Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

Czym wiercić duże otwory w grubym i długim materiale ?

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
BorysRękojad
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 55
Rejestracja: 14 mar 2010, 15:20
Lokalizacja: Wąwóz

Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

#1

Post napisał: BorysRękojad » 31 sty 2018, 20:02

Witajcie, zamierzam zrobić prasę i będę musiał wywiercić w ceownikach 140x60x1800 dużo otworów fi16-20, do dyspozycji mam ręczne wiertarki z małym uchwytem wiertło z trzonkiem max fi13 i wiertarkę stołową ws15 niestety nie posiadam do niej żadnych stojaków poziomowanych i w około niema miejsca żeby przesuwać takie długie i ciężkie ceowniki, dlatego piszę z pytaniem jak to najlepiej ugryźć żeby w miarę precyzyjne te otwory powiercić i miarę szybko. Ścianka tego ceownika to chyba 8 mm.




rdarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 857
Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
Lokalizacja: 3miasto

Re: Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

#2

Post napisał: rdarek » 31 sty 2018, 20:28

BorysRękojad pisze:
31 sty 2018, 20:02
Witajcie, zamierzam zrobić prasę i będę musiał wywiercić w ceownikach 140x60x1800 dużo otworów fi16-20,........ jak to najlepiej ugryźć żeby w miarę precyzyjne te otwory powiercić i miarę szybko. Ścianka tego ceownika to chyba 8 mm.
Może gdzieś w twojej okolicy można wypożyczyć taką wiertarkę https://www.google.pl/search?q=wiertark ... 24&bih=738


Duszczyk_K
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 276
Rejestracja: 21 lis 2013, 14:18
Lokalizacja: Warszawa Remb.

Re: Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

#3

Post napisał: Duszczyk_K » 31 sty 2018, 23:03

Może wynieś WSkę na środek garażu, albo na podwórko? Jak nie masz stojaków to postaw na ziemi?
Jeszcze posłuże się postem kolegi:
MaciejDlugosz pisze:
02 paź 2017, 21:05
Mam wiertarkę o mocy 450W, napędzana 1-fazowym silnikiem, stożek wrzeciona Mk2, uchwyt wiertarski (w 99% montuję wiertła na części cylindrycznej), wiertło fi20mm ze ścinem długości 3,5mm, podtoczenie na uchwyt wiertarski 13mm. Dałem radę wiercić tym wiertłem POWOLI bez żadnego pilota. Paski napędowe w mojej wiertarce są beznadziejne i potrafią ślizgnąć ale ani razu nie ślizgnęło na stożku/ uchwycie wiertarskim.


Robert_K
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 185
Rejestracja: 15 sie 2017, 07:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

#4

Post napisał: Robert_K » 31 sty 2018, 23:08

Tylko i wyłącznie wiertarka magnetyczna, jak pisze rdarek.

Też robię prasę i wierciłem tak w ubiegłym tygodniu otwory fi 26 w ceownikach. Coś pięknego.

Pozdrawiam.


Autor tematu
BorysRękojad
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 55
Rejestracja: 14 mar 2010, 15:20
Lokalizacja: Wąwóz

Re: Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

#5

Post napisał: BorysRękojad » 01 lut 2018, 12:49

Robert_K pisze:
31 sty 2018, 23:08
Tylko i wyłącznie wiertarka magnetyczna, jak pisze rdarek.

Też robię prasę i wierciłem tak w ubiegłym tygodniu otwory fi 26 w ceownikach. Coś pięknego.

Pozdrawiam.
Dobrze by było mieć dostęp do magnesówki ale u mnie w okolicy niema takiej opcji, wpadłem na pomysł żeby jeszcze wiercić ze statywu do wiertarki ręcznej, mam taki statyw robiony od podstaw może dało by radę przykręcać go ściskami do ceownika tylko pytanie czym wiercić, myślałem żeby poprzerabiać wiertła żeby pasowały w uchwyt albo o jakimś specjalnym koronkowym ?, jakiej średnicy masz u siebie otwory pod trzpienie blokujące ? myślałem nad fi 16 i jako sworznie dać śruby 12.9 myśl, że w wytrzymają te 30 ton, a jak puszczą to nawet lepiej bo zadziałają jako bezpiecznik.


herflik-00
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 2
Posty: 29
Rejestracja: 06 kwie 2017, 07:42
Lokalizacja: DDZ

Re: Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

#6

Post napisał: herflik-00 » 01 lut 2018, 13:42

Cześć,

Tu nie chodzi tylko o ścinanie śrub, ale o nacisk powierzchniowy jaki generują na scianki otworow. Im mniejsza średnica sworznia/śruby tym ten nacisk większy.
W prasie 17T mam sworznie 20mm (z wałków na prowadnice liniowe - więc twarde jak diabli) i wydają mi sie optymalne.

Wierciłem ręczną wiertarką (bułgarka dwubiegowa) wiertłem stopniowym - poszło, ale trzeba mieć łapy kowala żeby utrzymać wiertarkę ;-)

pozdrawiam


Autor tematu
BorysRękojad
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 55
Rejestracja: 14 mar 2010, 15:20
Lokalizacja: Wąwóz

Re: Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

#7

Post napisał: BorysRękojad » 01 lut 2018, 19:26

A co gdyby zamiast otworów i wyjmowanych bolców stół oprzeć o płytki dospawane do słupów ? wytrzymały by takie kwadraty z otworem w środku na spaw? tylko czy nie pogięło by słupów od spawania, chyba kiedyś widziałem tak zrobioną prase.


herflik-00
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 2
Posty: 29
Rejestracja: 06 kwie 2017, 07:42
Lokalizacja: DDZ

Re: Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

#8

Post napisał: herflik-00 » 01 lut 2018, 20:04

Cześć,

Wytrzyma. Nawet lepiej z punktu widzenia wytrz. materiałów bo powierzchnia styku większa, więc i naprężenie mniejsze.
Po co kombinować ze spawaniem otworowym ? Przecież masz 3 wolne krawędzie do spawania.
Pozostaje jednak problem ergonomii - jak półka będzie lekka to przekładanie jej na rożne poziomy będzie znośne, ale chcesz 30T więc i półka musi być masywna, a manewrowanie takim kawałkiem stali nie będzie wygodne.

Wytrasuj dokładnie i wierć ręczną - 20mm to nie jest jeszcze nic strasznego. Jak nie wiertło stopniowe to otwornica (np Joka).

pozdrawiam


Autor tematu
BorysRękojad
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 55
Rejestracja: 14 mar 2010, 15:20
Lokalizacja: Wąwóz

Re: Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

#9

Post napisał: BorysRękojad » 01 lut 2018, 23:19

Ta otwornica jedna starczy na 40 otworów ?


Duszczyk_K
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 276
Rejestracja: 21 lis 2013, 14:18
Lokalizacja: Warszawa Remb.

Re: Budowa prasy i wiercenie dużych otworów

#10

Post napisał: Duszczyk_K » 02 lut 2018, 08:34

Z otwornicami uważaj. Ja wierciłem kiedyś w kątowniku g=8 zółtą dedrą (fi 35?) i rozbiło mi o 1mm względem nominalnego wymiaru. Obroty 102, częste wycofanie by nie zapchało się wiórem, obfite chłodzenie z pędzelka.
Wierciłem też w rurze g=2 (fi 26) i zanim wywierciłem 8 otworów to prawie wszystkie zęby się wysypały... ale mimo iż otwornica miała ze 3 zęby, to udało mi się robotę dokończyć. Z tym, że wierciłem na frezarce i miałem sztywne mocowanie. Obroty 205.
Chociaż wraz nie wiem, czemu nie chcesz użyć wiertła fi 20 podtoczonego na fi 13 dostępne na alle... za np 22,7zł oraz WS-ki...
Moja wiertarka waży z 70kg i stoi w rogu pomieszczenia ale jak mam większą ilość czegoś dłuższego do wiercenia (nawet fi 6) to opłaca mi się ją wytargać na środek garażu i wiercić na kolumnówce niż z ręki.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”