Naprawa frezarki pionowej 6P10

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
ghul666
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 12
Posty: 67
Rejestracja: 03 sty 2014, 15:21
Lokalizacja: Poznań

Naprawa frezarki pionowej 6P10

#1

Post napisał: ghul666 » 16 mar 2015, 17:43

Witam...
Kupiliśmy z ojcem "okazyjnie" radziecką frezarkę pionową "6Р10" czyli 6R10. Po zakupie, gdy wzięliśmy się za generalny przegląd "wyskoczyło" kilka problemów. Przydała by się pomoc w rozstrzygnięciu paru kwestii:

Obrazek
Obrazek

1.Nie udało nam się znaleźć polskiej DTR-ki dla tej maszyny, dotarliśmy tylko do materiałów rosyjskojęzycznych. Cóż, powiedzmy że obydwoje z ojcem mamy pewne braki jeśli idzie o ten język. Co więcej są też problemy aby przetłumaczyć oryginalne DTR-ki jakimś translatorem gdyż programy OCR nie szczytują tekstu po rosyjsku. A w posiadanych DTR-kach nie działa najpowszechniejsza metoda czyli zaznacz tekst - skopiuj - wklej do translatora online. Prośba czy ktoś posiada może fragment DTR-ki do tej maszyny po polsku ewentualnie może posiada taką maszynę i zna jej budowę.

2. Kwestia smarowania. Okazało się że nie działa system smarowania - ani w korpusie ani w stole ani w głowicy. Poprzedni użytkownicy stosowali tylko jeden rodzaj smarowania - "Towot". Wyciągnęliśmy już go parę kilo..., na szczęście maszyna nie zdążyła ulec uszkodzeniu. Pojawia sie kilka pytań ogólnych:

- jakiego oleju i smaru użyć...
Analizując DTR-ki wyszło mi że używano oleju maszynowego i smaru. W nowszej DTR-ce olej to jest oznaczony "Масло индустриальное И-20А ГОСТ 20799-75, a smar to "Смазка ЦИАТИМ-201 ГОСТ 6267-59". W starszej olej jest oznaczony "Масло индустриальное «20» ГОСТ 1707-51, a smar to "Смазка ЦИАТИМ-201 ГОСТ 6267-59". Jakie smary i oleje będą ich odpowiednikiem, najlepiej polskie...

- ile tego oleju wlać do frezarki... DTR-ki chyba nic nie piszą o ilości dlatego zapewne muszą być jakieś wskaźniki poziomu oleju. Znalazłem trzy wziernik poziomu oleju po jednym w korpusie, stole i głowicy. Pytanie jaki poziom muszą pokazywać, połowa czy może całe mają być zalane?

Obrazek
Obrazek
Obrazek

- wyżej opisane wzierniki są bardzo zniszczone dlatego przydała by się ich wymiana. Jakimi dostępnymi można je zastąpić oraz czym się przy tym kierować - średnicą gwintu. A może gdzieś można kupić oryginalne, mogą być używane lub po regeneracji.

a)stół
Na razie nie ruszamy... Jak przyjdzie na niego czas to razie problemów postaramy się zapytać bardziej doświadczonych - użytkowników tego forum...

b)korpus.
W korpusie pozatykały się tylko rurki rozprowadzające olej oraz była założona za cienka podkładka w pompie olejowej. Udało się przywrócić pełne smarowanie :) Wykorzystaliśmy istniejące "rurki", nie mamy więc pewności że tak powinien "oryginalnie" wyglądać i działać system smarowania. Na "oko" wygląda dobrze, najważniejsze elementy w korpusie mają dobre smarowanie. Jeśli ktoś zauważy jakiś problem, to proszę dać znać :)

c)głowica
Pojawił się problem, analizując dostępne w necie zdjęcia, posiadane DTR-ki oraz rozkręconą dzisiaj głowicę doszliśmy do przekonania że w głowicy musi brakować jakiś części związanych z systemem
smarowania :(
- porównując zdjęcia mojej głowicy/zdjęcia M1-M6/ do zdjęć znalezionych w necie/zdjęcia I7-I14/widać różnicę w ilości i ułożeniu "rurek" jak i budowie samej głowicy. Niestety większość zdjęć z netu to zdjęcia przedstawiające głowicę do frezarki 6Т10 a więc jak wyczytałem bardzo podobną - tylko zdjęcie I10 to oryginalna głowica od frezarki 6P10. Nie wiemy teraz czy widoczne różnice wynikają z różnicy pomiędzy głowicami frezarek 6P10/6Т10 czy też jest to wadliwie założona instalacja smarująca. Wszelkie info mile widziane..., zwłaszcza jakie powinno być prawidłowe ułożenie tych rurek we frezarce.
Moje...
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Net...
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

- analizując dostępne w necie DTR-ki dla tej frezarki udało nam się znaleźć schematy instalacji smarującej dla korpusu i głowicy. Jeśli są prawidłowe to potwierdzają że nasze „rurki” w głowicy są źle założone - części instalacji zapewne brakuje. Proszę o potwierdzenie że dobrze rozumiemy że instalacja składa się z dwóch podwójnych zestawów rurek. Przy czym jeden z nich dociera aż do wziernika poziomu oleju na głowicy pionowej. My niestety w tym miejscu mamy tylko wziernik a za nim zamiast rurek tylko upchane parę kilo Towot-u :( :(

Obrazek
Obrazek
Obrazek

- w głowicy znajduje się wyposażenie pozwalające na ręczne precyzyjne opuszczanie i podnoszenie głowicy pionowej/przydaje się świetnie jako wiertarka/. Pytanie w jaki sposób rozwiązano smarowanie tego elementu,
czy tu też powinna dochodzić "rurka" czy też smarowanie ręczne od zewnątrz/po rozkręceniu/ zwykłym Towot-em?
Obrazek

Aby nie wydłużać nadmiernie tego posta, reszta pytań później....
Aha, wieczorem albo edytuję ten post albo wstawię nowy w którym będzie parę zdjęć tej frezarki a na swoim profilu na YouTube wstawię też kilka krótkich nagrań wideo... Może komuś się przyda...



Tagi:

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5570
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#2

Post napisał: adam Fx » 16 mar 2015, 19:21

ghul666 pisze: wstawię też kilka krótkich nagrań wideo... Może komuś się przyda...
Uwielbiamy wszelkie foto/Video recenzje .. świetna inicjatywa :mrgreen:
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos


Autor tematu
ghul666
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 12
Posty: 67
Rejestracja: 03 sty 2014, 15:21
Lokalizacja: Poznań

#3

Post napisał: ghul666 » 17 mar 2015, 01:07

Tak jak obiecałem, wstawiam część materiału związanego z "odświeżeniem" frezarki. Z góry uprzedzam że to nie szczegółowy tutorial..., to tylko zdjęcia i nagrania powiązane z pracami przy frezarce.
Aha, przepraszam za straszny syf na warsztacie ale jest dopiero w fazie "rozruchu", jeszcze nie starczyło czasu na zrobienie wszystkich regałów :( :P

Na początku frezarkę umyto, aby zachować oryginalne malowanie na początku użyto benzyny. Niestety w niektórych miejscach znajdowała się blisko 2-3mm skorupa z wióra aluminiowego którego nie chciała ruszyć benzyna ani ropa - jedyne efekty dawało użycie acetonu :( :(
Niestety dużą część oryginalnej powłoki trafił szlak, no cóż takie jest życie...
Frezarka u poprzednich właścicieli
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Frezarka po wstępnym myciu
Obrazek
Obrazek
I. Przegląd zaczął się od korpusu,
1.Sprawdzono stan i działanie silników - głównego i od stołu. Wszystko działało, silnik tak jak wszystko były tylko zasyfione - maszyna się uruchamiała, działała głowica oraz stół/przyspieszone posuwy działały gładko/ Nie stwierdzona też na razie większych problemów z elektryką :)
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
2.Zdemontowano głowicę pionową
Obrazek
Obrazek
3.Następnie stwierdzono że nie działa system chłodzenia/pompka wodna/. Na razie wymontowano i sprawdzono tylko pompę - okazała się sprawna i oryginalna/made CCCP/ oraz spuszczono z podstawy korpusu/z głównego zbiornika/ wodę i zanieczyszczający ją olej.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
4.Następnie stwierdzono że nie działa system smarowania i tam poszły główne prace. Najpierw usunięto "oryginalny" poprzedni system smarowania czyli parę kilo towotu, spuszczono resztki starego oleju oraz zdemontowana i przedmuchano kompresorem wszystkie znajdujące się w korpusie "rurki" odpowiedzialne za rozprowadzanie oleju.
a)widok na zamontowanie pompy od prawej strony frezarki oraz główne przekładnie
Obrazek
Obrazek
Obrazek
b)widok na zamontowanie pompki od lewej strony frezarki - na zdjęciach wyraźnie widać położenie "rurek" smarujących, pompy oraz filtra w chwycie oleju.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
c)widok na elementy systemu smarowania umiejscowione z przodu frezarki - współpracujące także z głowicą
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
d)zdjęto paski klinowe i zdemontowano koło pasowe
Obrazek
Obrazek
Obrazek

- http://youtu.be/c6se04r8cTo

e)zdemontowano pompę
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

- http://youtu.be/lOjTcOXgYEo
- http://youtu.be/gKirWrbkdo4

f)rozebrano pompę, wymyto i przeczyszczono, wymieniono nie pasującą uszczelkę - była za cienka oraz źle docięta/pompa łapała powietrze/ oraz ponownie złożono pompę.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

- http://youtu.be/nqshWrXaQ0U
- http://youtu.be/wlag78y3kiE
- http://youtu.be/oCbSM-IDz-0
- http://youtu.be/SIOyCR3Hng4
- http://youtu.be/xz9dSZzoN24

g)Następnie pompę złożono i zamocowano na swoim miejscu. Bez włączania silnika/wiertarką ze zredukowanymi odpowiednio obrotami/sprawdzono działanie pompki i całego systemu smarowania w korpusie. Nagrania pokazujące pracę sprawnego systemy smarującego..., pytanie tylko czy na pewno kompletnego???

- http://youtu.be/eD1t_aH_MC8
- http://youtu.be/IHY5X_1uEug

II. Przegląd głowicy - cdn...

III. Przegląd stół - cdn...


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 937
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#4

Post napisał: ak47 » 17 mar 2015, 10:14

To jest wydaje mi się frezarka 6T10 a nie 6P10. Poznaję po tej dużej szafie elektrycznej. W modelu 6P10 szafka jest znacznie mniejsza. Poza tym to fajne sprawozdanie. Na pewno się przyda bo sam szukam takiej frezarki.


Autor tematu
ghul666
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 12
Posty: 67
Rejestracja: 03 sty 2014, 15:21
Lokalizacja: Poznań

#5

Post napisał: ghul666 » 17 mar 2015, 20:42

Do ak47
Frezarka którą posiadam to na pewno 6P10...Na frezarce zachowały się wszystkie tabliczki znamionowe a poza tym zewnętrznie różni się od 6T10 - inne chwyty wody pod stołem oraz inna "guzikologia" z boku stołu... Dla pewności wstawiam zdjęcie tabliczki :P :P
Obrazek


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 937
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#6

Post napisał: ak47 » 18 mar 2015, 08:00

a to przepraszam. Oglądałem ostatnio 6p10 i nie było tam takiej szafy. Szkoda że nie zwróciłem uwagi na rocznik.


Autor tematu
ghul666
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 12
Posty: 67
Rejestracja: 03 sty 2014, 15:21
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: ghul666 » 22 mar 2015, 18:04

Pytanie 1 o dostępność DTR-ki dzięki uprzejmości kolegi BYDGOST-a już nieaktualne... :) :)

Pytanie 2 w części dotyczącej jakiego oleju i smaru użyć oraz ile ich wlać już nieaktualne.

Jak by ktoś chciał pomóc to nadal aktualne pytanie związane z wymianą wzierników do poziomu oleju oraz wszystkie pytania związane z naprawą układu smarowania w głowicy.

Ps. dziwne to forum..., nie można edytować nawet własnego posta - "Nie możesz już zmienić swojego postu. Post można zmieniać przez 7200 minut, Od momentu jego wysłania"


Rurka
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 180
Rejestracja: 04 lut 2007, 17:51
Lokalizacja: centrum

#8

Post napisał: Rurka » 22 mar 2015, 18:14



Autor tematu
ghul666
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 12
Posty: 67
Rejestracja: 03 sty 2014, 15:21
Lokalizacja: Poznań

#9

Post napisał: ghul666 » 01 kwie 2015, 18:48

Wskazane wzierniki niestety nie pasują...
Posiadają tylko gwint calowy a do tej frezarki potrzebny jest wziernik z gwintem metrycznym.
Dowiadywałem się nawet w jednej z firm zajmujących się sprzedażą części i ich zamienników i też nic nie maja na stanie... Może ktoś poleci jakąś firmę od części zamiennych - najlepiej „stare używane”...


lukasz.radomski
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 449
Rejestracja: 06 maja 2010, 15:32
Lokalizacja: Częstochowa

#10

Post napisał: lukasz.radomski » 01 kwie 2015, 19:05

wskaźniki poziomu kupowałem kiedyś tutaj
http://www.elesa-ganter.pl/osprzet_hydrauliczny.html

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”