Napięcie zasilania sterownika, a napięcie silnika.

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Autor tematu
djbit
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 35
Rejestracja: 11 paź 2008, 12:36
Lokalizacja: Knurów

Napięcie zasilania sterownika, a napięcie silnika.

#1

Post napisał: djbit » 30 paź 2008, 11:30

Witam, może ktoś mi wyjaśnić:)

na sterowniku pisze tak:

* napięcie zasilania silnika max 30V
* prąd 2,5A / fazę
* czoper prądowy
* regulacja prądu uzwojenia
* Praca w trybie( 1/1,1/2,1/4,1/8 ) kroku

a na silniku tak:

silniki krokowy 1,9 Nm krok 1,8 prąd 4,2V 2A 2 fazowy

Przeczytają ten artykuł stwierdziłem, że taki sterownik nie pasuje do tego silnika krokowego.

Napięcie wyjściowe zasilacza liczy się mnożąc napięcie zasilania silnika (w tym przypadku 4,2) razy 20. Wychodzi 84V.

I tym napięciem są zasilane silniki jak i sterownik?

a na sterowniku pisze "napięcie zasilania silnika max 30V"

Więc albo ja czegoś nie rozumie, albo ten silnik z tym sterownikiem nie pasuje:)



Tagi:


liba6
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 4
Rejestracja: 28 paź 2004, 19:25
Lokalizacja: Nowy S?cz

#2

Post napisał: liba6 » 30 paź 2008, 13:14

przeczytaj dokładnie pdfa, któego sam przytaczasz, a dowiesz się co zrobić gdy wyliczone napięcie przekracza max napięcie sterownika. Naprawde... tam jest to wprost napisane.


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#3

Post napisał: diodas1 » 30 paź 2008, 13:52

Napięcie zasilania sterownika to jedno a zasilania silnika to co innego. Wielkość tego pierwszego zależy od elementów elektronicznych z których jest zbudowany sterownik. Po prostu na przykład użyte w nim układy scalone mają akurat taką a nie wyższą wytrzymałość. Są sterowniki które można też zasilić wyższym napięciem. W każdym razie z zasilacza na sterownik nie możemy podać napięcia wyższego niż podano w instrukcji sterownika. Napięciem podanym na silniku w tym wypadku w ogóle się nie przejmujemy. Czoper prądowy będący pewnym podzespołem sterownika tak kluczuje przepływ energii do silnika że w wybranym w danym momencie uzwojeniu silnika, płynie średni prąd taki jaki ustawimy ("regulacja prądu uzwojenia") Uzwojenie silnika charakteryzuje nie tylko jego oporność ale także indukcyjność, zatem napięcie jakie na nim się odkłada w danym momencie tuż po włączeniu przepływu prądu nie wynika jedynie z "czystego" prawa Ohma. Mówiąc trochę dziecinnie prąd potrzebuje czasu na "rozpędzenie" w cewce indukcyjnej. Żeby szybciej ten prąd osiągnął wymaganą wartość, co przekłada się na szybciej uzyskany moment obrotowy, na uzwojeniu potrzeba wyższego napięcia. To właśnie dzieje się w sterowniku. Czoper otwiera "zaworek" i ładuje w uzwojenie wszystko czym dysponuje czyli tym co pozwala mu wziąć zasilacz. Kiedy prąd osiągnie zadany pułap to "zaworek" zamyka się, po chwili znowu otwiera i tak w kółko aż w uzwojeniu osiągnie średni prąd zgodny z nastawionym. To włączanie i wyłączanie dopływu energii do uzwojenia odbywa się bardzo dużo razy w trakcie wykonywania jednego kroku. Gdyby obejrzeć przebieg napięcia na uzwojeniu to zobaczyłbyś sieczkę impulsów o obwiedniej najpierw dużej a potem stopniowo malejącej do pułapu tego podanego napięcia na uzwojeniu 4.2V. Im wyższym napięciem zasila się sterownik tym szybciej zachodzi proces stabilizowania prądu i napięcia czyli możliwa jest szybsza praca silnika bez obawy znaczącej utraty wielkości momentu napędowego. Jeżeli silnik krokowy w naszej maszynie nie musi osiągać dużych prędkości to niższe napięcie zasilania sterownika nie będzie zauważalne. Kiedy natomiast chce się wyśrubować dynamikę pracy maszyny to kilkadziesiąt V albo i więcej nie zawadzi. Silnikowi to nie zaszkodzi (chyba że w końcu dojdzie do przebicia izolacji uzwojeń) ponieważ sterownik reguluje wartość prądu a to prąd jest tu najważniejszy. Wielkość prądu decyduje o momencie obrotowym a gdyby był za duży to silnik zacznie się przegrzewać aż w końcu padnie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”