Strona 1 z 2

Problem z wycinaniem małych detali (Trumpf 5030 6kW)

: 10 lip 2013, 22:28
autor: snowman
Witam...
może zaczne od tego iż mam problemy z fachową polską terminologią odnośnie laserów jako iż zacząłem swoja przygodę z laserami przypadkowo przed dwu laty tj. niedługo po mym wyjezdzie do Niemiec .. nowy kraj, nowy język, praca nie związana z mym zawodem (jestem informatykiem), żadnego Polaka w firmie, itp. itd.. ale ok ... półtorej roku pracowałem na Trumpfie 3030 i 2 m-ce na Bystronicu jako typowy operator maszyny - z cieciem jakiejkolwiek blachy tzn dostosowaniem parametrow ciecia nie miałem i nie mam żadnych problemów ..pare m-cy temu trafiłem do nowo powstałej firmy i sam musze sobie wsjo przygotować w TruToopsie isam ciąć na 5030... z tym tez nie miałem do tej pory problemów ... wszystkiego nauczyłem się sam tylko teraz pojawil się pierwszy problem z którym sam nie potrafie dac sobie rady ... a mianowicie kontury które powinny być idealnie zaokrąglone (i takie sa w plikach dxf i geo) w rzeczywistości są "kanciaste" jakby nie były łukiem a były złożone z odcinków (Plik 01 - 1.4301 1/1,25mm)... albo w drugim przypadku boki nie sa idealnie proste a lekko "pofalowane" (Plik 02 - 1.4310 0,5mm) ..zadnych innych problemów nie mam jeśli chodzi o jakość ciecia, otwory, itp. ..... mysle ze albo cos robie nie tak podczas programowania w Toopsie albo problem tkwi w samej maszynie... wcześniej jako operator na 3030 z ta sama czescia nie było zadnych problemów przy jej wypalaniu

ktoś ma jakiś pomysł i może pomóc??

problematyczne dane dxf i geo w załączniku

Obrazek Obrazek

: 11 lip 2013, 17:11
autor: harma
Witam

Dwa rozwiązania:

1) Przy wczytywaniu plików do Tops'a można jeszcze spróbować w "opcjach ładowania pliku" zaznaczyć "B-splines" i zmienić "aproksymację" na "interpolację" lub odwrotnie
2) Kontury są mimo wszystko źle narysowane (jako zbiór linii prostych), takie coś często powstaje po exporcie plików dxf z np Corel'a. Rozwiązanie to (niestety) przerysowanie sobie tego w np. autocadzie splajnem.

[ Dodano: 2013-07-11, 17:16 ]
PS.
1) Czy wszystkie te detale wychodzą pofalowane w ten sam sposób i w tych samych miejscach?
2) Czy z innymi detalami jest ten sam problem? (np z cięciem okręgów)

: 11 lip 2013, 20:09
autor: snowman
a wiec ... po paru godzinach meczenia Toopsa i maszyzny dosyedlem do tego ze kontury sa ok ..w 90% ... tzn luki sa lukami tylko w jednym miejscu sa "2 zalamania" ale to juz przejdzie zarowno u naszego QS-a tj kontrolera jakosci jak i u klienta ... tne duzo wolniej z mniejsza moca oczywiscie by nie przegrzac materialu, pokombinowalem z najzdem itp itd i jest ok jesli chodzi o luki.. Problem jednak jest nadal w miejscach gdzie po scisnieciu palcami nasza czesc laczy sie w calosc.. patrz rysunek ;) .. te krawedzie sa nadal "powygryzane" i pozbawione zaokraglen na naroznikach ..obojetnie czy tne je z MicroJoints czy bez... a musze "z" z uwagi na to jak sa i musza byc rozlozone czesci na arkuszu...pareset sztuk na arkusz to dls mojego szefowstwa ogromna roznica i nikogo nie obchodza inne probemy typu mozliwe kolizje itp .. bo przeciez wczesniej na 3030 dalo rade .. :evil:
swoja droga mi samemu nie daje to spokoju! :P

kombinowalem ciac calosc jako male kontury ze zwiekszona predkoscia .. normalnie jako duze kontury mniejsza predkoscia .. itp itd ... wciaz to samo ....

P.S. harma dzieki za odzew!!!! :)

aaa.. inne - tzn wieksze cesci tnie bez problemow... ma problemy przy malych detalach .... a tu liczy sie kazda 0,1mm ...echhh

masz TeamViewer-a? :)

: 11 lip 2013, 20:18
autor: wert114
witam.
Miałem podobne sytuacje i umnie wine ponosił autocad. Niewiedzieć czemu czasami zapisywał mi rysunek w pliku dxf taki "kanciasty". Wtedy przed zapisaniem regenerowałem rysunek (menu Widok-Regen wszystko),zaokrąglenia sie wygładzały i na maszynie tez było ok.

: 11 lip 2013, 22:00
autor: snowman
1) pracuje na SolidWorks-ie
2)plig GEO kory wypalam pochodzi ze stare firmy ... dodkladnie Taki byl uzyty przed parunastoma miesiacami na 3030...... stad moj wnisek ze robie cos nie tak w Toopsie (nie da sie uzyc starych danych programisty w Toopsie ze wzgledu na inny postprocesor... ) albo cos z maszyna nie tak (zak to jest jk sie kupuje uzywane... dokladnie jak z autami :P) ..... jest jeszcze jedna mozliwosc ze mam zle ustawione parametry maszyny ale to raczej wykluczm bo probowalem juz wzystkiego ..

:?: :!:

: 11 lip 2013, 22:12
autor: www.kimla.pl_
Jak to maszyna używana to może to luzy w napędach? Ja tak kiedyś miałem w 3030
Pliki dxf są w porządku.
Może też napędy się wzbudzają.

: 12 lip 2013, 19:28
autor: wert114
Jak chcesz sie upewnić cy to wina programu czy maszyny, to otwórz plik GEO np.w notatniku i sprawdż czy Toops zadał maszynie łuki (okręgi) czy linie proste układające w okręgi. Chyba ze masz podgląd programu w trybie tekstowym na maszynie.

: 12 lip 2013, 20:11
autor: snowman
ok ...metoda prob i bledow dalem rade ... troche sie nalatlem pomiedzy biurem a maszyna ale uzyskalem oczekiwany efekt a nawet lepszy niz oczekiwany przeze mnie :)

zmienilem ustawiena najazdu i wklucia... czesc calego konturu tne jako "duzy kontur" a problematyczne 2 miejsca jako "maly kontur" .. dopasowlaem idealnie predkosci i inne parametry ...do tego tylko jeden microjoints punkt zamiast dwoch jak wczesniej i czasowo wychodzi na to samo jak wczesniej :)

znow uroslem ;)

dzieki wszystkim za odzew,
pzdr

: 14 lip 2013, 00:10
autor: www.kimla.pl_
Ale niby dlaczego zadany rodzaj obrysu miałby wpływ na pofalowanie?
Geometria była poprawna. Powinien kolega sprawdzić luzy.
Wolniejsze cięcie nawet z zaoszczędzonym czasem na wpaleniach problemu raczej nie rozwiązało.

: 15 lip 2013, 16:44
autor: harma
Popieram kolegę Kimla, po to też zadałem pytania, jak jest z innymi, podobnymi detalami.
Jak jest problem z cięciem jednej i tylko jednej części, to jest to problem w geometrii i/lub programowaniu. A jak jest problem z większa ilością różnych detali, to proponuję wezwać serwis na przegląd maszyny. Przejście z cięcia dużego konturu na mały kontur to także znaczne zmniejszenie prędkości, jeżeli to pomaga, to może to sugerować właśnie jakieś luzy, np na prowadnicach.