Jaka prędkość skrawania?

Czy trzymać się zaleceń na opakowaniach płytek.

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
MALB
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 15
Rejestracja: 06 lut 2019, 07:32

Jaka prędkość skrawania?

#1

Post napisał: MALB » 11 lut 2019, 08:52

Witam
Mam pytanie odnośnie noży składanych. Czy wyboru prędkości obrotowej wrzeciona i prędkości posuwu używacie zalecanych wartości opisanych na opakowaniu płytek spawających? Przykładowo stal S355 wałek fi200. Nóż DCLNR 3232 19
Parametry producenta płytki:
ap=4mm (0,5-8,6)
fn=0,3mm/obr (0,15-0,5)
Vc=210m/min (170-265)

Jakie dobralibyście parametry dla obróbki zgrubnej? Aby nie zagłębiać się w problemy sztywności, każdy kto ma chęć niech napisze parametry, podając swoją maszynę.




Majster70
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 994
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

Re: Jaka prędkość skrawania?

#2

Post napisał: Majster70 » 11 lut 2019, 09:11

Obróbka zgrubna:
ap - za duże na początek, ustaw 2mm, potem zobacz jak idzie i ewentualnie zwiększaj.
Vc - ustawiaj na początek na 0,5 zaleceń z katalogu i potem zwiększaj.
Piszę o dobrych warunkach skrawania.
Co do Vc, to zważ, że typowo w katalogach, są podawane wartości pracy z gwarantowanym czasem pracy krawędzi 12-15 minut. Wnioski wyciągnij sam.
Na marginesie, płytka typu WNMG... do obróbki zgrubnej ma 6 krawędzi skrawających, podobnie pracujące płytki DNMG... tylko 4 :wink:


Autor tematu
MALB
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 15
Rejestracja: 06 lut 2019, 07:32

Re: Jaka prędkość skrawania?

#3

Post napisał: MALB » 11 lut 2019, 13:38

Dzięki za zainteresowanie. Robiłem test na wałku 60mm staczałem go na fi50 w jednym przejściu. Posuw 0,3mm/obr prędkość max maszyny czyli 950 co daje ok 150m/min. Mógłbym zejść na 750 wtedy miałbym ok 120m/min. Minusem który szybko dał o sobie znać był brak podparcia. Wnioski są takie, że dało radę toczyć ale na krótkim wysięgu bądź z podparciem. Powierzchnia nie miała znaczenia ale była adekwatna do posuwu. Co do płytek to sprawdzę te o których pisałeś.


WP Kamil
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 98
Rejestracja: 11 kwie 2014, 11:25
Lokalizacja: Suwałki

Re: Jaka prędkość skrawania?

#4

Post napisał: WP Kamil » 11 lut 2019, 14:05

Płytki o geometrii W ma 6 krawędzie ale tylko 3naroża. Bardziej skłaniałbym sie ku tezie że 3 krawędzie się wykorzystuje (mało toczenia na prawy nóż) tak jak w geometrii T.
A w temacie to na małej tokarce Bernardo, dla odcinaka znanego producenta, używam parametrów z opakowania (dolne zakresy) do stali czarnej. Szczególnie posów/obrót bo jak zwalniam to mam spore drgania (nóż musi wgryźć się w materiał a nie ślizgać po nim) Z resztą bierz przedstawiciela od płytek w ogień krzyżowy pytań- niech się produkuje i obiecuje

Awatar użytkownika

rc36
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1505
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Jaka prędkość skrawania?

#5

Post napisał: rc36 » 11 lut 2019, 16:10

WP Kamil pisze:Płytki o geometrii W ma 6 krawędzie ale tylko 3naroża. Bardziej skłaniałbym sie ku tezie że 3 krawędzie się wykorzystuje (mało toczenia na prawy nóż) tak jak w geometrii T.

Coś się motasz w tych opisach. Płytka WNMG do wykorzystania 6 naroży, płytka WNMM 3 naroża do wykorzystania, płytka jednostronna.


WP Kamil
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 98
Rejestracja: 11 kwie 2014, 11:25
Lokalizacja: Suwałki

Re: Jaka prędkość skrawania?

#6

Post napisał: WP Kamil » 11 lut 2019, 20:38

rc36 pisze:
11 lut 2019, 16:10
Coś się motasz w tych opisach. Płytka WNMG do wykorzystania 6 naroży, płytka WNMM 3 naroża do wykorzystania, płytka jednostronna.
W głowie miałem tylko geometrię, ale fakt-płytki dwustronne rzeczywiście ma dwa razy więcej krawędzi skrawających niż jednostronna :)


Autor tematu
MALB
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 15
Rejestracja: 06 lut 2019, 07:32

Re: Jaka prędkość skrawania?

#7

Post napisał: MALB » 12 lut 2019, 06:54

Czy ktoś z Was stosuje wspomniane WNMG? Stoję przed dylematem zakupu noża do obróbki zgrubnej z trzonkiem 3232 R+L. Wcześniej toczyłem nożem DCLNR. Czy oprócz większej liczby krawędzi są jakieś dodatkowe plusy? Sprawdzałem opisy płytek i parametry mają troszkę gorsze od tych na których pracowałem w dodatku są moim zdaniem bardziej delikatne.


Majster70
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 994
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

Re: Jaka prędkość skrawania?

#8

Post napisał: Majster70 » 12 lut 2019, 07:53

Moim zdaniem, jeśli porównasz takie same płytki WNMMG... i DMNG... to pracują tak samo lub bardzo podobnie - piszę tu o toczeniu zewnętrznym.
No ale niech wypowiedzą się inni. U mnie to podstawowa płytka szczególnie do toczenia zgrubnego. No ogólnie płytki dwustronne wymagają dość sztywnych tokarek.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”