Noże oprawkowe/stalki -> profile

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7900
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#11

Post napisał: tuxcnc » 01 lis 2012, 20:38

zdzicho pisze:To argument co się zowie.
Może to głupio brzmi, ale to szczera prawda.
Jakiś czas temu wycinałem ze stalki 12x12 nóż do gwintu trapezowego, czyli 30°.
Małą kątówką z tarczą 1 mm grubą.
Były poważne problemy z odprowadzaniem ciepła, szczególnie gdy materiał był już prawie przecięty na grubość.
Jak się tarcza zrobi w klin, to prędzej na żółto stal zagrzejesz niż przetniesz.
A ludzie mają taki dziwny zwyczaj, że jak nie idzie, to dociskają.

.



Tagi:


zdzicho
Posty w temacie: 4

#12

Post napisał: zdzicho » 01 lis 2012, 20:53

Na żółto to zaledwie 200 pare stopni ,to absolutnie nie szkodzi. Newet fiolet ,lub szarozielony .Dopiero jak świeci to jest kiepsko .No chyba ,ze świeci na żółto- wtedy to już ,,po ptokach"" - jak powiedział lotnik opryskujący las.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7900
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#13

Post napisał: tuxcnc » 01 lis 2012, 21:57

Świeci na żółto.
Rzadko się to widuje, ale są zawodnicy co potrafią.

.


Autor tematu
antekboodzik
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 23
Rejestracja: 21 mar 2011, 17:57
Lokalizacja: koszalin

#14

Post napisał: antekboodzik » 01 lis 2012, 22:11

Zażarta dyskusja się zrobiła :) Ale w sumie cieszy mnie to.

Proszę Was, zważcie, że moje doświadczenie ogranicza się do kilkukrotnego obcięcia kawałka kijka od szczotki i produkcji nieskomplikowanych brył obrotowych w rodzaju: pionek szachowy, koralik, spławik.

Uważam, że profil przedstawiony z grubsza na obrazku powinien być łatwy do wyprodukowania i powinien wycinać ładne kulki... Ma to sens?

Obrazek


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#15

Post napisał: acetylenek » 01 lis 2012, 22:43

Chodzi o rozhartowanie krawędzi tnącej a nie całej stalki i da się to zrobić może nie na szlifierce stołowej ale kątową z tarczą 1 czy 1,2 trzeba uważać.

Wystarczy czubek noża przegrzać i w stali się szybko tępi np. w nożu do gwintów. Jak się tą operację zrobi spokojnie z chłodzeniem jest trwalszy.

Ja głównie robię noże do głębokich rowków lub cięcia bardzo wąskie i długie i wiem że da się przegrzać. To co odcinam jako odpad zanim spadnie świeci na czerwono.

Przy takim kształcie ciepło będzie dobrze odprowadzane i można szlifować odważniej.

Robiłem podobny nóż tylko w drugą stronę do rowka w stali. Wstępny kształt można wyciąć kątówką a resztę małym kamieniem na dremelkoklonie.


Autor tematu
antekboodzik
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 23
Rejestracja: 21 mar 2011, 17:57
Lokalizacja: koszalin

#16

Post napisał: antekboodzik » 02 lis 2012, 00:53

:) Myślę, że ciągle przeceniacie moje umiejętności... Ale w sumie upewniłem się, że mogę sobie sprawić jakieś stalki i powinno mi się udać wykonać pożądany profil. A czy nawet taki rozhartowany kawałek stali nie będzie czasem wystarczający do obróbki niewielkich drewnianych detali?


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#17

Post napisał: acetylenek » 02 lis 2012, 08:55

Będzie wystarczający. Z tym że nie trzeba wielkich nakładów czasu i środków żeby zrobić to dobrze zwracając uwagę na temperaturę. Zrobisz kilka noży to się z tematem oswoisz. Zwróć uwagę jeszcze na odpowiednie kąty (zawsze mam problem z ich nazwami) przerywaną linią zaznaczyłem jak to powinno wyglądać a zielonym jak może być wystarczające (krzywizna od kamienia czy tarczy szlifierskiej).
Myślę że do drewna dobrze by było zrobić tak jak jest zaznaczone na niebiesko z tym że kształt detalu będzie delikatnie jajowaty (jeśli profil będzie okrągły). Drewna nie toczyłem kształtowo więc niech ktoś bardziej doświadczony doprecyzuje sprawę konkretnych wartości tych kątów.


Obrazek


zdzicho
Posty w temacie: 4

#18

Post napisał: zdzicho » 02 lis 2012, 12:55

Chłodzenie nie szkodzi,ale . Kiedyś u nas w firmie tez pokutowały poglądy o przegrzewaniu HSS. Żeby rozwiać wątpliwości ,bowiem opinie były sprzeczne, zrobiono pomiary. Naostrzono nóż przegrzewając go do barwy szarozielonej ok 400C( zamulona twarda ściernica i da się tak przegrzać). Potem zmierzono mikrotwardość ostrza.Cóż się okazało? Otóż, że mikrotwardość ostrza nie rożni się od mikrotwardości pozostałej nieprzegrzanej części noża.
Róbcie sobie jak tam chcecie i uważajcie jak chcecie ,ale jeśli przy ostrzeniu nóż z HSSprzez nieuwagę złapie kolorek ,to nie ma powodu do paniki i trzeba obcinać i robić na nowo.


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#19

Post napisał: acetylenek » 02 lis 2012, 13:08

Przekonałeś mnie do tego, że się nic nie dzieje puki jest nie bardziej niż zielone.
Dzięki zdzicho


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7615
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#20

Post napisał: pukury » 02 lis 2012, 13:20

witam.
może i mikrotwardość ostrza się nie zmieniła - ale jakoś zawsze lepiej jechało się nożem nie przypalonym .
do takiego dłubania w drewnie to z pewnością znaczenia niema .
zresztą w celu uniknięcia długiego szlifowania można wziąć stary nóż od strugarki i z niego zaostrzyć .
jak by jeszcze zrobić - raz - oprawkę z nacięciem pod kontem i mocowaniem nożyka śrubką to super.
jak przyjdzie robić inny kształt to wymieniamy tylko kawałek nożyka .
podobnie są zrobione głowice do frezarek do drewna z wymiennymi ostrzami kształowymi.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”