Frezowanie plexi - dwa problemy

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce tworzyw sztucznych ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Feuer
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 13 lut 2024, 17:26

Frezowanie plexi - dwa problemy

#1

Post napisał: Feuer » 13 lut 2024, 18:41

Witam.

Przeszukałem forum, ale nie znalazłem podobnego tematu, więc postanowiłem zadać pytanie.

Mam spory problem z frezowaniem pleksy. Maszyna na skosach robi ząbki/fale, a w prostych otworach potrafi zostawiać część materiału.
Ja za bardzo nie mam pomysłu od czego to zależy... obstawiam zużycie sprzętu, bo maszyna już sporo przefrezowała.

Może ktoś z Was miał taki problem i wie co trzeba poprawić.

Wygląda to tak.

Obrazek




logopeda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 450
Rejestracja: 04 gru 2013, 08:31
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Frezowanie plexi - dwa problemy

#2

Post napisał: logopeda » 14 lut 2024, 17:49

Najpewniej luzy na osiach:
czyli albo napędy pasek/śruba albo prowadnice - albo i to i to
Pokaż maszynę (jakie napędy i prowadnice) bo to kolejny temat gdzie trzeba się domyślać wszystkiego.

Piszę po raz kolejny :
NAPRAWDĘ TAK TRUDNO jest wrzucić fotki maszyny (lub jej model) zadając pytanie ?


Autor tematu
Feuer
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 13 lut 2024, 17:26

Re: Frezowanie plexi - dwa problemy

#3

Post napisał: Feuer » 14 lut 2024, 20:40

logopeda pisze:
14 lut 2024, 17:49
...jakie napędy i prowadnice...
Maszyna to jakiś stary model Serona, postaram się jutro dokopać do tabliczki/numerów.
Napędy śrubowe, prowadnice takie jak SBR16.
Fakt, utrudniłem brakiem zdjęcia maszyny, ale postaram się to nadrobić (wstawię jak tylko będę miał do niej dostęp).
P.S.
SERON 1315


pavyan
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 755
Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36

Re: Frezowanie plexi - dwa problemy

#4

Post napisał: pavyan » 14 lut 2024, 21:37

Poza ewentualnymi luzami, to patrząc na ślady obróbki, podejrzewam przede wszystkim zbyt małą średnicę freza i/lub zbyt duże jego wysunięcie z zacisku - czyli zbyt małą sztywność freza.
Jeśli do tego dojdzie słabe chłodzenie i niedobrane, za wysokie obroty - frez będzie tym bardziej "tańczył" na boki z zapchanymi gorącym, plastycznym urobkiem rowkami wiórowymi.
Wtedy "faliste" boki oraz dna wybrań ze śladami czoła freza wyglądałyby dokładnie tak, jak na zdjęciu.
Plexi jest dość parszywe do obróbki skrawaniem (wiercenie, frezowanie wewn.), ponieważ ma niską temperaturę mięknięcia.
Pomogłem? Kliknij, proszę :-)


logopeda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 450
Rejestracja: 04 gru 2013, 08:31
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Frezowanie plexi - dwa problemy

#5

Post napisał: logopeda » 15 lut 2024, 10:36

Musi być faktycznie stary model jeszcze na prowadnicach podpartych okrągłych dodatkowo dość spory (pole 1300x1500 jak wynika z modelu na wałkach 16).
Musisz wziąć czujnik w garść i po kolei pomierzyć luzy - zacznij od samego "końca układu" czyli na frezie we wrzecionie. Na początek wystarczy naciskać wrzeciono rękami we wszystkich osiach - powinno już coś wyjść.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7873
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Frezowanie plexi - dwa problemy

#6

Post napisał: tuxcnc » 15 lut 2024, 10:48

pavyan pisze:
14 lut 2024, 21:37
Plexi jest dość parszywe do obróbki skrawaniem (wiercenie, frezowanie wewn.), ponieważ ma niską temperaturę mięknięcia.
Pleksi ma dość wysoką temperaturę mięknięcia (nie mięknie we wrzątku) i właśnie to stwarza największy problem, bo jak już zmięknie, to momentalnie zastyga...


logopeda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 450
Rejestracja: 04 gru 2013, 08:31
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Frezowanie plexi - dwa problemy

#7

Post napisał: logopeda » 15 lut 2024, 11:00

Odnośnie tego co pisali koledzy wcześniej -sprawdź podczas frezowania czy wiór jest usuwany czy się przykleja do narzędzia bo to od razu widać. U mnie przy złych parametrach w pmma takie klejenie zawsze się kończyło złamaniem ale mam mniejszą i sztywniejszą frezarkę.


Autor tematu
Feuer
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 13 lut 2024, 17:26

Re: Frezowanie plexi - dwa problemy

#8

Post napisał: Feuer » 15 lut 2024, 22:19

Model tej frezarki jest taki...
Obrazek
Co do wiórów - freza nie łapią, ale zostają w wyfrezowanych otworach (później łatwo je wydmuchać).
Przy naciskaniu wrzeciona faktycznie da się wyczuć niewielki luz.
Wcześniej myślałem, że te fale to kwestia złego smarowania i maszyna się lekko "przycina".


logopeda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 450
Rejestracja: 04 gru 2013, 08:31
Lokalizacja: Ostrzeszów

Re: Frezowanie plexi - dwa problemy

#9

Post napisał: logopeda » 16 lut 2024, 17:49

Feuer "Przy naciskaniu wrzeciona faktycznie da się wyczuć niewielki luz."
sprawdzałeś czujnikiem czy na oko?

Daj zdjęcie całej obrabiarki bo po tabliczce wyskakują modele na wózkach .


Autor tematu
Feuer
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 13 lut 2024, 17:26

Re: Frezowanie plexi - dwa problemy

#10

Post napisał: Feuer » 22 lut 2024, 20:15

Temat mi się wyjaśnił.
Luzy na prowadnicach. Maszyna jedna z pierwszych jakie były dostępne w Polsce i jak majster powiedział zawsze miały ten problem.
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi, z mojej strony temat można zamknąć.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka tworzyw sztucznych”