dobór sterowników

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
sofix997
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 66
Rejestracja: 03 lut 2010, 22:11
Lokalizacja: zielona góra

dobór sterowników

#1

Post napisał: sofix997 » 16 sty 2012, 18:59

Witam.

Panowie, mam problem, stoję przed doborem sterowników do silników krokowych 4,2 A 3,1Nm...

wygooglalem takie o to trzy pozycje:


1.
Obrazek

2.
Obrazek

3.
Obrazek


z tego co pewnie wiecie pierwsza pozycja czyli M542 jest najdroższa, no ale czy warta kupna? Bo według mnie różnica w parametrach jest nie znaczna.

Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić które sterowniki najlepiej kupić?


Człowiek normalny ma marzenia.

Człowiek geniusz ma cele.

Tagi:


pavell
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 148
Rejestracja: 17 gru 2011, 11:13
Lokalizacja: z tąd

#2

Post napisał: pavell » 17 sty 2012, 13:14

przyłączam się do pytania..


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#3

Post napisał: Leoo » 17 sty 2012, 23:52

Pierwsza sprawa: silnik 4,2A potrzebuje sterownika o wydajności 5,88A (w szczycie). Analogicznie sterownik dający w szczycie 4,2A jest w stanie zasilać silnik 3A.
Druga sprawa: maksymalna częstotliwość sygnału sterującego (STEP) może mieć znaczenie przy dużych nastawach mikrokroku.
Trzeba by się jeszcze przyjrzeć rodzajom zabezpieczeń.

Awatar użytkownika

Autor tematu
sofix997
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 66
Rejestracja: 03 lut 2010, 22:11
Lokalizacja: zielona góra

#4

Post napisał: sofix997 » 18 sty 2012, 16:13

czyli musiałbym zakupić sterowniki o większej wydajności jak 4,2?

jakie będą objawy gdy byłby to sterownik z maksymalną mocą 4.2A? będą słabsze silniki? wolniejsze?
Człowiek normalny ma marzenia.

Człowiek geniusz ma cele.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#5

Post napisał: Leoo » 18 sty 2012, 22:40

sofix997 pisze:jakie będą objawy gdy byłby to sterownik z maksymalną mocą 4.2A? będą słabsze silniki? wolniejsze?
Moment trzymający i obrotowy będzie proporcjonalnie mniejszy, ten pierwszy osiągnie około 2,2Nm. Czy będzie miało to negatywny wpływ na osiągi napędu - oczywiście.
Można pozostać przy sterowniku 4,2A ale trzeba brać pod uwagę powyższe.

Awatar użytkownika

Autor tematu
sofix997
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 66
Rejestracja: 03 lut 2010, 22:11
Lokalizacja: zielona góra

#6

Post napisał: sofix997 » 21 sty 2012, 20:24

no dobrze... załóżmy że zostajemy przy tym 4.2 A. to teraz pytanie, który sterownik najlepszy? najdroższy? czy cena nie rośnie wraz z osiągami? zauważam że sterownik M545 ma maksymalnie 4.5A czy jest on wart uwagi?
Człowiek normalny ma marzenia.

Człowiek geniusz ma cele.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#7

Post napisał: Leoo » 22 sty 2012, 12:34

sofix997 pisze:zauważam że sterownik M545 ma maksymalnie 4.5A czy jest on wart uwagi?
Potrzebujemy konkretnej opinii użytkownika.


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#8

Post napisał: jacek-1210 » 22 sty 2012, 15:12

Warto zauważyć, że chyba tylko M542 ma zabezpieczenie nadnapięciowe, co może mieć znaczenie przy zasilaniu całości napięciem bliskim maksymalnemu
Leoo pisze:
sofix997 pisze:jakie będą objawy gdy byłby to sterownik z maksymalną mocą 4.2A? będą słabsze silniki? wolniejsze?
Moment trzymający i obrotowy będzie proporcjonalnie mniejszy, ten pierwszy osiągnie około 2,2Nm. Czy będzie miało to negatywny wpływ na osiągi napędu - oczywiście.
Można pozostać przy sterowniku 4,2A ale trzeba brać pod uwagę powyższe.
To nie zawsze musi być zauważalne: typowo, na postoju i tak ustawiane jest ograniczenie prądu ze względu na grzanie silnika, więc w takim przypadku moment trzymający będzie taki sam na tym czy większym sterowniku. Najbardziej zauważalne będzie na małych obrotach i pełnym obciążeniu, ale z drugiej strony - moment na wale w tym przypadku powienien być bardziej równomiernie rozłożony w szerszym zakresie obrotów, aż do momentu, kiedy charakterystyka takiego układu przetnie się z opadającą charakterystyką silnika i wtedy ogranieczeniem będzie już tylko indukcyjność uzwojeń
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#9

Post napisał: Leoo » 22 sty 2012, 18:55

jacek-1210 pisze:To nie zawsze musi być zauważalne: typowo, na postoju i tak ustawiane jest ograniczenie prądu ze względu na grzanie silnika, więc w takim przypadku moment trzymający będzie taki sam na tym czy większym sterowniku.
W wypadku wszystkich trzech sterowników SW4 służy do wyłączenia tej opcji i można to zrobić bo silniki nie pracują dla 100% prądu. Dla osi poziomych nie ma to większego znaczenia, jednak oś Z jeśli jest masywna i napędzana śrubą kulową o dużym skoku, bez odciążania, może zjechać lub przynajmniej gubić kroki.
jacek-1210 pisze:moment na wale w tym przypadku powienien być bardziej równomiernie rozłożony w szerszym zakresie obrotów, aż do momentu, kiedy charakterystyka takiego układu przetnie się z opadającą charakterystyką silnika i wtedy ogranieczeniem będzie już tylko indukcyjność uzwojeń
Indukcyjność jest stała, niezależnie czy silnik otrzyma 100% prądu czy mniej, więc przebieg charakterystyki będzie równoległy do nominalnego a nie rozłożony. Maksymalne obroty spadną.


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#10

Post napisał: jacek-1210 » 22 sty 2012, 20:24

Leoo pisze:Indukcyjność jest stała, niezależnie czy silnik otrzyma 100% prądu czy mniej, więc przebieg charakterystyki będzie równoległy do nominalnego a nie rozłożony. Maksymalne obroty spadną.
Może i racja, jakoś tak miałem w głowie to 4.2A i niezmienność napięcia zasilającego :smile:

Leoo pisze:W wypadku wszystkich trzech sterowników SW4 służy do wyłączenia tej opcji i można to zrobić bo silniki nie pracują dla 100% prądu. Dla osi poziomych nie ma to większego znaczenia, jednak oś Z jeśli jest masywna i napędzana śrubą kulową o dużym skoku, bez odciążania, może zjechać lub przynajmniej gubić kroki.
To jest ważne: można zrezygnować z części momentu zyskując na momencie trzymającym, tylko że mam pewne obawy: fabrycznie ograniczenie jest do 50% - ktoś to musiał kiedyś policzyć, natomiast w omawianym przypadku mamy ograniczenie do ok. 75% i stąd obawa czy silnik istotnie wytrzyma np. godzinny czy kilkugodzinny postój maszyny ? Leoo, sprawdzałeś to jakoś "organoleptycznie" że silnikowi to nie zaszkodzi ?

Sofix997 - nie przeżywaj aż tak bardzo tych amperów :wink: . Nie wiem co dokładnie montujesz, ale popatrz na nowy nabytek Gaspara: całkiem solidna maszyna, a działa na silnikach o ile dobrze pamietam 1.5Nm :smile:
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”