Strona 1 z 2

Samouczki

: 24 gru 2012, 19:40
autor: albercik
Ma ktoś ?mógłby udostępnić? chodzi mi o modelowanie w przestrzeni.
są filmiki na jutube ale nie pokazują podstaw, mam materiały do innych programów mogę się wymienić, jestem początkującym, szukam podstaw, konkretnych ćwiczeń

Re: Samouczki

: 25 gru 2012, 01:47
autor: kubus838
albercik pisze:Ma ktoś ?mógłby udostępnić? chodzi mi o modelowanie w przestrzeni.
są filmiki na jutube ale nie pokazują podstaw, mam materiały do innych programów mogę się wymienić, jestem początkującym, szukam podstaw, konkretnych ćwiczeń

To napisz z czym masz problem a postaram się Ciebie naprowadzić. Rhino wbrew pozorom nie jest takie trudne. Jak już się zorientujesz o co chodzi to zobaczysz jaka jest fajna zabawa z rhino

robert

: 25 gru 2012, 09:58
autor: albercik
Chcę wyciągnąć dwuteownik # 12 na konkretną wysokość, rysuję szki ale jak to wyciągnąć na odpowiednią długość?
PS
co do szkicowania to muszę chyba rysować idealanie /wymiary/zgodnie z rysunkiem bo chyba nie ma edycji wymiaru że narysowałęm na 10 i przeedytuję np na 14? /klikam 2 razy na wymiar i zmieniam na 14, jak w porog. CAD/?

: 25 gru 2012, 12:29
autor: kubus838
albercik pisze:Chcę wyciągnąć dwuteownik # 12 na konkretną wysokość, rysuję szki ale jak to wyciągnąć na odpowiednią długość?
PS
co do szkicowania to muszę chyba rysować idealanie /wymiary/zgodnie z rysunkiem bo chyba nie ma edycji wymiaru że narysowałęm na 10 i przeedytuję np na 14? /klikam 2 razy na wymiar i zmieniam na 14, jak w porog. CAD/?

No dobra od początku

Po odpaleniu rhino na poczatku ekran podzielony jest na cztery widoki. Wybierasz sobie tą cześć ekranu jak ma być ustawiony element - robi się to po to aby na maszynie zachowane były zależności położenia bryły. W rhino praktycznie wszystko rysujesz z figur geometrycznych: prostych, kwadratów, kółek, wieloboków. Jak rysujesz z prostych nie muszą te proste idealnie stykać sie końcami byle od razy był zachowany wymiar. Kiedy rysujesz prostą zaznaczasz pierwszy punkt ustawiasz kursorem kierunek i na gorze w pasku gdzie wyświetlają się komendy wpisujesz dłogośc tej prostej i enter. Wtedy pokaże się biała kreska gdzie i tak możesz jeszcze ustalić jej położenie po kliknięciu myszką kreska zmieni kolor na czarny i już bedzie leżała w wybranym miejscu. Można ją jeszcze oczywiście przesuwać obracać zmieniać jej wymiar. Jeżeli już narysowałeś sobie ten dwuteownik teraz należy "złączyć krzywe". W zakładce KRZYWE (w tym pasku gdzie plik i edycja) jest taka funkcja jak "złącz krzywe" zaznaczasz jedna krzywą i tą drugą z którą chcesz ją złączyć. Robisz te zanzaczenia bardzo blisko punktu w którym się one krzyżuja najpierw jedna prosta a póżniej drugą i już stanowią całość. Jeżeli już w całym narysowanym przez ciebie teowniku złączysz krzywe to masz rysunek w postacji 2d a teraz trzeba go przerobić na 3d. Wiec klikasz na "powierzchnie" w górnym pasku obok zakładki "krzywe" i jest tam funkcja "wyciągnij krzywa" i zaraz masz nastepna funckje "prosto" jeżeli już kliknołeś prosto program poprosi cię o zaznaczenie obiektu który chcesz rozciągnąć i każe wcisnąć enter. Jezeli wciśniesz enter już myszką możesz zmienić wymiar tego teownika ale żeby było dokładnie w górnym pasku komend możesz wpisać dokładny wymiar i wtedy wyjdzie dokładnie jak chcesz.

Jeżeli czegoś nie zrozumiałeś napisz postaram się to tak przedstawić aby było jeszcze bardziej czytelne.
Jeżeli masz wymiary to mi je podaj i zrobi ci rysunek poglądowy jak powinno to wyglądać
robert

: 30 gru 2012, 12:25
autor: albercik
udało się

jak teraz ustawić zaznaczonym kształtem prostopadle do monitora?

: 30 gru 2012, 13:19
autor: kubus838
Czyli już wiesz jak narysować a teraz jeszcze musisz zakryć wszelkie płaszczyzny - bo jak widzę na zdjeciu płaszczyzna górna jest odkryta. Więc wchodzisz do zakładki "bryła" na pasku górnym i zjeżdżasz do funkcji "zakryj płaskie otwory" klikasz zaznaczasz figure i klikasz enter wtedy twoja bryła bedzie miała ze wszystkich stron zakryte powierzchnie. Teraz przechodzimy do ustawienia bryły aby móc ją wyprodukować. W zakładce w górnym meni jest "przekształć" kiedy klikniesz pojawi się pasek z funckjami i jest tam "obrót". Tutaj bardzo ważna rzecz musisz zwrócić uwage na którym ekranie jesteś czy widoku z góry czy z boku. Jeżeli bedziesz na widoku z góry bedziesz mógł figure tak ustwić jakbyś patrzył na nią z góru czyli możesz ja obrócić np o 90 stopni ale nie możesz jej podnieść ani opuścić. Dopiero jak wejdziesz na widok z boku możesz obracać figure w prostopadłej płaszczyżnie do widoku z góry. Najlepiej potrenuj sobie bo to jest troche trufno tłumaczyć pisząc. Z boku każdego ekrany sa pokazane osie xyz czyli x długość, y szerokoś, z wysokość. Teraz musisz wiedzieć jak sa ustawione osie na Twojej maszynce z reguły oś z to jest ta która jeździ do góry. Nastepna rzecz jest taka jak ustwić element do frezowania. Nie możesz tej figury wyfrezować na maszynie trzyosiowej z bardzo prostej przyczyny jakbyś nie ustawił tego dwuteownika jedenj strony nie wyfrezujesz chyba że masz czwarta oś z podzielncą i wtedy materiał bedzie obracany do obróbki. Jest jeszcze jeden wyjątek, ten dwutewnik nie jest zbyt długi i jesteś w stanie postawić materiał w pionie i masz frezy na tyle długie aby obrobić go z długości czyli dwutenik jest ustwiony dłuższa częścia w osi z

Re: Samouczki

: 30 gru 2012, 14:02
autor: Zbych07
albercik pisze:Ma ktoś ?mógłby udostępnić? chodzi mi o modelowanie w przestrzeni.
są filmiki na jutube ale nie pokazują podstaw, mam materiały do innych programów mogę się wymienić, jestem początkującym, szukam podstaw, konkretnych ćwiczeń

Przeglądałeś Forum Rchino 3DPL ?

Jest tam dział :Zrobiłem/am tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić jest tam sporo tutoriali dla początkujących.

:grin:

: 30 gru 2012, 16:13
autor: albercik
co powoduje opcja "złącz krzywe"?
próbowałem wyciągnąć z tą funkcją i bez tej funkcji, nie widzę żadnej różnicy

: 30 gru 2012, 16:49
autor: kubus838
Ta funkcja powoduje połęczenie krzywych(np na końcach) z których budujesz jakąś firgure. Jeżeli nie połaczych krzywych to i nie zakryjesz płaskich otworów. Jeżeli chcesz wyciać jakieś uszczelki a są dosyć dziwnego ksztaltu i rysujesz je z dziwnych krzywych to trzeba te krzywe złaczyć ze soba w odpowiednich miejscach - na końcach i wtedy masz krzywe zamknięte i możesz pogrubic taka uszczelke powycinać w niej odpowiednie otwory.

robert

: 01 sty 2013, 19:07
autor: albercik
a w jaki sposób zmienić zero detalu?