Mala Tokarka - wlansa konstrukcja - projekt

Dyskusje dotyczące budowy amatorskich tokarek CNC lub modernizacji maszyn konwencjonalnych.
Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#61

Post napisał: pioterek » 07 mar 2014, 11:57

Tu jest o tym programie.

https://www.cnc.info.pl/solidworks-vf43.htm

Solidworks



Tagi:


Autor tematu
adrpak
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 21
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2013, 04:05
Lokalizacja: UK/Accrington

#62

Post napisał: adrpak » 07 mar 2014, 16:27

ponowna aktualizacja:
Obrazek

Jak teraz to wyglada?

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#63

Post napisał: pioterek » 08 mar 2014, 23:36

Teraz już mi się podoba. Nie wiem tylko jaka Twa decyzja w temacie gniazd łożysk, bo widzę, że po staremu. Trzeba by zrobić rysunek wykonawczy rury wrzeciona i sprawdzić czy wymiary mają pokrycie w praktyce. Czy są odpowiednie do dostępnego materiału i generalnie "trzymają się kupy."

http://pkm.edu.pl/index.php/component/c ... 7-06000217

Podaję linka do nakrętek dociskowych.

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#64

Post napisał: Zienek » 08 mar 2014, 23:53

Jeszcze pytanie, jak jest montowany uchwyt do tarczy zabierakowej, bo tego elementu nie widać, żeby był rozpracowany na rysunkach. I jest mało miejsca na włożenie klucza trzpieniowego, który zmieści się pomiędzy zabierak, a korpus wrzeciennika w celu dokręcenia śrub trzymających uchwyt tokarski.


Autor tematu
adrpak
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 21
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2013, 04:05
Lokalizacja: UK/Accrington

#65

Post napisał: adrpak » 15 mar 2014, 11:16

Dzieki wielkie za informacje o nakretkach lozyskowych :)
Co do gniazd lozyskowych to nie rozumiem czemu po staremu, po staremu chcialem z aluminum a teraz robie w stali obudowe w ktorej beda wytoczone gniazda.

Co do wysztkiego i wszystkich wymiaroiw, to tokarz dostanue rysynek wykonawczy odrazu ze wszystkimi lozyskami by mogl sie dopoasowywac na rzeczywistych czesciach , wszystkie lozyska jakie wykorzystalem przy projektowaniu maja rzeczywiste wymiary i sa dostepne w sklepach/allegro ktore zakupie przed wykonaniem.

Zastanawia mnie kwestia materialu.
Glownie material na sam wal bo obudowe to mysle ze nawet jak wykonam ze slabszej gatunkowo stali to mimo wszystko wytrzyma i nie porozpycha gniazd.

Robiliscie kiedys od podtsaw podobny wal? jaki material na wal mozna zastosowac?

Co do montazanu uchwytu to zrobie zbierak ktore bede przykrecal na sruby m8 do walu.
Mysle ze miejsca teraz bedzie wystarczajaco na wlozenie klucza imbusowego pomiedzy zbierak a obudowe w celu dokrecenia. (Moze lekko skroconego klucza ale wejdzie)

generalnie zmiany na rysunkach:
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika

Irkysz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 4
Rejestracja: 27 paź 2005, 07:33
Lokalizacja: Ostrowiec Św

#66

Post napisał: Irkysz » 15 mar 2014, 12:46

Mysle ze miejsca teraz bedzie wystarczajaco na wlozenie klucza imbusowego pomiedzy zbierak a obudowe w celu dokrecenia. (Moze lekko skroconego klucza ale wejdzie)
Witam może kolega popatrzy jak ja ten problem rozwiązałem na fotce niżej. U mnie zdaje egzamin i nie muszę skracać kluczyka to wszystko zależy od długości wyfrezowanego kanału.

Obrazek
Pzdrawiam


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#67

Post napisał: IMPULS3 » 15 mar 2014, 14:34

adrpak pisze: Zastanawia mnie kwestia materialu.
Glownie material na sam wal bo obudowe to mysle ze nawet jak wykonam ze slabszej gatunkowo stali to mimo wszystko wytrzyma i nie porozpycha gniazd.

Robiliscie kiedys od podtsaw podobny wal? jaki material na wal mozna zastosowac?
Obudowę jak będziesz spawał to tylko ze zwykłej stali, nie potrzebna Ci jakaś wytrzymałościowa a tym bardziej ciężka do spawania. Ma być pewna że nie będzie pękać.!!!
Samo wrzeciono przynajmniej z 40 HM albo ulepszonej 40 HMQ zależy czy tokarz się podejmie w niej wiercić otwór.
Robienie tokarki od podstaw dla kogoś kto nie ma sprzętu sam jest nieopłacalne.
I najważniejsze: brak uszczelniaczy przy tylnym łożysku, sam wrzeciennik warto zrobić z dużą obudową dlatego że łozyska będziesz musiał dość szczelnie skręcić a to będzie generować sporo ciepła a jak masz zalane olejem i sporą obudowę to jednak to troszkę wpływa korzystniej. Zerknij jak mają fabryczne tokarki, popatrz na moją budowę i lepiej zmień póki czas. :)


Malaxis
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 659
Rejestracja: 01 lut 2011, 00:31
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

#68

Post napisał: Malaxis » 15 mar 2014, 16:33

Nie lepiej po prostu zastosować śruby z łbem sześciokątnym niż kombinować jakby tu klucz imbusowy
zmieścić?


Autor tematu
adrpak
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 21
Posty: 63
Rejestracja: 06 mar 2013, 04:05
Lokalizacja: UK/Accrington

#69

Post napisał: adrpak » 16 mar 2014, 12:17

Zastosuje 40hm by nie bylo problemow.
Nie robie tej maszyny calokwicie bez nikogo pomocy i bez maszyn.
Mojego dobregi kolegi woja ma ogromne tokarki w swoim przydomowym warsztacie.
Co wiem ze zrobi to nie drogo po znajomosci, spawanie konstrukcji na sprzecie kolegi :)

Zastosuje rozwiazanie jak na ponizszym rysunku. Dam simmeringi 60 X 78 X 10.
od tylniej strony przed nakretka lozyskowa doloze pierscien o sr zew fi60 i dospawam TIG-iem by na nim opieral sie simmering jak na rysunku.

Obrazek

Mysle ze teraz juz ten wrzecionnik jest dopracowany :)

Awatar użytkownika

panzmiasta
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 788
Rejestracja: 17 gru 2011, 18:13
Lokalizacja: MALBORK

#70

Post napisał: panzmiasta » 17 mar 2014, 08:38

Mówisz że dopracowany? A zrobić wrzeciono z gwintem i możesz sobie na zmianę zakładać uchwyt lub planszajbę tak na podobieństwo OUS-1 , wrzeciono mogło by mieć wewnątrz stożek MK bo to nic nie kosztuje a dodatkowa funkcja gratis będzie , simmeringi w tym przypadku nie potrzebują oparcia ani żadnego pierścienia segera . Jak bardzo chcesz opierać simmera o coś to najlepiej w pokrywkach bocznych zrób podtoczenia i uszczelniacze daj np na 7mm a nie na 10 - bedziesz miał 3mm na zrobienie ścianki oparcia . Nakrętkę która dociska tylne łożysko zrób 2 x szerszą to będziesz mógł zrezygnować z dodatkowego pierścienia po którym chodzi simer no i jeszcze tarcza zabieraka powinna mieć przefrezowania w głąb na łby śrub imbusowych , lepiej będzie wyglądać ... Na początek tyle :smile:
perfekcyjna B. S. , OUS 1 - Oświęcim 1066/72r; Pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Amatorska Tokarka CNC”