Prośba o pomoc w wyborze tokarki i jej eksploatacji

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.
Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 15
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#81

Post napisał: pioterek » 30 gru 2012, 18:16

Tak oznakowanie zgodne z tabelką. Koła mają moduł 1.5 więc można bez problemu je dokupić. Zostanie tylko dorobienie wewnętrznego otworu, bo te zamawiane mają mniejszy, trzeba je toczyć z boku bo mają piastę i do szerokość na wymiar taki jak pozostałe. Na koniec rowek dorobić.

BYDGOST, musiałem wywalić formuły bo przy kopiowaniu i tak się mieszały a te kilka rzędów jakoś mi się przemyciło. Chciałem aby to było czytelne do używania.



Tagi:


Autor tematu
marekholand
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 34
Posty: 36
Rejestracja: 26 lis 2011, 22:34
Lokalizacja: łask

#82

Post napisał: marekholand » 31 gru 2012, 18:07

Teraz tylko pozostaje mi przetestować ustawienia i pomierzyć i sprawdzić czy wszystko jest ok i skoki się zgadzają .Co do kół zmianowych których mi brakuje chciałbym zapytać jeżeli ktoś się oriętuje jaki jest koszt gotowych ?
Potem musiałbym je zaadoptować do moich wymiarów ośki i klinu może taniej jest wykonać nowe
Kolego Pioterek Jeszcze raz dziękuje za szybką pomoc w obliczeniach i Tabelką
Pozdrawiam Marek

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 15
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#83

Post napisał: pioterek » 31 gru 2012, 19:59

Przed zamówieniem kółek trzeba sprawdzić czy tabelka się zgadza w przypadku posiadanych kółek, bo jak się pomyliłem to też z tymi których brakuje. Do rozpracowania został jeszcze suport i skoki calowe. Dodam, że w obliczu dobrze zadanych pytań i podaniu niezbędnych danych taka pomoc staje się przyjemnością. Niedawno było podobne pytanie w temacie TSA-16 i nie da się pomóc z braku danych. Ale to tak na marginesie. Te 3 koła to około 70 zł + przesyłką.

http://www.ebmia.pl/kola-zebate-kola-ze ... 78_80.html

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#84

Post napisał: BYDGOST » 02 sty 2013, 21:08

Przeliczyłem trzy warianty:
W1: - koło nr 2 ozn. Z2=17 współpracuje z kołem 32 na wrzecionie a koło Z=25 , to nieznane, ozn. Z(25)= 17 zębów. W tym przypadku Z(25)= 17 się przydaje bo w obliczeniach jedno występuje w liczniku a drugie w mianowniku i się rugują. Stosując inne liczby zębów na pozycjach A,B,C niż na początku podane przez autora tematu można uzyskać różne potrzebne skoki dla gwintów metrycznych. Na pozycji D w każdym wariancie jest koło 127, które, jak zapewne wszyscy już wiedzą, jest nieodzowne do przejścia ze skoku calowego śruby na skok metryczny nacinany.
Obrazek

W2: - koło nr 2 ozn. Z2=17 a Z(25)= 25 zębów czyli tyle ile na początku podaje autor.
Najgorszy wariant. Co prawda uzyskuje się j/w typowe wartości skoku dla gwintów, ale okupione jest to stosowaniem nietypowych kół zębatych np. 63 zęby, pozostałe 34 i 54 mieszczą się w zakresie stosowanych kół zmianowych ( Dudik str. 535). Stosując swoistą gimnastykę matematyczną, być może udałoby się uniknąć tej liczby zębów i zastąpić innymi kołami. Trochę to czasu zajmuje, ale wiele da się zrobić. Mając to na uwadze wymyśliłem wariant 3.
Obrazek

W3: - koło nr 2 ozn. Z2=16 a Z(25)= 24 zębów.
Dlaczego tak? Podczas nacinania gwintu calowego potrzebne są podwielokrotności czyli 1/2; 1/4 skoku śruby a także wielokrotności czyli np. *2; *4; *6. Żeby to osiągnąć, w łańcuchu kinematycznym nie może być takich ułamków jak 17/25 tylko powinny się one znosić np. 1/2*2/1=1 lub 1/2*1/2=1/4 itd. Dlatego założyłem, że w Nortonie chociaż jedno przełożenie powinno być 1:1. Kolega i tak nie wie, czy jest tam 25 zębów to założyłem, że jest 24. Natomiast koło Z2=16 współpracuje z kołem 32 i ich stosunek da nam liczbę 2. Może jest tam 16 zębów a kolega się pomylił? Jeśli jest jednak 17 to ten wariant jest do wyrzucenia. Przełożenia przedstawione w tabelce W3 uzyskuje się stosując normalne ilości zębów w kołach a poza tym obliczenia nie są tak karkołomne. Jest to po prostu najprostszy, najłatwiejszy i dający największe możliwości wariant.
Obrazek
Podsumowanie:
1. Jak by nie było naprawdę to i tak uda się uzyskać przełożenia dla potrzebnych skoków metrycznych. Złożoność obliczeń nie ma tu znaczenia.
2. Trzeba dążyć do stosowania kół z kompletu typowych kół zmianowych bo takie najłatwiej i najtaniej można będzie zdobyć.
3. Można jeszcze wyliczyć skoki dla włączonej odboczki.
4. Równolegle z wyliczeniem skoków metrycznych można policzyć skoki calowe. Mam przygotowane tabele. Powinno to być łatwiejsze bo nie trzeba stosować koła 127 zębów. Uzyska się więcej możliwych przełożeń przy mniejszej ilości kół zmianowych.
5. Podstawą do sukcesu jest prawidłowe odtworzenie schematu kinematycznego.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Autor tematu
marekholand
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 34
Posty: 36
Rejestracja: 26 lis 2011, 22:34
Lokalizacja: łask

#85

Post napisał: marekholand » 03 sty 2013, 20:32

Witam
Ciągle zbyt dużo przypuszczeń i ciągle się zastanawiam nad tym niewidocznym kole w sobotę spróbuje się do niego dostać jakoś jutro odbieram od ślusarza tryb od od boczki i w sobotę będę montował odboczke więc i tak będę rozkładał tokarkę .
Ten tryb z2 jest od nawrotnicy są tam 3 tryby ale bez rozbierania maszyny widziałem tylko 2 i teraz się zastanawiam czy nie strzeliłem byka i podałem 17 ponieważ jeden tryb ma 17 zębów :oops:
Pytanie . czy gwint nacinać na załączonej odboczce ?
próbę gwintowania tak wykonywałem i szło ok
co do tabelek to trochę ich nie rozumiem zaznaczyłem co jest trochę dla mnie nie jasne

Obrazek

nie rozumiem niebieskiej ramki resztę chyba rozumiem alo tylko mi się wydaje że rozumiem :smile:
Pozdrawiam Marek

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 15
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#86

Post napisał: pioterek » 03 sty 2013, 21:52

Witam. Z tym gwintowaniem bez ODBOCZKI to myślę, że ważne jest aby nie wjechać w uchwyt suportem, osobiście bym nie ryzykował ( na swojej tokarce ), ale to też zależy jaka jest maszyna. Niebieska ramka to raczej koła b i c gitary. Jak pomyliły się jakieś koła to jeszcze policzę, a jakie 3 zamiast 2? Jest jeszcze gdzieś jakieś koło?
Mam pytanie i prośbę zarazem. Tak przyglądałem się temu zdjęciu gitary z literkami a, b, c, d, i tak się zastanawiam jak jest w tej tokarce rozwiązane zabezpieczenie kół zębatych przed odkręceniem. Znalazło by się trochę czasu by to zaprezentować? Ja mam zwykłe nakrętki ( paskudne ). Może bym zrobił sobie tak elegancko?
Ostatnio zmieniony 08 sty 2013, 03:28 przez pioterek, łącznie zmieniany 2 razy.


Autor tematu
marekholand
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 34
Posty: 36
Rejestracja: 26 lis 2011, 22:34
Lokalizacja: łask

#87

Post napisał: marekholand » 03 sty 2013, 22:11

Jutro lub w sobote zrobię zdjęcia tych śrub od kół
Z tym kołem co na rysunku ma 17 zębów tam jest nawrotnica trójkątna i niewiem czy dobrze podałem to na rysunku
Pozdrawiam Marek

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 15
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#88

Post napisał: pioterek » 04 sty 2013, 00:45

Jeżeli te koło 17z jest na osi z kołem 30z to trzecie koło nie ma już wpływu na obliczenia.
Ale opisz to jeszcze dokładnie albo pokaż na zdjęciu.

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#89

Post napisał: BYDGOST » 04 sty 2013, 06:45

Koła zakreślone na niebiesko to trójka przesuwna w skrzynce Nortona. W żółtej ramce są kolejne przełożenia tej trójki dla różnych zestawów kół w gitarze. Te przełożenia zostały uzyskane przy założeniu, że odboczka jest wyłączona. Przy włączonej odroczce uzyska się bardzo duże skoki tzn 6,15 razy większe od podanych. Nie dziw się, że ciągle tworzę warianty. Gdyby tworzenie schematu było zakończone to tabelka byłaby jedna. Gdy nawet jeszcze coś się zmieni to wystarczy zmodyfikować tabelkę i to będzie koniec roboty.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 15
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#90

Post napisał: pioterek » 04 sty 2013, 07:19

U mnie wrzeciono kręci się zawsze z tą samą prędkością co pierwsze koło zębate nawrotnicy tu 32 zęby. Za to koło pasowe obraca się po włączeniu ODBOCZKI prędzej od wrzeciona. Poza tym na kole zębatym większym 62z jest bolec który trzeba wyciągnąć z koła pasowego i rozsprzęglić te koła, aby nie poleciały ząbki. Więc może tu, tak jak u mnie, pozycja ODBOCZKI chyba nie ma wpływu na skok gwintu?
Ostatnio zmieniony 08 sty 2013, 03:30 przez pioterek, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”