Strona 1 z 1

Wiercenie w miedzi problem!?!

: 17 cze 2010, 10:50
autor: powers1984
Witam
Od jakiegoś czasu pracuje na frezarce TM-1P zrobiłem już kilkanaście robót w różnych materiałach - mam niewielkie doświadczenie i wciąż się uczę ,a i tak cały czas mnie coś zaskakuje ale przejde do sedna mam 33 mm średnicy wałki z miedzi i robie sobie wiercenie korzystając z cyklów G83 no i sobie wierce na parametrach które wyliczyłem 6 otworów po 35 mm głęgokości i 2 otwory na przelot ok 63 mm
Problem tkwi w tym że połamałem już 4 wiertło na tym samym otworze natomiast inne otwory na tych samych parametrach wiercą się normalnie więc stąd moje pytanie o co chodzi ?
Mam założone długie wiertło 4 ustawiłem 2000 obrotów i F 200 -250 oraz skok 5 mm i nie wiem czy te parametry są dobre może problem tkwi w czymś innym może za mały/duży skok
Dziękuję za każdą pomoc i naprowadzenie mnie na jakiś trafny trop
Pozdrawiam

: 17 cze 2010, 11:05
autor: marchru
podaj więcej danych:
oznaczenie wiertła, o który otwór chodzi.
Najlepiej jak przepiszesz linijki kodu z tym cyklem.

: 17 cze 2010, 12:42
autor: jasiu...
Nie ma wierteł uniwersalnych. Te do miedzi mają nieco inną geometrię rowka wiórowego, inny kąt wierzchołkowy i cechę: NWMc albo NWMg

Problem w tym, że wiertła zwykłe będą się w miedzi zaklejać. I w przypadku tych przeznaczonych do miedzi musisz zadbać o odpowiednie smarowanie (bo nie tylko chłodzenie) w otworze. Czasem zwykła emulsja nie wystarcza, musisz kombinować z naftą, denaturatem, emulsjami specjalnymi. Ja najpierw czepiałbym się narzędzi, sposobu doprowadzenia chłodzenia i odprowadzenia wiórów. No i przy głębokich otworach, żeby wiór wyszedł musisz doświadczalnie, oglądając co masz na wiertle (czy się nie klei) dobierać parametry. Miedź miedzi nie równa, jedna klei się bardziej, inna daje ładny wiórek odchodzący od wiertła, ale specjalne wiertło na pewno warto kupić.

Te wiertła sa czasem bardzo tanie, leżą na magazynach, bo nikt ich nie kupuje, nie wiedząc do czego służą.

: 17 cze 2010, 19:46
autor: Bbuli
Tak jak pisze Jasiu-smarowanie i chłodzenie-lej aż do przesady.Dykta lub nafta.

: 22 cze 2010, 13:06
autor: WZÓR
Bbuli pisze:Tak jak pisze Jasiu-smarowanie i chłodzenie-lej aż do przesady.Dykta lub nafta.
Już widzę minę mojego szefa i kolegów , jakbym ,,zatankował'' w VF-5 dyktę do pełna.... :roll:
Moim zdaniem problem tkwi w doborze wiertła i parametrów.

: 05 lip 2010, 12:48
autor: powers1984
Najlepsze jest to że wierciłem i się złamało na 3 otworze, jednak włożyłem nowe wiertło ominąłem ten otwór na którym się połamało i co ciekawe reszta otworów się wywierciła a tutaj jest ten kod gdzie w T7 mam to wiertło HSS fi 4 kąt wierzchołkowy 135 stopni

T7 M06
G00 G90 G58 X0. Y0.
S2000 M03
G43 H07 Z25. M08
G83 G98 Z-35. R2. F250. Q5. L0
G70 I13.3 J72.95 L2
G70 I13.3 J107.05 L2
G70 I13.3 J162.95 L2
G00 G80 Z25. M09

T7 M06
G00 G90 G58 X0. Y0.
S2000 M03
G43 H07 Z25. M08
G83 G98 Z-63. R2. F200. Q5. L0
G70 I13.3 J17.05 L2
G00 G80 Z25. M09

: 05 lip 2010, 13:15
autor: WZÓR
powers1984 pisze:...to wiertło HSS fi 4 kąt wierzchołkowy 135 stopni ...
Weź jeszcze pod uwagę kąt wzniosu linii śrubowej wiertła (patrz; foto).
Jak na moje oko , to za małe obroty .
Śmiało możesz dać Vc=30 ÷ 50 (przy wiertle Fi 4.0).
Parametr Q ... zmniejsz.

: 06 lip 2010, 09:25
autor: powers1984
Dzięki za informacje zwiększe obroty a o ile zmniejszyć skok o połowe wystarczy czy więcej. Rozumiem że posuw zostawić tak jak jest czy też coś mogę kombinować ?

: 06 lip 2010, 09:52
autor: WZÓR
powers1984 pisze:Dzięki za informacje zwiększe obroty a o ile zmniejszyć skok o połowe wystarczy czy więcej. Rozumiem że posuw zostawić tak jak jest czy też coś mogę kombinować ?
Obroty S3800 , parametr Q2.
Posuw na razie zostaw ( jakby szło nie tak , to zmniejsz).

Re: Wiercenie w miedzi problem!?!

: 20 gru 2017, 14:05
autor: sonia_sonia
cześć,
może przyda się tu taki kalkulator:
http://www.custompartnet.com/calculator ... d-and-feed
Też szukam dobrych konfiguracji do frezowania miedzi, podobno ładnie wychodzi przy większych prędkościach ale trzeba chłodzić np: 1.5mm frez kulowy prędkość 24000 RPM + chłodzenie olejem (zapobiega też adhezji).