Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

Bridgeport series 1

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

#1

Post napisał: m.j. » 23 paź 2019, 14:18

Nie wiem czy temat umieszczam w dobrym dziale, ale w sumie chodzi o wrzeciono frezarki wykonanej z metalu więc może trafiłem :wink:
Robię sobie "retrofit" Bridgeporta series 1. Rozebrałem wrzeciono, które jak się okazało złapało wody i rdza zespawała łożyska. Łożyska jakie idą do tego typu wrzeciona to dwie sztuki skośnych łożysk kulkowych 7207 oraz jedno najprawdopodobniej 6206.
Oryginalnie są zakładane parowane łożyska 7207 wraz z odpowiednimi dystansami między bieżniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Udało mi się kupić dwa precyzyjne łożyska firmy ZVL w dobrej cenie. Niestety nie są parowane. Parowane są na razie poza moim zasięgiem finansowym w tej chwili.
Zamierzam wykorzystać oryginalne pierścienie odpowiednio je zeszlifowując. Układ łożysk "O" tak więc wychodzi na to że węższe części bieżni są na zewnątrz i pierścień wewnętrzny jest krótszy. Chodzi mi o to jak najdokładniej zmierzyć ową potrzebną różnicę w długości? Są jakieś domorosłe sposoby czy zdać się na swój instynkt lub na ślepo zastosować oryginalne pierścienie bez poprawek :wink: ?
Wygląda to tak jak w linku:
https://www.ebay.co.uk/itm/1Set-Milling ... 3195481866

Teoretycznie można by było zamówić coś takiego jak w linku ale produkcja chińska i nie wiem czy to "parowanie" to tak na serio czy to tzw chwyt marketingowy.


tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów


orion32
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1359
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

#2

Post napisał: orion32 » 23 paź 2019, 16:06

W układzie O krótszy jest zewnętrzny. W układzie X wewnętrzny. Dla 7210, ta różnica to17-20um dla pakietu:łożysko, pierścień, łożysko.Trzeba uwzględnić różnicę, między powierzchniami bazowymi bieżni zewnętrznej i wewnętrznej łożyska.
,, Iditi na ch. j" maciąg.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.


Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Re: Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

#3

Post napisał: m.j. » 23 paź 2019, 18:56

Obrazek

Układ "O" to jest inaczej DB. Jeśli zewnętzrny pierścień będzie krótszy to czy nie będzie powodowało to jeszcze większego luzu. No chyba, że popełniam gdzieś błąd logiczny lub nie wiem czegoś o budowie łożysk skośnych? Bardzo to możliwe bo moja wiedza na ww temat jest raczej czysto internetowa.
Myślałem, że aby zniwelować luz i napiąć łożyska to muszę spowodować aby dystans między bieżniami zewnętzrnymi musi być większy aby móc dociągnąć bieżnie wewnętrzne niejako do środka, aby kulki mogły się docisnąć do bieżni.
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1669
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

#4

Post napisał: grg12 » 23 paź 2019, 19:20

Wydaje mi sie że orion32 się pomylił - https://www.meadinfo.org/2013/01/duplex ... m.html?m=1

Robiłem kiedyś tulejki dystansowe do małego wrzeciona diy na zwykłych łożyskach kulkowych. Problem polegał na tym że chciałem uzyskać jak najlepsza równoległość krawędzi tulejek a mam do dyspozycji jedynie "minilathe" więc tulejki musiały być zrobione w jednym mocowaniu - bez możliwości "przymierzania" i poprawek. Zrobiłem więc precyzyjną tulejkę zewnetrzną, postawiłem ją na płycie granitowej, na niej łożysko i diatestem zmierzyłem różnicę wysokości bierzni zewnętrznej i wewnętrznej (bierznie wewnetrzną musiałem wstępnie obciążyć). Do mojego zabawkowego wrzeciona taka dokładność była wystarczająca...


orion32
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1359
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

#5

Post napisał: orion32 » 23 paź 2019, 21:37

Faktycznie. Mea culpa.
,, Iditi na ch. j" maciąg.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.


Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Re: Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

#6

Post napisał: m.j. » 24 paź 2019, 08:22

orion32 pisze:
23 paź 2019, 16:06
W układzie O krótszy jest zewnętrzny. W układzie X wewnętrzny. Dla 7210, ta różnica to17-20um dla pakietu:łożysko, pierścień, łożysko.Trzeba uwzględnić różnicę, między powierzchniami bazowymi bieżni zewnętrznej i wewnętrznej łożyska.
Łatwo się pomylić. Grunt, że doszliśmy do prawdy. Dlatego dla mnie z rysunkiem jest o wiele łatwiej sobie wyobrazić jak napiąć łożyska.
Rozumiem że te 17-20 µm różnicy (0.017-0.02mm) było dla łożysk parowanych?
Zrobiłem więc precyzyjną tulejkę zewnetrzną, postawiłem ją na płycie granitowej, na niej łożysko i diatestem zmierzyłem różnicę wysokości bierzni zewnętrznej i wewnętrznej (bierznie wewnetrzną musiałem wstępnie obciążyć)
Mam taki sam pomysł odnośnie swojego wrzeciona. W warunkach amatorskich chyba trudno o lepszy pomiar. Pierścienie mam oryginalne. Odrdzewię je, wyczyszczę, pomierzę i ewentualnie skoryguję ich długość.

Następne pytanie - jakim momentem dociąga się łożyska skośne? Jak kasowałem luz na łożyskach skośnych w bloku łożyskującym i zbyt mocno napiąłem to łożyska mi się ugotowały. Przykręcając je momentem ok. 7Nm (taki mam silnik krokowy we frezarce) tzn do zerwania trzymania silnika wszystko działa dobrze. Jednak wolałbym polegać na sprawdzonych praktycznych danych niż na swojej intuicji w tym wypadku, ponieważ łożyska swoje kosztują i też sama perspektywa ponownego rozbierania wrzeciona w razie złego złożenia mnie nie pociąga.
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1669
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

#7

Post napisał: grg12 » 24 paź 2019, 13:20

"jakim momentem dociąga się łożyska skośne?" - to chyba zależy od skoku gwintu w nakrętce użytej do napięcia łożysk i pewnie jest w dokumntacji konkretnej maszyny. Nie kestem pewny co konkretnie oznacza określenie że łożyska są parowane - materiały które czytałem sugerują że łożyska parowane są montowane bez żadnych dystansów (być może z tulejkami o dokładnie takiej samej długości). Jeśli tulejki mają różną dlugość - zostały zrobione tak żeby "sparować" zwykłe łożyska (powyższe to tylko domysły - prawdopodobnie bredzę jak potłuczony)


Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Re: Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

#8

Post napisał: m.j. » 24 paź 2019, 14:33

Bardzo możliwe, że jest tak jak piszesz tzn. łożyska parowane są już tak dobrane aby po montażu bieżnie były napięte bez kombinacji z różnymi długościami pierścieni. Inaczej po co parować łożyska? Przy nieparowanych w takim razie cały problem polega na dokładnym zbadaniu odległości, a raczej różnicy między bieżnią wewnętrzną, a zewnętrzną w jednym jak i w drugim łożysku (przy napiętych bieżniach) i o tyle należy skrócić wewnętrzny pierścień (prawdopodobnie będzie krótszy). Jeśli to by się udało to po prostu nakrętkę dokręcamy tak aby się nie poluzowała i powinno wszystko działać jak należy. Oczywiście i ja być może bredzę, ale dopóki ktoś nie podważy naszych wywodów to jest już jakiś punkt zaczepienia. Jest na sali jakiś "łożyskolog" :wink: ?
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów


orion32
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1359
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

Re: Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

#9

Post napisał: orion32 » 24 paź 2019, 15:29

Tak.,to wynik pomiaru kilkunastu łożysk parowanych, z lekkim napięciem wstępnym 7210. Dla tych łożysk moment dokręcania, to 60Nm przy skoku 1,5.Dla mniejszych będzie mniej. Siłę ściskania pakietu, znajdziesz w katalogach łożysk precyzyjnych. Trzeba ją przeliczyć na moment dokręcania, w zależności od skoku.Po zamontowaniu wrzeciono trzeba dotrzeć, aby łożyska się ułożyły.Znany producent maszyn robi to przez dobę, kontrolując temperaturę łożysk.
W pakiecie łożysk parowanych pierścienie dystansowe są równej długości z tol 2um.Napiecie wstępne zapewnia dobór odpowiedniej pary łożysk. Co ciekawe, przy pomiarach zdarzały się łożyska w parze np +5um i - 23um.Tak, że nie zawsze bieżnie wewnętrzne są schowane poniżej zewnętrznych. Łożyska parowanie są również dobierane pod kątem odchyłki średnic bieżni wewnętrznej i zewnętrznej.
,, Iditi na ch. j" maciąg.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.


Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Re: Dystanse między łożyskami skośnymi we wrzecionie

#10

Post napisał: m.j. » 25 paź 2019, 08:18

Dziękuję bardzo za konkretne informacje. Powoli sytuacja się rozjaśnia. Kluczem jest w takim razie odpowiedni pomiar łożysk. Poszukam katalogu z danymi na temat łożysk parowanych i zacznę szukać dojścia do klucza dynamometrycznego.
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”