Frezowanie w mosiądzu MO59

Duże zużycie narzędzia przy frezowaniu mosiądzu.

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Winiar42
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 4
Rejestracja: 05 lut 2019, 19:22

Frezowanie w mosiądzu MO59

#1

Post napisał: Winiar42 » 27 cze 2019, 15:45

Witam forumowiczów,
aktualnie frezuję w płycie mosiężnej z MO59 i po ok 3 godzinach pracy maszyny zauważyłem że frez jest praktycznie całkowicie stępiony. Chciałbym się zapytać bardziej doświadczonych w temacie czy to wina parametrów a może samego narzędzia.
Frez węglikowy 2-piórowy 6mm
Parametry na jakich pracowała maszyna: obr 10000 obr/min, posuw 800mm/min grubość warstwy skrawanej 0,2mm, moc wrzeciona 1500W.




dasza77
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 983
Rejestracja: 14 maja 2006, 17:34
Lokalizacja: Ełk

Re: Frezowanie w mosiądzu MO59

#2

Post napisał: dasza77 » 27 cze 2019, 16:58

W mosiądzu frezuję tylko hss-em. Tak mi kiedyś podpowiedział stary frezer i chyba się sprawdza , przynajmniej ja tak uważam.


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3373
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Frezowanie w mosiądzu MO59

#3

Post napisał: jasiu... » 27 cze 2019, 17:49

Wina mosiądzu.

Mosiądz wydaje się miękki, ale to jest tak, jakbyś miał masło z piaskiem. Wtedy smarując takim masłem, może się okazać, że nóż się rysuje i tępi od masła - nie, od wydzieleń, które w stopie występują, a są czterokrotnie twardsze, niż reszta. Tych wydzieleń nie jest dużo, ale wystarczają, żeby stępić narzędzie, którym obrabiasz. Chcesz bardziej naukowo, a proszę: http://www.afe.polsl.pl/index.php/pl/10 ... cy-atd.pdf

Awatar użytkownika

oskaeg
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 366
Rejestracja: 28 sty 2011, 19:00
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Frezowanie w mosiądzu MO59

#4

Post napisał: oskaeg » 27 cze 2019, 18:11

Na mosiądzu musisz mieć dobre chłodzenie, weź to podlewaj naftą, zobaczysz ze zwiększysz żywotność frezów. Nafta co prawda w jakiś rewelacyjny sposób ciepła nie odprowadza, ale jest środkiem głęboko penetrującym i powoduje to, ze na narzędziu skrawającym nie osadza się obrabiany metal, a to bezpośrednio przekłada się na wydzielaną ogólnie temperaturę.


Autor tematu
Winiar42
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 4
Rejestracja: 05 lut 2019, 19:22

Re: Frezowanie w mosiądzu MO59

#5

Post napisał: Winiar42 » 01 lip 2019, 15:39

Dzięki, spróbuje z tą naftą. Taka zwykła oświetleniowa czy kosmetyczna będzie ok?

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 6613
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Frezowanie w mosiądzu MO59

#6

Post napisał: WZÓR » 01 lip 2019, 17:14

Winiar42 pisze:
01 lip 2019, 15:39
Dzięki, spróbuje z tą naftą. Taka zwykła oświetleniowa czy kosmetyczna będzie ok?
Jakiej marki frezy węglikowe stosujesz?

p.s.
Ja leję na frez zwykłe chłodziwo (Blaser) i jest ok.

Mariusz.


Autor tematu
Winiar42
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 4
Rejestracja: 05 lut 2019, 19:22

Re: Frezowanie w mosiądzu MO59

#7

Post napisał: Winiar42 » 02 lip 2019, 09:06

WZÓR pisze:
01 lip 2019, 17:14
Jakiej marki frezy węglikowe stosujesz?
Frez z allegro od firmy Bit-Tec, węglik VHM z powłoką TiAlN

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 6613
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Frezowanie w mosiądzu MO59

#8

Post napisał: WZÓR » 02 lip 2019, 10:05

Winiar42 pisze:
02 lip 2019, 09:06
WZÓR pisze:
01 lip 2019, 17:14
Jakiej marki frezy węglikowe stosujesz?
Frez z allegro od firmy Bit-Tec, węglik VHM z powłoką TiAlN
To taki chinol (?)
Kup sobie coś lepszejszego (np.) Garant i nie będziesz narzekał.

Mariusz.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”