Napięcie na obudowie silnka.

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
lukasz03
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 21
Rejestracja: 02 maja 2016, 23:16
Lokalizacja: Warmia

Napięcie na obudowie silnka.

#1

Post napisał: lukasz03 » 11 cze 2017, 17:54

Witam, panowie podłączyłem silnik od pralki automatycznej (bez uziemienia) i na obudowie silnika jest napięcie w granicach 90V. Dodam że na drugim silniku jest dokładnie tak samo.



Tagi:

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#2

Post napisał: adam Fx » 11 cze 2017, 18:08

to podłącz uziemienie ... ja miałem w garażu tak na wielu maszynach dopiero po wbiciu pręta w ziemie się sytuacja poprawiła inaczej wszystko mnie kopało.
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: strikexp » 11 cze 2017, 21:18

To wynika z jakiegoś podzielnika napięcia czy coś w ten deseń. Jak napisał przedmówca, należy podłączyć uziemienie.


Autor tematu
lukasz03
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 21
Rejestracja: 02 maja 2016, 23:16
Lokalizacja: Warmia

#4

Post napisał: lukasz03 » 11 cze 2017, 21:23

Ok dzięki 😊
Myślałem że może jest jakieś przebicie czy coś 😉


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: strikexp » 11 cze 2017, 22:44

Jakby było przebicie to juz byś pewnie nie żył :wink: Napięcie mialo jakieś 110V i to potrafi już zabić.
Ale to jest tylko jakiś mały prąd z dzielnika napięcia. Nie pamiętam dokłądnie skąd się to bierze. Kopnie ale nie zrobi krzywdy zdrowemu człowiekowi.


Majstarek
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 107
Rejestracja: 18 lis 2016, 18:22
Lokalizacja: Łęczyca łódzkie

#6

Post napisał: Majstarek » 12 cze 2017, 21:29

strikexp pisze:Ale to jest tylko jakiś mały prąd z dzielnika napięcia
Trochę wiedzy nie zaszkodzi. Z dzielnika napięcia nie ma prądu. Dzielnik napięcia, to dzielnik napięcia. Napięcie to różnica potencjałów. W tym przypadku 90V.
Trzeba sprawdzić przewód zasilający lub/i gniazdko sieciowe. Każde urządzenie w metalowej obudowie polecam podłączać z uziemieniem.
strikexp, jeśli do dwóch punktów o różnym potencjale podłączymy odbiornik dopiero przepływ elektronów spowoduje pojawienie się prądu.


wedlock
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 3
Posty: 71
Rejestracja: 04 lut 2017, 15:48
Lokalizacja: Bartoszyce

#7

Post napisał: wedlock » 13 cze 2017, 09:35

A zabija nie napięcie tylko natezenie


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#8

Post napisał: Andrzej 40 » 13 cze 2017, 14:35

No to trochę myślenia nie zaszkodzi. Silnik jest zasilany prądem zmiennym a uzwojenie w stosunku do obudowy ma pewną pojemność, inaczej mówiąc stanowi kondensator (zwykle o niewielkiej pojemności). Przy dużej impedancji miernika na zakresie napięciowym wskaże on wartość wynikającą z rozkładu napięcia w układzie szeregowym pojemność uzwojenia do obudowy - impedancja miernika. Znając impedancję wejściową miernika można tę pojemność wyliczyć.
Jeżeli chcemy mieć pewność, że to nie przebicie to:
a) mierzymy rezystancję między uzwojeniem a obudową, powinna być >>1MΩ;
b) włączamy szeregowo żarówkę (230V możliwie małej mocy) od obudowy silnika do masy (uziomu) (z zachowaniem odpowiedniej ostrożności !!!)
Jeśli nie zaświeci możemy zmierzyć prąd upływu - bezpieczny powinien być mniejszy od 10mA. Niezależnie od tego obudowę silnika należy uziemiać !!!.


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#9

Post napisał: strikexp » 14 cze 2017, 23:50

wedlock pisze:A zabija nie napięcie tylko natezenie
Prawda, ale z tym napięciem to dyskusyjna sprawa :wink:
Przynajmniej w kontekście "bezpiecznego napięcia".


Co do prądu z dzielnika napięcia to nie do końca racja. Prąd zawsze płynie, bez prądu nie był by możliwy pomiar napięcia. Nie kopałoby też owe 110V z obudowy silnika.
Już nie pamiętam dlaczego tak się dzieje że jest te 110V, dawno o tym czytałem. Ale wystarczy aby był mały kondensator pomiedzy fazą a obudową i juz prąd płynie bo to prąd przemienny :wink:
Jedyna rada to uziemić, tak jak to powinno być zrobione prawidłowo.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#10

Post napisał: Andrzej 40 » 15 cze 2017, 01:14

strikexp pisze: Nie kopałoby też owe 110V z obudowy silnika.
Już nie pamiętam dlaczego tak się dzieje że jest te 110V, dawno o tym czytałem..
Coś czytałem, gdzieś słyszałem, piszę o rzeczach o których nie mam pojęcia.
Wymagana znajomość PODSTAW elektrotechniki. Skąd te 110V? Zmierzone napięcie będzie wynikało z wartości pojemności uzwojenie - obudowa i impedancji miernika i dla każdego silnika i miernika będzie inne.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”