Spawanie nierdzewki półautomatem

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Marian1234
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 262
Rejestracja: 07 mar 2009, 19:41
Lokalizacja: Rybnik

#11

Post napisał: Marian1234 » 29 kwie 2011, 16:28

spaw migiem jest trochę gorszy i z wyglądu i z parametrów spoiny ale do tego co ty masz to czysty argon drut do nierdzewki i jedziesz pamiętaj że tarcze do szlifowania i cięcia też muszą być specjalne bo ci mogą takie potem "łeski" rdzy wyłazić . Na koniec ładnie wypolerować wszystko i spasywować ot tyle.... A a 308 nie będzie czasem za słaba ? bo w tym co fermentuje mogą być jakieś kwasy i bardziej agresywne środowisko nie powinna być czasem 316?



Tagi:


Autor tematu
mapeciontko
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 125
Rejestracja: 24 sie 2009, 20:44
Lokalizacja: Turek

#12

Post napisał: mapeciontko » 29 kwie 2011, 19:03

Czyli znowu już nic nie wiem :D To w końcu jaki gaz ?
Marian1234 pisze:do tego co ty masz to czysty argon drut do nierdzewki
lukadyop pisze:w czystym Argonie za bardzo nie pospawasz, nie chce mi się zbyt tłumaczyć ale mieszanka jest potrzebna do tego aby spoin ułożyła się czyli potrzeba aktywnego gazu CO2 czysty argon daje warkocz gruby, chodzi o to że w mieszance z CO2 lub tlenem jest wtopienie i ładne lico.
KEYZOR pisze: Co do pytania o gaz do metody GMA, to spawania stali nierdzewnych jest jednak metoda MIG, czyli spawanie w osłonie gazu nie aktywnego wiec mieszanka Argon plus dodatek tlenu lub CO2 w zawartosci do 2% (nie wiem jaka handlowo teraz mieszanka jest popularna).
Z tego co się dowiedziałem to nie ma takiej mieszanki jak 98% argon i 2% CO2 Przynajmniej u mnie w mieście o czymś takim nie słyszeli. Mieszanka jaką posiadają to 85% Ar i 15% CO2
Marian1234 pisze:A a 308 nie będzie czasem za słaba ? bo w tym co fermentuje mogą być jakieś kwasy i bardziej agresywne środowisko nie powinna być czasem 316?
Co do stali 304 to podobno wystarcza i nic z tym się nie dzieje. Dodam że w tym nic nie fermentuje tylko destyluje ;)

Tak będą to głównie rury o grubości ścianki 2mm i będzie w środku jeszcze taka "tamka" zresztą poniżej daje link do całego projektu może komuś też się przyda ;)
http://akas.tuba.com.pl/opis/opis%20kol ... 4-2009.pdf
Tak to ma wyglądać :) a raczej działać :D
A czym się różnią parametry spoiny z Tiga i z Miga ?


sagan
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 97
Rejestracja: 08 lut 2011, 17:32
Lokalizacja: mars

#13

Post napisał: sagan » 30 kwie 2011, 10:59

Witam.
Nie ma co się straszyć. Spawanie migiem nierdzewki daje dobre efekty a w tym konkretnym przypadku wystarczające. Jak masz w domu sprzęt to się nie krępuj!
Ja spawałem i spawam migomatem Origo™ Mig C170 3ph. Na początku użyłem drutu 316 LiSi fi 0,8 (1kg starczy na dwie lu 3 rury) dysze normalne tylko nowe. Drut 304 bez Si też daje radę choć sądzę że spaw trudniejszy do czyszczenia -Brak Si - jak sądzę...
Gaz jak wyżej napisano mieszanka argon z CO. Koniecznie daj gaz do środka. Nie żałuj tego bo niedociągnięcia już w środku nie poprawisz. Czystym Argonem też pospawasz bo jest do tego tylko jak ci w butli zostanie to czarnej stali nie dasz już rady.
Ścianki 2mm można lekko fazować lub dać szczelinkę przed sczepianiem - ale chyba łatwiej fazować i łączyć do czoła. Popunktuj rury w 6 a punkty lekko zeszlifuj. Spawaj z wyczuciem aby nie przetopić, zrób próbę. Jak masz kogoś do pomocy to może oda się pociągnąć spaw na raz - obrót rurą. Jak nie to początki i końce zeszlifuj grubą tarczą. Przetop będzie pewny. Będzie krzywić i ściągać ale taki już materiał...
Tam gdzie nie chcesz mieć przyklejonych odprysków zabezpiecz albo sprayem przeciwodpryskowym - jak do łuski, albo klejącą ALU folią "kominkową" Przysmażony klej łatwiej schodzi niż odpryski.
Potem oszlifować spawy: szczotka druciana KO - są małe na wiertarkę, tarcza lamelowa, filc i pasta polerska dla szpanu... Przed pastą polerską można dać kwas trawiący w miejscach niedostępnych czyli ogólnie wewnątrz należy. Przy tym szczotkowanie (szczoteczką do zębów) z kwasem daje zadowalające efekty. Jak nie dasz albo zaoszczędzisz gazu do środka będziesz miał gorsze spawy w środku.
Jak masz tiga to spawaj tigiem ale jak nie masz to migiem też dasz radę. Mogę podesłać zdjęcia mojej próbki.
I nie słuchaj demagogów którzy uważają, że ci to nie wyjdzie. Mnie wyszło i smakuje :)
W razie problemów pytaj na obu forach :)


Autor tematu
mapeciontko
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 125
Rejestracja: 24 sie 2009, 20:44
Lokalizacja: Turek

#14

Post napisał: mapeciontko » 30 kwie 2011, 13:53

sagan pisze:Witam.
Nie ma co się straszyć. Spawanie migiem nierdzewki daje dobre efekty a w tym konkretnym przypadku wystarczające. Jak masz w domu sprzęt to się nie krępuj!
Ja spawałem i spawam migomatem Origo™ Mig C170 3ph. Na początku użyłem drutu 316 LiSi fi 0,8 (1kg starczy na dwie lu 3 rury) dysze normalne tylko nowe. Drut 304 bez Si też daje radę choć sądzę że spaw trudniejszy do czyszczenia -Brak Si - jak sądzę...
Gaz jak wyżej napisano mieszanka argon z CO. Koniecznie daj gaz do środka. Nie żałuj tego bo niedociągnięcia już w środku nie poprawisz. Czystym Argonem też pospawasz bo jest do tego tylko jak ci w butli zostanie to czarnej stali nie dasz już rady.
Ścianki 2mm można lekko fazować lub dać szczelinkę przed sczepianiem - ale chyba łatwiej fazować i łączyć do czoła. Popunktuj rury w 6 a punkty lekko zeszlifuj. Spawaj z wyczuciem aby nie przetopić, zrób próbę. Jak masz kogoś do pomocy to może oda się pociągnąć spaw na raz - obrót rurą. Jak nie to początki i końce zeszlifuj grubą tarczą. Przetop będzie pewny. Będzie krzywić i ściągać ale taki już materiał...
Tam gdzie nie chcesz mieć przyklejonych odprysków zabezpiecz albo sprayem przeciwodpryskowym - jak do łuski, albo klejącą ALU folią "kominkową" Przysmażony klej łatwiej schodzi niż odpryski.
Potem oszlifować spawy: szczotka druciana KO - są małe na wiertarkę, tarcza lamelowa, filc i pasta polerska dla szpanu... Przed pastą polerską można dać kwas trawiący w miejscach niedostępnych czyli ogólnie wewnątrz należy. Przy tym szczotkowanie (szczoteczką do zębów) z kwasem daje zadowalające efekty. Jak nie dasz albo zaoszczędzisz gazu do środka będziesz miał gorsze spawy w środku.
Jak masz tiga to spawaj tigiem ale jak nie masz to migiem też dasz radę. Mogę podesłać zdjęcia mojej próbki.
I nie słuchaj demagogów którzy uważają, że ci to nie wyjdzie. Mnie wyszło i smakuje :)
W razie problemów pytaj na obu forach :)
Drut jaki posiadam to 308 LSi :] Jeśli chodzi o wpuszczenie gazu do środka to również mieszankę czy wystarczy co2? Pytam bo jeśli mieszankę to będę musiał coś wymyśleć typu trójnik czy coś. Jeśli chodzi o zdjęcia to oczywiście z chęcią obejrzę ;) możesz dać nawet w temacie ;) (w końcu dotyczy spawania)

edit.
Butla z mieszanką zakupiona i pierwsze próby przeprowadzone na odpadach nierdzewnych :) i jestem mile zaskoczony bo jak dla mnie spawa się lepiej niż zwykłą stal :) może to tylko takie moje złudne odczucie ale tak mnie się wydaję :]


Marian1234
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 262
Rejestracja: 07 mar 2009, 19:41
Lokalizacja: Rybnik

#15

Post napisał: Marian1234 » 01 maja 2011, 14:33

lepiej się spawa ale bardziej nią kręci przynajmniej mi się tak wydaje. Co do tego gazu to tak argon jest obojętny ale w nim masz niski potencjał łuku taki słabszy jest, argon zwiększa napięcie powierzchniowe metalu dlatego jest mniej odprysków aby zwiększyć siłę łuku dodaje się małe ilości helu agonu co2 żeby ten potencjał zwiększyć i żeby miał większe wtopienie na tym samym prądzie a jaki gaz dodać to też na drucie powinno pisać jak jest do metody mag metal active gas to możesz mieć mieszankę aktywną z dodatkiem o2,co2 a jak mig metal inert gas to tylko gazy szlachetne argon hel. Do stali nierdzewnych kwasoodpornych broń boże nie wodór....


sagan
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 97
Rejestracja: 08 lut 2011, 17:32
Lokalizacja: mars

#16

Post napisał: sagan » 01 maja 2011, 21:53

Co do drutu to powtórzę co na ten temat powiedział mi stary spawacz zawodowy pracujący za granicą: On przemysłowo spawał:
- stale nierdzewne ze sobą razem używając drutu 316 LSi
- stale nierdzewne ze stalą czarną drut 308 LSi
I tyle kombinacji.
308 to chyba też dedykowana do żaroodpornych stali...
Wg mnie spawaj jakim masz, a grzechu nie będzie i nie będzie rdzewieć na pewno jak nie "zabrudzisz" stalą czarną (świeże tarcze, szczotki KO, młotek, stół - uważaj na to). Najważniejsze nie zabrudzić spawu wewnątrz. Z wierzchu przypadkowe zarysowania potraktujesz żelem trawiącym i się oczyści.
Co do gazu- mieszanka do wszystkiego. Środek i do automatu. Zaklej końce rur. Trójnik wystarczy ale z regulowanym przepływem (nawet zagięcie na przewodzie) aby nie osłabić ilości głównej. Podkręć odpowiednio ilość przepływu.
PS. Nie cytuj całych postów - zaśmiecasz.
Oto i zdjęcia.
Można krytykować - nie mam papierów spawacza :lol:
Pierwsze spawy jeszcze nie doczyszczone...
Obrazek
Obrazek
walczę ze zdjęciami...
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Widać? ...bo już sam nie wiem.


Autor tematu
mapeciontko
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 125
Rejestracja: 24 sie 2009, 20:44
Lokalizacja: Turek

#17

Post napisał: mapeciontko » 02 maja 2011, 22:57

Spawy jak na moje oko może nie prezentóją się pięknie ale na pewno spełniają swoje zadanie :) mnie jeszcze brakuje trochę drobnych materiałów których nie mogę dostać :/ (głównie rurka 8x1mm) i też będę przystępować do spawania jak tylko wrócę do kraju :).

P.S. Jaki wychodzi Ci destylat ? Czyściutki bez żadnych posmaków ? :)


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#18

Post napisał: jacek-1210 » 03 maja 2011, 22:51

Ja bardziej w kwestii formalnej, tak dla jasności: w skrócie MIG (Metal Inert Gas) określenie "Inert Gas" to bynajmniej nie jest mieszanka Argon + CO2 lub +O2 jak tu niektórzy piszą. Jeśli więc mowa o metodzie MIG, to należy chyba raczej używać gazów "obojętnych" czyli argon lub hel albo ich mieszanka. Tam gdzie jest mix z CO2 lub samo CO2 to mamy metodę MAG (Metal Active Gas). Nie chcę się wypowiadać n/t metody MIG (mam jakieś doświadczenie tylko z TIG-iem), ale wydaje mi się, że nierdzewkę mozna spawać jedynie MIGiem a nie MAGiem, gdyż jakiekolwiek domieszki gazów aktywnych powodują automatycznie wypalanie dodatków stopowych z nierdzewki


sagan
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 3
Posty: 97
Rejestracja: 08 lut 2011, 17:32
Lokalizacja: mars

#19

Post napisał: sagan » 03 maja 2011, 23:08

kol. jacek-1210
Nie będę polemizował na temat rozszyfrowywania skrótów literowych. Znam różnicę między nimi i to mi wystarczy. Ważne dla mnie było raczej zastosowanie właściwego drutu i gazu do pospawanie konkretnego materiału. Celowo nie użyłem określenia MIG tylko "spawanie migiem" w określeniu urządzenia potocznie zwanego migomatem.
Dobrze, że wyjaśniasz te skróty bo może ktoś nie wie lub właśnie się dowiedział ale czy aby masz rację?
Odsyłam do lektury - chyba jest wiarygodna.
http://www.metalweld.pl/polski/produkty ... mig199ncsi
Są tam również zalecane gazy.


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1027
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#20

Post napisał: jacek-1210 » 03 maja 2011, 23:46

OK, zaznaczyłem że trudno wypowiadać mi się n/t MIG. Tylko że w tym artykule podają ok. 2%CO2 chyba po to żeby poprawić stabilność łuku ("zwykły" argon techniczny też nie jest 100% czysty, szczególnie jeśli to mała, 8L butla która była wyspawana do pusta i nie była płukana przy napełnianiu :wink: ), natomiast typowe mieszanki "carbomixy" mają chyba co najmniej 15-20% CO2 a to już się chyba do stali wysokostopowych typu nierdzewka raczej nie nadaje ? Pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”