Silnik AIRPAX SMA82805

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
tinio997
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 8
Rejestracja: 20 gru 2011, 22:16
Lokalizacja: Przęsocin

Silnik AIRPAX SMA82805

#1

Post napisał: tinio997 » 02 sty 2012, 22:46

Witam!

Posiadam silnik AIRPAX SMA82805. Chciałbym się dowiedzieć jaki jest jego znamionowy prąd?
Dołączam zdjęcie ale jak się ktoś nie może doczytać to mam na nim oznaczone:

VOLTS:4,6
OHMS/COIL: 5
STEP ANGLE 7,5 stopnia

Z wyliczeń wychodzi mi że około 900 mA, ale ja go podłączam w konfiguracji szeregowej lub jak kto nazywa pełna cewka. Coś czytałem o obliczeniach że niby trzeba pomnożyć jeszcze przez 1.4 to co wyjdzie z prawa ohma, ale wole się dopytać was szanowni koledzy i koleżanki jak są ;)


Po zmierzeniu miernikiem wychodzi że cała cewka ma 10 ohm.

Dodatkowe pytanie, czy te silniki oraz jeszcze jeden który mam Minebea PM55L-048 muszą tak piszczeć przy postoju??
Na razie są odpalane na sucho bo nie mam komputera z LPT i wysterowuje je z generatora.
Załączniki
DSC00025.JPG
DSC00025.JPG (75.95 KiB) Przejrzano 684 razy



Tagi:


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#2

Post napisał: Leoo » 03 sty 2012, 13:31

Przy połączeniu na "pełną cewkę" prąd trzeba zmniejszyć If/1,41 czyli do 0,65A. Silnik ma stosunkowo wysokie napięcie nominalne a co za tym idzie indukcyjność fazową, radzę więc włączyć na "pół cewki" i wówczas ustawić 0,9A.


Autor tematu
tinio997
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 8
Rejestracja: 20 gru 2011, 22:16
Lokalizacja: Przęsocin

#3

Post napisał: tinio997 » 03 sty 2012, 17:33

I to mnie właśnie dziwi, jak mamy na pełną cewkę (czyli więcej zwojów) to mamy mniejszy prąd a jak mamy na pół cewki to możemy dać większy prąd. Może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego tak jest. Jestem początkującym elektronikiem ale zdawało mi się że jak żarówce by się zmniejszyło żarnik i dodatkowo podnosło napięcie w celu zwiększenia prądu to tak jakby żartem mówiąc spaliła by sie podwójnie. Może mi to podłączenie ktoś po chłopsku wytłumaczyć?

Dziekuje i pozdrawiam.

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4698
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

#4

Post napisał: pitsa » 03 sty 2012, 17:42

Na chłopski rozum to jest tak, że drut w silniku nie ma świecić tylko wytwarzać pole magnetyczne. Aby dało się uzyskać dobre parametry w większych prędkościach potrzebne są cewki o małej bezwładności, szybko reagujące na prąd i szybko "gasnące" po jego odłączeniu, a to da się uzyskać zmniejszając ilość zwojów, mniej zwojów to pocisnąć w drut trzeba więcej prądu dla uzyskania odpowiedniego pola magnetycznego.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ


Autor tematu
tinio997
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 8
Rejestracja: 20 gru 2011, 22:16
Lokalizacja: Przęsocin

#5

Post napisał: tinio997 » 03 sty 2012, 17:59

Dzięki, podłączam i zobacze co będzie ;)


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#6

Post napisał: Leoo » 03 sty 2012, 19:43

Silnik jest sześcioprzewodowy, więc produkowany był pod sterownik unipolarny. W związku z tym (teoretycznie) można przy podłączeniu na "pół cewki" zwiększyć jego prąd fazowy 1,41 razy tzn. do wartości 1,3A. Jednak radzę prąd zwiększać stopniowo, by nie przegrzać silnika. W czasie pracy i postoju musimy utrzymać rękę na jego korpusie.
Silniki, zwłaszcza te na panewkach, wydają dźwięki również na postoju. Drogie sterowniki wysokiej klasy zmniejszają ten nieprzyjemny efekt ale to kosztuje. :cool:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”