Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?
Z serii "durne pomysły"
-
Autor tematu - Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 4695
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?
Mam silnik 0,55kW, 1400obr, na 400V w gwiazdę.
W opisie silnika jest informacja, że przystosowany jest do regulacji obrotów. Ale regulacja na triakach - wada takiej regulacji to buczenie. Poczytałem trochę o regulacji i dowiedziałem się, że stosuje się też autotransformatory i transformatory.
Przykładowy regulator:
RMT - trójfazowy (3x400 V / 50 Hz), pięciostopniowy regulator transformatorowy (90 V, 150 V, 200 V, 280 V, 400 V). (Źródło)
Chciałbym eksperymentalnie zakręcić tym silnikiem z bardzo małą mocą i prędkością. Informacja o tych napięciach podpowiada, że poniżej 90V silnik będzie bardzo bardzo słabiutki.
Co chcę osiągnąć? - Cichą pracę silnika pod małym obciążeniem.
Niestety cena za regulator lub falownik mi nie odpowiada.
Pierwsza możliwość - może da się zasilić go z jednej fazy?
Podobno da się: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic90484.html
Skany z książki na temat takiego podłączenia:
Druga możliwość - taki "durny pomysł" - mam wiaderko transformatorów 12V i poprzez 3 lub 6 sztuk podepnę silnik do 3F. Czy na 12 lub 24V silnik da radę kręcić się?
Tak, wiem, durny i ryzykowny pomysł...
Mogą być problemy:
1. Silnik może się grzać - potrzeby będzie wentylator do chłodzenia.
2. Włączniki mogą mocno iskrzyć. W przypadku użycia SSRów (w kolejnym etapie zabawa w zdalne załączanie silnika) transformatory lepiej załączać w maksimum (źródło:relpol - SSR - pdf)
3. Kondensator, który jest przy silniku może okazać się nieodpowiedni w tych warunkach pracy.
Przykładowa informacja o wybuchającym kondensatorze: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewt ... ?t=1627989
4. Silnik nie będzie chciał ruszyć i trzeba będzie zrobić układ do rozruchu, a potem przełączać w "tryb minipracy".
Mam jakieś szanse, bezpiecznie pokręcić silnikiem mniej więcej w taki sposób?
Trzecia możliwość - zastosować metodę ograniczenia prądu przez żarówki podłączone szeregowo z cewkami silnika.
Gdyby się to udało to mam też jeszcze stary silnik parę kW do pasa transmisyjnego i też mi się marzy delikatnie nim zakręcić.
W opisie silnika jest informacja, że przystosowany jest do regulacji obrotów. Ale regulacja na triakach - wada takiej regulacji to buczenie. Poczytałem trochę o regulacji i dowiedziałem się, że stosuje się też autotransformatory i transformatory.
Przykładowy regulator:
RMT - trójfazowy (3x400 V / 50 Hz), pięciostopniowy regulator transformatorowy (90 V, 150 V, 200 V, 280 V, 400 V). (Źródło)
Chciałbym eksperymentalnie zakręcić tym silnikiem z bardzo małą mocą i prędkością. Informacja o tych napięciach podpowiada, że poniżej 90V silnik będzie bardzo bardzo słabiutki.
Co chcę osiągnąć? - Cichą pracę silnika pod małym obciążeniem.
Niestety cena za regulator lub falownik mi nie odpowiada.
Pierwsza możliwość - może da się zasilić go z jednej fazy?
Podobno da się: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic90484.html
Skany z książki na temat takiego podłączenia:
Druga możliwość - taki "durny pomysł" - mam wiaderko transformatorów 12V i poprzez 3 lub 6 sztuk podepnę silnik do 3F. Czy na 12 lub 24V silnik da radę kręcić się?
Tak, wiem, durny i ryzykowny pomysł...
Mogą być problemy:
1. Silnik może się grzać - potrzeby będzie wentylator do chłodzenia.
2. Włączniki mogą mocno iskrzyć. W przypadku użycia SSRów (w kolejnym etapie zabawa w zdalne załączanie silnika) transformatory lepiej załączać w maksimum (źródło:relpol - SSR - pdf)
3. Kondensator, który jest przy silniku może okazać się nieodpowiedni w tych warunkach pracy.
Przykładowa informacja o wybuchającym kondensatorze: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewt ... ?t=1627989
4. Silnik nie będzie chciał ruszyć i trzeba będzie zrobić układ do rozruchu, a potem przełączać w "tryb minipracy".
Mam jakieś szanse, bezpiecznie pokręcić silnikiem mniej więcej w taki sposób?
Trzecia możliwość - zastosować metodę ograniczenia prądu przez żarówki podłączone szeregowo z cewkami silnika.
Gdyby się to udało to mam też jeszcze stary silnik parę kW do pasa transmisyjnego i też mi się marzy delikatnie nim zakręcić.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 11575
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?
"zy na 12 lub 24V silnik da radę kręcić się?"
pewnie da (o ile prądowo wydolą-mała rezystancja uzwojeń silnika), tylko co to będzie za moment obrotowy...
pewnie da (o ile prądowo wydolą-mała rezystancja uzwojeń silnika), tylko co to będzie za moment obrotowy...
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 4695
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?
RomanJ4 pisze:mała rezystancja uzwojeń silnika
O tym nie pomyślałem. Transformatory mam chyba na 100W/12V. Ewentualnie jeszcze toroidy 200W/32V do pierwszej próby... Sprawdzę, i zmierzę zwykłym miernikiem czy nie ma na cewkach za mało ohmów.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
-
Autor tematu - Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 4695
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?
.Steryd pisze:falownik do silnika 0,55kW
OK. kupię zakurzony, ale i tak chcę zrobić eksperyment bez falownika.
Podrzuć na pw/email cenę (za dobre słowo mogłoby być tylko wypożyczenie) i dane do znalezienia instrukcji - jeszcze się na falownikach nie znam.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 11575
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?
"..dane do znalezienia instrukcji...
Najlepiej spisać symbol z tabliczki falownika do wyszukiwarki, dopisać "manual" lub/i "instruction" (bo zazwyczaj są po angielsku) i "pdf" by wyszukiwała konkretne pliki i zazwyczaj coś znajdzie, albo zapodaj to poszukamy...
Najlepiej spisać symbol z tabliczki falownika do wyszukiwarki, dopisać "manual" lub/i "instruction" (bo zazwyczaj są po angielsku) i "pdf" by wyszukiwała konkretne pliki i zazwyczaj coś znajdzie, albo zapodaj to poszukamy...
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4146
- Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?
@pitsa Czy przypadkiem nie masz PW wyłączonych?
instrukcję masz tu:
http://www.tecdriver.com.br/arquivos/ACM.pdf
instrukcję masz tu:
http://www.tecdriver.com.br/arquivos/ACM.pdf
Można?
Morzna!!!
Morzna!!!
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4419
- Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?
Ogólnie silnik 3-fazowy do działania potrzebuje przesunięcia o 120 stopni pomiędzy fazami.
Jeśli dobrze pamiętam to w praktyce silnik 1-fazowy nie może działać. Musi być 2-fazowy co osiąga się poprzez dodanie kondensatora opóźniającego fazę.
Dodanie takich kondensatorów to chyba najprostszy sposób na przesunięcie fazowe.
Poszukaj pod hasłem "3 phase motor capacitor 1 phase" jak dobrać kondensator. Ogólna zasada jest prosta:
Jeśli dobrze pamiętam to w praktyce silnik 1-fazowy nie może działać. Musi być 2-fazowy co osiąga się poprzez dodanie kondensatora opóźniającego fazę.
Dodanie takich kondensatorów to chyba najprostszy sposób na przesunięcie fazowe.
Poszukaj pod hasłem "3 phase motor capacitor 1 phase" jak dobrać kondensator. Ogólna zasada jest prosta:
-
Autor tematu - Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 4695
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?
Uzwojenia silnika mają po 19ohm.
Na wcześniej podanym obrazku: jest jeszcze układ "rozpiętej częściowo gwiazdy" zwiększający moment rozruchowy. Do silnika trzeba dobrać kondensator - im niższe napięcie tym większa pojemność.
Mam kondensator 20uF i spróbowałem podłączyć mniejszy silnik 3F 0,12kW (około 50ohm na cewkach) przez transformator na 32V. Na silniku napięcia między cewkami U-V-W 32V(U-V), 34V(V-W), 36V(U-W). Po odłączeniu kondensatora napięcia zmieniają się, czyli wpływ kondensatora jakiś jest ale na wirniku zero reakcji.
I to byłby koniec szybkiego "durnego" eksperymentu z transformatorami i jedną fazą.
Następnym razem test tego małego silnika na 3 transformatorach i 3 fazach.
@Steryd - no i nie mam żadnych wiadomości PW, chociaż są włączone - brak dostępu do prywatnych wiadomości. Wysłałem Ci emailem mój email. Dogadajmy się w sprawie twojego falownika.
Na wcześniej podanym obrazku: jest jeszcze układ "rozpiętej częściowo gwiazdy" zwiększający moment rozruchowy. Do silnika trzeba dobrać kondensator - im niższe napięcie tym większa pojemność.
Mam kondensator 20uF i spróbowałem podłączyć mniejszy silnik 3F 0,12kW (około 50ohm na cewkach) przez transformator na 32V. Na silniku napięcia między cewkami U-V-W 32V(U-V), 34V(V-W), 36V(U-W). Po odłączeniu kondensatora napięcia zmieniają się, czyli wpływ kondensatora jakiś jest ale na wirniku zero reakcji.
I to byłby koniec szybkiego "durnego" eksperymentu z transformatorami i jedną fazą.
Następnym razem test tego małego silnika na 3 transformatorach i 3 fazach.
@Steryd - no i nie mam żadnych wiadomości PW, chociaż są włączone - brak dostępu do prywatnych wiadomości. Wysłałem Ci emailem mój email. Dogadajmy się w sprawie twojego falownika.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 7608
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
Re: Jak zasilić silnik 3F z jednej fazy?
Tak wiem, do trzech faz się podłączę, będzie trochę więcej kabelków. Nie wiem jeszcze czy kierunki podłączenia cewek mają znaczenie tak jak w silniku krokowym. Kierunek obrotów - wiadomo zamiana dwóch kabelków miejscami. Czytając różne ciekawostki, jak np. przerabianie silników 3F na prądnice może się dowiem, albo gdzieś fachowego o silnikach wyczytam co mi się przyda. Może coś z tego "durnego pomysłu" będzie.
Na 3 transformatorach zobaczę czy silnik będzie się kręcił na 10x mniejszym napięciu, zanim dostanę falownik od Steryda. Kolego jesteś wielki!.
Na 3 transformatorach zobaczę czy silnik będzie się kręcił na 10x mniejszym napięciu, zanim dostanę falownik od Steryda. Kolego jesteś wielki!.
Mane Tekel Fares