Leoo pisze:Czy wie Kolega, że istnieją
Rozumiem że chodzi o deformację przekroju poprzecznego, tak że nakrętka zamiast kołowości, idzie bardziej w trójkąt a kulki mają luz w wierzchołkach trójkata pracujac miedzy srubą a nakretka tylko w środku boku tego trójkata? Owszem, o tym qqaz wie. ( albo tak mu się wydaje). Tutaj może faktycznie przyczyną selekcjonowanie choś to zerowy stopień trudności wobec wykonywania deformacji nakrętki i to w sposób powtarzalny. Mając do wyboru wole selekcję niż koszmar wykonawczy przy zaprojektowanej deformacji. Sądze, że raczej własnie zaobserwowane kłopoty prowadzenia kulek bez koszyka, nawet z separacją kulkami podwymiarowymi, spowodowały takie rozwiazania. Kłopoty skutkujace trwałością. dokładnoscią i
utrzmaniem powtarzalności cech produkowanych nakretek. A że ci co rozsypali mogą się zmartwić? Mogą. Choć ilu producentów, tyle rozwiązań.( tu są już dwa kulki kontra panewka)
O śmigle niestety nie widziałem tego odcinka, a szkoda bo z opisu rzecz jest dość zagmatwana. Jeżeli duże kulki pracują w parze z powierzchnią z aluminium ( lub jego stopu) i samolot lata więc widać daleko mi z wyobrażnią do możliwości budowania samolotów- tu chyba Kol. Bartuss przoduje.
Ale pytanie zadał kol GG budujący walcarkę , a nie samolot i tu , korzystając z prawa każdego forum, przedstawiam swoją opinię w temacie - PANEWKA - nie łożysko toczne, bo po prostu łatwiej i w przewidywalny sposób możliwy jest do uzyskania skutek. Tym bardziej że podstawowa róznica między panewką a łożyskiem tocznym uwidacznia się wraz ze wzrostem predkości obrotowej. a w jej wyniku tarciem i ciepłem produkowanym przez panewkę. Ale tu kręcimy wolno. bo walcarka.
No i jeszcze ten rowek który zmniejsza panewkę do np 90% jej powierzchni czynnej. A kulki w jakim stopniu względem panewki mogą wytworzyć powierzchnię nośną? 1%?
[ Dodano: 2007-05-10, 21:35 ]
Leoo pisze:pukury pisze:witam !! tym nie mniej w korbowodach silników spalinowych z reguły stosowane są panewki ( nie zawsze ) . pozdrawiam !!
Prawda.
Łożyska były by znaznie lepsze tylko jak je tam założyć?
Tak jak w dwusuwach, na dzielonych wałach korbowych. Natomiast w korbowodach są panewki bo
1 są bardziej wytrzymałe
2 przy wystarczajacych własnościach są tańsze
A tu łożyska toczne nie są lepsze szczególnie gdy na pokładzie zabudowana jest pompa olejowa ( podejrzewam że konstruktorzy silników jednak potrafią liczyć, zarówno mechanizm jak i koszty)
łożyska toczne są tam ( w silnikach spalinowych) gdzie nie mogą być panewki, i wtedy trudno kostrukcja rośnie i drożeje