Jak najlepiej ustawić wrzeciono w osi

Dyskusje na temat popularnych małych tokarek hobbystycznych.

Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 9
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

Jak najlepiej ustawić wrzeciono w osi

#1

Post napisał: m.j. » 09 lis 2009, 09:15

Mam pytanie do szanownych kolegów. W poprzednich tematach mówiłem o problemie nie osiowości konika względem wrzeciona. Jednak po zgrubnych pomiarach mam inne podejrzenie. Może pokrótce wyjaśnię co i jak robiłem. Po przetoczeniu pręta okazało się, że robi stożek. Niestety podejrzenie nie osiowości konika nie pozwoliło mi toczyć w kłach, ponieważ byłoby to bez sensu. Jeśli na pręcie powstawał stożek podejrzenie padło na nie osiowość wrzeciona względem łoża. Po przetoczeniu innego pręta (tym razem nieco dłuższego - około 12cm) stożek był, ale jakiś dziwny i wcale nie większy niż poprzednio (około 0.1mm), choć długość pręta była ponad 2x większa. To skierowało moje podejrzenia na luz sanek. Luz był. Po kasacji owego luzu przetoczyłem wałek ponownie lecz stożek pozostał. Znalazłem więc pręt o długości ponad 50cm i osadziłem go we wrzecionie tak aby bicie było jak najmniejsze. Zrobiłem nakiełek i osadziłem drugi koniec w kle obrotowym. Starałem się jak najlepiej wykonać nakiełek nawiertakiem jednak nie jestem pewny jakości wykonania. W każdym razie od uchwytu do kła było ponad około 40cm. Gdy pręt był złapany uchwytem za sam koniec to kieł wchodził w nakiełek prawie bez problemu. Po wysunięciu pręta na powyższą długość kieł był ciut powyżej nakiełka. Mierząc czujnikiem ugięcie pręta przy wprowadzaniu kła w nakiełek różnica była około 0.25mm. Nie wiem tylko na ile można to zrzucić na wypaczenie pręta, a na ile na domniemaną nie osiowość wrzeciona - pręt był stary i małej średnicy, więc ewentualne wypaczenia sa prawdopodobne. Po przetoczeniu pręta na długości około 35cm wymiar był większy na końcach czyli przy uchwycie i koniku i wynosił 14.31, a przy środku zmniejszał się do 14.20. Wnioskuję z tego że oś idzie trochę do dołu względem łoża, a nóż jest ieco poniżej właściwej osi.

Teraz mam pytanie jak skasować ową nie osiowość. nie chciałbym wysyłać sprzęt do reklamacji z powodu tego, że mam małe bicie na uchwycie i ogólnie maszynka cicho i ładnie chodzi. Czy trzeba rozebrać wrzeciono czy wystarcz dać podkładki pod korpus wrzeciennika, który przecież opiera się na łożu i jest dociskany od dołu dwoma dociskami. Luzując dociski i wkładając podkładki osiowość dałoby się moim zdaniem zlikwidować. Czy jest to może zły pomysł i są inne metody??

Zamierzam kupić długi utwardzany powierzchniowo pręt do hydraulik siłowej o równej powierzchni o ø=18mm i na nim porobić pomiary.


tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów

Tagi:

Awatar użytkownika

Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#2

Post napisał: Rayford » 09 lis 2009, 10:27

Był już taki temat wałkowany, zerknij tu https://www.cnc.info.pl/topics89/lekka- ... t15544.htm

Awatar użytkownika

gmaro
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3671
Rejestracja: 23 sie 2005, 13:27
Lokalizacja: zapytaj
Kontakt:

#3

Post napisał: gmaro » 09 lis 2009, 10:30

Tylko to wszystko są tematy m.j kolego Rayford
Czlowiek z ideą jest uważany za wariata - aż do czasu gdy jego idea zwycieży. (Potem uznaje się go za bohatera i za pioniera danej dyscypliny.)
Pomogłem... ;) to nacisnij POMÓGŁ :]


Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 9
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

#4

Post napisał: m.j. » 09 lis 2009, 10:38

O to chodzi, że myslałem, że to konik. Jednak prawdopodobnie jest to związane z wrzecionem. Dlatego pytam jak mozna ustawić jak najmniej inwazyjnie wrzeciono. Odsyłanie na gwarancji może niewiele dać. Przyślą zapewne jeszcze gorzej wykonany egzemplarz :razz:
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów

Awatar użytkownika

Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#5

Post napisał: Rayford » 09 lis 2009, 11:32

gmaro pisze:Tylko to wszystko są tematy m.j kolego Rayford
:oops: :oops: :oops:

Awatar użytkownika

gelorad
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 216
Rejestracja: 23 wrz 2009, 13:32
Lokalizacja: Lublin

#6

Post napisał: gelorad » 09 lis 2009, 16:13

moim zdaniem, jeżeli na końcach jest więcej ( i w miarę jednakowo) a pośrodku mniej to naczy że toczony pręt wykazuje zbyt małą sztywność. Nóż "naciąga" na siebie materiał przy takiej smukłośći? 40cm piszesz, a jaka średnica pręta.

Moze być też tak że nóż jest żle ustawiony czyt. za nisko.


Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 9
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

#7

Post napisał: m.j. » 10 lis 2009, 07:34

gelorad pisze:moim zdaniem, jeżeli na końcach jest więcej ( i w miarę jednakowo) a pośrodku mniej to naczy że toczony pręt wykazuje zbyt małą sztywność. Nóż "naciąga" na siebie materiał przy takiej smukłośći? 40cm piszesz, a jaka średnica pręta.

Moze być też tak że nóż jest żle ustawiony czyt. za nisko.
Średnica to 16mm. W sumie już jestem głupi i muszę poradzić się kooś kto już na tym zęby zjadł.
Mam pytanie - może być tak, że gdy krótki pręt (około 7cm) bez podtrzymywania konikiem bije na końcu o np. 0.05mm to nawet przy dobrze ustawionym sprzęcie na końcu będzie mniejsza średnica, a przy uchwycie większa?? Może to jest przyczyna ? W sumie każy pręt który miałem był małej średnicy i wykazywał bicie w okolicach 0.05, a nawet 0.1. Tylko krótki (11cm) pręt chromowany powierzchniowo z dobrej stali wykazywał bicie wrzeciona czyli poniżej 0.02
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów

Awatar użytkownika

Rayford
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 846
Rejestracja: 03 paź 2006, 20:45
Lokalizacja: Gołdap

#8

Post napisał: Rayford » 10 lis 2009, 10:48

m.j. pisze:Znalazłem więc pręt o długości ponad 50cm i osadziłem go we wrzecionie tak aby bicie było jak najmniejsze. Zrobiłem nakiełek i osadziłem drugi koniec w kle obrotowym. Starałem się jak najlepiej wykonać nakiełek nawiertakiem

Weź pręt zrób nakiełki z obu stron. Następnie w uchwyt włóż kawałek pręta i wytocz stożek na nim który będzie służył za kieł, na wcześniej przygotowany pręt z nakiełkami załóż zabierak i wałek umieść w kłach, przetocz go małym wiórem i napisz jakie są wyniki ...


Autor tematu
m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 9
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

#9

Post napisał: m.j. » 10 lis 2009, 12:12

Pytanie laika - czy do nakiełków nie potrzeba punktować? Używam oczywiście nawiertaków, jednak cały uchwyt wiertarski z nawiertakiem potrafi mi trochę zatańczyć na pręcie więc nie jestem pewien centryczności owych nakiełków.

Druga sprawa - czy na normalną tarczę nutoola da się załozyć zabierak (mam na myśli ten sercowaty uchwyt). Pytam ponieważ widząc inne tarcze zabierakowe to mają one pełno otworów różnej maści, a tarcza na której montujemy uchwyt ma tylko otwory na 3 śruby i jeden otwór przez który możemy rozkręcić wrzeciono.
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#10

Post napisał: BYDGOST » 10 lis 2009, 13:54

m.j. pisze:czy do nakiełków nie potrzeba punktować?
To nic, że wychodzi niecentrycznie. Nakiełki są po to, żeby stanowiły bazę do dalszej obróbki a materiał dajesz z naddatkiem. Po ustaleniu w kłach i obrobieniu wałka na gotowo musi wszystko być centrycznie.

[ Dodano: 2009-11-10, 13:58 ]
m.j. pisze:czy na normalną tarczę nutoola da się załozyć zabierak (mam na myśli ten sercowaty uchwyt).
Sercówkę zakładasz na materiał a jej wystający koniec opierasz o szczękę uchwytu, o ile się da. Do toczenia w kłach zamiast uchwytu trzyszczękowego zakłada się też zabierak z wystającym trzpieniem i o niego zahacza się sercówkę. Wtedy zamiast wytaczanego kła ( tego o którym pisze wyżej Rayford ) musisz włożyć w stożek wrzeciona kieł stały.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Tokarka Nutool 550, Zuch, OUS, TSA, TSB, Mini Lathe i inne małe tokarki”