Spawanie TYTANU

Spawalnictwo i obróbka cieplna

vv3k70r
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 420
Rejestracja: 01 lip 2007, 17:52
Lokalizacja: trelleborg

#31

Post napisał: vv3k70r » 10 cze 2010, 20:30

"Co do masztow to zapewne na rynku sa dostepne rozne rozwiazania ogladalem program na discovery w ktorym maszty byly budowane tylko z karbonu."

Na Discovery bezczelnei klamali. Tam bylo tyle tego aramidu co w rowerze-aby sie epoksyd kupy trzymal.

Technologicznie jest to superwytrzymale drewno. Tylko ze syntetyczne.


"cala z karbonu mialem na mysli rame"

Wiem co miales na mysli.
Totez napisalem, ze aramidu jest tam tyci tyci. Reszta to wypelniacz. Wlokna i plecionki maja za zadanie trzymac te konstrukcje w kupie na wypadek naprezen, ale same z siebie ksztaltu nie zapewniaja (przynajmniej jak na razie byloby to niewykonalne).


Te ramy nie sa wypiekane. To co tam masz to jest suszarka do epoksydu, ktory wzmacniany jest wprasowanym wlokenem.

Dla przykladu silowniki pneumatyczne typu MUSCLE to weze "gumowe" z wprasowana skosnie pleciona rura aramidowa.

Kazdy z tych materialow robi sie praktycznie tak samo. Przy niektorych (wkladki balistyczne) ciezko utrzymac norme produkcyjna.


bumeluję

Tagi:


litespeed
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 1
Rejestracja: 14 lis 2010, 13:10
Lokalizacja: Poznań

#32

Post napisał: litespeed » 14 lis 2010, 19:09

Witam,

Temat tytanu w rowerach ponownie!:)

Poszukuje kogoś kto podejmie się pospawania / naprawy ramy rowerowej wykonanej ze stopu tytanu. Rama prawdopodobnie wykonana jest ze stopu Al 6/4 Titanium( cokolwiek to oznacza:)

Uszkodzenie nie jest duże, postaram się umieścic zdjęcie ramy jutro.

mój mail: [email protected]


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#33

Post napisał: acetylenek » 19 sty 2011, 13:45

Oto co przyszło od kolegi litespeed i jak opuściło moje ręce.

Na ostatnim zdjęciu widać ramę po nieudolnej próbie spawania w taki stanie ją otrzymałem do naprawy. Otwór który widać został wykruszony bez większego trudu w związku ze znaczną zawartością zanieczyszczeń. Uszkodzeniem ramy było pęknięcie wynikające najprawdopodobniej ze zmęczenia materiału (dość leciwa rama). Efekty spawania po dokładnym oczyszczeniu i odpowiednim zabezpieczeniu doprowadzenia gazu ze wszystkich stron widać na pierwszych dwóch zdjęciach.
Załączniki
Rama 00.JPG
Rama 00.JPG (69.3 KiB) Przejrzano 2458 razy
Rama 01.jpg
Rama 01.jpg (72.07 KiB) Przejrzano 2456 razy
Rama 11.jpg
Rama 11.jpg (72.47 KiB) Przejrzano 2460 razy


mariusz.n3stor
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 14
Rejestracja: 25 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

#34

Post napisał: mariusz.n3stor » 25 lut 2011, 19:46

Przy naprawach tytanu (w przypadku braku kosztownej komory) ludzie uzywaja jeszcze monstrualnie dużych dysz, o srednicy nawet 30 mm. Mysle, ze dla pokazanej tu w watku rurki zalatwilo by to sprawe przebarwien od zewnatrz. Tylko, ze taka dysze tez trzeba posiadac... i watpie by dla jednego preta z siodelka ktos to specjalnie zamawiał.


Mack
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 33
Rejestracja: 11 sty 2007, 09:57
Lokalizacja: Rzeszów

#35

Post napisał: Mack » 27 gru 2011, 10:49

acetylenek pisze:

Jest tyle wspaniałych materiałów o bardzo dobrej wytrzymałości i stosunkowo niskiej cenie na elementy konstrukcyjne dlaczego zatem producenci sprzętu sportowego stosują tytan ? Odpowiedź jest prosta tytan to fetysz i tyle. Tytan jest bardzo dobrym materiałem i ma swoje miejsce w przemyśle, jakie ... takie gdzie są silne warunki korozyjne i podwyższona temperatura czyli energetyka. Wymienniki ciepła, zbiorniki, aparatura procesowa to są istotne rzeczy które wykonuje się z tytanu. Tytan wygrywa ze stalą w wysokiej temperaturze i warunkach korozyjnych. Robi się też niektóre elementy silników spalinowych, pokrycia samolotów.

Użycie tytanu jako ośka w rowerze uważam za niecelowe bo taką ośkę równie dobrze i lekko można zrobić z dobrej stali prawidłowo obrobionej cieplnie.

.
Chciałem odświeżyć temat tytanu ponieważ nie mogę się zgodzić do końca z niektórymi opiniami.
Tytan a raczej jego stopy to nie tylko fetysz w sprzęcie sportowym a rowerowym to już zupełnie. Mówię tutaj o sprzęcie najwyższej klasy. Fakt, dobra stal jest niezłym materiałem dla części rowerowych jednak jej ciężar właściwy powoduje że nie zawsze będzie lepsza od stopów tytanu. Weźmy dla przykładu taką ramę rowerową. Najwyższej klasy ramy stalowe mają (a raczej miały) rurki o ściankach 0.4mm i ważą ok. 1.3kg. Problemem w osiągnięciu niższej wagi jest właśnie grubość ścianek. W przypadku tytanu ścianki mogą być dwa razy grubsze lub trochę cieńsze aby uzyskać niższą wagę (najlżejsze tytanowe ramy ważą ok. 1kg).

Jeśli chodzi o podany przykład ośki (domniemywam że w piastach) to żeby stalowa miała tą samą wagę i wytrzymałość co tytanowa to jej ścianka musiałaby mieć ok. 0.5mm w tylnej i 0.3mm w przedniej piaście (grubości są podane dla niezbędnej wytrzymałości). Samo technologiczne wykonanie takich osiek jest utrudnione. To samo dotyczy innych części np. śrubek.
Poza tym odporność na korozję przemawia za tytanem.
Minus dla tytanu to gorsza obróbka, chociaż przy dzisiejszych maszynach i narzędziach to już nie jest jakiś super problem.

Do kolegi vv3k70r W sprzęcie rowerowym najczęściej używany jest stop Ti-6Al-4V Jak sam symbol pokazuje jest to stop tytanu z domieszką ok. 6% aluminium i 4%wanadu. Gęstość jego to 4.43g/cm3 a wytrzymałość na rozciąganie coś ok. 850kg/cm3. Proszę nie pisz ciągle że jest to stop aluminium z tytanem (z domieszką tytanu) bo tego drugiego jest ok. 90%.
Nie rozumiem również dlaczego uważasz że włókna aramidowe są potrzebne do tego żeby ''sie epoksydy kupy trzymaly''. Dla jasności, myślę że chodzi o jeden z rodzajów aramidów konkretnie kevlar. Współcześnie podejrzewam że mało która rama jest wykonywana z udziałem również kevlaru z prostego powodu - ceny.


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#36

Post napisał: acetylenek » 27 gru 2011, 18:00

Weźmy dla przykładu taką ramę rowerową. Najwyższej klasy ramy stalowe mają (a raczej miały) rurki o ściankach 0.4mm i ważą ok. 1.3kg.
Dlatego robi się ramy ze stopów aluminium.

Pisząc że jest tyle świetnych materiałów nie chodziło mi o to że stal jest jedynym słusznym rozwiązaniem.

Stop aluminium 7020 jest całkiem przyzwoity. Rm 320 MPa przy gęstości 2,7g/cm3
"nadaje się szczególnie do połączeń spawalnych, możliwość utwardzenia dyspersyjnego ze starzeniem naturalnym, budowa maszyn i pojazdów" szczególnie mnie się podoba to starzenie naturalne.

Jest jeszcze 7075 który co prawda się nie za bardzo spawa ale ma Rm 500 MPa

Jest jeszcze tytan o którym piszesz Rm 930 - tak znalazłem

Porównując wytrzymałość na rozciąganie do gęstości otrzymujemy

7020 - 118
7075 - 185
Ti-6Al-4V - 206 Rm/gęstość

Przedstawiając tą jednostkę bardziej obrazowo będzie to wytrzymałość na rozciąganie pręta o tej samej masie i długości. Jak widać stop aluminium nie wypada jakoś szczególnie gorzej (niestety tylko ten nie bardzo spawalny). Biorąc pod uwagę możliwości cieniowania ścianek to aluminium jest leprze od stali i st. tytanu.

Nie ma się co czarować to jest tylko jeden parametr. Jest jeszcze np. moduł sprężystości i rama z tytanu będzie bardziej "gumowa" podatna na dokształcenia sprężyste niż wykonana z innych materiałów.


Mack
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 33
Rejestracja: 11 sty 2007, 09:57
Lokalizacja: Rzeszów

#37

Post napisał: Mack » 27 gru 2011, 19:50

acetylenek pisze:

Jest jeszcze 7075 który co prawda się nie za bardzo spawa ale ma Rm 500 MPa

Jest jeszcze tytan o którym piszesz Rm 930 - tak znalazłem

Porównując wytrzymałość na rozciąganie do gęstości otrzymujemy

7020 - 118
7075 - 185
Ti-6Al-4V - 206 Rm/gęstość

Przedstawiając tą jednostkę bardziej obrazowo będzie to wytrzymałość na rozciąganie pręta o tej samej masie i długości. Jak widać stop aluminium nie wypada jakoś szczególnie gorzej (niestety tylko ten nie bardzo spawalny). Biorąc pod uwagę możliwości cieniowania ścianek to aluminium jest leprze od stali i st. tytanu.

Nie ma się co czarować to jest tylko jeden parametr. Jest jeszcze np. moduł sprężystości i rama z tytanu będzie bardziej "gumowa" podatna na dokształcenia sprężyste niż wykonana z innych materiałów.

No właśnie 7075 bardzo dobry materiał, w swojej produkcji używam tylko ten stop aluminium. Bardzo dobra obrabialność, stosunkowo dobrze się anoduje i barwi a do tego przyzwoita cena (biorąc pod uwagę właściwości).


Odnośnie modułu sprężystości tytanu, to oczywiście zgadza się że jest on bardziej podatny na odkształcenia ale w ramach rowerowych nie zawsze oznacza to negatywną cechę. Nie wiem jak to jest ale dużo jeździłem na ''miękkich'' ramach jednak czasów wcale nie miałem gorszych od tych na sztywnych. W tej kategorii włókno węglowe (tylko dobre i dobrze wykorzystane w kompozycie) przewyższa każdy niekompozytowy materiał.
Ale zrobiło się trochę nie na temat.


Punkxtr
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 7
Rejestracja: 30 lis 2016, 13:00
Lokalizacja: Warszawa

#38

Post napisał: Punkxtr » 24 sty 2017, 21:47

Pozwolę sobie odkopać temat, żeby nie zakładać nowego. Posiadam tytanową ramę wykonaną ze stopu 3Al/2.5V, do której chciałbym przyspawać dwie przelotki z identycznego stopu. Powierzchnia styku obu elementów wyniesie maksymalnie 0,5 cm kwadratowego, ale raczej mniej.

Zależy mi na estetyce wykonania - nie chciałbym aby miejsce spawu było przebarwione. Rama jest droga więc chciałbym aby zrobił to ktoś, kto zna się doskonale na rzeczy. Niestety krajowe firmy nie podejmują się tematu - za mała pierdoła. A za granicą wyceniają mi to na ok. 300 Euro z przesyłką co pozostawię bez komentarza.

Może ktoś coś podpowie? Naprawa ramy z postu wyżej wygląda dość obiecująco. Dzięki!

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”