Strona 1 z 1

Jak spawarką transformatorową spawać blachę ??

: 08 cze 2011, 21:48
autor: BaryMX
Witam.

Posiadam spawarkę BESTER STB 225 i chciał bym przy jej pomocy połatać podłoge w samochodzie. Auto to stary 20 letni Jeep Cheroki, któy ma kilka ognisk rdzy na podłodze i chciał bym zrobić z tym porządek. Blacha w tych autach była ocynkowana ale po 20 latach chyba się już cynk utlenił.

Jestem amatorem i spawam tylko trochę stal konstrukcyjną 3mm, dlatego prosze o wszelkie porady.
Jaka elektroda, jaki prąd, jak przygotować powierzchnie, jak prowadzić spaw, jakiej blachy uzyć na łaty, wstawiać na zakładkę czy na styk i cokolwiek jeszcze możecie dodać ??

Wiem, że najlepiej zrobił by to profesjonalny zakład ale ja chcę sam.
Najpierw oczywiście potrenuję na blaszkach a później dopiero zajmę się autem.

Pozdrawiam

: 09 cze 2011, 09:15
autor: spawacz21
Jak masz transformator tylko i wyłącznie, to trzymaj się z dala od samochodu. Ja próbowałem inwertrem elektrodą 2mm pospawć blachę 0,8 na 30 amperach. Tylko na klejeniu elektrod się skończyło. Nie dasz radu tego zrobić. Nie tą maszyną. Elektroda ma za duży wpływ ciepła. Chyba, że blachę wstawicz na nity ale to też byle jakie rozwiązanie. Do blacharki jedynie migomat, albo tig(choć też trochę za dużo ciepła daje). To o czym myślisz jest wprost niemożliwe. Jak masz możliwość pożyczenia migomatu, lub w ostateczności palnika to lepiej. Choć spotkałem się z przypadkami, że po połataniu podłogi palnikiem, drzwi nie dochodziły, bo pościągało. Jak jesteś amatorem i spawasz blachę 3mm to dobrze, ale do auta się z elektrodą nie zbliżaj-dobra rada.

: 09 cze 2011, 11:03
autor: BaryMX
Ok dzięki.
W takim razie szukam Migomatu.

: 09 cze 2011, 15:30
autor: cnccad
tak jak pisze kol. spawacz21.
najlepiej MIG -omat bo najmniej wniesiesz ciepła.
TIG , też ale trzeba mieć wprawną rękę do niego.
Minus dla MIG i TIG ... miejsce spawania dobrze musi być dobrze oczyszczone.
Palnik gazowy jest ok ale miejsca gdzie jest gięcie , straci swoją sztywność ze względu na wniesione ciepło.

Wiec MIG-omat , CO2 i spawasz ...

: 09 cze 2011, 21:57
autor: BYDGOST
Kiedyś wstawiałem łatę w maluchu z blachy 1,2 mm. Tak samo miałem do dyspozycji tylko spawarkę transformatorową i żadnego innego wyboru. Użyłem elektrody PERFEKT grubootulonej o grubości 2mm. Prąd spawania trzeba ustawić jak najniższy, ale jest granica, poniżej której trudno zajarzyć elektrodę. Żeby nie przepalić blachy spawałem punktowo, punkt po punkcie, jeden za drugim w odstępie 3-4 sek. lub inaczej mówiąc gdy poprzedni punkt ostygł na tyle, żeby tworzenie następnego nie przepaliło blachy. Wyszło zupełnie przyzwoicie. Widać było, że to nie ciągły spaw, ale był całkowicie wystarczający a łata wytrzymała do końca żywota pojazdu.

: 09 cze 2011, 22:32
autor: tuxcnc
BYDGOST pisze:Użyłem elektrody PERFEKT grubootulonej o grubości 2mm. Prąd spawania trzeba ustawić jak najniższy, ale jest granica, poniżej której trudno zajarzyć elektrodę. Żeby nie przepalić blachy spawałem punktowo, punkt po punkcie, jeden za drugim w odstępie 3-4 sek. lub inaczej mówiąc gdy poprzedni punkt ostygł na tyle, żeby tworzenie następnego nie przepaliło blachy.
Dokładnie tak, z tym że można kupić elektrody 1,6mm.
Nawet wychodzi dużo lepiej niż migomatem, który nie toleruje rdzy i brudu, a o Bitexie to już szkoda gadać.
Ważne jest jeszcze, żeby wstawek nie spawać od jednego końca, bo się blacha wypaczy.
Daje się punkty na końcach, potem w środku, potem dzieli się kolejne odcinki na pół.
Cały czas trzeba sprawdzać czy się krawędzie nie rozłażą i ewentualnie poprawiać młotkiem.
Trzeba pamiętać, że jak blachy brakuje, to można ją rozklepać, ale jak będzie za dużo, to się za wiele nie poprawi.
Nie należy bać się młotka.
Blacha samochodowa, szczególnie gorąca, pięknie się klepie.
Wstawki robi się czoło do czoła, żeby woda nie miała gdzie włazić, bo nawet gruba blacha może momentalnie skorodować.

Zasadniczo dużo większym problemem od samego spawania jest dokładne docięcie i spasowanie łat.
Ja używałem kartonu, flamastra i nożyczek.
Dopiero jak kartonowy szablon pasował bez szpar, brałem się za docinanie blachy.
I zawsze lepiej wyciąć więcej niż próbować spawać blachę, która ma pół milimetra stali i pół milimetra rdzy.

.

: 10 cze 2011, 06:47
autor: cnccad
to że MIG-omat nie lub rdzy to wiadomo ale elektroda nie że ją toleruje a tylko nie przeszkadza.
I jeżeli spawarka nie będzie umiała łagodnie wystartować na elektrodzie ( za duży minimalny prąd ) to i tak będzie palić wszystko dookoła.
Jak ktoś ma wprawną rękę to może próbować elektrodą a jak nie to zdecydowanie półautomat.

: 10 cze 2011, 17:12
autor: BYDGOST
A ja już nieraz miałem ochotę pospawać elektrodą 1,6 ale jakoś nigdy nie trafiłem w punktach gdzie się zaopatruję. Teraz mam już inwertora to można się pobawić. Musze koniecznie kupić!