Strona 1 z 2

Krawędź cięcia i szczelina

: 10 sie 2018, 09:11
autor: titleDe
Cześć.

Moc tuby mojego lasera to 80W, soczewka 18 mm, 2", ogniskowa 50,8 mm. Nadmuch z napowietrzacza do akwarium.

Mam problem z krawędzią cięcia, na wejściu powstaję szersza szczelina, niż na wyjściu \/. Wysokość soczewki ustawiłem na postawie testów wysokości, co 0,5 mm w górę i dół -wybrałem najcieńszą linię wejścia.

Czym może być to spowodowane?

Następnym problemem jest niedocięcie na spodzie materiału. Ten sam efekt występuję dla różnych parametrów np. moc 40% - 70% dla tej samej prędkości. W każdym przypadku wycięty detal zostaje w materiale. Biorąc go pod światło, widać, że jest przecięty na wylot, ale trzymają go włókna materiału -sklejka, MDF, HDF.

Takie same efektu uzyskuję z nadmuchem i bez.

Będę wdzięczny za pomoc oraz PW, aby nie wywoływać wilka z lasu wśród niektórych kolegów z forum :roll:

Re: Krawędź cięcia i szczelina

: 10 sie 2018, 09:29
autor: Daniu
Sprawdź czy lustra i soczewka są czyste, ewentualnie jeżeli tak się dzieje w różnych częściach pola roboczego to sprawdz czy promień wypada w samym środku głowicy.

Re: Krawędź cięcia i szczelina

: 10 sie 2018, 09:43
autor: titleDe
Tak, wczoraj wyczyściłem wszystkie lustra i soczewkę. Sprawdziłem też ich ustawienie, promień znajduję się na środku w każdym położeniu.

Re: Krawędź cięcia i szczelina

: 10 sie 2018, 09:57
autor: LTofik
A czy promień przechodzi od 3 lustra do soczewki możliwie pionowo?

Re: Krawędź cięcia i szczelina

: 10 sie 2018, 10:53
autor: titleDe
W jaki sposób mogę to sprawdzić?
Promień trafia w środek każdego lustra niezależnie od położenia głowicy. Średnica plamki na wyjściu wychodzi najmniejsza, jaką udało mi się ustawić.
Dla sprawdzenia próbowałem zwiększać i zmniejszać wysokość, ale nie daję to żadnego efektu z wyjątkiem zwiększenia szerokości szczeliny na wejściu. Szczelina ma kształt: \/, krawędź wyciętego detalu: /\ z delikatnymi włóknami trzymającymi detal w materiale.

Re: Krawędź cięcia i szczelina

: 10 sie 2018, 12:37
autor: LTofik
1)Laser tnie zawsze po stożku więc nie możliwe jest uzyskanie prostopadłej linii.
2)Teoretycznie można uzyskać "bardziej prostopadłą" linię cięcia stosując soczewki 2,5 3 a nawet więcej calowe.
3)Idąc dalej w teorii im dłuższa ogniskowa, tym węższa powinna być szczelina wejściowa (przy tej samej małej grubości materiału) możesz się o tym przekonać rozrysowując sobie "klepsydry" symulujące skupianie promienia przez soczewki.
4)Praktycznie tanie soczewki z Chin powodują coraz grubszą górną szczelinę wraz z wzrostem ogniskowej. (zapewne chodzi tu o ich precyzję / jakość wykonania)
5)Soczewka 2 calowa jest wystarczająca do materiałów o grubości 3mm, ale można zaryzykować stwierdzenie, że chińczyk dorzucił do maszyny soczewki z jakiejś syfiastej partii. Można więc spróbować i kupić inną soczewkę, np z oznaczeniem ZsNE USA - jakiś czas temu spotkałem się z opinią, że są precyzyjniejsze. Możliwe jednak, że skośnoocy dopisują to do większości soczewek i znowu kupisz szrot. (coś jak oryginalne rolexy czy raybany, z nakleją oryginal :mrgreen: ) - ale spróbować warto - tylko zaryzykować kupno soczewki z możliwie najwyższą ceną i liczyć że tyle faktycznie powinna kosztować.
6)Sprawdź czy soczewka którą masz w głowicy jest założona "wypukłą" stroną do góry czy do dołu. (powinna być do góry)
7)To że promień trafia w środki luster to jeszcze nie wszystko. Jest możliwość, że po odbiciu się od 3 lustra promień jest kierowany w dól ale po drodze, napotyka jakąś przeszkodę.

Jak to sprawdzić:
1)Połóż na stole jakiś kawałek sklejki, lub hdfu tak aby nie mógł się przypadkiem przesunąć.
2)Użyj płytki dołączonej do zestawu aby ustawić wysokość głowicy nad materiałem.
3)Guzikiem PULSE zrób małą kropokę.
4)Nie przesuwając materiału opuść stół około 5-10cm.
5)Wyjmij z głowicy tubus razem z zamontowaną soczewką.
6)Strzel "PULSE" i wypal kolejną plamę. (będzie większa i płytsza)
7)Kropka i większa plama muszą być względem siebie możliwie centrycznie.
8)Jeśli druga plama wyjdzie daleko poza 1 kropkę, lub będzie ledwo o nią zahaczać to masz rozwiązanie zagadki.

Re: Krawędź cięcia i szczelina

: 11 sie 2018, 13:03
autor: titleDe
LTofik

Dziękuję za precyzyjną odpowiedź :)

Wszystko, o czym piszesz w pierwszej części, ma znaczenie i faktycznie ma wpływ na efekt.

Promień rzeczywiście nie trafiał idealnie w punkt i plamka była nieznacznie przesunięta. Po kilka próbach udało mi się ją ustawić na środku.

Nie poprawiło to jednak efektu. Tnąc np. kształt koła w sklejce 3 mm, różnica średnicy dolnej do górnej wynosi 1 mm.

Dla grubszego materiału ta różnica jest jeszcze większa. Wydawałoby się, że to kwestia wysokości soczewki nad materiałem i szerszej średnicy wiązki \/, ale zmiana w górę i dół nie pomaga.

Może to kwestia samego nadmuchu lub faktycznie słabej soczewki, którą trzeba wymienić.

Re: Krawędź cięcia i szczelina

: 11 sie 2018, 18:31
autor: LTofik
3mm to faktycznie sporo.
Ja sam obecnie poszukuje soczewki 18mm 2 calowej tylko o lepszych właściwościach niż te po 10 dolarów... Tylko gdzie taka kupić? :)

Z ciekawości zapytam - jakiego koloru jest ta soczewka? Ciemny bursztyn czy raczej jasna żółty?

Dodane 26 minuty 20 sekundy:
Zobacz tu:
https://m.aliexpress.com/item/197988681 ... form=msite
Soczewka za 100 dolarów a na zdjęciu widać porównanie zwykłej wypukłe i wkleslowypuklej jaka właśnie jest sprzedawana. - przynajmniej w teorii powinna robić weższa szczelinę wejściowa.

Dodane 5 minuty 18 sekundy:
Edycja tu za 100 baksow
https://m.aliexpress.com/item/173836749 ... form=msite

Re: Krawędź cięcia i szczelina

: 12 sie 2018, 09:40
autor: titleDe
Niezależnie od miejsca, w którym kupisz, nikt nie da Ci gwarancji na dobry efekt. Możesz pożyczyć od kogoś soczewkę, gdy efekt będzie lepszy, to możesz kupić z tego samego źródła.

Moja soczewka jest jasnożółtego koloru.

Poświęcę jeszcze trochę czasu na eksperymenty, jeżeli nie przyniosą żadnego efektu, to czeka mnie nowy zakup.

Re: Krawędź cięcia i szczelina

: 12 sie 2018, 13:13
autor: LTofik
Oczywiście, pewności nigdy nie ma szczególnie z Chińczykami, ale przemawia do mnie cena, oraz parametry deklarowane.


Jeszcze jedna sprawa - z jaką prędkością tniesz ten HDF i sklejkę i z jaką mocą.
Przyszło mi do głowy, jeszcze, że może po prostu za szybko tniesz jak na możliwości Twojej tuby, i niedocinanie kompensujesz podnoszeniem stołu wyżej niż to wynika z prawidłowego ogniskowania.

Ja w chwili obecnej mam jakiś problem z lustrami (2 i 3 mają ogromne straty). Realna moc która pada u mnie na soczewkę to ledwo 70-75W i udaje mi się przecinać HDF z prędkością 25mm/s. Twoja tuba to powiedzmy 80W, którą ustawiasz na powiedzmy 70% - i chociaż moc procentowa nie jest idealnie równoważna z watami, to z grubsza można założyć, że Twoja tuba generuje coś około 60W... (dokładniej trzeba by było ustalić miernikiem mocy którego zapewne nie masz, a jednak warto mieć).

Dodane 2 godziny 11 minuty 8 sekundy:
PS. Małe niedopatrzenie z mojej strony - 100$ dotyczy 5 soczewek...