Wysokowydajne spawanie/łączenie metalu

Spawalnictwo i obróbka cieplna
Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#11

Post napisał: Yarec » 24 kwie 2017, 22:44

takie aluminium to w zasadzie pył i "odpalany" jest chemicznie, poza tym napalmy są chyba reglamentowane. Poczytaj może o technikach spawalniczych.
Cholera o koksowni nie pomyslałem


Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design

Tagi:


Freeway
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 2
Posty: 70
Rejestracja: 27 sie 2014, 08:16
Lokalizacja: Białystok

#12

Post napisał: Freeway » 25 kwie 2017, 08:32

Oho, teraz będą wyliczenia oszczędności przy produkcji termitu... :mrgreen: Tak jak Yarec mówi, to nie są wióry, więc cały misterny plan w ... :mrgreen:


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#13

Post napisał: strikexp » 25 kwie 2017, 19:42

@Blady
Zastanawia mnie dlaczego szyny spawaja akurat termitem a nie innym sposobem. To jest bardzo czasochłonny sposób. A w dzisiejszych czasach zasilić spawarkę w takim miejscu to żaden problem. Bez szlifowania się nie obejdzie.
Metod spawania jest mnóstwo ale po niskim koszcie to chyba tylko elektrodowo. A trochę szalejąc z kosztami to MIG/MAG i TIG. Nic innego już tak tanie nie jest, nawet te dwie ostatnie.
O ile elektrodowo to wiadomo że spaw jest słabo połączony z elementami i się urwie pod odpowiednia silą. To w pozostałych dwóch metodach nie za bardzo się orientuję. Może to zależy od mocy spawarki, ale chyba wystepuje ten sam problem. Niejednorodność spawu z elementami łączonymi.
Zauważcie jak skuteczne jest spawanie temperaturowe plastików, gdzie powstaje jednolita struktura całego połączenia. Przypuszczam że w spawaniu termitem wystepuje podobny efekt stapiania w jedną całość.

Jak wyobrażam sobie spawanie korpusu maszyny? Dobre pytanie ponieważ nie bardzo potrafię jeszcze na nie odpowiedzieć. Przypuszczam że wykorzystąłbym już sprawdzoną metodę, wlewania w szczelinę ciekłego żelaza. Oczywiście po wstępnym podgrzaniu elementów palnikiem.
Teoretycznie to można w ten sposób wykonać nawet odlew obudowy wrzeciona nutoola.

@Freeway
Wióry ma sie za darmo, a aluminium roztopi się znacznie szybciej niż stal :wink: Do tego wiórów można doładować na samej górze aby tam wytwarzał się pływający zużel. Nie mówię żeby robić termit z samych wiórów, ale dodatek 10-20% byłby wskazany.
Yarec pisze: Cholera o koksowni nie pomyslałem
O pociągu towarowym też :D

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#14

Post napisał: Yarec » 25 kwie 2017, 20:45

"wykorzystąłbym już sprawdzoną metodę, wlewania w szczelinę ciekłego żelaza" lepiej nalej se "oleju do głowy" i zdobądź wiedzę.
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


orion32
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1359
Rejestracja: 18 kwie 2017, 21:55

#15

Post napisał: orion32 » 25 kwie 2017, 21:46

strikexp pisze:@Blady
Zastanawia mnie dlaczego szyny spawaja akurat termitem a nie innym sposobem.
Bo to do spawania elementów o takim przekroju sposób najtańszy i najlepszy.Jak wyobrażasz sobie spawanie szyny elektrodą?Na wierzchu nasmarkasz,a jak pospawadz stopkę?Będziesz kopał podkop ,aby podejść z elektrodą?.Jak uzyskasz przetop ,na tyle duży ,aby uzyskać żądaną wytrzymałość?
Wiem ,że mi nie odpowiesz ,ale się zastanów.


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#16

Post napisał: strikexp » 25 kwie 2017, 21:52

Yarec pisze:"wykorzystąłbym już sprawdzoną metodę, wlewania w szczelinę ciekłego żelaza" lepiej nalej se "oleju do głowy" i zdobądź wiedzę.
Tak spawają tory, można też odpalić termit bezpośrednio w szczelinie. Korund wypłynie na górę a w szczelinie pozostanie żelazo/stal. Ale to trudniejsze ponieważ przez elementy stalowe szybko ucieknie ciepło. Termit musi być dobrej jakości i użycie wiórów z toczenia raczej odpada. A i tak nie wiadomo czy temperatura bedzie odpowiednio wysoka do spawania i wypłyniecia całego korundu na powierzchnię.

Mógłbyś bardziej rzeczowo określić swoją myśl?


@orion32
Możliwe że masz rację, ale akurat z podejściem elektrodą to nie masz racji. Można dać dużą przerwę i naspawywać kolejne warstwy od boków. Przy odpowiednim natężeniu prądu to i przetop byłby odpowiedni. Przynajmniej tak myślę.
Jednak jestem jak najbardziej otwarty na sensowne argumenty takie jak Twoje.


Blady
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 527
Rejestracja: 16 mar 2013, 14:59
Lokalizacja: Łódź

#17

Post napisał: Blady » 25 kwie 2017, 21:59

Szyny spawa się tak a nie inaczej bo pewnie ktoś wymyślił sobie że fajnie było by przy nudnej pracy na torowisku odpalić sobie fajerwerki... Zastanów się ile waży pociąg oraz jakie naprężenia wytwarzają się w szynach które łączone są w wielokilometrowe odcinki. Podczas zmiany temperatur o kilkadziesiąt stopni w naszym klimacie stal rozszerza się i skurcza. Nie chciał byś jechać w pociągu który jedzie po szynach które połączone są na słowo honoru, bo nagle okazało by się że brakuje odcinka 30cm co dla składu poruszającego się z większymi prędkościami skończyło by się tragedią. Ale musi to też działać w drugą stronę i przewidziane muszą być odpowiednie dylatacje na wypadek kiedy stal siè rozszerza... Po co Ci ta technologia w maszynach to nie rozumiem...
Profesjonalnie zajmuję się amatorstwem...


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#18

Post napisał: strikexp » 25 kwie 2017, 22:21

Blady pisze:Ale musi to też działać w drugą stronę i przewidziane muszą być odpowiednie dylatacje na wypadek kiedy stal siè rozszerza...
Dlatego spawa się je tylko w odcinki kilkadziesiąt metrów.
Blady pisze:Po co Ci ta technologia w maszynach to nie rozumiem...
Zastanawiam się czy byłaby dobrym sposobem spawania korpusów. W końcu termit tani, a zarówno odlew jednostkowy jak i cała bryła stali bardzo drogie.
To że nikt na to nie wpadł, nie znaczy że dla drobnej produkcji jest to złe. Może sęk w tym że trudno to wykorzystać w praktyce.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#19

Post napisał: Yarec » 25 kwie 2017, 22:35

strikexp Wysłany: Dzisiaj 21:52 (Yarec napisał)
to kursywą to był cytat a nie moje twierdzenie
Termitem za komuny podpalono most Łazienkowski w Warszawie a gasiło wojsko chemiczne.
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 4419
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

#20

Post napisał: strikexp » 25 kwie 2017, 22:53

Yarec pisze: Termitem za komuny podpalono most Łazienkowski w Warszawie a gasiło wojsko chemiczne.
No to niedawno podpalili na amen :mrgreen:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”