Dokładność cięcia laserem aluminium gr. 2mm

Wycinarki i grawerki laserowe oraz ogólne dyskusje dotyczące laserów

Autor tematu
Clear0
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2017, 18:16
Lokalizacja: www

Dokładność cięcia laserem aluminium gr. 2mm

#1

Post napisał: Clear0 » 03 lut 2017, 18:37

Witam, chciałbym zlecić jakiejś firmie wycięcie elementów do obudowy komputerowej z aluminium o grubości 2mm. Elementy te będą później malowane proszkowo.
Ze względu na to, że elementy muszą być bardzo dokładne, a nie wiem, w jakim stopniu gotowy element różni się wymiarami od tego, co jest zaprojektowane w pliku CAD to mam kilka pytań.

Chodzi mi np o sytuację, gdzie otwór, w którym chcę zrobić gwint M3 musi mieć średnicę dokładnie 2,5mm (gwint będzie zrobiony przed malowaniem proszkowym, a na czas malowania w gwint będzie wkręcona śrubka M3, dzięki czemu nie będzie trzeba po malowaniu poprawiać gwintu gwintownikiem jeszcze raz) i chciałbym dostosować wymiary tego otworu i całej reszty elementu z pliku CAD w taki sposób, aby finalnie średnica tego otworu była właśnie 2,5mm.

Zlecałem kiedyś pewnej firmie wykonanie elementów z akrylu (cięcie laserem) i wtedy z każdego wymiaru zostało "odcięte" 0,1mm od wymiary w pliku CAD (czyli otwór o średnicy, w którym miał być gwint M3 musiał być zaprojektowany jako otwór o średnicy 2,3mm, natomiast otwór pod śrubkę M3 musiał mieć zaprojektowaną średnicę 2,8mm).

Czy w przypadku cięcia laserem aluminium istnieje identyczna zasada, że muszę wszędzie pododawać/poodejmować 0,1mm, aby finalny wymiar się zgadzał z tym, co w pliku CAD?
Pewnie niejeden powie, że 0,1mm to tak mało, że nie warto się tym przejmować, jednak na pewno trwałość gwintu M3 zrobionego w otworze 2,7mm będzie słabsza, niż zrobionego w otworze 2,5mm.

Podobno te 0,1mm w przypadku wycinania laserem akrylu po prostu "odparowywuje" podczas cięcia, ale nie wiem czy to po prostu nie ma związku z grubością wiązki lasera, która tnie po liniach wyznaczonych w pliku CAD .

Jak to będzie przy cięciu laserem aluminium?
Bardzo proszę o pomoc, bo długo już się męczę z tą moją obudową komputerową, a jakbym znał odpowiedzi na powyższe pytania to "raz dwa" bym skończył :) .


Pozdrawiam serdecznie



Tagi:


mateu5
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 615
Rejestracja: 31 paź 2009, 16:20
Lokalizacja: PL

#2

Post napisał: mateu5 » 03 lut 2017, 19:05

Nie musisz w rysunku CAD uwzględniać szerokości wiązki lasera. Operator wycinarki powinien skorygować ten błąd za pomocą korekcji.
Mazak -> Fanuc -> Acramatic -> Sinumeric -> Heidenhain -> Mitsubishi meldas -> EdgeCAM -> NX CAM -> Postprocesory.


Autor tematu
Clear0
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2017, 18:16
Lokalizacja: www

#3

Post napisał: Clear0 » 03 lut 2017, 19:14

Dzięki za odpowiedź :) .
Pytając kiedyś jedną firmę o to samo uzyskałem odpowiedź, że mogą "dostosować cięcie całego obrysu detalu na maszynie od podanego otworu" (2,5mm właśnie pod gwint M3).
Jednak nie wiem czy dostosowując w taki sposób, że otwór będzie właśnie 2,5mm nie odbije się to negatywnie na reszcie otworów w detalu czy też krawędzi detalu (nie wiem jak by to robili, ale np jeśli zeskalowaliby jeden otwór uwzględniając dokładność cięcia to mogłyby inne wymiary być zbyt duże).

A właśnie nie chcę zrobić tak, że przyjdą mi wycięte nieodpowiednio elementy i kasa w błoto :/ .

Wypowiedziałby się jeszcze ktoś :) ?

Awatar użytkownika

Bri
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 814
Rejestracja: 21 maja 2009, 07:31
Lokalizacja: Ruda Śląska

#4

Post napisał: Bri » 03 lut 2017, 19:41

Nie projektuje się tak elementów, z kilku powodów:

1. Laserowa wycinarka (taki przemysłowy Trumpf) sama w sobie gwarantuje tylko tolerancję +/- 0,1mm ale położenie, nie wymiaru elementu

2. dodatkowo masz również normę na cięcie termiczne - tu fajny pdf:
http://www.wandtke.pl/wp-content/upload ... -Grupa.pdf

3. dodatkowo masz normę na odchyłki wymiarowe (średnio-dokładna "m" i zgrubna "c" na inne nie licz):


4. z doświadczenia powiem że małe otwory a blachach dodatkowo podlegają przegrzaniu (nawet na zredukowanych parametrach) i nie trzymają wymiaru (czasem także kształtu), nie mówię już o zahartowaniu (ale to dotyczy stali prędzej niż aluminium), no i aluminium lubi złapać grat.


Jeżeli nie projektujesz promu kosmicznego to sobie odpuść te tolerancje, bo albo zleceniobiorca nie przyjmie twojego zlecenia albo nie przyjmie twojej reklamacji. Poza tym jesteś w stanie zmierzyć otwór fi2,5 dokładnie? suwmiarką czy średnicówką? może ramieniem pomiarowym? To niespecjalnie będzie miało kształt okręgu :)

Załóż gabaryty +/- 0,2mm , otwory punktuj, potem rozwierć i nagwintuj samodzielnie. Chcesz mieć wycentrowane współgrające otwory - pogzymkuj je (gzymek to ta faza 90stopni w otworze żeby taka śrubka z łbem stożkowym weszła), a jak nie to luz co najmniej pół milimetra na średnicy na przelot.

Notabene przerabiałem M3 w alu #2mm i było kiepsko - założyłem materiał #4mm.
Aluminium rzuć do lekkiego piaskowania i anodowania na jakiś kolor zamiast malować bo musiałbyś w projekcie uwzględnić grubość farby ;)

Laser nie tnie po ścieżkach z pliku CAD (chyba że go tak ustawisz lub narysujesz celowo niezamknięty kształt - "otwarty kontur"), dobre programy CAM domyślnie stosują offset (korektę toru) w zależności od zdefiniowanej (zbadanej przez producenta) szerokości szczeliny cięcia.

Śląsk - Nierdzewka, Alloy, Laser, Gięcie, Excel


Majster70
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1253
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

#5

Post napisał: Majster70 » 04 lut 2017, 05:44

Nie wiem czy jest sens cięcia takich otworów na laserze pod gwintowanie, skoro później i tak je gwintujesz na innej obrabiarce. Wykonanie otworu pod gwint M3 i gwintowanie go na centrum trwa sekundy i nie jest droższe niż cięcie na leaserze a na pewno dokładniejsze. Poszukaj na googlu Taping center CNC- to obrabiarki dedykowane do tego typu operacji.
Co do dokładności cięcia blach cienki blach ale stalowych 2,5mm , to na dobrze utrzymanym laserze dostawałem dokładność w granicach 0,05 mm. Zlecałem takie wkładki do form. No ale musieli się przyłożyć. Warto zaznaczyć, że wkładki miały ok. 250 mm długości, a nie 2m, to ma znaczenie.


Autor tematu
Clear0
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2017, 18:16
Lokalizacja: www

#6

Post napisał: Clear0 » 04 lut 2017, 19:02

@Bri
No właśnie nie wiem czy sobie nie odpuścić tej tolerancji. W takim razie np otwór pod śrubkę M3 projektować o średnicy 3mm?
NNie mam absolutnie żadnych narzędzi, dlatego nie mam możliwości zrobienia otworów samodzielnie. Dlatego chcę zlecić wycięcie "na gotowo". Ja sobie tylko nagwintuję ręcznym gwintownikiem.
Gwinty nie będą bardzo obciążone - będą tylko trzymały kątownik u i tyle, w dodatku nie będą to elementy nośne obudowy.
Grubość powłoki lakierniczej oczywiście uwzględniam w projektach CAD - 80 mikronów, zaokrąglam tę wartość do 100 mikronów, czyli 0,1mm. Mogę zwiększyć grubość aluminium do 3mm,ale czytałem, że najmniejszy możliwy otwór do wyciecia laserem = grubości materiału, wiec jeśli to prawda to otworu p średnicy 3mm nie będzie się dało wypalić w aluminium o grubości 3mm.

@Majster70
Nie gwintuję na żadnej obrabiarce. Nie mam absolutnie żadnych narzędzi oprócz wspomnianego wcześniej gwintownika (jest jeszcze młotek xD ).
Największe elementy będą się mieścić w rozmiarze 400mm x 400mm.

Awatar użytkownika

abyss
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 503
Rejestracja: 06 maja 2005, 23:13
Lokalizacja: Irlandia

#7

Post napisał: abyss » 04 lut 2017, 21:03

Clear0 pisze:Grubość powłoki lakierniczej oczywiście uwzględniam w projektach CAD - 80 mikronów, zaokrąglam tę wartość do 100 mikronów, czyli 0,1mm.
W praktyce może być więcej - szczególnie na skomplikowanych, nie-płaskich miejscach. Miałem kiedyś śrubę na której warstwa farby proszkowej miała na oko z 0.5-0.7mm. By mieć łatwiej najpierw aluminium gwintowałem i wkręcałem śruby by zaślepić otwory. Dopiero potem malowałem proszkowo. Dla malarza wygodniej, bo ma za co zaczepić element. Jednak wówczas jest ryzyko nierównego pęknięcia farby przy odkręcaniu. Ta śruba montażowa oczywiście do wyrzucenia. No i cienkie aluminium jest delikatne jeżeli chodzi o gwinty, łatwo pękają - ale to już ci pisali.


Autor tematu
Clear0
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2017, 18:16
Lokalizacja: www

#8

Post napisał: Clear0 » 05 lut 2017, 10:25

Nie będzie skomplikowanych, nie-płaskich elementów, wszystkie elementy będą płaskie.
Pisałem w pierwszym poście, że właśnie chcę na czas malowania proszkowego w otwory gwintowane M3 wsadzić śrubki M3, żeby nie musieć potem zdejmować farby z gwintów gwintownikiem.


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1965
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#9

Post napisał: upanie » 05 lut 2017, 12:27

Nic tu nie napisałem.
Ostatnio zmieniony 05 lut 2017, 14:21 przez upanie, łącznie zmieniany 1 raz.
czilałt...


Autor tematu
Clear0
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 03 lut 2017, 18:16
Lokalizacja: www

#10

Post napisał: Clear0 » 05 lut 2017, 14:02

Ale ja nie pytałem czy gwintować przed czy po malowaniu..

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wycinarka Laserowa / Grawerka Laserowa / Lasery”