silnik krokowy 3nm stuka podczas pracy

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
wajhman
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 4
Posty: 14
Rejestracja: 18 wrz 2013, 19:26
Lokalizacja: Poznań

silnik krokowy 3nm stuka podczas pracy

#1

Post napisał: wajhman » 16 sty 2014, 20:11

Witam
uruchomiłem 3 silniki 3nm pod sterownikiem zelrp i zauwazyłem ze te silniki pomimo że są takie same innaczej pracują na stałych obrotach, predkość około 500-1000 obrotów
pierwszy pracuje cicho jak nalezy
cicho cyka około 1-2 razy na sekunde
trzeci stuka głośno, obracając nim w rece podczas pracy raz milknie raz stuka głośniej regularnie 2-3 razy na sekunde

przepinałem je miedzy osiami i doszedłem do wniosku ze to nie sterownik tylko poszczególne silniki.
I pytanie czy ktoś z forumowiczów mający wieksze doświadczenie spotkał sie z takim przypadkiem?



Tagi:

Awatar użytkownika

mumin
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 577
Rejestracja: 01 gru 2004, 14:44
Lokalizacja: śląsk

#2

Post napisał: mumin » 17 sty 2014, 08:31

Ja miałem takie doświadczenie, regularne stukanie co 1s na wszystkich silnikach, głośność stukania zależała od podziału na mikrokroki, , zmieniłem na linuxcnc i pomogło :)

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 8458
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#3

Post napisał: bartuss1 » 17 sty 2014, 08:40

linux tu nie ma nic do gadania
zwyczajnie prąd na maxa i mały podział kroku na jednostkę - stąd stukanie
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

Awatar użytkownika

mumin
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 577
Rejestracja: 01 gru 2004, 14:44
Lokalizacja: śląsk

#4

Post napisał: mumin » 17 sty 2014, 08:45

A to ciekawe, zmieniłem tylko system operacyjny wszystkie ustawienia zostały te same zarówno sprzętowe jak i programowe.


Autor tematu
wajhman
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 4
Posty: 14
Rejestracja: 18 wrz 2013, 19:26
Lokalizacja: Poznań

#5

Post napisał: wajhman » 17 sty 2014, 09:13

dzisiaj poszarpałem osią w różnych kierunkach i tylko w jedna stronę puka, luz na łożysku?
lecz jak obrócę oś o 90 stopni miejsce stukanie tez zmienia się o ten sam kąt
chyba nadaje sie do reklamacji...


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#6

Post napisał: mc2kwacz » 18 sty 2014, 01:32

Stukanie w silnikach ma zawsze tę samą przyczynę. A na imię jej kijowe sterowanie. I teraz, zależy od konfiguracji, czy jest to kijowy driver silnika (musi być z kategorii "cyfrowy z mikrokrokiem") czy też sterownik, czyli urządzenie wytwarzające sygnały step i dir. Czy też jedno i drugie. Ew wina zakłóceń wywołanych "fachowo" złożoną elektroniką.
Na pewno to nie wina silnika. I nie wina napędu (luzów) jeśli kierunek stukania zmienia się wraz z zamianą kierunku ruchu silnika albo pojawia się na postoju. Zresztą luzy bardzo łatwo jest zidentyfikować.
Konkretnie, stuki są wynikiem przyspieszeń spowodowanych błędnym krokiem lub błędną interpretacją ilości lub kierunku kroków.
A to z kolei może być skutkiem albo błędu w programie sterownika czy drivera (mało prawdopodobne choc w chińskiej tandecie wszystko jest możliwe) albo wychodzić z portu równoległego.
Niestety przekraczanie granicy dziadostwa i zbijanie ceny zakupu poniżej ceny samych materiałów przyzwoitej jakości, miewa takie właśnie skutki, że się potem płacze na forach.
Powodzenia.


Autor tematu
wajhman
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 4
Posty: 14
Rejestracja: 18 wrz 2013, 19:26
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: wajhman » 18 sty 2014, 07:30

mc2kwacz pisze:Stukanie w silnikach ma zawsze tę samą przyczynę. A na imię jej kijowe sterowanie. I teraz, zależy od konfiguracji, czy jest to kijowy driver silnika (musi być z kategorii "cyfrowy z mikrokrokiem") czy też sterownik, czyli urządzenie wytwarzające sygnały step i dir. Czy też jedno i drugie. Ew wina zakłóceń wywołanych "fachowo" złożoną elektroniką.
Na pewno to nie wina silnika. I nie wina napędu (luzów) jeśli kierunek stukania zmienia się wraz z zamianą kierunku ruchu silnika albo pojawia się na postoju. Zresztą luzy bardzo łatwo jest zidentyfikować.
Konkretnie, stuki są wynikiem przyspieszeń spowodowanych błędnym krokiem lub błędną interpretacją ilości lub kierunku kroków.
A to z kolei może być skutkiem albo błędu w programie sterownika czy drivera (mało prawdopodobne choc w chińskiej tandecie wszystko jest możliwe) albo wychodzić z portu równoległego.
Niestety przekraczanie granicy dziadostwa i zbijanie ceny zakupu poniżej ceny samych materiałów przyzwoitej jakości, miewa takie właśnie skutki, że się potem płacze na forach.
Powodzenia.

Dziękuje na pewno sobie poradzę bez głupich docinek.

Luz jest wyczuwalny palcami przy odłączonym silniku ruszając osią.
i tylko w jednym miejscu po przekręceniu palcami osi, jest dzieżko wyczuwalny namierzyłem go dopiero wczoraj dlatego wcześniej głowiłem się
I podkreślam jest to w przypadku jednego silnika , zmieniane były podłączenia pod różne osie sterownika i wykluczyliśmy go.
Silniki sa prawdopodobnie chińskie kupione w PL, lecz sterownik zelrp dla informacji kolegi jest polskiej produkcji, i ma bardzo dobrą opinię wśród użytkowników oraz tutejszych forumowiczów, trafo toroidy tez polski producent, soft start tez polski.
O chińszczyźnie też mam swoją opinie...

Nie wiem po co tu dogryzanie z płakaniem...


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#8

Post napisał: mc2kwacz » 18 sty 2014, 19:28

Wszystko pięknie, tyle że zelrp to driver silników a NIE STEROWNIK,prawda? ;)
Wszystko co napisałem jest więc aktualne. Albo kup sobie sterownik, albo przeinstaluj windows i wywal wszystkie zbędne rezydenty, albo nawet zmieniaj pecety aż znajdziesz taki przy którym na LPT pod machem nic nie "pika".


Raven
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 681
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
Lokalizacja: Warszawa

#9

Post napisał: Raven » 20 sty 2014, 12:22

Spróbuj wydłużyć czasy kroków, może zbytnio wyśrubowałeś parametry.


Autor tematu
wajhman
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 4
Posty: 14
Rejestracja: 18 wrz 2013, 19:26
Lokalizacja: Poznań

#10

Post napisał: wajhman » 20 sty 2014, 17:18

Wiec wszystko się wyjaśniło.

Silnik został wymieniony u sprzedawcy bez dyskusji

Natomiast dzisiaj się okazało że drugi silnik, który cicho cykał, po rozgrzaniu zaczął też stukać,
rozkręciłem go i okazało się że chinole szlifowali otwory na śruby w obudowie przy osi bo inaczej śruby by nie weszły,
jest przesunięcie miedzy obudową przy osi a korpusem oraz luz miedzy tymi dwoma częściami który powodował ze przy złym złożeniu wirnik wewnątrz zaczynał stukać,
po poprawnym skręceniu, regulacji obudowy względem korpusu i godzinnej ciągłej pracy silnika delikatny luz na łożysku jest wyczuwalny lecz stukania już nie występuje, teraz śmiga wszystko pięknie i cichutko.
Wniosek jest taki że silnik był źle skręcony, co w konsekwencji delikatnego luzu na łożysku powodowało stukanie.

Tak niestety jest że produkty z PRC czasem trzeba poprawić, bo niewyspany chińczyk wszystkiego nie ogarną....

Temat do zamknięcia

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”