Naprawa frezarki pionowej 6P10
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 67
- Rejestracja: 03 sty 2014, 15:21
- Lokalizacja: Poznań
Naprawa frezarki pionowej 6P10
Witam...
Kupiliśmy z ojcem "okazyjnie" radziecką frezarkę pionową "6Р10" czyli 6R10. Po zakupie, gdy wzięliśmy się za generalny przegląd "wyskoczyło" kilka problemów. Przydała by się pomoc w rozstrzygnięciu paru kwestii:
1.Nie udało nam się znaleźć polskiej DTR-ki dla tej maszyny, dotarliśmy tylko do materiałów rosyjskojęzycznych. Cóż, powiedzmy że obydwoje z ojcem mamy pewne braki jeśli idzie o ten język. Co więcej są też problemy aby przetłumaczyć oryginalne DTR-ki jakimś translatorem gdyż programy OCR nie szczytują tekstu po rosyjsku. A w posiadanych DTR-kach nie działa najpowszechniejsza metoda czyli zaznacz tekst - skopiuj - wklej do translatora online. Prośba czy ktoś posiada może fragment DTR-ki do tej maszyny po polsku ewentualnie może posiada taką maszynę i zna jej budowę.
2. Kwestia smarowania. Okazało się że nie działa system smarowania - ani w korpusie ani w stole ani w głowicy. Poprzedni użytkownicy stosowali tylko jeden rodzaj smarowania - "Towot". Wyciągnęliśmy już go parę kilo..., na szczęście maszyna nie zdążyła ulec uszkodzeniu. Pojawia sie kilka pytań ogólnych:
- jakiego oleju i smaru użyć...
Analizując DTR-ki wyszło mi że używano oleju maszynowego i smaru. W nowszej DTR-ce olej to jest oznaczony "Масло индустриальное И-20А ГОСТ 20799-75, a smar to "Смазка ЦИАТИМ-201 ГОСТ 6267-59". W starszej olej jest oznaczony "Масло индустриальное «20» ГОСТ 1707-51, a smar to "Смазка ЦИАТИМ-201 ГОСТ 6267-59". Jakie smary i oleje będą ich odpowiednikiem, najlepiej polskie...
- ile tego oleju wlać do frezarki... DTR-ki chyba nic nie piszą o ilości dlatego zapewne muszą być jakieś wskaźniki poziomu oleju. Znalazłem trzy wziernik poziomu oleju po jednym w korpusie, stole i głowicy. Pytanie jaki poziom muszą pokazywać, połowa czy może całe mają być zalane?
- wyżej opisane wzierniki są bardzo zniszczone dlatego przydała by się ich wymiana. Jakimi dostępnymi można je zastąpić oraz czym się przy tym kierować - średnicą gwintu. A może gdzieś można kupić oryginalne, mogą być używane lub po regeneracji.
a)stół
Na razie nie ruszamy... Jak przyjdzie na niego czas to razie problemów postaramy się zapytać bardziej doświadczonych - użytkowników tego forum...
b)korpus.
W korpusie pozatykały się tylko rurki rozprowadzające olej oraz była założona za cienka podkładka w pompie olejowej. Udało się przywrócić pełne smarowanie Wykorzystaliśmy istniejące "rurki", nie mamy więc pewności że tak powinien "oryginalnie" wyglądać i działać system smarowania. Na "oko" wygląda dobrze, najważniejsze elementy w korpusie mają dobre smarowanie. Jeśli ktoś zauważy jakiś problem, to proszę dać znać
c)głowica
Pojawił się problem, analizując dostępne w necie zdjęcia, posiadane DTR-ki oraz rozkręconą dzisiaj głowicę doszliśmy do przekonania że w głowicy musi brakować jakiś części związanych z systemem
smarowania
- porównując zdjęcia mojej głowicy/zdjęcia M1-M6/ do zdjęć znalezionych w necie/zdjęcia I7-I14/widać różnicę w ilości i ułożeniu "rurek" jak i budowie samej głowicy. Niestety większość zdjęć z netu to zdjęcia przedstawiające głowicę do frezarki 6Т10 a więc jak wyczytałem bardzo podobną - tylko zdjęcie I10 to oryginalna głowica od frezarki 6P10. Nie wiemy teraz czy widoczne różnice wynikają z różnicy pomiędzy głowicami frezarek 6P10/6Т10 czy też jest to wadliwie założona instalacja smarująca. Wszelkie info mile widziane..., zwłaszcza jakie powinno być prawidłowe ułożenie tych rurek we frezarce.
Moje...
Net...
- analizując dostępne w necie DTR-ki dla tej frezarki udało nam się znaleźć schematy instalacji smarującej dla korpusu i głowicy. Jeśli są prawidłowe to potwierdzają że nasze „rurki” w głowicy są źle założone - części instalacji zapewne brakuje. Proszę o potwierdzenie że dobrze rozumiemy że instalacja składa się z dwóch podwójnych zestawów rurek. Przy czym jeden z nich dociera aż do wziernika poziomu oleju na głowicy pionowej. My niestety w tym miejscu mamy tylko wziernik a za nim zamiast rurek tylko upchane parę kilo Towot-u
- w głowicy znajduje się wyposażenie pozwalające na ręczne precyzyjne opuszczanie i podnoszenie głowicy pionowej/przydaje się świetnie jako wiertarka/. Pytanie w jaki sposób rozwiązano smarowanie tego elementu,
czy tu też powinna dochodzić "rurka" czy też smarowanie ręczne od zewnątrz/po rozkręceniu/ zwykłym Towot-em?
Aby nie wydłużać nadmiernie tego posta, reszta pytań później....
Aha, wieczorem albo edytuję ten post albo wstawię nowy w którym będzie parę zdjęć tej frezarki a na swoim profilu na YouTube wstawię też kilka krótkich nagrań wideo... Może komuś się przyda...
Kupiliśmy z ojcem "okazyjnie" radziecką frezarkę pionową "6Р10" czyli 6R10. Po zakupie, gdy wzięliśmy się za generalny przegląd "wyskoczyło" kilka problemów. Przydała by się pomoc w rozstrzygnięciu paru kwestii:
1.Nie udało nam się znaleźć polskiej DTR-ki dla tej maszyny, dotarliśmy tylko do materiałów rosyjskojęzycznych. Cóż, powiedzmy że obydwoje z ojcem mamy pewne braki jeśli idzie o ten język. Co więcej są też problemy aby przetłumaczyć oryginalne DTR-ki jakimś translatorem gdyż programy OCR nie szczytują tekstu po rosyjsku. A w posiadanych DTR-kach nie działa najpowszechniejsza metoda czyli zaznacz tekst - skopiuj - wklej do translatora online. Prośba czy ktoś posiada może fragment DTR-ki do tej maszyny po polsku ewentualnie może posiada taką maszynę i zna jej budowę.
2. Kwestia smarowania. Okazało się że nie działa system smarowania - ani w korpusie ani w stole ani w głowicy. Poprzedni użytkownicy stosowali tylko jeden rodzaj smarowania - "Towot". Wyciągnęliśmy już go parę kilo..., na szczęście maszyna nie zdążyła ulec uszkodzeniu. Pojawia sie kilka pytań ogólnych:
- jakiego oleju i smaru użyć...
Analizując DTR-ki wyszło mi że używano oleju maszynowego i smaru. W nowszej DTR-ce olej to jest oznaczony "Масло индустриальное И-20А ГОСТ 20799-75, a smar to "Смазка ЦИАТИМ-201 ГОСТ 6267-59". W starszej olej jest oznaczony "Масло индустриальное «20» ГОСТ 1707-51, a smar to "Смазка ЦИАТИМ-201 ГОСТ 6267-59". Jakie smary i oleje będą ich odpowiednikiem, najlepiej polskie...
- ile tego oleju wlać do frezarki... DTR-ki chyba nic nie piszą o ilości dlatego zapewne muszą być jakieś wskaźniki poziomu oleju. Znalazłem trzy wziernik poziomu oleju po jednym w korpusie, stole i głowicy. Pytanie jaki poziom muszą pokazywać, połowa czy może całe mają być zalane?
- wyżej opisane wzierniki są bardzo zniszczone dlatego przydała by się ich wymiana. Jakimi dostępnymi można je zastąpić oraz czym się przy tym kierować - średnicą gwintu. A może gdzieś można kupić oryginalne, mogą być używane lub po regeneracji.
a)stół
Na razie nie ruszamy... Jak przyjdzie na niego czas to razie problemów postaramy się zapytać bardziej doświadczonych - użytkowników tego forum...
b)korpus.
W korpusie pozatykały się tylko rurki rozprowadzające olej oraz była założona za cienka podkładka w pompie olejowej. Udało się przywrócić pełne smarowanie Wykorzystaliśmy istniejące "rurki", nie mamy więc pewności że tak powinien "oryginalnie" wyglądać i działać system smarowania. Na "oko" wygląda dobrze, najważniejsze elementy w korpusie mają dobre smarowanie. Jeśli ktoś zauważy jakiś problem, to proszę dać znać
c)głowica
Pojawił się problem, analizując dostępne w necie zdjęcia, posiadane DTR-ki oraz rozkręconą dzisiaj głowicę doszliśmy do przekonania że w głowicy musi brakować jakiś części związanych z systemem
smarowania
- porównując zdjęcia mojej głowicy/zdjęcia M1-M6/ do zdjęć znalezionych w necie/zdjęcia I7-I14/widać różnicę w ilości i ułożeniu "rurek" jak i budowie samej głowicy. Niestety większość zdjęć z netu to zdjęcia przedstawiające głowicę do frezarki 6Т10 a więc jak wyczytałem bardzo podobną - tylko zdjęcie I10 to oryginalna głowica od frezarki 6P10. Nie wiemy teraz czy widoczne różnice wynikają z różnicy pomiędzy głowicami frezarek 6P10/6Т10 czy też jest to wadliwie założona instalacja smarująca. Wszelkie info mile widziane..., zwłaszcza jakie powinno być prawidłowe ułożenie tych rurek we frezarce.
Moje...
Net...
- analizując dostępne w necie DTR-ki dla tej frezarki udało nam się znaleźć schematy instalacji smarującej dla korpusu i głowicy. Jeśli są prawidłowe to potwierdzają że nasze „rurki” w głowicy są źle założone - części instalacji zapewne brakuje. Proszę o potwierdzenie że dobrze rozumiemy że instalacja składa się z dwóch podwójnych zestawów rurek. Przy czym jeden z nich dociera aż do wziernika poziomu oleju na głowicy pionowej. My niestety w tym miejscu mamy tylko wziernik a za nim zamiast rurek tylko upchane parę kilo Towot-u
- w głowicy znajduje się wyposażenie pozwalające na ręczne precyzyjne opuszczanie i podnoszenie głowicy pionowej/przydaje się świetnie jako wiertarka/. Pytanie w jaki sposób rozwiązano smarowanie tego elementu,
czy tu też powinna dochodzić "rurka" czy też smarowanie ręczne od zewnątrz/po rozkręceniu/ zwykłym Towot-em?
Aby nie wydłużać nadmiernie tego posta, reszta pytań później....
Aha, wieczorem albo edytuję ten post albo wstawię nowy w którym będzie parę zdjęć tej frezarki a na swoim profilu na YouTube wstawię też kilka krótkich nagrań wideo... Może komuś się przyda...
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 5570
- Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
- Lokalizacja: Gliwice
Uwielbiamy wszelkie foto/Video recenzje .. świetna inicjatywaghul666 pisze: wstawię też kilka krótkich nagrań wideo... Może komuś się przyda...
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk)
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 67
- Rejestracja: 03 sty 2014, 15:21
- Lokalizacja: Poznań
Tak jak obiecałem, wstawiam część materiału związanego z "odświeżeniem" frezarki. Z góry uprzedzam że to nie szczegółowy tutorial..., to tylko zdjęcia i nagrania powiązane z pracami przy frezarce.
Aha, przepraszam za straszny syf na warsztacie ale jest dopiero w fazie "rozruchu", jeszcze nie starczyło czasu na zrobienie wszystkich regałów
Na początku frezarkę umyto, aby zachować oryginalne malowanie na początku użyto benzyny. Niestety w niektórych miejscach znajdowała się blisko 2-3mm skorupa z wióra aluminiowego którego nie chciała ruszyć benzyna ani ropa - jedyne efekty dawało użycie acetonu
Niestety dużą część oryginalnej powłoki trafił szlak, no cóż takie jest życie...
Frezarka u poprzednich właścicieli
Frezarka po wstępnym myciu
I. Przegląd zaczął się od korpusu,
1.Sprawdzono stan i działanie silników - głównego i od stołu. Wszystko działało, silnik tak jak wszystko były tylko zasyfione - maszyna się uruchamiała, działała głowica oraz stół/przyspieszone posuwy działały gładko/ Nie stwierdzona też na razie większych problemów z elektryką
2.Zdemontowano głowicę pionową
3.Następnie stwierdzono że nie działa system chłodzenia/pompka wodna/. Na razie wymontowano i sprawdzono tylko pompę - okazała się sprawna i oryginalna/made CCCP/ oraz spuszczono z podstawy korpusu/z głównego zbiornika/ wodę i zanieczyszczający ją olej.
4.Następnie stwierdzono że nie działa system smarowania i tam poszły główne prace. Najpierw usunięto "oryginalny" poprzedni system smarowania czyli parę kilo towotu, spuszczono resztki starego oleju oraz zdemontowana i przedmuchano kompresorem wszystkie znajdujące się w korpusie "rurki" odpowiedzialne za rozprowadzanie oleju.
a)widok na zamontowanie pompy od prawej strony frezarki oraz główne przekładnie
b)widok na zamontowanie pompki od lewej strony frezarki - na zdjęciach wyraźnie widać położenie "rurek" smarujących, pompy oraz filtra w chwycie oleju.
c)widok na elementy systemu smarowania umiejscowione z przodu frezarki - współpracujące także z głowicą
d)zdjęto paski klinowe i zdemontowano koło pasowe
- http://youtu.be/c6se04r8cTo
e)zdemontowano pompę
- http://youtu.be/lOjTcOXgYEo
- http://youtu.be/gKirWrbkdo4
f)rozebrano pompę, wymyto i przeczyszczono, wymieniono nie pasującą uszczelkę - była za cienka oraz źle docięta/pompa łapała powietrze/ oraz ponownie złożono pompę.
- http://youtu.be/nqshWrXaQ0U
- http://youtu.be/wlag78y3kiE
- http://youtu.be/oCbSM-IDz-0
- http://youtu.be/SIOyCR3Hng4
- http://youtu.be/xz9dSZzoN24
g)Następnie pompę złożono i zamocowano na swoim miejscu. Bez włączania silnika/wiertarką ze zredukowanymi odpowiednio obrotami/sprawdzono działanie pompki i całego systemu smarowania w korpusie. Nagrania pokazujące pracę sprawnego systemy smarującego..., pytanie tylko czy na pewno kompletnego???
- http://youtu.be/eD1t_aH_MC8
- http://youtu.be/IHY5X_1uEug
II. Przegląd głowicy - cdn...
III. Przegląd stół - cdn...
Aha, przepraszam za straszny syf na warsztacie ale jest dopiero w fazie "rozruchu", jeszcze nie starczyło czasu na zrobienie wszystkich regałów
Na początku frezarkę umyto, aby zachować oryginalne malowanie na początku użyto benzyny. Niestety w niektórych miejscach znajdowała się blisko 2-3mm skorupa z wióra aluminiowego którego nie chciała ruszyć benzyna ani ropa - jedyne efekty dawało użycie acetonu
Niestety dużą część oryginalnej powłoki trafił szlak, no cóż takie jest życie...
Frezarka u poprzednich właścicieli
Frezarka po wstępnym myciu
I. Przegląd zaczął się od korpusu,
1.Sprawdzono stan i działanie silników - głównego i od stołu. Wszystko działało, silnik tak jak wszystko były tylko zasyfione - maszyna się uruchamiała, działała głowica oraz stół/przyspieszone posuwy działały gładko/ Nie stwierdzona też na razie większych problemów z elektryką
2.Zdemontowano głowicę pionową
3.Następnie stwierdzono że nie działa system chłodzenia/pompka wodna/. Na razie wymontowano i sprawdzono tylko pompę - okazała się sprawna i oryginalna/made CCCP/ oraz spuszczono z podstawy korpusu/z głównego zbiornika/ wodę i zanieczyszczający ją olej.
4.Następnie stwierdzono że nie działa system smarowania i tam poszły główne prace. Najpierw usunięto "oryginalny" poprzedni system smarowania czyli parę kilo towotu, spuszczono resztki starego oleju oraz zdemontowana i przedmuchano kompresorem wszystkie znajdujące się w korpusie "rurki" odpowiedzialne za rozprowadzanie oleju.
a)widok na zamontowanie pompy od prawej strony frezarki oraz główne przekładnie
b)widok na zamontowanie pompki od lewej strony frezarki - na zdjęciach wyraźnie widać położenie "rurek" smarujących, pompy oraz filtra w chwycie oleju.
c)widok na elementy systemu smarowania umiejscowione z przodu frezarki - współpracujące także z głowicą
d)zdjęto paski klinowe i zdemontowano koło pasowe
- http://youtu.be/c6se04r8cTo
e)zdemontowano pompę
- http://youtu.be/lOjTcOXgYEo
- http://youtu.be/gKirWrbkdo4
f)rozebrano pompę, wymyto i przeczyszczono, wymieniono nie pasującą uszczelkę - była za cienka oraz źle docięta/pompa łapała powietrze/ oraz ponownie złożono pompę.
- http://youtu.be/nqshWrXaQ0U
- http://youtu.be/wlag78y3kiE
- http://youtu.be/oCbSM-IDz-0
- http://youtu.be/SIOyCR3Hng4
- http://youtu.be/xz9dSZzoN24
g)Następnie pompę złożono i zamocowano na swoim miejscu. Bez włączania silnika/wiertarką ze zredukowanymi odpowiednio obrotami/sprawdzono działanie pompki i całego systemu smarowania w korpusie. Nagrania pokazujące pracę sprawnego systemy smarującego..., pytanie tylko czy na pewno kompletnego???
- http://youtu.be/eD1t_aH_MC8
- http://youtu.be/IHY5X_1uEug
II. Przegląd głowicy - cdn...
III. Przegląd stół - cdn...
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 67
- Rejestracja: 03 sty 2014, 15:21
- Lokalizacja: Poznań
Pytanie 1 o dostępność DTR-ki dzięki uprzejmości kolegi BYDGOST-a już nieaktualne...
Pytanie 2 w części dotyczącej jakiego oleju i smaru użyć oraz ile ich wlać już nieaktualne.
Jak by ktoś chciał pomóc to nadal aktualne pytanie związane z wymianą wzierników do poziomu oleju oraz wszystkie pytania związane z naprawą układu smarowania w głowicy.
Ps. dziwne to forum..., nie można edytować nawet własnego posta - "Nie możesz już zmienić swojego postu. Post można zmieniać przez 7200 minut, Od momentu jego wysłania"
Pytanie 2 w części dotyczącej jakiego oleju i smaru użyć oraz ile ich wlać już nieaktualne.
Jak by ktoś chciał pomóc to nadal aktualne pytanie związane z wymianą wzierników do poziomu oleju oraz wszystkie pytania związane z naprawą układu smarowania w głowicy.
Ps. dziwne to forum..., nie można edytować nawet własnego posta - "Nie możesz już zmienić swojego postu. Post można zmieniać przez 7200 minut, Od momentu jego wysłania"
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 67
- Rejestracja: 03 sty 2014, 15:21
- Lokalizacja: Poznań
Wskazane wzierniki niestety nie pasują...
Posiadają tylko gwint calowy a do tej frezarki potrzebny jest wziernik z gwintem metrycznym.
Dowiadywałem się nawet w jednej z firm zajmujących się sprzedażą części i ich zamienników i też nic nie maja na stanie... Może ktoś poleci jakąś firmę od części zamiennych - najlepiej „stare używane”...
Posiadają tylko gwint calowy a do tej frezarki potrzebny jest wziernik z gwintem metrycznym.
Dowiadywałem się nawet w jednej z firm zajmujących się sprzedażą części i ich zamienników i też nic nie maja na stanie... Może ktoś poleci jakąś firmę od części zamiennych - najlepiej „stare używane”...
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 449
- Rejestracja: 06 maja 2010, 15:32
- Lokalizacja: Częstochowa