Błąd przy wycinaniu kształtu. Może ktoś rozwiązał podobny problem

Rozmowy dotyczące oprogramowania sterującego maszynami CNC i sterowników CNC obrabiarek numerycznych

Autor tematu
relaxxis
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 242
Rejestracja: 25 lis 2008, 22:44
Lokalizacja: GDANSK

Błąd przy wycinaniu kształtu. Może ktoś rozwiązał podobny problem

#1

Post napisał: relaxxis » 30 lis 2018, 17:03

Przy wycinaniu gwiazdy /jeden bok ma 3cm długości/ frezarka CNC .
wycina widoczną lekką, krótką falą, powstają widoczne garbiki na powierzchni cięcia.
Przejście kilkukrotne i błąd jest w tym samym miejscu na każdej głębokości.
Program jest dobry, bo na drugiej frezace wychodzi idealnie.
Sterowanie pod krokowce poprzez panel ręczny A11 Richauto.
Przy większych prędkościach 5000mm/min większy błąd...
Wygląda na błąd interpolacji ruchu po prostej pod kątem.
Drivery 5,83A, 1600 steps i silniki Leadschine 4,5 Nm,

Może powodem jest błędne ustawienia tzw. morfing kroku
Przy dużych prędkościach półkrok/pełen krok jest lepszy, ale dobrej klasy niedrogie sterowniki potrafią dostosować podział kroku do częstotliwości nadchodzących impulsów
ale co lepiej pozmieniać w ustawieniach.?

G-kod jest na 100% dobry

Czy spotkał się z takim problemem i udało mu się znaleźć przyczynę ?
Ostatnio zmieniony 30 lis 2018, 17:30 przez relaxxis, łącznie zmieniany 2 razy.




TOP67
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 94
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Błąd przy wycinaniu kształtu. Może ktoś rozwiązał podobny problem

#2

Post napisał: TOP67 » 30 lis 2018, 17:27

A jak frezujesz prostą pod takim samym kątem, to jak wychodzi?
Próbowałeś obracać projekt?
Jak przesuniesz gwiazdę, to błąd jest taki sam?


Autor tematu
relaxxis
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 242
Rejestracja: 25 lis 2008, 22:44
Lokalizacja: GDANSK

Re: Błąd przy wycinaniu kształtu. Może ktoś rozwiązał podobny problem

#3

Post napisał: relaxxis » 30 lis 2018, 18:30

Jutro spradzę, bo rzeczywiście warto przetestować tak jak piszesz.
Frezarka dopiero uruchomiona i wyciąłem tylko kilka większych elemetów i wszystko było idealnie/ koło fi 750mm, prostokąt 450x450mm / gubi się przy małej gwiazdce, ale kilka prostych odcinków ramion jest wycięta idealnie... troszkę dziwne... ciekawe ,że inne małe kształty wychodzą bardzo ładnie.
Może ma wpływ długość prostej, bo ramię ma tylko np 10mm.

sztywność maszyny jest bardzo dobra.


TOP67
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 94
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Błąd przy wycinaniu kształtu. Może ktoś rozwiązał podobny problem

#4

Post napisał: TOP67 » 30 lis 2018, 20:08

Różne cuda się dzieją. Mogą to być interferencje sygnałów o zbliżonej częstotliwości.


Autor tematu
relaxxis
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 242
Rejestracja: 25 lis 2008, 22:44
Lokalizacja: GDANSK

Re: Błąd przy wycinaniu kształtu. Może ktoś rozwiązał podobny problem

#5

Post napisał: relaxxis » 01 gru 2018, 14:00

zrobiłem jeszcze kilka testów....

GWIAZDA
nie radzi sobie tylko z gwiazdami 7mio ramiennymi, 6cio ramienne wychodzą b.dobrze.
fale na całej długości kilku ramion, przy 2 giej gwiazdce powtarza te same błędy na tych samych odcinkach ...

TROJKAT
tu tylko jedno ramię trójkąta również z falami...
ciekawe , że fale zaczynają się po przejściu w następną prostą i z czasem zanikają...
trwa to około sekundy na odcinku 4cm, a potem już idealnie

wszystkie inne kombinacje kształtów wyszły prawidłowo..


Autor tematu
relaxxis
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 242
Rejestracja: 25 lis 2008, 22:44
Lokalizacja: GDANSK

Re: Błąd przy wycinaniu kształtu. Może ktoś rozwiązał podobny problem

#6

Post napisał: relaxxis » 07 gru 2018, 12:53

Znalzłem przyczynę,
może będzie to mała przestroga dla budujących frezarki.
elektronika jest OK , a powodem są drgania podczas frezowania,
konstrukcja jest bardzo sztywna,, ale śruba na osi Y i jest na małej średnicy w stosunku do pola roboczego,

wszystko wyszło przy wycinaniu gwiazdy ponieważ kierunki cięcia są różne w stosunku do osi Y, a fala z czasem zanika bo konstrukcja stabilizuje się po pewnyn czasie. max 1 sekunda.
gdy kierunek ciecia jest w osi X nie ma błędu, bo nie ma obiążeń na Y....
Im mniejsza prędkośc frezywania tym mniejsza falka...

Przy stole 1200x1200 śruba od Y powinna być dużo większej średnicy moje 25 za mało .
temat zamknięty ...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Ogólne Dyskusje na Temat Systemów Sterowania CNC”