Strona 1 z 1

Tuning lasera CO2

: 11 mar 2023, 19:47
autor: ProfesjonalnyAmator
Witam, mam chiński laser z silnikami Nema17 i sterowaniu M2 (patrz załacznik1) i przy gawerowaniu osiaga max 500mm/s powyżej już gubi kroki przy nawrotach i moje pytanie czy sa jakieś silniki Nema17 które wyciągały by 1000mm/s nie gubiąc przy tym kroków ? i czy pójda na tym sterowaniu czy musiał bym zmieniać cała płyte główna i dodawać sterowniki silników krokowych ?

Re: Tuning lasera CO2

: 19 mar 2023, 11:38
autor: cinematic2
Porządne markowe silniczki mają szansę kręcić się trochę lepiej.
Ale nie powiem jakie, już nie zajmuję się budowaniem maszyn.
Ja bym poszedł w jakieś sprytne serwa.
Albo zacznij od likwidacji oporów i zmniejszenia wagi tego co jest napędzane. Taki silniczek bez obciążeń potrafi się naprawdę nieźle kręcić. Już samo zastosowanie lepszego i węższego paska może dużo pomóc. Kółko zębate aluminiowe zamiast mosiężnego itp.

Re: Tuning lasera CO2

: 19 mar 2023, 18:22
autor: tuxcnc
cinematic2 pisze:
19 mar 2023, 11:38
Porządne markowe silniczki mają szansę kręcić się trochę lepiej.
Ale nie powiem jakie, już nie zajmuję się budowaniem maszyn.
Ja bym poszedł w jakieś sprytne serwa.
Albo zacznij od likwidacji oporów i zmniejszenia wagi tego co jest napędzane. Taki silniczek bez obciążeń potrafi się naprawdę nieźle kręcić. Już samo zastosowanie lepszego i węższego paska może dużo pomóc. Kółko zębate aluminiowe zamiast mosiężnego itp.
Znowu same bzdury...
Jeżeli maszyna gubi kroki przy nawrotach, to problem leży w złym ustawieniu PRZYSPIESZEŃ.

Re: Tuning lasera CO2

: 19 mar 2023, 18:33
autor: atom1477
Średnica koła pasowego wygląda na 10...12 mm. To daje 31...38 mm obwodu.
Silniki krokowe dają radę do około 10 RPM. Wtedy będzie 310...380 mm/s przesuwu liniowego.
Do uzyskania 500 mm/s trzeba będzie ponad 10 RPM, a to już będzie sporo jak na normalne silniki krokowe.
A co dopiero do uzyskania 1000 mm/s.
Ustawienia przyspieszeń niewiele dadzą. Trzeba by wymienić koło pasowe na większe.

Re: Tuning lasera CO2

: 19 mar 2023, 18:43
autor: qqaz
jeżeli możesz złagodzić rozruch i hamowanie to spróbuj jeszcze dołożyć koło zamachowe na tylnej osi - sztywne może pomóc w wytłumieniu określonego rezonansu (nie dla całego pasma prędkości) ale może akurat trafisz. I sprawdź czy masz zmianę przy różnych wielkościach dodatkowej masy. Takie kółko to groszowa sprawa byle tylko dało się wsunąć na ośkę.

Re: Tuning lasera CO2

: 19 mar 2023, 20:51
autor: tuxcnc
atom1477 pisze:
19 mar 2023, 18:33
Silniki krokowe dają radę do około 10 RPM.
Małe do 1000 rpm, duże do 500 rpm, to są wartości zależne od wielu czynników, ale mozna je przyjmować orientacyjnie.
10 rpm to sześć sekund na obrót !!!

Re: Tuning lasera CO2

: 19 mar 2023, 20:52
autor: Zaremba
atom1477 pisze:
19 mar 2023, 18:33
Średnica koła pasowego wygląda na 10...12 mm. To daje 31...38 mm obwodu.
Silniki krokowe dają radę do około 10 RPM.
Wiesz co znaczy RPM?
Podpowiem: obroty na minutę.

Re: Tuning lasera CO2

: 19 mar 2023, 20:55
autor: atom1477
Literówka. Miało być RPS.

Re: Tuning lasera CO2

: 19 mar 2023, 21:07
autor: tuxcnc
Cóż, zwykle prędkości podaje się w mm/min i podanie jej w innych jednostkach dezorientuje...
1000 mm/s to 60000 mm/min i jeśli autorowi faktycznie o to chodziło, to szuka kwadratowych jaj...

Re: Tuning lasera CO2

: 19 mar 2023, 22:44
autor: giloman
W laserach „diodowych” podają prędkość w mm/min. Przy co2 przy sterownikach np. z ruidą podawane są w mm/s. Przynajmniej z powyższym ja się spotkałem. Co do zmiany silnika- to albo z większym momentem albo serwo ac. Nema17 mają w granicach 18 do 60Ncm i to jako moment trzymający. Sredniej klasy serwa kręcą się do 50obr/s ze stałym momentem i można chwilowo je bez problemu przeciążać. Przy 50obr/s i kółku fi 12mm mógłbyś wyciągnąć z 1800mm/s (oczywiście teoretycznie).
Musisz pamiętać:

1) Im większa prędkość tym masa relatywistyczna karetki przy wyhamowaniu rośnie (różnica coś jak uderzenie autem w ścianę przy 50 i 100km/h.)
2) Przy zwiększeniu prędkości odczuje to również pasek (ograniczenie chociażby z max prędkości paska, jego drgania itd), więc również musisz to uwzględnić;
3) Jakość przy grawerowaniu powyżej tej prędkości jest już marnej jakości (miałem co2 80W i wychodziła lipa już przy 600mm/s).
4) Drgania (rezonans) który może wystąpić przy takiej prędkości (1000mm/s) karetki przy małej masie całej maszyny.
5) Dłuższe „wybiegi” do rozpędzenia i wyhamowania karetki (co w gruncie rzeczy nie zmniejszy czasu wykonania pracy). Efektem ubocznym może być też zmniejszenie się pola roboczego (aczkolwiek nie musi);
6) Musisz sprawdzić czy wózki z taką prędkością podołają - 1000mm/s to w końcu 60m/min. Może jakieś z górnej półki, bo raczej nie te co masz w maszynie. Płyta sterująca może zostać - pod warunkiem, że można w niej ustawić przyspieszenia. Można wymieniać silnik i sterownik silnika (jeśli ograniczać będą go parametry do silnika) lub na komplet serwa.
Podsumowując - taki tuning można zrobić, tylko czy jest sens?