Łożyska do sróby kulowej

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

wieslawbarek
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 847
Rejestracja: 05 gru 2006, 22:28
Lokalizacja: Bielsko Biała

#11

Post napisał: wieslawbarek » 03 sty 2008, 20:07

Moim zdaniem w tym projekcie najwiekszym problemem jest dlugosc sruby 3250 mm i obroty 1250 a nie dokladnosc lozysk przy takiej dlugosci sruby i jej srednicy dokladnosc rzedu 0,05 to abstrakcja

[ Dodano: 2008-01-03, 20:31 ]
Napisalem 0,05 nie dlatego ze jest to jakas stala wartosc no tylko koledzy wyskoczyli z tymi mikronami :lol:



Tagi:


Autor tematu
HUD
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 463
Rejestracja: 22 kwie 2007, 21:27
Lokalizacja: Lublin

#12

Post napisał: HUD » 03 sty 2008, 22:50

Wkradła się mała nieścisłość.Ta długa sruba będzie miała max obroty na poziomie 600.Co do dokładności to wcale ona tak być nie musi, ale dla większej dokłdności planuje zmapowanie ich za pomocą interferometru laserowego.
Pozdrawiam Krzysztof G.

Awatar użytkownika

kolanoreki
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 464
Rejestracja: 21 gru 2004, 14:11
Lokalizacja: Piaseczno
Kontakt:

#13

Post napisał: kolanoreki » 04 sty 2008, 09:54

wieslawbarek pisze:przy takiej dlugosci sruby i jej srednicy dokladnosc rzedu 0,05 to abstrakcja
Uzyskanie takiej dokładności jest możliwe, ale wyłącznie na długości gwarantowanej przez producenta np: 0.05mm/300mm dł. śruby.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#14

Post napisał: ALZ » 04 sty 2008, 10:06

Ta dokładność nie musi być abstrakcją bo w większości przypadków które znam przy takiej długości śruby elementem pomiarowym są enkodery liniowe i nie ma tutaj znaczenia wydłużenie śruby pod wpływem temperatury, ugięcia itp. Może mamy do czynienia z takim przypadkiem, nie znamy szczegułów konstrukcyjnych ale jeśli na tej długości śruby nie ma pomiaru liniowego to faktycznie jest to dokładność niosiągalna.


walter~
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 141
Rejestracja: 22 sie 2007, 04:52
Lokalizacja: USA

#15

Post napisał: walter~ » 05 sty 2008, 18:15

Mysle ze ALZ oferuje tutaj bardzo konkretne porady. Zalozenie lozysk innych niz specjalizowane do srub napedowych raczej gwarantuje amatorskie rezultaty.


Autor tematu
HUD
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 463
Rejestracja: 22 kwie 2007, 21:27
Lokalizacja: Lublin

#16

Post napisał: HUD » 05 sty 2008, 19:41

Tylko że wszystkie firmy proponują właśnie łożyska kulkowe skośne dwurzędowe z pierscieniem dzielonym .
I pytanie jest takie, czy takie właśnie łożysko tylko stosowane w motoryzacji będzie dobre ?
Pozdrawiam Krzysztof G.


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2127
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#17

Post napisał: qqaz » 05 sty 2008, 22:23

HUD pisze:czy takie właśnie łożysko tylko stosowane w motoryzacji będzie dobre
walter~ pisze:specjalizowane do srub napedowych
Nie ma specjalizowanych łożysk do śrub napedowych jak również motoryzacyjnych które nie nadają się do innych zastosowań. Nie mylcie powszechności użycia z klasą wykonania. Stosowanie przez innych takiego a nie innego rozwiązania dyktowane jest często wieloma innymi aspektami niż tylko dokładność wykonania. Dla obciążeń wzdłużnych dwa skośne kulkowe lub podwójne wzdłużne w parze ze zwykłym poprzecznym przy sensownych obrotachh są identyczne w dokładności pracy. Oba zespoły prowadzą element zależnie tylko od własnych błedów a te są identyczne w danej klasie wykonania.
Natomiast należy unikać ( ale czy zawsze? ) łożysk dedykowanych dla rozwiązań bardziej siłowych niż dokładności a takimi są łożyska stożkowe - czyli te "motoryzacyjne do kół" bo tam
Alz pisze:
Aby wyeliminować luz potrzebny jest dość duży naciąg łożysk i przy małych masach trudno uzyskać płynność obrotu
Kulkowe łożyska niezależnie od rodzaju mają delikatną budowę ale są najsztywniejsze w danej grupie wymiarowej i stąd najłatwiej uzyskać precyzję toczenia Są również najsłabsze, po prostu sztywny to kruchy.
A że profesjonaliści stosują stożkowe do śrub? Bo najmniej kłopotów konstrukcyjnych i logistycznych a także pewność co do efektu i i póżniejszych gwarancji - w takim ujeciu koszt droższego skośnego wygląda inaczej - Jest tanie i dobre. Poza tym ta sama klasa wykonania innych łożysk powoduje podobny wzrost ceny jak u skośnych które na półce w sklepie leżą już jako P6 lub P5. Ale proszę popytać o skośne w P0 - wtedy jego cena będzie jak innych kulkowych a dokładność prowadzenia na poziomie do 15um ( dla najgorszych) przy obrotach 5000/min.
Tylko kol. HUD rozróżniaj kulkowe skośne od stożkowych ( "motoryzacyjnych do kół") oraz klasę wykonania łożyska P0,P6,P5,P4 itd. bo ona robi cenę. :wink:
Jeszcze jadno na koniec. Kol Bartuss kiedyś "założyskował" nakrętkę na śrubie pomiędzy dwa łożyska wzdłużne i zapiął na to pasek napędowy czyli obciążył zespół również siłą poprzeczną gdzie nie było łożyska promieniowego !!! ZGROZA !!! TAK NIE WOLNO !!! BO wzdłużne to tylko wzdłuż. Tylko jak zawsze trzeba patrzeć na całość - akurat tu nic stać się nie mogło i nakrętka Bartusowi śmiga aż miło. A ZE TAK NIEPROFESJONALNIE??? Jakby nie było Macedońsiego to jego węzeł załatwiłby dzisiaj Kol Bartuss tylko że braku miecza zwyczajnie by go przegryzł. :wink: ( Bartuss, bez urazy, ten węzeł - z łożyskami - po prostu był/jest skuteczny)

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#18

Post napisał: ALZ » 05 sty 2008, 22:28

HUD pisze:Tylko że wszystkie firmy proponują właśnie łożyska kulkowe skośne dwurzędowe z pierscieniem dzielonym .
I pytanie jest takie, czy takie właśnie łożysko tylko stosowane w motoryzacji będzie dobre ?
Nie ma to żadnego znaczenia czy stosowane łożysko jest w motoryzacji czy w przemyśle spożywczym, ale trudno się odnieść nie wiedząc o jakie łożysko Ci chodzi. Tak jak już wcześniej wspomniałem najtańszą alternatywą specjalnego łożyska do śrub jest tandem łożysk skośnych kulkowych bo skośne rolkowe to ewentualnie do furmanki się nadają ale nie do łożyskowania precyzyjnego śruby.


walter~
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 141
Rejestracja: 22 sie 2007, 04:52
Lokalizacja: USA

#19

Post napisał: walter~ » 06 sty 2008, 04:39

ALZ pisze:No wlasnie, przenosza duze obciazenia ale to nie idzie w parze z precyzja toczenia. Aby wyeliminowac luz potrzebny jest dosyc duzy naciag lozysk i przy malych masach trudno uzyskac plynnosc obrotu. Tandem lozysk skosnych ma ta przewage ze nie trzeba regulowac luzow i naciagu dla wykasowania luzu zachowujac jednoczesnie plynnosc obrotow.
Powyzszy post sumuje wszystko co istotne. Mysle ze lozyskowanie sruby jest wazniejsze od samej sruby i 600pln to raczej niewielka suma. Zreszta trudno powiedziec. Caly ten system brzmi dosyc wyjatkowo 450kg brama, 20mm skok, 600 obrotow- chcialbym zobaczyc motory ktore koledzy planuja uzyc.. Przyznam ze nie spotkalem sie jeszcze z tak duzym projektem.

Tak na marginesie- sruby na specjalizowanych lozyskach, mimo duzego naciagu, kreca sie w miare latwo.
Jesli chodzi o "motoryzacyjne" to proponuje zdjac kolo w samochodzie i sprobowac ruszyc piaste reka.


Autor tematu
HUD
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 6
Posty: 463
Rejestracja: 22 kwie 2007, 21:27
Lokalizacja: Lublin

#20

Post napisał: HUD » 06 sty 2008, 10:25

Tylko ze nie wszystkie samochody i nie wszystkie koła są łożyskowane za pomocą łożysk skośnych kulkowych.
Kol.ggaz ja naprawde wiem i rozróżniam typy łożysk a tym bardziej odróżniam skośne od stożkowego.
Z kol.Kolanorekim robimy praojekt a praktycznie to zaczynamy wykonywania wycinarki wodnej o opolu roboczym 3050x2050
Pozdrawiam Krzysztof G.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”