TBS 20 - kilka pytań odnośnie polskiego klasyka
: 11 paź 2018, 10:29
Witam , stałem się świeżym posiadaczem tokarki TSB 20 z 85r. , nabyłem ją przez pośrednika a pracowała prawdopodobnie do ostatnich dni w warsztatach elektrowni Łaziska . Stan raczej dobry , wszystko chodzi , wiele rzeczy do regulacji , łożyska wrzeciona raczej do wymiany ale jeszcze będę sprawdzał dokładnie. Bicie na uchwycie dość znaczne , we wrzecionie jeszcze nie miałem okazji sprawdzić . Mam kilka kompletów łożysk które ktoś wymieniał w tej tokarce i wszystkie zwykłe kulowe więc myślę , że takie też są wszędzie we wrzecienniku. Sztywność bez porównania z chińczykami które macałem. Podstawa i stojak pancerny , robi 50 % masy maszynki
Generalnie jestem zadowolony, naprawa polskiej myśli technicznej sprawi mi chyba więcej radości niż nowej chińskiej tokarki
Którym nie umniejszam , na nich też można robić cuda .

łoże nawet z ładnym stanie , nie ma rys ani śladów zużycia , ktoś dbał albo miała jakiś szlif po drodze


śruba pociągowa też całkiem spoko , ma drobne bicie ale myślę że do ogarnięcia .

Panie z 88 r.
:)

hamulca brak , ktoś wymontował , silnik wygląda na oryginalny . Całkiem spory .


Trochę gratów nabytych razem :



Niestety nie ma żadnej podtrzymki , szczęk lewych do uchwytu oraz tulejek :/ uchwyty do nich się ostały oraz koła zmianowe co jest chyba najważniejsze .
Jestem na etapie smarowania i czyszczenia . Ktoś mi powie prosze , od czego są te otwory ? :

Tutaj wygląda to jak brakująca olejniczka , zbiera się tam syf ale pewności nie mam
Natomiast te dwa :


Są tak jakby na łączeniu dwóch elementów ale nie wyglada to na śrubę , ani na nit.
Jeśli ktoś wie co tam powinno być to proszę podpowiedź .
Możliwe, że to trywialne pytanie ale z DTR dowiedziałem że wrzeciono ma stożek morse'a B22 a konik poprostu morse'a 2 .
Co to za rodzaj stożka B22 ?? chodzi o rodzaj zakończenia ( płetwa ) czy to inny stożek niż morse'a 2 ? Gdzieś kiedyś słyszałem że one się różnią ale nie mogę znaleźć potwierdzenia .
Podpowiedzcie mi jeszcze na co zwrócić szczególną uwagę w tej maszynce .
Dzięki i pozdrawiam



łoże nawet z ładnym stanie , nie ma rys ani śladów zużycia , ktoś dbał albo miała jakiś szlif po drodze


śruba pociągowa też całkiem spoko , ma drobne bicie ale myślę że do ogarnięcia .

Panie z 88 r.


hamulca brak , ktoś wymontował , silnik wygląda na oryginalny . Całkiem spory .


Trochę gratów nabytych razem :



Niestety nie ma żadnej podtrzymki , szczęk lewych do uchwytu oraz tulejek :/ uchwyty do nich się ostały oraz koła zmianowe co jest chyba najważniejsze .
Jestem na etapie smarowania i czyszczenia . Ktoś mi powie prosze , od czego są te otwory ? :

Tutaj wygląda to jak brakująca olejniczka , zbiera się tam syf ale pewności nie mam
Natomiast te dwa :


Są tak jakby na łączeniu dwóch elementów ale nie wyglada to na śrubę , ani na nit.
Jeśli ktoś wie co tam powinno być to proszę podpowiedź .
Możliwe, że to trywialne pytanie ale z DTR dowiedziałem że wrzeciono ma stożek morse'a B22 a konik poprostu morse'a 2 .
Co to za rodzaj stożka B22 ?? chodzi o rodzaj zakończenia ( płetwa ) czy to inny stożek niż morse'a 2 ? Gdzieś kiedyś słyszałem że one się różnią ale nie mogę znaleźć potwierdzenia .
Podpowiedzcie mi jeszcze na co zwrócić szczególną uwagę w tej maszynce .
Dzięki i pozdrawiam