koła zębate

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
golka1984
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 21 lis 2007, 10:34
Lokalizacja: Starogard Gdański

koła zębate

#1

Post napisał: golka1984 » 21 lis 2007, 10:39

Witam!
Czy ktos mógłby mi powiedzieć gdzie znajde taki informacje jak zastosowanie kół zębatych oraz zagrożenie nimi powodowane?
Pzdr



Tagi:

Awatar użytkownika

easy2002
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1998
Rejestracja: 27 lis 2004, 19:40
Lokalizacja: Gniew
Kontakt:

#2

Post napisał: easy2002 » 21 lis 2007, 10:53

Witam
golka1984 pisze:Czy ktos mógłby mi powiedzieć gdzie znajde taki informacje jak zastosowanie kół zębatych oraz zagrożenie nimi powodowane?
Zastosowanie kół zębatych to rozumiem
ale niebezpieczeństwo zagrożenie nimi powodowane - czy tu chodzi o BHP podczas pracy przy przekładniach zębatych ??
... z poważaniem ....pozdrawiam --- Doceń to że, poświęciłem Ci trochę czasu !!! wciśnij "pomógł" to nic nie kosztuje ;-) ---
Moja pierwsza i druga maszynka a trzecia w fazie testu http://www.cnc.info.pl/viewtopic.php?t=2281


Autor tematu
golka1984
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 21 lis 2007, 10:34
Lokalizacja: Starogard Gdański

#3

Post napisał: golka1984 » 21 lis 2007, 11:01

tAK DOKŁADNIE O TO CHODZI

Awatar użytkownika

easy2002
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1998
Rejestracja: 27 lis 2004, 19:40
Lokalizacja: Gniew
Kontakt:

#4

Post napisał: easy2002 » 21 lis 2007, 11:17

Witam
Polecam książki Kazimierza Ochenduszko "koła zębate" - konstrukcja lub wykonanie i montaż
Korzystałem z tych książek piszą prace w technikum na temat kół zębatych
To tak obszernie na ten temat
A jeśli troszkę bardziej po "łebkach" to koleżanka zapyta dokładnie
... z poważaniem ....pozdrawiam --- Doceń to że, poświęciłem Ci trochę czasu !!! wciśnij "pomógł" to nic nie kosztuje ;-) ---
Moja pierwsza i druga maszynka a trzecia w fazie testu http://www.cnc.info.pl/viewtopic.php?t=2281


Autor tematu
golka1984
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 21 lis 2007, 10:34
Lokalizacja: Starogard Gdański

#5

Post napisał: golka1984 » 21 lis 2007, 12:30

Chodzi mi tak ogólnie.Jestem na studium BHP.Chciałabym ogólnie wiedziec gdzie zastosowanie ma koło zębate i jakie moze stanowic zagrozenie.

Awatar użytkownika

easy2002
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1998
Rejestracja: 27 lis 2004, 19:40
Lokalizacja: Gniew
Kontakt:

#6

Post napisał: easy2002 » 21 lis 2007, 17:33

Witam
I jak problem już rozwiązany :?:
Czy mam się troszkę rozpisać :wink:
... z poważaniem ....pozdrawiam --- Doceń to że, poświęciłem Ci trochę czasu !!! wciśnij "pomógł" to nic nie kosztuje ;-) ---
Moja pierwsza i druga maszynka a trzecia w fazie testu http://www.cnc.info.pl/viewtopic.php?t=2281


Autor tematu
golka1984
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 21 lis 2007, 10:34
Lokalizacja: Starogard Gdański

#7

Post napisał: golka1984 » 22 lis 2007, 08:43

No chciałabym żebyś sie trochę rozpisał ;)

Awatar użytkownika

easy2002
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1998
Rejestracja: 27 lis 2004, 19:40
Lokalizacja: Gniew
Kontakt:

#8

Post napisał: easy2002 » 22 lis 2007, 18:11

Witam
Troszkę o przekładniach i kołach zębatych
Podstawowym zadaniem przekładni zębatych jest przeniesienie energii z wału czynnego na wał bierny a ponadto dokonanie zmiany wartości momentu obrotowego prędkości i siły.
Zastosowanie przekładni można uzasadnić w następujący sposób :
- w większości maszyn potrzebne są duże momenty obrotowe co przy określonej mocy wymaga stosowania małych prędkości obrotowych , a tym czasem silniki budowane są na ogół jako wysokoobrotowe urządzenia
nawiązując do silników o małej prędkości obrotowej są znacznie droższe , większe
Ponadto istnieje wiele czynników które nie pozwalają na bezpośrednie połączenie silnika z maszyną roboczą np. takie jak :
- względy konstrukcyjne (silnik musi być schowany aby nie był narażony na uderzenia )
bezpieczeństwo pracy (silni może stanowić zagrożenie - wysokie obroty , temperatura . hałas )
- wygoda obsługi
Bezpieczeństwo podczas pracy z przekładniami . Z racji swojej budowy przekładnie wysoko obrotowe przeważnie są zabudowane w szczelne korpusy gdyż duże przełożenia lub redukcje potrzebują intensywnego smarowania i chłodzenia . Tu już mamy zagrożenie czyli temperatura dlatego korpusy przekładni są wyposażone i system chłodzenia
- aktywny wentylator
- pasywny użebrowanie na korpusie
Największe niebezpieczeństwo stanowią duże przekładnie nisko obrotowe są to zazwyczaj stare przekładnie odkryte
Zabezpieczenie przed wypadkami przykład gitary tokarki gdzie po otworzeniu osłony od gitary (przekładni do gwintowania ) wyłącznik rozłącza zasilanie silnika głównego
Można zabezpieczyć przekładnie w sposób taki iż obudować (osłonić) maksymalnie przekładnie a zostawić tylko luk do smarowania i kontroli uzębienia
to są dwa podstawowe zabezpieczenia przed wypadkiem
Mam nadzieję że pomogłem
Polecam się :grin:
... z poważaniem ....pozdrawiam --- Doceń to że, poświęciłem Ci trochę czasu !!! wciśnij "pomógł" to nic nie kosztuje ;-) ---
Moja pierwsza i druga maszynka a trzecia w fazie testu http://www.cnc.info.pl/viewtopic.php?t=2281


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5345
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#9

Post napisał: jasiu... » 22 lis 2007, 19:15

a ja bym jeszcze podzielił temat na dwie części:

- bezpieczeństwo podczas wykonywania kół zębatych (frezarki obwiedniowe, dłutownice, czy choćby wykonywanie otoczek).
- bezpieczeństwo podczas użytkowania.

Problem w tym, że przekładnie zębate są z reguły smarowane, a więc są zabudowane dość dokładnie, żeby olejem nie chlapać, a więc zagrożenia nie ma żadnego. Poza tym każda obrabiarka ma te przekładnie dokładnie zabudowane w korpusie, bądź dokładnie osłonięte (choćby obudowa gitary w tokarce). To już nie jest czas kieratów i współcześnie moim zdaniem doszukiwanie się jakiegokolwiek zagrożenia jest bezcelowe.

Co innego produkcja kół - możliwość pochwycenia (choćby podczas ustawiania przez frez czy dłutak, a nawet pośliźnięcie się na rozlanym z obrabiarki oleju chłodzącym i złamanie nogi to realne zagrożenia. Może w tą stronę warto pójść?

Awatar użytkownika

easy2002
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1998
Rejestracja: 27 lis 2004, 19:40
Lokalizacja: Gniew
Kontakt:

#10

Post napisał: easy2002 » 23 lis 2007, 06:53

Witam
golka1984 pisze:zastosowanie kół zębatych oraz zagrożenie nimi powodowane
Jeśli chodzi o obróbkę ale z tekstu wyżej tak nie wynika , to tu też mogę służyć pomocą bo trzy lata pracowałem na frezarkach obwiedniowych troszkę łyknąłem szlifierek do uzębień i dłutownic Fellows'a
... z poważaniem ....pozdrawiam --- Doceń to że, poświęciłem Ci trochę czasu !!! wciśnij "pomógł" to nic nie kosztuje ;-) ---
Moja pierwsza i druga maszynka a trzecia w fazie testu http://www.cnc.info.pl/viewtopic.php?t=2281

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”