Aluminium - malowanie proszkowe i cięcie laserem

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
angorek
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 4
Posty: 18
Rejestracja: 05 wrz 2012, 21:28
Lokalizacja: Częstochowa

Aluminium - malowanie proszkowe i cięcie laserem

#1

Post napisał: angorek » 04 mar 2017, 03:34

Witam

Składam drukarkę 3D wykonaną z aluminium i mam parę pytań odnośnie wykonania elementów.
Elementy główne są wykonane z alu 8mm, a obudowa z 3mm. Rama jak i obudowa mają być połączone w jedną całość za pomocą kleju metakrylowego oraz połączeń śrubowych M4. Chciałbym całość pomalować proszkowo ale boję się że po wyciągnięciu z pieca rama będzie pokrzywiona we wszystkie strony. Elementy 8mm mają być frezowane, ale blacha 3 będzie cięta laserem. I tutaj nasuwa się kilka pytań :
1. Czy temperatura w piecu nie spowoduje trwałych odkształceń elementów ?
2. Czy cięcie laserem ma istotny wpływ na powstawanie naprężeń w materiale tej grubości, i późniejsze ich odpuszczenie w piecu ?
3. Czy można malować ramę w całości, jak na 1 zdjęciu, czy może rozdzielić ją na 3 bloki jak na zdjęciu 2 ? Czy może rozłożyć całość na pojedyncze elementy i skleić po malowaniu ? Ale wtedy warstwa farby osłabia wytrzymałość kleju a warstwa farby może zepsuć wymiar.

Obrazek

Obrazek


Pozdrawiam !



Tagi:

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#2

Post napisał: Yarec » 04 mar 2017, 03:56

Jak na rugim rys. ale przed malowaniem zabezpieczyć miejsca stykowe elementów żeby suchy proszek się nie osadził, w zależności czym to jest wykonane usunąć lub zostawić i do pieca (to samo w sobie jest jak odpuszczanie a element jest nagrzewany całościowo).
Za jednym zamachem masz dwie operacje: malowanie + odpuszczanie a potem tylko klejenie i skręcanie.
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


atlc
Posty w temacie: 1

#3

Post napisał: atlc » 04 mar 2017, 12:19

Niczego nie usuwasz przed wsadzaniem do pieca. Miejsca które mają zostać bez farby obkleja się zieloną taśmą(mają w lakierni) i odrywa po wygrzaniu w piecu.
Otwory gwintowane zabezpiecza się albo wkręcając śrubki, albo wkładając silikonowe kołki.
To nie lakierowanie mokre, że taśmy zrywa się póki farba jest elastyczna.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#4

Post napisał: Yarec » 04 mar 2017, 13:33

witam atlc a z kąd On może wiedzieć.
tasma "pakowa" się "upiecze" = brak wiazań międzycząsteczkowych,.
piszę też na @ PRV - wrzeciona - weź się odezwij
Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design


Autor tematu
angorek
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 4
Posty: 18
Rejestracja: 05 wrz 2012, 21:28
Lokalizacja: Częstochowa

#5

Post napisał: angorek » 06 mar 2017, 01:35

Dzięki panowie ! Nie wiedziałem że przy malowaniu proszkowym można też maskować. W takim razie problem rozwiązany. Leci pomógł!

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#6

Post napisał: Yarec » 06 mar 2017, 02:30

Ale ja to się na niczym nie znam, czytać też nie bardzo - Art Tech Design

Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2688
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#7

Post napisał: Petroholic » 06 mar 2017, 09:02

Tak tylko dla formalności - wygrzewanie farby proszkowej w piecu to zabieg przy 200st. C. Wyżarzanie odprężające przy około 400st. C, a homogenizujące przy około 500st. C. Przy 200st. C ALU nic się nie powichruje tym bardziej, że nagrzewane jest równomiernie :) Maluj śmiało :)


Autor tematu
angorek
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 4
Posty: 18
Rejestracja: 05 wrz 2012, 21:28
Lokalizacja: Częstochowa

#8

Post napisał: angorek » 06 mar 2017, 20:08

Dzięki. Mam jeszcze pytanie odnośnie szpachlowania. W bocznych ściankach będzie dużo fazowanych otworów z śrubami M4, czy można zaszpachlować te łby ? Konkretnie czy rozszerzalność temperaturowa śrub nie spowoduje że szpachla w danym miejscu odpadnie podczas wygrzewania ?

Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2688
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

#9

Post napisał: Petroholic » 06 mar 2017, 20:38

Szpachla zachowuje się różnie w piecu ale przeważnie pęka i odpada... Nie szpachluj nic... Łby śrub albo zamaluj z całością na kolor albo zamaskuj taśmą i potem zerwij będą ładnie błyszczały...


Autor tematu
angorek
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 4
Posty: 18
Rejestracja: 05 wrz 2012, 21:28
Lokalizacja: Częstochowa

#10

Post napisał: angorek » 06 mar 2017, 20:49

Właśnie chodzi o to żeby nie błyszczały :D Ale okej, nie będę ryzykował bo nie stać mnie na eksperymenty.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”