Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Prestidigitator_83
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 28 paź 2019, 13:29

Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

#1

Post napisał: Prestidigitator_83 » 28 paź 2019, 14:55

Witam,

Panowie oraz Panie, zaczynam swoją przygodę z ploterem frezującym.

Przygotowuję element z aluminium PA6 do lakierowania.
Pojawia się problem z jakością powierzchni na skrzyżowaniu drogi obróbki frezu.
Obawiam się, że to "przejście" będzie widoczne po naniesieniu lakieru.
Krawędź też nie jest idealna, ale to można przelecieć gratownikiem (są delikatne zadziory wyczuwalne pod opuszkiem palca)
Rowek ma milimetr głębokości i jest frezowany jednym przejazdem ostrza na każdej wysokości

https://drive.google.com/open?id=1HQiJF ... BGJ3z_Jj0M

Frez Fi 12mm / Liczba ostrzy 4 / Posuw 60mm/s / 15000 obr/min/ Zejście po 0.2mm / chłodzenie mgiełką olejową

Jakieś sugestie?



Tagi:


cero
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 106
Rejestracja: 15 wrz 2011, 19:56
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

#2

Post napisał: cero » 28 paź 2019, 15:17

Co to za ploter?
Obawiam się że Ci się rama lekko ugina podczas frezowania.
Próbowałeś puścić jeszcze raz parę setek niżej lub na tym samym poziomie?

Jak malujesz proszkowo to powinno zniknąć.
Jak szprejem to raczej będzie widać.


Autor tematu
Prestidigitator_83
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 28 paź 2019, 13:29

Re: Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

#3

Post napisał: Prestidigitator_83 » 29 paź 2019, 07:30

@cero
Sentinel E z PLOTu.
Tak, puszczałem na tej samej wysokości i 0.2mm niżej.
Dziwi mnie to, bo trajektoria powinna wykluczyć takie przejście.
Poprawione zdjęcie w linku.

https://drive.google.com/open?id=1LG_6f ... CeudrVZZEF

Lakierowanie proszkowe.
Z czego wynika takie ugięcie?

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1256
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

#4

Post napisał: grg12 » 29 paź 2019, 08:20

Da się wyczuć tą linię paznokciem?
Na początek sprawdź czy wrzeciono jest prostopadłe do stołu - diatestem (jeśli masz) albo po prostu złap w uchwyt wrzeciona kawałek miadzianego drutu, wygnij go tak żeby końcówka zataczała okręg o dużej średnicy tuż nad stołem i sprawdź czy odległość się zmienia.

Awatar użytkownika

Butler
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 698
Rejestracja: 07 mar 2018, 16:54
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

#5

Post napisał: Butler » 29 paź 2019, 09:09

Też obstawiam że to kwestia geometrii maszyny. U nas InfoTec też wzorem w tej kwestii nie jest.
Ponadto co napisał grg12, spróbuj splanować jakąś powierzchnię na kilka przejść raz wzdłuż osi Y, a kolejnym razem wzdłuż X.
Zwróć uwagę kiedy wychodzą większe uskoki, może to na bieżąco pozwoli Ci dokończyć robotę.

Awatar użytkownika

JacekBelof
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 237
Rejestracja: 02 gru 2018, 22:25
Lokalizacja: Tarnów MP
Kontakt:

Re: Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

#6

Post napisał: JacekBelof » 29 paź 2019, 09:29

To nie geometria jako taka, tylko luzy, lub brak sztywności (maszyny/freza)... ze zdjęcia wynika, że jest to „frez wleczony” - skrawa cześć będąca na czele w stosunku do kierunku, natomiast tył jest lekko uniesiony... gdyby to byka geometria, to kierunek tych rys byłby jednakowy, niezależnie od kierunku skrawania, a ty widać, że łuki rys wskazują na kierunek pracy.
Seria, w moim wykonaniu, to dwie sztuki, w tym jedna w odbiciu lustrzanym. :lol:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 9778
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

#7

Post napisał: RomanJ4 » 29 paź 2019, 10:06

JacekBelof pisze:
29 paź 2019, 09:29
.. skrawa cześć będąca na czele w stosunku do kierunku, natomiast tył jest lekko uniesiony... gdyby to byka geometria, to kierunek tych rys byłby jednakowy, niezależnie od kierunku skrawania, a ty widać, że łuki rys wskazują na kierunek pracy.
Może trzeba dokładnie tramować wrzeciono(głowicę) i sprawdzić geometrię stołu


http://www.cncrouterparts.com/leveling- ... p-438.html

podobnie jak tio sie robi z konwencjonalnymi frezarkami


https://www.cnccookbook.com/tramming-mi ... indicator/

Dodane 7 minuty 46 sekundy:
https://www.camheads.org/showthread.php?t=6507
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
Prestidigitator_83
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 28 paź 2019, 13:29

Re: Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

#8

Post napisał: Prestidigitator_83 » 29 paź 2019, 14:43

@grg12 Tak, czuję to pod paznokciem. W diatest się wyposażę :)
Użyłem podkładu z płyty, frezowałem ja na 1mm w głąb. Na takiej podstawie zamocowałem aluminium.
Niestety nadal jest problem. Sprawdziłem z inną średnicą frezu i też zostawia przejścia, tylko w inny sposób.

@JacekBelof Jak usuwa się luzy? Wezwać serwis, żeby to sprawdzili?

@RomanJ4 Dziękuję za materiały, jutro postaram się je spożytkować :)


Autor tematu
Prestidigitator_83
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 28 paź 2019, 13:29

Re: Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

#9

Post napisał: Prestidigitator_83 » 30 paź 2019, 12:57

Panowie dziękuję za sugestie i porady.
Po malowaniu proszkowym niedoskonałość jest niewidoczna.

https://drive.google.com/open?id=0B5x12 ... dPdVhnWjBj


kubek87
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 5
Rejestracja: 01 gru 2017, 16:23

Re: Aluminium, powierzchnia po frezowaniu

#10

Post napisał: kubek87 » 26 mar 2020, 10:07

witam Panowie! potrzebuje waszych rad dotyczocych frezowania aluminium. nigdy nie obrabialem metalu. potrzebuje wyfrezowac kieszen i nastepnie ja zwierszowac. jakie mozecie polecic narzedzia? i czym chlodzic pod czas obrobki. i jeszcze jakie posuwy i obroty uzyc?
z gory dziekuje za pomoc :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”