Na wstępie chciałem przeprosić, że ledwie założyłem konto i już proszę o pomoc. Będę wdzięczny za jakiekolwiek sugestie.
Mam tokarkę TPD175, niestety nigdzie nie mogę znaleźć DTR nawet do kupienia. Tokarka od lat chodziła niezawodnie i niestety niedawno wystąpił problem. Na zdjęciach poniżej jest sprzęgło które znajduje się na trzpieniu który jest napędzany przez koło pasowe na które obroty zadawane są poprzez paski klinowe z silnika. Obroty są zawsze w jednym kierunku. Kierunek obrotów wrzeciona zadajemy poprzez przesunięcie pierścienia na środku w prawo lub lewo. Gdy pierścień znajduje się po środku wrzeciono nie obraca się. Pierścień przesuwamy poprzez kamienie(zaznaczone na zdjęciu).
Jednego dnia zdejmowałem koło pasowez a później je założyłem i wtedy zaczęły się problemy. Na wrzecionie udawało się załączyć tylko obroty w jedną stronę, przy załączaniu w drugą stronę sprzęgło zgrzytało i zaczynało się kopcić, rozebrałem wszystko i stwierdziłem że to wina kamieni bo były dosyć mocno wytarte. Zrobiłem nowe z podobnego materiału(tak mi się wydaje) z mosiądzu. Problem jednak był ten sam. Okazało się że winą tego zgrzytania był za mocno zakręcona nakrętka oraz brak podkładki koronkowej. Wcześniej nakrętki nie było wykręciła się i leżała na dnie zbiornika, nie wiem kiedy się odkręciła i spadła. Czyli przed pojawieniem się problemów prawdopodobnie dawno była już odkręcona, chyba żeby odkręciła się i spadła podczas zakładania koła pasowego, ale nie sądzę.Problem zgrzytania zniknął jednak kamienie nadal się wycierają, juz dwa razy wymieniałem i po kilku godzinach pracy są starte.
Pytanie: Czy to wina materiału z którego zrobiłem te kamienie(orientujecie się jaki powinien być?), czy może jednak w czymś innym jest problem. Przed zdejmowaniem koła pasowego nie było żadnych problemów przez wiele lat. Czy może coś uszkodziłem w sprzęgle siłą ściągając koło z trzpienia na którym znajduje się sprzęgło ?
Pierścień w położeniu neutralnym, oraz u góry i na dole zaznaczone kamienie
Z lewej koło pasowe z prawej za ścianką znajduje się nakrętka.
Po założeniu nowych kamieni, pierścień w skrajnym prawym położeniu
Problem ze sprzęgłem tokarka TPD175
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1724
- Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
- Lokalizacja: kujawsko-pomorskie
W tokarkach TUG-48, TUJ-48 jest podobne sprzęgło
i działa na tej samej zasadzie, jednak nie posiada (pierścienia ) - wodzika w takim wykonaniu, i kamieni też nie ma, wzamian jest wewnątrz tej osi trzpień sterujący tym pierścieniem wysprzęglającym. W dokumentacji w/w maszyn nie ma o nim praktycznie nic poza marnym rysunkiem. Może jest coś w dokumentacji od TUG-40, jednak takowej nie posiadam. Może coś jeszcze znajdę na ten temat.
i działa na tej samej zasadzie, jednak nie posiada (pierścienia ) - wodzika w takim wykonaniu, i kamieni też nie ma, wzamian jest wewnątrz tej osi trzpień sterujący tym pierścieniem wysprzęglającym. W dokumentacji w/w maszyn nie ma o nim praktycznie nic poza marnym rysunkiem. Może jest coś w dokumentacji od TUG-40, jednak takowej nie posiadam. Może coś jeszcze znajdę na ten temat.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 7549
- Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: LUBELSKIE
Gorszego materiału dać nie mogłeś. Jeśli już to BRĄZ. Te kamienie mają pracować tylko w momencie przełączenia, dalszą pracę wykonują te 3(?) "dzwigienki" na które wchodzi ta cała przesuwka. I jeśli jest tak że przesuwka nie nasuwa się całkowicie na owe dzwigienki to trzeba wyregulować tak sprzęgło aby wchodzila i nic jej nie spychało z nich.jarulek pisze: z mosiądzu.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 28
- Rejestracja: 29 lut 2016, 19:41
- Lokalizacja: Koło
Prawdopodobnie to jest przyczyną be te kamienie cały czas napierają na pierścień, spróbuje dzisiaj coś pokombinować, tylko jedyną regulacją jaką widzę to są pierścienie po lewej i prawej z okrągłymi otworami, są one na gwincie i można je przykręcać zbliżając do tego przesuwnego pierścienia albo odsuwać.IMPULS3 pisze:Gorszego materiału dać nie mogłeś. Jeśli już to BRĄZ. Te kamienie mają pracować tylko w momencie przełączenia, dalszą pracę wykonują te 3(?) "dzwigienki" na które wchodzi ta cała przesuwka. I jeśli jest tak że przesuwka nie nasuwa się całkowicie na owe dzwigienki to trzeba wyregulować tak sprzęgło aby wchodzila i nic jej nie spychało z nich.jarulek pisze: z mosiądzu.
-
- Stały bywalec (min. 70)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 76
- Rejestracja: 20 sty 2014, 22:57
- Lokalizacja: Nowe Kramsko
tymi nakrętkami ustawiasz siłę docisku sprzęgła, możesz wodzić regulować lewo prawo w przypadku gdy nie nachodzi równo na lewe lub prawe sprzęgło w stosunku do przeciwnego
jeżeli będziesz dorabiać nowe kamienie to zrób z BA1032, jest to bardzo twardy brąz około 130HB
jeżeli masz pompę olejową to jeden przewód powinien podawać olej na sprzęgło od lewych obrotów, a drugi na wodzić, (kiedyś ustawiłem w TUG40 na sprzęgło lewe i prawe to zagotował się wodzić)
tu masz foto jak to wygląda w mojej TUG
jeżeli będziesz dorabiać nowe kamienie to zrób z BA1032, jest to bardzo twardy brąz około 130HB
jeżeli masz pompę olejową to jeden przewód powinien podawać olej na sprzęgło od lewych obrotów, a drugi na wodzić, (kiedyś ustawiłem w TUG40 na sprzęgło lewe i prawe to zagotował się wodzić)
tu masz foto jak to wygląda w mojej TUG
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 28
- Rejestracja: 29 lut 2016, 19:41
- Lokalizacja: Koło
Problem udało mi się rozwiązać. Zrobiłem luźniejsze te kamienie i teraz tylko wpychają ten pierścień na te zapadki i nie cisną go cały czas. Dodatkowo przestawiłem jedną dźwignie tak, że olej z miski jest rozchlapywany po całej skrzyni także jest lekkie chłodzenie.
Oprócz tego wrzucam zdjęcia tabliczek, gdyż miałem już prośbę na maila. Mało jest informacji o tej tokarce to może komuś się przydadzą.
Oprócz tego wrzucam zdjęcia tabliczek, gdyż miałem już prośbę na maila. Mało jest informacji o tej tokarce to może komuś się przydadzą.