Intarsje

ArtCAM, ArtCAM Express, ArtCAM Insignia, ArtCAM Pro

Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 33
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Intarsje

#1

Post napisał: Seneszal » 12 cze 2021, 17:04

ArtCAM 2018

Czy robiliście może w ArtCamie intarsje?

Chodzi mi o coś w tym stylu:


Myślałem, żeby kieszenie wybierać frezem stożkowym 0,5mm jako V-Bit Carving a negatyw jako Smart Engraving.

Mam jednak kilka związanych z tym problemów, szczególnie przy drobniejszych lub blisko siebie położonych elementach.

Czy samo założenie jest dobre? Jak Wy się do tego zabieracie?
Dzięki za pomoc!




lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1578
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Intarsje

#2

Post napisał: lajosz » 12 cze 2021, 19:57

Seneszal pisze:
12 cze 2021, 17:04
Czy robiliście może w ArtCamie intarsje?

Myślałem, żeby kieszenie wybierać frezem stożkowym 0,5mm jako V-Bit Carving a negatyw jako Smart Engraving.
Czy samo założenie jest dobre?
Moim zdaniem, samo złożenie jest .... niestety błędne, bo frez stożkowy będzie dawał pochylony bok, czyli będą wyraźne przerwy pomiędzy elementami, nawet jeśli będą ściśle do siebie przylegały, a przecież nie o to chodzi w intarsji, prawda ?

Jest w Artcam-ie obróbka która niejako po to właśnie istnieje żeby dopasować część wewnętrzną do zewnętrznej i to niezależnie od średnicy freza, a nazywa się Trajektoria Wsadu/Kieszeni.

Reasumując, ja gdybym chciał się bawić w intarsję, to użyłbym NA PEWNO freza prostego + w/w obróbki.


Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 33
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Re: Intarsje

#3

Post napisał: Seneszal » 12 cze 2021, 20:36

Wydaje mi się, że zastosowanie freza stożkowego spowoduje właśnie lepsze dopasowanie, po odpowiednim dociśnięciu.

Zwróć uwagę jak to jest zrobione na tym filmie. Dobrze to widać na przykład w 3.13min.

Negatyw, który wchodzi w kieszenie zawsze wystaje powyżej materiału po dopasowaniu. Głębokość kieszeni i wysokość negatywu nie są idealnie równe a pochylone krawędzie powodują, że szerszy na pewnej swojej wysokości negatyw klinuje się dokładnie w kieszeni i po dociśnięciu szczelnie przylega do jej krawędzi.

Drewno, nawet twarde, jest na tyle elastycznym materiałem, że lepiej będzie wyglądało takie dociśnięcie stożka niż dopasowanie na równo do prostej kieszeni

Chodzi mi między innymi o to czy ArtCAM ma jakąś opcję automatycznego stworzenia takich dwóch pasujących do siebie elementów i jak to najlepiej robić.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1578
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Intarsje

#4

Post napisał: lajosz » 12 cze 2021, 21:00

Seneszal pisze:
12 cze 2021, 20:36
Wydaje mi się, że zastosowanie freza stożkowego spowoduje właśnie lepsze dopasowanie, po odpowiednim dociśnięciu.
No OK, poniekąd racja
Nie wiem dlaczego gdzieś zafiksowałem się na tym, że wspomniałeś coś o 0.5mm , czyli pomyślałem , że chodzi o grubość materiału 0.5mm :) , a nie o średnicę freza na dole :)

Seneszal pisze:
12 cze 2021, 20:36
Chodzi mi między innymi o to czy ArtCAM ma jakąś opcję automatycznego stworzenia takich dwóch pasujących do siebie elementów i jak to najlepiej robić.
No więc właśnie wspomniałem o takiej opcji (żeński/męski) i wydaje się, że będzie OK.


Autor tematu
Seneszal
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 33
Rejestracja: 14 kwie 2019, 10:10

Re: Intarsje

#5

Post napisał: Seneszal » 12 cze 2021, 21:49

lajosz pisze:No więc właśnie wspomniałem o takiej opcji (żeński/męski) i wydaje się, że będzie OK.


Próbowałem tego w pierwszej kolejności. Dlatego napisałem o problemach z drobnymi elementami.
Przy frezowaniu żeńskiej opcji mogę wybrać jedną głębokość frezowania wszystkich wektorów. Pojawia się problem tam, gdzie są ciasne elementy i frez nie mieści się do nich na zadaną głębokość. Przy opcji V-Bit takie miejsca frezuje płyciej, a ja zadaję mu jedynie maksymalną dopuszczalną głębokość.

I z kieszeniami nawet to fajnie wychodzi. Gorzej jest potem z negatywem. To znaczy wektory położone zbyt blisko siebie frezują się jako połączone, gdyż frez nie mieści się między nimi. Można by robić to na raty, to znaczy elementy leżące blisko siebie robić w dwóch partiach.
Problemem jest jednak różnież ta nierówna głębokość frezowania. Negatyw również musiałby być do niej dopasowany.

I teraz albo jest jakaś opcja, o której nie pomyślałem, albo po prostu tak się nie da i muszę robić większą skalę, tak żeby frezując kieszenie na równą głębokość można by się wszędzie zmieścić.

I pewnie bym nie kombinował za bardzo, ale widziałem na filmach, że wrzeciono chodzi również w osi Z (np. w filmie powyżej w 1.14min), co wydaje mi się jest charakterystyczne dla ścieżki V-bit.

Dlatego pomyślałem, że jest jakaś metoda i może nawet ArtCAM ją jakoś realizuje.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1578
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Intarsje

#6

Post napisał: lajosz » 12 cze 2021, 22:32

Seneszal pisze:
12 cze 2021, 21:49
To znaczy wektory położone zbyt blisko siebie frezują się jako połączone, gdyż frez nie mieści się między nimi.
No właśnie ..... nie ma takiej obróbki która spowoduje, że frez o większej średnicy niż odległości pomiędzy wektorami, zmieści się pomiędzy nimi.
Seneszal pisze:
12 cze 2021, 21:49
widziałem na filmach, że wrzeciono chodzi również w osi Z (np. w filmie powyżej w 1.14min), co wydaje mi się jest charakterystyczne dla ścieżki V-bit.
Nie tylko dla V-Bit, ale i dla tzw. inetligentnego grawerowania również jeśli zaznaczysz kontrolkę "Utwórz ostre naroża" , ale ..... chociaż wtedy rzeczywiście wyfrezuje przestrzeń pomiędzy wektorami, to będzie to na różnych wysokościach, czyli .... nijak nie będzie pasować do pozytywu.

Jedyne co mi przychodzi do głowy, to utworzenie reliefu, czyli najpierw np. pozytyw, a następnie odwrócić relief i ... mamy idealny negatyw, ale frezowanie reliefu trwa zazwyczaj znacznie dłużej niż czegoś opartego na wektorach, no ale .... wtedy jedno powinno pasować do drugiego idealnie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „ArtCAM”