Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

Proble z zachowaniem dobrego przekroju

Wycinarki i grawerki laserowe oraz ogólne dyskusje dotyczące laserów
Awatar użytkownika

abyss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 237
Rejestracja: 06 maja 2005, 22:13
Lokalizacja: Irlandia

Re: Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

#11

Post napisał: abyss » 12 kwie 2018, 23:03

Pilif pisze:
12 kwie 2018, 12:51
Muszę po prostu wykombinować jak usunąć naprężenia w wygrawerowanym materiale
Próbowałeś tak dla testu przykleić taśmą dwustronną?

P.S. Moim zdaniem problem jest związany nie tylko z napręzeniami, a z tym, że grzejąc dosyć silnie materiał powodujemy jego zmięknięcie. Jakiej firmy plexi / brand ? To może też mieć pewne znaczenie - a rzadko o tym się wspomina.




Autor tematu
Pilif
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 22
Rejestracja: 27 lut 2018, 10:11

Re: Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

#12

Post napisał: Pilif » 13 kwie 2018, 07:22

Taśma dwustronna nie zda egzaminu - skurcze są zbyt mocne. Ja to próbowałem sobie na końcu zalać wrzątkiem i w imadle prostować - efekt się poprawił o jakieś 30%. Biorę plexi z firmy akces.
Zjawisko pojawia się nie tylko w plexi :). Wydruk z drukarki 3d z żywicy - krążek z nadrukiem/reliefem z jednej strony - z drugiej strony płaski. 7cm średnicy, grubość może ze 3-4mm. Po wydruku krążek zaczął samoistnie się kurczyć i wyginać do środka reliefu (płaska strona zaczęła się zaokrąglać), po obróbce na lampach UV efekt się jeszcze pogorszył.

Coś czuję, że będę sobie musiał skonstruować jakieś stalowe kowadła do prostowania łuków.


LTofik
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 141
Rejestracja: 05 mar 2017, 23:57
Lokalizacja: ziemia

Re: Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

#13

Post napisał: LTofik » 14 kwie 2018, 06:27

Spróboj może ustawić jakiś wentylator który by schladzal materiał zanim on się w ogóle nagrzeje.
Może to głupie co powiem ale jak zadziała to znaczy że nie jest głupie - wsadzić materiał do zamrażarki i schłodzić ile się da. Teoretycznie może pomóc. Jeśli to pomoże to może zastanów się nad chłodzony blatem. Są takie płytki które jak podłączyć, do prądu to się ochladzaja i jakby do nich przykleja materiał to może odbierały by nadmiar ciepła na bieżąco.

Ew. Przykleja gruba aluminiowa płytkę do plexi taka np 10mm i tam zamroz - aluminiowa sztabki będzie dłużej magazynowa chłód i oddawać go na plexi w czasie grawerowania.


3DBialystok
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 158
Rejestracja: 06 cze 2010, 17:56
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

#14

Post napisał: 3DBialystok » 14 kwie 2018, 19:46

Pomysł z grubym aluminium może być ciekawy. Ja bym ten element, który wygrawerowałeś włożył do domowego piekarnika i rozprężył przynajmniej dla sprawdzenia, czy piec zdałby egzamin. Do schłodzenia powietrzem, potrzebna by była dysza typu rurka wirowa, ale odpowiedni kompresor do zasilenie tej dyszy przekroczył by wartość chińskiego laserka.


Autor tematu
Pilif
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 22
Rejestracja: 27 lut 2018, 10:11

Re: Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

#15

Post napisał: Pilif » 16 kwie 2018, 12:37

W tym tygodniu będę tworzył kowadełko do prostowania elementów. Tam już na nim się będę bawił obróbką cieplną i wyginaniem. Zmrożona płyta to ciekawy pomysł : ). Jednak plamka lasera nagrzewa tak do 60-90 stopni punkt i sobie leniwie graweruje dalej. Tak jak pisałem - czasami program trwa godzinę. Po godzinie wszystko i tak będzie gorące. Aluminium będzie odbijać plamkę lasera i robić odpryski i wypalenia podczas cięcia.
Tutaj przydał by się zmrożony nadmuch na plamkę lasera - ale to zabrało by moc laserowi co też bez sensu. Pola pracy ponoć tyż nie ma co ochładzać bo laser powinien w 20 stopniach pracować. I tak na każdym kroku coś : )


LTofik
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 141
Rejestracja: 05 mar 2017, 23:57
Lokalizacja: ziemia

Re: Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

#16

Post napisał: LTofik » 17 kwie 2018, 07:10

Z ciekawości zapytam jakie masz parametry że aż tak mocno grzeje materiał i na jaką głębokość grawer jeszcze.

Awatar użytkownika

abyss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 237
Rejestracja: 06 maja 2005, 22:13
Lokalizacja: Irlandia

Re: Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

#17

Post napisał: abyss » 17 kwie 2018, 09:20

Dosyć dawno grawerowałem plexi - ale jakoś nie zauważyłem bardzo znaczącego efektu jak wspomniany. Nawet przy relatywnie głębokiej grawerce - tu na zdjęciu jest około 1.5-1.6mm głębokości (moneta ma 1.8), "średnica" plexy to 42mm. Może spróbuj zrobić grawerkę a wycinać dopiero np. po 5 minutach? To jasno określi czy to kwestia wewnętrznych naprężeń czy nierównomiernego chłodzenia miękkiego materiału? Obrazek


Autor tematu
Pilif
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 22
Rejestracja: 27 lut 2018, 10:11

Re: Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

#18

Post napisał: Pilif » 17 kwie 2018, 12:33

Moc lasera to tak na 30-40% max. Kilka przejść 4/5. Prędkość na 35-50 %. Różnie. Grawer no to tak 0,3mm wgłąb do 0,8mm. Rzeczywiście teraz odczekam dłuższą chwilę po cięciu.
Okrągłe rzeczy wychodzą znacznie lepiej - jakoś te naprężenia się ładniej rozchodzą. Gorzej na prostokątach. Ale teraz odczekam 10 minut przed cięciem. Zobaczymy.


koala.g
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2018
Rejestracja: 01 kwie 2009, 22:02
Lokalizacja: Małopolska

Re: Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

#19

Post napisał: koala.g » 17 kwie 2018, 12:48

A może po grawerowaniu a przed cieciem przeleć opalarką i zostaw do ostygniecia.


Autor tematu
Pilif
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 9
Posty: 22
Rejestracja: 27 lut 2018, 10:11

Re: Głębokie grawerowanie plexi - wygięcie

#20

Post napisał: Pilif » 18 kwie 2018, 13:39

Trzeba niestety "resetować" naprężenia.
Zagotowałem wodę, w imadełku zrobiłem tak by plexi była wygięta w drugą stronę (na równo nic nie dawało) - zalałem wrzątkiem, potrzymałem 5 minut. Wyjąłem, teraz zamocowałem tak by była prosto - zalałem wrzątkiem, kolejne 5 minut w kąpieli. Na koncu zanurzone w lodowatej wodzie na 5 minut.
Efekt delikatnego pofalowania jest - ale mam wachnięcia na 0,1 - 0,2 mm a nie na 2 mm jak w skrajnych przypadkach.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wycinarka Laserowa / Grawerka Laserowa / Lasery”