Spawanie ramy aluminiowej

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
kawas
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 5
Rejestracja: 19 paź 2009, 18:51
Lokalizacja: Łódz

Spawanie ramy aluminiowej

#1

Post napisał: kawas » 21 paź 2009, 18:18

Mam do pospawania ramę aluminiową, gdzie mogę sprawdzić albo czym się sprawdza z jakiego materiału jest dokładnie ? od razu powiem że nie jest to czyste aluminium potrzebuje dokładnie wiedzieć z czego jest to zrobione aby dobrać odpowiedni drut do spawania tego materiału po to aby nie pękła po jakimś czasie.



Tagi:


zdzicho
Posty w temacie: 1

#2

Post napisał: zdzicho » 21 paź 2009, 18:38

Dokładnie ,to przy pomocy analizy składu chemicznego np. na urządzeniu Kwantowag.


lukadyop
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1377
Rejestracja: 30 cze 2008, 21:10
Lokalizacja: szczecin

#3

Post napisał: lukadyop » 21 paź 2009, 20:06

* 1XXX Aluminium o czystości minimum 99 %
* 2XXX Stopy aluminium - miedź Al – Cu
* 3XXX Stopy aluminium – mangan Al – Mn
* 4XXX Stopy aluminium – krzem Al – Si
* 5XXX Stopy aluminium – magnez Al – Mg
* 6XXX Stopy aluminium – magnez – krzem Al – Mg - Si
* 7XXX Stopy aluminium – cynk – magnez Al – Zn - Mg
* 8XXX Pozostałe stopy (np. z zawartością litu)




W zależności od składu chemicznego i zastosowania stopy Aluminium dzielą się na tzw. serie:

1. Do obróbki plastycznej:
* 1xxx – czyste Aluminium: w przemyśle elektrycznych i chemicznym,
* 2xxx – Al-Cu (lub z dodatkiem Mg): przemysł lotniczy,
* 3xxx – Al-Mn: głównie budownictwo,
* 4xxx – Al-Si: do wyrobu drutów spawalniczych i do lutowania twardego,
* 5xxx – Al-Mg: przemysł okrętowy, elementy statków,
* 6xxx – Al-Mg-Si: stosowane w budownictwie,
* 7xxx – Al-Zn (lub z dodatkiem Cu, Mg, Cr i Zr): w przemyśle lotniczym i innych konstrukcjach wysokowytrzymalych,
* 8xxx – Al-Sn-Li: różne zastosowania.

2. Odlewnicze:
* 1xx.x – czyste Al: do produkcji wirników silników elektrycznych,
* 2xx.x – Al-Cu,
* 3xx.x – Al-Si (lub z dodatkiem Cu, Mg): najpopularniejszy stop odlewniczy, różne zastosowania,
* 4xx.x – Al-SI,
* 5xx.x – Al-Mg,
* 6xx.x – seria nieużywana,
* 7xx.x – Al-Zn (lub z dodatkiem Cu, Mg),
* 8xx.x – Al-Sn,
* 9xx.x – inne elementy,


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#4

Post napisał: acetylenek » 21 paź 2009, 21:11

Zadam pytanie odwrotne.

:!: A jaki drut Pan posiada? :!:

nie mniej ważne jest

Jaki drut może Pan kupić ?

Bardzo często odpowiedź na te pytania "ułatwia" "dobór" drutu do danego zastosowania.

Ja stawiam na to że jest to aluminium serii 6000 lub 7000 jedno od drugiego można rozróżnić przez to że na 7000 po spawaniu TIG widać żółty nalot tlenku cynku (to nie pomyłka tlenek cynku żółty - biel cynkowa nie zawsze jest biała).

Ta rama dopiero powstaje czy jest do naprawy ? Coś więcej na temat tej ramy ?

Pękanie po jakimś czasie może być wynikiem zmęczenia materiału a to nieprawidłowym projektem ramy. Są takie ramy rowerowe które pękają tylko w jednym określonym miejscu. Kawasaki Ninja też ma takie miejsce w starszych modelach jest często występujące pęknięcie ramy mniej więcej w połowie długości zbiornika od spodu.

Odpowiadając na pytanie

Skład można sprawdzić spektroskopem (bardzo mało inwazyjna metoda). Są wersje przenośnie takiego analizatora, raczej trzeba szukać sporej odlewni lub laboratorium specjalizujące się w takich analizach.

Pozdrawiam


Autor tematu
kawas
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 5
Rejestracja: 19 paź 2009, 18:51
Lokalizacja: Łódz

#5

Post napisał: kawas » 21 paź 2009, 21:40

Odnośnie drutu to go nie posiadam jeszcze, spawaniem zajmuje się mój ojciec od 25lat i on by mi to pospawał dobrze gdy by tylko wiedział co to za materiał jest dokładnie
rama jest od motocykla Kawasaki zzr600 z 95r do naprawy pękła w tym miejscu po kolizji z psem :evil:
Obrazek
Obrazek


acetylenek
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 577
Rejestracja: 12 mar 2006, 21:46
Lokalizacja: Kraków/Olkusz

#6

Post napisał: acetylenek » 21 paź 2009, 23:53

Najprawdopodobniej (na granicy pewności) jest to seria 6000 i do tego będzie drut 4043 czyli AlSi5 łatwo dostępny w handlu (tzn. inny jaki można kupić to AlMg5 reszta raczej trudno dostępna, jak się mylę to proszę o konkretnego dostawcę innego drutu w Polsce).

Do serii 7000 raczej stosuje AlMg5.

Jak ktoś spawa takie rzeczy to raczej wie jakiego drutu użyć.
Jeśli nie masz żadnego drutu to znaczy że generalnie nie spawa twój tata aluminium?
To raczej nie wróży dobrych efektów. Domyślam się że dysponuje odpowiednim sprzętem TIG AC/DC.

Ja osobiście bym był ostrożny z naprawą takiej ramy tzn. co jakiś czas warto obejrzeć czy gdzieś nie pęka (nie koniecznie w miejscu spawu) bo mogło nastąpić osłabienie i zmęczeniowo może się uszkodzić. Co jakiś czas warto popatrzeć na wszystkie spawy tej ramy.


Autor tematu
kawas
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 5
Rejestracja: 19 paź 2009, 18:51
Lokalizacja: Łódz

#7

Post napisał: kawas » 22 paź 2009, 00:59

dzięki za informacje :grin:
to prawda mój tata na codzień w pracy nie zajmuje się spawaniem aluminium ale potrafi ten materiał spawać i co do efektów to się nie obawiam z tej strony.(spawacz z zamiłowania)
co do sprzętu to będzie wypożyczony TIG bo osobiście też tego typu spawarki nie posiadam chyba że do kupie przystawkę do mojej spawarki ale na to się na razie nie zanosi.
Odnośnie materiału i drutu popytam się jeszcze zanim będę spawał dla większej pewności.
Co do dostawców jak znajdę wyślę na pw.


po spawaniu i prawdopodobnie prostowaniu będę oglądał od czasu do czasu czy nic się nie dzieje z ramą bo mam świadomość ze tego typu rzeczy już się nie powinno naprawiać.


skoczek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1095
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:04
Lokalizacja: Cieszyn/Kraków

#8

Post napisał: skoczek » 22 paź 2009, 01:20

Rozumiem że pies za szybko biegł, nagle wyrósł motocykl przed nim więc wpadł na niego poczynając spustoszenia w ramie :roll: :mrgreen: . Pytanie teraz brzmi - kto poheftuje psa ? ;) Wybaczcie za wypowiedź nie w temacie ;)
Pozdrawiam, skoczek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”