Problem ze sprzęgłem tokarka TPD175

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
jarulek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 28
Rejestracja: 29 lut 2016, 19:41
Lokalizacja: Koło

Problem ze sprzęgłem tokarka TPD175

#1

Post napisał: jarulek » 29 lut 2016, 20:15

Na wstępie chciałem przeprosić, że ledwie założyłem konto i już proszę o pomoc. Będę wdzięczny za jakiekolwiek sugestie.

Mam tokarkę TPD175, niestety nigdzie nie mogę znaleźć DTR nawet do kupienia. Tokarka od lat chodziła niezawodnie i niestety niedawno wystąpił problem. Na zdjęciach poniżej jest sprzęgło które znajduje się na trzpieniu który jest napędzany przez koło pasowe na które obroty zadawane są poprzez paski klinowe z silnika. Obroty są zawsze w jednym kierunku. Kierunek obrotów wrzeciona zadajemy poprzez przesunięcie pierścienia na środku w prawo lub lewo. Gdy pierścień znajduje się po środku wrzeciono nie obraca się. Pierścień przesuwamy poprzez kamienie(zaznaczone na zdjęciu).
Jednego dnia zdejmowałem koło pasowez a później je założyłem i wtedy zaczęły się problemy. Na wrzecionie udawało się załączyć tylko obroty w jedną stronę, przy załączaniu w drugą stronę sprzęgło zgrzytało i zaczynało się kopcić, rozebrałem wszystko i stwierdziłem że to wina kamieni bo były dosyć mocno wytarte. Zrobiłem nowe z podobnego materiału(tak mi się wydaje) z mosiądzu. Problem jednak był ten sam. Okazało się że winą tego zgrzytania był za mocno zakręcona nakrętka oraz brak podkładki koronkowej. Wcześniej nakrętki nie było wykręciła się i leżała na dnie zbiornika, nie wiem kiedy się odkręciła i spadła. Czyli przed pojawieniem się problemów prawdopodobnie dawno była już odkręcona, chyba żeby odkręciła się i spadła podczas zakładania koła pasowego, ale nie sądzę.Problem zgrzytania zniknął jednak kamienie nadal się wycierają, juz dwa razy wymieniałem i po kilku godzinach pracy są starte.

Pytanie: Czy to wina materiału z którego zrobiłem te kamienie(orientujecie się jaki powinien być?), czy może jednak w czymś innym jest problem. Przed zdejmowaniem koła pasowego nie było żadnych problemów przez wiele lat. Czy może coś uszkodziłem w sprzęgle siłą ściągając koło z trzpienia na którym znajduje się sprzęgło ?

Obrazek
Pierścień w położeniu neutralnym, oraz u góry i na dole zaznaczone kamienie


Obrazek
Z lewej koło pasowe z prawej za ścianką znajduje się nakrętka.

Obrazek
Po założeniu nowych kamieni, pierścień w skrajnym prawym położeniu


Obrazek



Tagi:

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#2

Post napisał: pioterek » 01 mar 2016, 08:48

W tokarkach TUG-48, TUJ-48 jest podobne sprzęgło
Obrazek
i działa na tej samej zasadzie, jednak nie posiada (pierścienia ) - wodzika w takim wykonaniu, i kamieni też nie ma, wzamian jest wewnątrz tej osi trzpień sterujący tym pierścieniem wysprzęglającym. W dokumentacji w/w maszyn nie ma o nim praktycznie nic poza marnym rysunkiem. Może jest coś w dokumentacji od TUG-40, jednak takowej nie posiadam. Może coś jeszcze znajdę na ten temat.


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#3

Post napisał: IMPULS3 » 01 mar 2016, 11:45

jarulek pisze: z mosiądzu.
Gorszego materiału dać nie mogłeś. :) Jeśli już to BRĄZ. Te kamienie mają pracować tylko w momencie przełączenia, dalszą pracę wykonują te 3(?) "dzwigienki" na które wchodzi ta cała przesuwka. I jeśli jest tak że przesuwka nie nasuwa się całkowicie na owe dzwigienki to trzeba wyregulować tak sprzęgło aby wchodzila i nic jej nie spychało z nich.


Autor tematu
jarulek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 28
Rejestracja: 29 lut 2016, 19:41
Lokalizacja: Koło

#4

Post napisał: jarulek » 01 mar 2016, 15:20

IMPULS3 pisze:
jarulek pisze: z mosiądzu.
Gorszego materiału dać nie mogłeś. :) Jeśli już to BRĄZ. Te kamienie mają pracować tylko w momencie przełączenia, dalszą pracę wykonują te 3(?) "dzwigienki" na które wchodzi ta cała przesuwka. I jeśli jest tak że przesuwka nie nasuwa się całkowicie na owe dzwigienki to trzeba wyregulować tak sprzęgło aby wchodzila i nic jej nie spychało z nich.
Prawdopodobnie to jest przyczyną be te kamienie cały czas napierają na pierścień, spróbuje dzisiaj coś pokombinować, tylko jedyną regulacją jaką widzę to są pierścienie po lewej i prawej z okrągłymi otworami, są one na gwincie i można je przykręcać zbliżając do tego przesuwnego pierścienia albo odsuwać.


same222
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 76
Rejestracja: 20 sty 2014, 22:57
Lokalizacja: Nowe Kramsko

#5

Post napisał: same222 » 01 mar 2016, 22:05

tymi nakrętkami ustawiasz siłę docisku sprzęgła, możesz wodzić regulować lewo prawo w przypadku gdy nie nachodzi równo na lewe lub prawe sprzęgło w stosunku do przeciwnego

jeżeli będziesz dorabiać nowe kamienie to zrób z BA1032, jest to bardzo twardy brąz około 130HB

jeżeli masz pompę olejową to jeden przewód powinien podawać olej na sprzęgło od lewych obrotów, a drugi na wodzić, (kiedyś ustawiłem w TUG40 na sprzęgło lewe i prawe to zagotował się wodzić)

tu masz foto jak to wygląda w mojej TUG

Obrazek Obrazek


Autor tematu
jarulek
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 28
Rejestracja: 29 lut 2016, 19:41
Lokalizacja: Koło

#6

Post napisał: jarulek » 15 mar 2016, 09:42

Problem udało mi się rozwiązać. Zrobiłem luźniejsze te kamienie i teraz tylko wpychają ten pierścień na te zapadki i nie cisną go cały czas. Dodatkowo przestawiłem jedną dźwignie tak, że olej z miski jest rozchlapywany po całej skrzyni także jest lekkie chłodzenie.

Oprócz tego wrzucam zdjęcia tabliczek, gdyż miałem już prośbę na maila. Mało jest informacji o tej tokarce to może komuś się przydadzą.
Załączniki
CAM03517b.png
CAM03537b.png
CAM03539b.png
CAM03541b.png
CAM03530b.png
CAM03531b.png
CAM03532b.png

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#7

Post napisał: pioterek » 15 mar 2016, 21:52

Cieszymy się w taki razie, a zdjęcia się przydadzą napewno.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”