Nóż tokarski 10x10 do aluminium

Dyskusje na temat stosowania i doboru narzędzi, głównie skrawających
Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 11589
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#11

Post napisał: RomanJ4 » 10 lis 2014, 22:47

mc2kwacz pisze:Od kiedy tokarka mechaniczna stoi i się kurzy i używam wyłącznie cnc, zapomniałem całkowicie o stalkach..
prawda, ale trzeba mieć CNC.. :wink: :grin:
A w manualach wykorzystywanych mniej zawodowo a bardziej jednostkowo, hobbystycznie, przydają się wszelakie noże..
mc2kwacz pisze:Niektóre (tylko!) płytki, szczególnie niepowlekane, też czasami można potraktować tarczą diamentową
ale trzeba tu dodać że do zgrubnego szlifowania, a zwłaszcza płytek noży lutowanych, lepiej użyć ściernic z zielonego węglika krzemu(ozn. 99C), lub czarno-grafitowego (98C), o średniej twardości spoiwa(ozn. J,K,M, by odpowiednio szybko wykruszała stępione ziarno), gdyż zazwyczaj bardziej drobnoziarnista a mniej przestrzenna (pojemna) struktura ściernic diamentowych szybko "zamula" (czy inaczej nazywając "zaszkli") taką ściernicę (przy dużej warstwie do zdjęcia), i trzeba ją często obciągać, co nadmiernie ją zużywa.


pozdrawiam,
Roman

Tagi:


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#12

Post napisał: mc2kwacz » 11 lis 2014, 00:07

RomanJ4 pisze:prawda, ale trzeba mieć CNC.. :wink: :grin:
W końcu taki chyba jest sens tego forum i cel bywania tutaj ;)
lepiej użyć ściernic z zielonego węglika krzemu(ozn. 99C), lub czarno-grafitowego (98C)
Taką "zieloną" właśnie mam na myśli. Szlif płytki musi mieć gładkość. Przy szlifowaniu fabrycznych płytek do składaków, tylko kosmetyczne modyfikacje wchodzą w grę. I to tylko w niektórych przypadkach płytek. Np właśnie do przecinaka, płytkę symetryczną można przeszlifować na lewą albo prawą.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 11589
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#13

Post napisał: RomanJ4 » 11 lis 2014, 00:37

mc2kwacz pisze:W końcu taki chyba jest sens tego forum i cel bywania tutaj ;)
może niekoniecznie... :wink:
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
Pafełek
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 146
Rejestracja: 27 paź 2014, 20:34
Lokalizacja: Lublin

#14

Post napisał: Pafełek » 04 gru 2014, 19:49

Jak wcześniej pisałem zakupiłem nóż do cięcia w uni max(z wymiennymi płytkami)Pręt mosiężny fi 8 tnie ładnie,problem pojawił się na pręcie aluminiowym fi 25.Jak przecinam dalej od szczęk (ok 10 cm) to wpada w wibracje i nie tnie wogóle a blisko szczęk dotoczę 15 mm, zaczyna sklejać się wiór na nożu i również przestaje toczyć.
Czy mógłby ktoś podpowiedzieć co jest nie tak?


zdzicho
Posty w temacie: 1

#15

Post napisał: zdzicho » 04 gru 2014, 20:01

Odcina się, możliwie jak najbliżej uchwytu. Tniesz z chłodzeniem ,czy na sucho?


Autor tematu
Pafełek
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 146
Rejestracja: 27 paź 2014, 20:34
Lokalizacja: Lublin

#16

Post napisał: Pafełek » 04 gru 2014, 20:54

Tnę na sucho.Próbowałem polewać tereborem i nie widziałem różnicy.
Mógłbym ciąć blisko uchwytu z tym że wałek fi 25 nie chowa się w szczekach mojej tokarki...
Czy większy uchwyt tokarski pasowałby do tokarki bernardo profi 300 v?

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 11589
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#17

Post napisał: RomanJ4 » 04 gru 2014, 21:10

Pafełek pisze:problem pojawił się na pręcie aluminiowym fi 25.Jak przecinam dalej od szczęk (ok 10 cm) to wpada w wibracje i nie tnie wogóle
zdzicho pisze:Odcina się, możliwie jak najbliżej uchwytu.
Dokładnie.
Aluminium są różne gatunki, generalnie:
- twardsze, te tnie się lepiej, nawet na sucho,
- i bardziej miękkie, te mają tendencję do tworzenia narostów i zalepiania noża.
Pomaga chłodzenie które dodatkowo smaruje pow. noża, jednocześnie redukując tendencję do powstawania narostów. Nawet olejem jak nie mamy emulsji.
Generalnie miękkie aluminium lepiej niż nożami na spiekane płytki wymienne tnie się stalkami HSS, HSSE, lub przecinakami lutowanymi. Dlatego, że można zaszlifować duży kąt natarcia, właściwy dla toczenia/cięcia aluminium, większy niż zazwyczaj stosowany w płytce wymiennej, i ostrą krawędź skrawającą.

Obrazek ObrazekObrazek
https://www.cnc.info.pl/topics56/szukam ... 1327d1ced0

Poza tym często płytki mają fazkę z ujemnym kątem natarcia chroniącą krawędź skrawającą przed wykruszaniem(dobre dla stali), ale dla skrawania aluminium nie jest to najwłaściwszym rozwiązaniem, bo ugniata miękki materiał i generuje narosty.
ObrazekObrazek

Poniżej tabela zalecanych kątów natarcia (rake angle) dla poszczególnych materiałów
https://www.cnc.info.pl/topics56/wizual ... t61990.htm
Obrazek
pozdrawiam,
Roman


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#18

Post napisał: mc2kwacz » 04 gru 2014, 23:14

Płytki są różne. Są i te do aluminium, ostre jak brzytwa. Do twardego aluminium "lotniczego" spokojnie nadają się płytki "zwykłe". Do miękkiego trzeba używać płytek do materiałów miękkich. I obowiązkowo lać chłodziwo - zupełnie inna rozmowa. Nawet twarde aluminium będzie tworzyło narost bez chłodziwa. Tylko kwestia czasu kiedy nóż się zacznie zapychać i będzie w zależności od sytuacji po materiale albo po nożu.
Dobrze jest kupować aluminium gatunkowe do obróbki, żeby nie trafić na "plastelinę". Aluminium jest tanie jak barszcz, nie ma problemu żeby mieć trochę w składziku.


Autor tematu
Pafełek
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 10
Posty: 146
Rejestracja: 27 paź 2014, 20:34
Lokalizacja: Lublin

#19

Post napisał: Pafełek » 05 gru 2014, 19:37

Spróbuję znaleźć twardszy materiał i zainstaluję system chłodzenia(gdzieś na tym forum widziałem już takie tematy np grawitacyjne,myślę że do cięcia wystarczy?)
Czy mógłby mi ktoś powiedzieć czy jest możliwa zmiana rozmiaru uchwytu tokarskiego z 100 na większy?Czy będzie pasował?
Czy ktoś mógłby mi zrobić taką płytkę hss do cięcia aluminium?Oczywiście zapłacę:-)

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 11589
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#20

Post napisał: RomanJ4 » 06 gru 2014, 00:19

Pafełek pisze:Czy mógłby mi ktoś powiedzieć czy jest możliwa zmiana rozmiaru uchwytu tokarskiego z 100 na większy?Czy będzie pasował?
jest możliwa tylko trzeba wytoczyć lub kupić gotowy zabierak 2 (przejściowy), pasujący z jednej strony do uchwytu 3 , a z drugiej do końcówki wrzeciona 1 musi być średnicy uchwytu, tu akurat są równe ze średnicą końcówki wrzec., ale nie muszą)

Obrazek

tu masz opisy co i jak, wiec nie będę dublował, chyba że będziesz miał pytania.
Ważne jest by zabierak wykonywać w odpowiedniej kolejności stron, co masz opisane w jednym moim wpisie.
https://www.cnc.info.pl/topics56/nowa-t ... 273,30.htm
https://www.cnc.info.pl/topics56/wybor- ... 008,50.htm ( https://www.cnc.info.pl/topics89/mocowa ... t18900.htm )
https://www.cnc.info.pl/topics56/tokark ... 505,10.htm
Pafełek pisze:Czy ktoś mógłby mi zrobić taką płytkę hss do cięcia aluminium?
spokojnie możesz kolego wykonać go sam, to nie takie trudne, a doświadczenie bezcenne bo kiedyś i tak będziesz się musiał z nim zmierzyć.
Ważne by wszystkie krawędzie ostrza przecinaka, zarówno stalki czy listwy HSS jak i lutowanego, poza główną skrawającą i powierzchnią natarcia ("rake angle" lub "γ" na rys. ) im dalej od tej krawędzi, tym bardziej były zbieżne pod kątem 1÷5° (by nie trzeć o ścianki przecinanego materiału), podobnie jak niżej,
Obrazek
a długość samej części zaszlifowanej zbieżnie ostrza nie przesadnie długa(trochę ponad przewidywaną max. głębokość cięcia).

Obrazek Obrazek (dół listwy może być płaski)
Obrazek ObrazekObrazek

https://www.cnc.info.pl/topics56/nie-da ... 932,20.htm
https://www.cnc.info.pl/topics56/remont ... 55,510.htm
http://www.cnccookbook.com/MTLathePartingCutoff.htm
podobnie wykonujemy ostrze przecinaka ze stalki o przekroju kwadratowym lub prostokątnym (tu poprawiłbym jeszcze kąty)
http://www.mini-lathe.com/Mini_lathe/Op ... arting.htm

By nie tracić cennej stalki możesz sobie potrenować szlifowanie na podobnych gabarytów listwie czy kostce ze stali, to naprawdę nie trudne.
tu wyprowadzona w listwie powierzchnia natarcia, jeszcze bez podcięć, w tej formie listwa tarłaby bokami o przecinany materiał zarówno w płaszczyźnie poziomej jak i pionowej.
Obrazek
http://www.cnccookbook.com/MTLathePartingCutoff.htm

ale gdybyś jednak nie czuł się na siłach to przyślij.. :wink:
pozdrawiam,
Roman

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Narzędzia - frezy, noże, gwintowniki etc ”