Zaspawanie ubytku w uchwycie tokarskim

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

Zaspawanie ubytku w uchwycie tokarskim

#1

Post napisał: Andrzej 40 » 18 sty 2015, 03:24

Witam.
Dotyczy uchwytu Rohm 110mm, materiał to prawdopodobnie żeliwo lub staliwo (nie znam się na materiałach). Niewielkie wyrwanie na zewnętrznej części (przy rowku teowym szczęki) o długości na obwodzie ok. 15mm, szer. do 10mm, na głębokość do 3-4mm.
Czy to da się naprawić i jak? Chodzi o zaspawanie ubytku.
Przy okazji - to już na pewno żeliwo i podobne pytanie - koło pasowe, fi 70mm, wyłamany zewnętrzny kawałek w kształcie klina wys. 8mm i długości ok. 50mm na obwodzie. Część wyłamana idealnie pasuje do wyszczerbienia.
I jeszcze - czy żeliwo można lutować lutami twardymi, jak z wytrzymałością na rozerwanie przy takiej technologii?
Pozdrawiam.
Andrzej



Tagi:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 11578
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#2

Post napisał: RomanJ4 » 18 sty 2015, 12:22

Żeliwo możesz lutować lutem twardym. Są do tego nawet dedykowane druty z otuliną z topników,
ale i zwykły boraks + mosiężne druty/pałeczki daje dobre rezultaty.
http://domtechniczny24.pl/druty-lutowan ... 2_614.html,
http://www.arweld.net/luty-twarde,171.html
https://www.cnc.info.pl/topics92/zeliwo-vt28846.htm
Problemem może być właściwe miejscowe nagrzanie do temperatury topienia lutowia tak dużego, o dużej pojemności cieplnej elementu aby się ewentualnie nie zwichrował (naprężenia mogą doprowadzić do mikropęknięć). Dlatego można wstępnie go wygrzać (nawet w piekarniku do 200-250°)