego mega kaszana XD
Ostatnio zmieniony 30 sty 2018, 19:22 przez jankowalskigodzinski, łącznie zmieniany 3 razy.


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3792
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

#5

Post napisał: jasiu... » 30 sty 2018, 19:15

Za cienkie ścianki do odlewania w piachu. Jedynie forma ciśnieniowa, ewentualnie jeśli tego nie będzie dużo obróbka skrawaniem.

Przy okazji, przy odlewaniu będziesz miał porowatą ściankę, a tu widzę, że kielich w środku dość gładki. Nie będą przeszkadzały wżery?


Autor tematu
premorepa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 201
Rejestracja: 02 kwie 2007, 17:13
Lokalizacja: Gorzów

Re: Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

#6

Post napisał: premorepa » 30 sty 2018, 19:21

jest to odlane, najprawdopodobniej cisnieniowo, lecz sa widoczne odciski jakby po piasku pod ta farba... glowy nie dam, zamodelowalem to w cadzie z grubszymi sciankami 10-12 mm ( oryginal 7 mm) i wydrukowalem, niestety nie mam przy sobie fotki a komp jest poza domem...
pytanie jaka grubosc scianki latwo da sie odlac w piasku w tym wypadku... jestem w tym momencie elastyczny w granicach rozsadku

Gabarytowo to ten wezszy koniec lejka ma srednice 12 cm, po drugiej stronie jest 20cm, wiec jaka kolwiek obrobka wiazalaby sie z wieloma godzinami i iloscia wiorow...

Srodek jest juz wypolerowany od uzytkowania, nowy wyglada jak na zewnatrz..


atlc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1552
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:37
Lokalizacja: Warszawa

Re: Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

#7

Post napisał: atlc » 30 sty 2018, 19:25

Przecież nie pisze, że chce sam odlewać, tylko samemu model wykonać. Model wysyła do odlewni i dostaje detal?
Zamawiałeś kiedyś odlewy kolego jankowalskigodzinski?
Odlej z naddatkami na średnicy wewnętrznej i resztę warto obrobić skrawaniem.
Odlew -> przefrezowanie powierzchni uchwytów -> toczenie wewnętrznej powierzchni mocując za ten kołnierz.
Co do modelu to najlepiej konsultuj z odlewnikiem w odlewni która miałaby to odlewać.
Jeżeli tak jak piszesz powierzchnia wewnętrzna nie ma wielkiego znaczenia to naddatki od zewnątrz i zostaje Ci tylko frezowanie płaszczyzny kołnierza.


jankowalskigodzinski
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 62
Rejestracja: 16 sty 2018, 08:28

Re: Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

#8

Post napisał: jankowalskigodzinski » 30 sty 2018, 19:29

jestem zaskoczony xd I co z tego że to wydrukowałeś? Gdzie ty żyjesz? Jest XXIw. Jakimi wieloma godzinami obróbki? XD
Ostatnio zmieniony 30 sty 2018, 19:31 przez jankowalskigodzinski, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
premorepa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 201
Rejestracja: 02 kwie 2007, 17:13
Lokalizacja: Gorzów

Re: Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

#9

Post napisał: premorepa » 30 sty 2018, 19:34

Organoleptycznie wiem jak wyglada odlew w piasku, dla moich potrzeb wystarczajacy, srodek mozna jak kolega wyzej wspomnial "dopiescic"

Generalnie chodzi mi oto tylko na co zwrocic iwage, tylko na naddatek skurczowy? Czy sa rowniez jakies minimalne wartosci grubosci scianki?

Dodane 3 minuty 10 sekundy:
jankowalskigodzinski pisze:godzinami


Lejek nie jest symetryczny, wiec kolego pojecie o toczeniu jakies mam i nawet cnc raczej nie pierdnie w XXI w z jajkiem w srednicy....

Dlatego tez na dzien dobry wykluczylem tokarke


Autor tematu
premorepa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 201
Rejestracja: 02 kwie 2007, 17:13
Lokalizacja: Gorzów

Re: Podstawowe zasady sztuki projektowania modeli do "piasku"

#10

Post napisał: premorepa » 30 sty 2018, 19:54

To nie czytaj prosze....
TAK, wydrukowalem z jajkiem tak jak oryginal, i po konsultacji z kilkoma starymi wyjadaczami ( slusarzami starej szkoly ) doszlismy do wniosku ze tylko odlew wchodzi "sensownie" w gre... dlatego tez grzecznie pytam o porade z tym modelem a nie o pomysly w stylu " z armata na muchy" ...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Odlewnictwo / Topienie Metali”