jak frezować koło zębate

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
grzeszko
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 183
Rejestracja: 03 lip 2012, 20:36
Lokalizacja: Tarnów

jak frezować koło zębate

#1

Post napisał: grzeszko » 02 lis 2017, 20:30

witam, mam do wyfrezowania koło zębate, seria, koło ma 80 zębów, moduł to 2,85, głębokość zęba to 6mm. i teraz pytanie, frezuje to na 4 osi na haas mini mill. frezowanie jest w miare stabilne. mamy specjalnego freza, hart metal.
i powiem co jest, 3 sztuki i frezik do wymiany.
obecnie frezuje poczatek 0,8mm i schodze coraz mniej i na końcu 0,4mm na jakieś 9 przejść.
oprawka jak na foto.
pytanie jak to mozna zrobić lepiej? czy frezować po 1mm? lub 1.5mm czy może próbować na raz?
obecne parametry to Vc=60
ilość zębów to 2 i Fz=0,04

co robić aby wydłużyć żywotność freza?

foto

Kod: Zaznacz cały

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/ILF9Ch5nOGsUaa1BEog~l8u7oW~HKL
zapomniałem, materiał to 42CrMo4


dopiero się uczę

Tagi:

Awatar użytkownika

Petroholic
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1553
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

#2

Post napisał: Petroholic » 02 lis 2017, 21:04

Pierwsza myśl - za bogaty posuw na ząb... Zależnie od materiału ale w stali u mnie przy frezach 4P Fz jest około od 0,004 do 0,02 jeśli to nie plastelina... 0,04 to w plastelinie tylko idzie :)

EDIT

40HM - ale w jakim stanie? zmiękczona czy ulepszona?

zmiękczona ma około 250HB to plastelina, ulepszona 32-37HRC to już lekko twardawe i może dlatego rwie freza...


Autor tematu
grzeszko
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 183
Rejestracja: 03 lip 2012, 20:36
Lokalizacja: Tarnów

#3

Post napisał: grzeszko » 02 lis 2017, 21:22

Obrobka trwa juz 50 min wiec to za dlugo. Ja uwazam ze twoje posowy sa troche niskie, nie dam tyle bo bedzie szlo 2 godziny :roll:
Szukam jakiegos rozwiazania,

Co do stali to nie wiem czy ulepszana. Po prostu stoi 42CrMo4
Byla to odkowka z kuzni na tokarce wytoczona i pozniej do mnie. Sadzac ze to kolo zebate chyba powinno byc twarde
dopiero się uczę

Awatar użytkownika

Petroholic
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1553
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

#4

Post napisał: Petroholic » 02 lis 2017, 21:41

grzeszko pisze:Byla to odkowka z kuzni na tokarce wytoczona i pozniej do mnie.
Odkówka??? Nic dziwnego, że łamie frezy... Nie wytrzyma 0,04 nie ma szans... Na pierwszym frez jest ostry, na drugim średni, a na trzecim tępy i dlatego łamie...

Jak na moje oko masz dwa wyjścia, żeby uratować freza... Zmniejszenie Fz lub zmniejszenie Ap ale w obu przypadkach czas obróbki pójdzie znacznie w górę... A z ciekawości jakie masz obroty na narzędziu?


strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2234
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: strikexp » 02 lis 2017, 23:07

grzeszko pisze:Byla to odkowka z kuzni na tokarce wytoczona
Dobrze sie dowiedzieć że tak się robi. Ale czy taka stal po kuciu zachowuje prawidłową strukturę?
Majstruję i wymyślam jak tu robić elementy a może własnie powinienem dorobić mini kuźnię :mrgreen:

Awatar użytkownika

Petroholic
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1553
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin

#6

Post napisał: Petroholic » 03 lis 2017, 01:30

strikexp pisze:a może własnie powinienem dorobić mini kuźnię :mrgreen:
strikexp dobranocka już dawno była! Umyć raćzki, ząbki, zmówić paciorek i szybciutko spać!


atlc
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 587
Rejestracja: 28 lip 2010, 18:37
Lokalizacja: Warszawa

#7

Post napisał: atlc » 03 lis 2017, 01:36

Moduł 2,85 czy 2,75?
Myślę, że jeżeli tylko wrzeciono uciągnie frez krążkowy na niskich obrotach, to lepiej pójdzie ta robota frezem z HSS, na dużo większym posuwie na ząb i z większą ilością zębów.

Jeżeli 2,75 to taki frez http://narzedziomis.pl/frez-nfma-m2-75-no-1-hss.html
Jeżeli 2,85 to zostaje robienie frezów na zamówienie, z gotowcem może być ciężko.


Autor tematu
grzeszko
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 183
Rejestracja: 03 lip 2012, 20:36
Lokalizacja: Tarnów

#8

Post napisał: grzeszko » 03 lis 2017, 05:20

Fres 2.85, robiony na zamowienie. Obroty mam 4500 przy F400 chyba
dopiero się uczę


einstein
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 587
Rejestracja: 08 sty 2009, 11:53
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

#9

Post napisał: einstein » 03 lis 2017, 08:28

Lepiej by było zrobić na zamówienie frez kształtowy o średnicy np 25-30mm i brać nie od góry a od boku, tak jak się pracuje frezami modułowymi. Zamiast 2 zębów miał byś pewnie z 8-10z.
W Twoim przypadku ciężko dobrać idealnie obroty, bo masz albo za duże Vc w najszerszym miejscu albo za małe Vc w najwęższym miejscu, no i problem z fz, na górze mógłbyś iść te 0.04 ale na mniejszej średnicy to już za dużo. Jeśli dostosujesz fz do małej średnicy, to w najszerszym miejscu zamiast skrawać to liżesz delikatnie i tępisz frez.


1q1q1q1q
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 128
Rejestracja: 07 sty 2011, 17:48
Lokalizacja: Polska

#10

Post napisał: 1q1q1q1q » 03 lis 2017, 17:13

Za duże obroty ten materiał nie lubi dużych obrotów , wycira szybko frez i tępy łamie się szybko .

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”