Strona łożyskowania śruby napędowej

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
djgrabo
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 6
Rejestracja: 15 mar 2008, 12:33
Lokalizacja: Toruń

Strona łożyskowania śruby napędowej

#1

Post napisał: djgrabo » 11 paź 2013, 07:22

Większość maszyn publikowanych na forum jak i "gotowców" ma blok łożyskujący po stronie napędu, a po stronie przeciwnej blok podtrzymujący. Czy są jakieś przeciwwskazania aby odwrócić sytuację? Tzn. unieruchomić śrubę wzdłuż osi z przeciwległej do napędu strony, a przy sprzęgle / kole zębatym dać jedynie podtrzymanie? Jedyne co mi przychodzi do głowy to delikatna praca wzdłuż osi przy zmianach temperatury...



Tagi:


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#2

Post napisał: 251mz » 12 paź 2013, 12:05

Też bym się chętnie dowiedział....

Większość katalogów podaje ,że po stronie napędowej podwójne skośne kulkowe a po stronie podpartej brak lub kulkowe zwykłe.

Jednak ja chciałbym też usłyszeć jakieś racjonalne poparcie tezy dlaczego tak a nie innaczej?

Jakie jest techniczne przeciwwskazanie montażu podwójnego skośnego po przeciwnej stronie niż napęd...
Załóżmy ,że śruba jest gruba i krótka....

Czy jest takie przeciwwskazanie ? Czy to są tylko dobre zalecenia?
Rozmawiałem kiedyś z Panem z "bosza-reksrota" powiedział tylko ,że tak się montuje i tyle;]


pixes2
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 582
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
Lokalizacja: Zgierz

#3

Post napisał: pixes2 » 12 paź 2013, 13:16

Mnie się często zdaża robić taki "odwrotny" układ łożyskowania i nie widzę negatywnych skutków. Oczywiście strona napędowa w takim przypadku pasowana suwliwie. Może przy ekstremalnie długiej i cienkiej śrubie miałoby to jakieś znaczenie, ale sądzę, że marginalne.

Pozdrawiam.
Tomek.


cube000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 199
Rejestracja: 18 gru 2010, 00:31
Lokalizacja: okolice wwa

#4

Post napisał: cube000 » 12 paź 2013, 22:37

Może to kwestia rozszerzalności termicznej? Łożyska skośne są po stronie napędu powodują że wydłużona śruba minimalnie wybacza tylko sprzęgło, które przecież od tego jest, żeby niwelować te drobne odchylenia od osi. Lub przy przekładni paskowej czy kątowej - koła są zawsze w bardzo podobnej odległości względem siebie.
Jeśli łożyskować na sztywno drugi koniec, to od ciepła wyboczy się cała śruba, bo z jednej strony będzie blok a z drugiej silnik. Mocniej będzie zużywać się nakrętka. Jeśli napęd nie jest bezpośredni, tylko kołami pasowymi, czy zębatymi, zmieniać się będzie odległość między kołami i np. pojawi się luz na przekładni kątowej zębatej lub pasek będzie miał przekos i spadnie z któregoś z kół, jeśli te będą bez kołnierzy po obu stronach.
?


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#5

Post napisał: 251mz » 12 paź 2013, 23:04

cube000 pisze:Jeśli łożyskować na sztywno drugi koniec, to od ciepła wyboczy się cała śruba, bo z jednej strony będzie blok a z drugiej silnik. Mocniej będzie zużywać się nakrętka. Jeśli napęd nie jest bezpośredni, tylko kołami pasowymi, czy zębatymi, zmieniać się będzie odległość między kołami i np. pojawi się luz na przekładni kątowej zębatej lub pasek będzie miał przekos i spadnie z któregoś z kół, jeśli te będą bez kołnierzy po obu stronach.
?
Oj kolego wróżysz z fusów ....
I to tyle , bo nie ma to technicznego uzasadnienia....

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”