Strona Główna CNC FORUM
Amatorskie maszyny CNC

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Akcesoria CNC

Poprzedni temat «» Następny temat
Sterowanie silnikiem krokowym
Autor Wiadomość
pipeek 
Czytelnik forum poziom 1

Wysłany: 2006-03-01, 20:30   Sterowanie silnikiem krokowym

Witam wszystkich!

Od wielu lat programuje w języku C, C++... Wpadłem ostatnio na pomysł wykorzystania moich umiejętności algorytmicznych do zbudowania jeżdżącego pudełka, które z braku innego określenia możemy nazwać "robotem"... Poczytałem trochę artykuły, które serwuje nam internet i doszedłem do wniosku, że najlepszym napędem dla owego "robota" będzie właśnie zestaw dwuch silników krokowych... I pojawia się pewien problem... Jestem całkowicie "zielony" jeżeli chodzi o elektronike (tzn znam trochę teorii ale rzeczy praktycznych nigdy nie robiłem).

Po tym krótkim opisie stanu rzeczy zadam pytanie:
Czy jest możliwe sterowanie silnikiem krokowym za pośrednictwem samego mikrokontrolera, czy potrzebny do tego jest jakiś specjalny sterownik?

markcomp77 
Specjalista poziom 3

Wysłany: 2006-03-01, 22:23   

można sterować z uC jedynie do prądu jaki on potrafi zaoferować... czy jakieś 10-20mA...

co jeśli silnik krokowy potrzebuje więcej?

można zastosować tranzystory... ale jeśli silnik wymaga sterowania bipolarnego - to trzeba zbudować dwa mosty - czyli 8 tranzystorów w samej końcówce :(

w zależności od wielkości silników stosowanych - trzeba dobrać sposób sterownia

jeśli to prąd rzędu 1...2A - to najprościej jednak zastosować zintegrowany kontroler... np. A3977 albo IMt901(Ta8435)

a3977 ma w środku:

jest w nim prawie wszystko poza paroma elementami biernymi... to jest potrzebne do zaawansowanego, prostego i precyzyjnego sterownia silnikami...

na koniec.. jeszcze raz pytanie:
na jaki prąd będą silniki?

pipeek 
Czytelnik forum poziom 1

Wysłany: 2006-03-02, 12:09   

Myślałem o silniku 39BYG (0,5 A)

markcomp77