Strona 1 z 2

Dokładność pozycjonowania osi C

: 02 sie 2022, 13:37
autor: krayerster
Dzień dobry,

chciałbym potoczyć potem frezować, potem znów toczyć, frezować i odciąć.
Co może pójść nie tak?

Otóż nowy sposób pozycjonowania zmienił się w nowej konstrukcji i dokładność 0,02° to owszem jest ale w obrębie jednego "zasprzęglenia"
( https://www.haascnc.com/pl/machines/lat ... t-10y.html )
Czyli jak użyję M155 a potem ponownie M154 to pozycje się rozjeżdżają i nie mogę zrobić przykładowo fazki w tym samym miejscu co wcześniej otwór na obwodzie.
Rozjazd pozycji kątowej jest różny czasem mniejszy czasem większy. :x

To normalne?

pozdrawiam

Re: Dokładność pozycjonowania osi C

: 02 sie 2022, 21:02
autor: WZÓR
Po M154 używasz G00 C**** ?
_______
**** - kąt

Mariusz.

Re: Dokładność pozycjonowania osi C

: 03 sie 2022, 09:52
autor: krayerster
WZÓR pisze:
02 sie 2022, 21:02
Po M154 używasz G00 C**** ?
_______
**** - kąt

Mariusz.
Tak. :shock:

Re: Dokładność pozycjonowania osi C

: 03 sie 2022, 10:02
autor: WZÓR
Wydaje mi się , że masz luz między zębatką silnika od osi C a zębatką na wrzecionie.
Sam raczej tego nie ustawisz , generalnie spójrz sobie na proces zazębiania:

M154
G04P5.
M155
G04P5.
M99

i zobacz czy koła dobrze sie dotykają (w wielu wypadkach jest tam luz i serwis musi to ustawić)

Mariusz.

Re: Dokładność pozycjonowania osi C

: 03 sie 2022, 11:11
autor: krayerster
WZÓR pisze:
03 sie 2022, 10:02
Wydaje mi się , że masz luz między zębatką silnika od osi C a zębatką na wrzecionie.
Sam raczej tego nie ustawisz , generalnie spójrz sobie na proces zazębiania:

M154
G04P5.
M155
G04P5.
M99

i zobacz czy koła dobrze sie dotykają (w wielu wypadkach jest tam luz i serwis musi to ustawić)

Mariusz.
W moim modelu nie ma żadnych zębatek, sprzęgieł czy silników specjalnie dla osi C.
Jest pierścień magentyczny oraz enkoder. "Zasprzęglanie" tutaj to na moje wyszukiwanie pozycji zerowej na pierścieniu magnetycznym.
I to wyszukiwanie pewnie jest niedokładne. Pytanie czy powinno... :roll:

Re: Dokładność pozycjonowania osi C

: 03 sie 2022, 11:20
autor: WZÓR
krayerster pisze:
03 sie 2022, 11:11
WZÓR pisze:
03 sie 2022, 10:02
Wydaje mi się , że masz luz między zębatką silnika od osi C a zębatką na wrzecionie.
Sam raczej tego nie ustawisz , generalnie spójrz sobie na proces zazębiania:

M154
G04P5.
M155
G04P5.
M99

i zobacz czy koła dobrze sie dotykają (w wielu wypadkach jest tam luz i serwis musi to ustawić)

Mariusz.
W moim modelu nie ma żadnych zębatek, sprzęgieł czy silników specjalnie dla osi C.
Jest pierścień magentyczny oraz enkoder. "Zasprzęglanie" tutaj to na moje wyszukiwanie pozycji zerowej na pierścieniu magnetycznym.
I to wyszukiwanie pewnie jest niedokładne. Pytanie czy powinno... :roll:
W SL- 20 , jaką obsługiwałem to było.

W/g mnie powinieneś wezwać serwis bo coś się rozregulowało.

Mariusz.

Re: Dokładność pozycjonowania osi C

: 08 sie 2022, 06:05
autor: krayerster
Przyjechali. Wymienili pierścień magnetyczny i enkoder wraz z przewodem.
Otrzymałem informacje z serwisu, że "tak musi być", że maszyna naprawiona itd.

Wystawili fakturę na niecałe 18k zł, jak dobrze pamiętam. Czyli rozumiem, że nikt z Was nie ma podobnego problemu.
Dzięki za pomoc Mariusz.

Re: Dokładność pozycjonowania osi C

: 08 sie 2022, 09:14
autor: WZÓR
Ile lat ma ta maszyna , że wymienili pierścień magnetyczny i enkoder z przewodem?
I jak często używałeś osi C podczas wykonywania prac zleconych ?

.... , coraz bardziej lipne są te Haas -y.

Mariusz.

Re: Dokładność pozycjonowania osi C

: 08 sie 2022, 14:40
autor: krayerster
Praktycznie nówka... 2019 rok produkcji..

Osi C używałem sporadycznie... Jak przyszło to pracy dwoma oprawkami napędzanymi to zauważyłem problem bo Esprit mi przy zmianie narzędzia rozłączał (M155) i załączał (M154) ponownie os C.. Jak robiłem malutkie rzeczy to ciężko było zauważyć błąd.. dopiero przy fi40 gołym okiem zauważyć można było, że coś nie bangla...

Pierścień należało wymienić bo miał bicie... fabrycznie........ 0,04mm a dopuszczalna była mniejsza wartość nie pamiętam dokładnie jaka..
jaja jak berety.

Re: Dokładność pozycjonowania osi C

: 08 sie 2022, 15:35
autor: WZÓR
krayerster pisze:
08 sie 2022, 14:40
....
Pierścień należało wymienić bo miał bicie... fabrycznie........ 0,04mm a dopuszczalna była mniejsza wartość nie pamiętam dokładnie jaka..
jaja jak berety.
Nic dziwnego , że ludziska zaczęli tokarki Doosan Lynx kupować ..... :|

Mariusz.