T.I.P. Tronic Profi MIG 180F - czy to warte uwagi?

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

T.I.P. Tronic Profi MIG 180F - czy to warte uwagi?

#1

Post napisał: ezbig » 20 sie 2016, 22:55

Udało mi się odrestaurować migomat TIP Tronic Profi MIG 180F. Nigdy nie spawałem, ale skoro sprzęt jest i działa, to chciałbym sobie coś od czasu do czasu pospawać, a najpierw poćwiczyć. Trochę szukałem i nie mogę znaleźć instrukcji do tego modelu - może ktoś z kolegów ma. Niby już znalazłem jakiegoś pdf-a, ale na zdjęciach w tej instrukcji nie ma tylu pokręteł co na moim (choć nazwa się zgadza co do joty). Ogólnie mało informacji o tych sprzętach w sieci. Chciałbym zasięgnąć opinii fachowców, co mogę tym sprzętem zdziałać? Czy to mi się nada do amatorskiego warsztatu? Mam do niego butlę z argonem, czyli z nierdzewką mogę się już pobawić, ale raczej zwykła stal mnie interesuje.

Mam coś takiego:
Obrazek

a instrukcję od takiego:
Obrazek



Tagi:


Maciejo
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 34
Rejestracja: 10 mar 2009, 20:24
Lokalizacja: Polska

#2

Post napisał: Maciejo » 27 sie 2016, 02:28

Ciężko będzie znaleźć instrukcję.
Jak go ustawić? Cóż trzeba przetestować na różnych ustawieniach, zapisać-zapamiętać ustawienia i efekty.
Jedynie w tym Twoim, pokrętło dolne po lewej z napisem punktautomatik jest dodatkowe.
Górne lewe - prędkość podawania drutu.
Górne prawe - wybór źródła zasilania.
Dolne prawe - wybór prądu spawania.

Wiadomo im większy prąd spawania tym więcej trzeba podać drutu, tu wielkiej filozofii nie ma.
Ja mam MIGa "samodziełkę" i tam samemu trzeba kombinować z ustawieniami.

Skombinuj jakieś skrawki stali i spawaj testuj po jakimś czasie dojdziesz sam jakie ustawienia do jakiej grubości.

Awatar użytkownika

Mat3ys
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1911
Rejestracja: 26 lis 2011, 18:44
Lokalizacja: Toruń

#3

Post napisał: Mat3ys » 27 sie 2016, 05:39

Do czarnej ar+co2 albo sam co2. Dodatkowe pokrętło to prawdopodobnie spawanie punktowe (ustawiasz czas).

Jeśli chodzi o dobór parametrów to na słuch :)

Co możesz tym zdziałać ? No drugiej Ameryki to tym nie odkryjesz i na księżyc też nie polecisz ale możesz np. spawać :mrgreen:



Autor tematu
ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#5

Post napisał: ezbig » 27 sie 2016, 21:58

Rozmawiałem dziś za szwagrem, który spawa zawodowo głównie kwasówkę i on jak musi czasem w gospodarstwie pospawać stal czarną to specjalnie butli do nie nie zmienia, wszystko jedzie na argonie. Pytanie do znawców, czy użycie CO2 (lub mix CO2+Ar) przy stali ma ważne uzasadnienie technologiczne, czy raczej ekonomiczne (argon droższy więc szkoda skoro CO2 może być użyty).

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 11572
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#6

Post napisał: RomanJ4 » 28 sie 2016, 00:50

tu w zasadzie masz wszystko na tacy...
http://narzedziowa.com.pl/gazy-spawalni ... -oslonowe/
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#7

Post napisał: ezbig » 28 sie 2016, 07:45

Dzieki RomanJ4, teorię zgłębiłem już wcześniej, ale chodzi mi o to czy używając samego Ar do stali czarnej nie utrudniam sobie życia. Nie będę mógł tego porównać, bo nie mam mix-u, dlatego pytam. Szwagier nie jest dla mnie wyznacznikiem, bo spawa od lat i jemu z racji doświadczenia może to nie robi różnicy. Poza tym on od lat wyłącznie Ar używa, wiec w zasadzie może też nie wie, że mix byłby dużo(?) lepszy.

Awatar użytkownika

Mat3ys
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1911
Rejestracja: 26 lis 2011, 18:44
Lokalizacja: Toruń

#8

Post napisał: Mat3ys » 28 sie 2016, 09:36

Myślę, że się nikt nie obrazi jak podam link do innego forum :

http://spawalnictwo.com.pl/forum/topic/ ... m-argonem/

Tu kolega objaśnił dlaczego nie stosujemy czystego ar do czarnej.


Autor tematu
ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#9

Post napisał: ezbig » 28 sie 2016, 10:52

Dzięki Mat3ys. Teraz już wszystko jasne. Coś szwagier tłumaczył o ustawieniach i sposobie spawania, ale skwitował, że idzie wolniej i muszę poeksperymentować z prądem. Już wiem o co mu chodziło. Spawać się da, tylko jako amator mógłbym sobie więcej biedy napytać niż pożytku.


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1693
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#10

Post napisał: InzSpawalnik » 28 sie 2016, 23:22

Mozesz spawac czarna stal czystym argonem, czystym dwutlenkiem wegla, badz mieszankami tych dwoch gazow.

Czysty argon bedzie mial najmniejsze wtopienie.
Czysty dwutlenek wegla daje najglebsze wtopienie ( o co chodzi ) ale ma swoje minusy w postaci znacznie wiekszej ilosci odpryskow, zamarzajacych reduktorow ( potrzeba podgrzewaczy jesli duzo spawasz, badz w zimie ).
Mieszanki ( najpopularniejsza to 80% Argon i 20% Dwutlenek wegla ) daja najlepsze rezultaty, dobre wtopienie i ladny wyglad spoiny malo odpryskow,reduktor bedzie zamarzal ale nie az tak jak przy czystym dwutlenku.


Odnosnie samych ustawien pradu - dwa parametry ktore regulujesz to natezenie pradu oraz predkosc podawania drutu ( zaleznym od predkosci podawania jest napiecie ). Dla wiekszego natezenia musisz zwiekszyc podawanie drutu i tp. W nowoczesniejszych urzadzenia ( poczawszy od tzw "choperow" i "inwertorow" ) ustawiasz tylko natezenie a maszyna sama zgodnie z programem dopasowyuje drugi parametr.
Teraz co sie dzieje w tym ukladzie - w momencie kiedy wysuwa sie drut w luku elektrycznym dochodzi do jego stopienia, nastepuje rowniez transfer cieklego metalu do jeziorka. I w tym momencie mamy do czynienia z trzema rodzajami tego transferu w zaleznosci od twoich ustawien. Najlepsze rezultaty sa wtedy kiedy elektroda ( drut spaw ) styka sie z powierzchnia jeziorka, dochodzi do plynnego przetopienia i metal laczy sie z jeziorkiem, dochodzi do "zwarcia" metalu, powoduje to ze w obwodzie plynie przez ulamek sekundy znacznie wieksze natezenie ( mniejszy opor ) a to w konsekwencji powoduje do wydzielenia sie znacznie wiekszego ciepla na odcinku drutu miedzy koncowka pradowa a metalem. Dochodzi do rozerwania i rozprysku - to sa twoje charakterystyczne odglosy "strzelajacego" luku. Kwestia samych odpryskow - jesli sa duze i przyklejaja sie do metalu obok spawu to oznacza ze musisz poprawic ustawienia - powinny byc jak najmniejsze zeby nie byly w stanie przykleic sie do powierzchni metalu. Duzo porad znajdziesz na youtubie jaki odglos powinien sie pojawic.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”