Strona 1 z 1
Falownik do oryginalnego silnika LD550?
: 16 lis 2024, 15:36
autor: Jarek.p
Wybaczcie, że zakładam nowy wątek, ale wśród licznych przejrzanych na temat silnika tej nie znalazłem tego, co mi potrzebne, bo wszystkie skupiają się raczej na wymianie oryginalnego silnika na tójfazowy i ewentualnym dołożeniu falownika.
Tymczasem mnie mocowo oryginalny silnik w zasadzie wystarcza (toczę niemal wyłącznie małe rzeczy) i choć wiem, że wymiana na trójfazowy by bardzo podniosła kulturę pracy, trochę nie chce mi się chrzanić z przerabianiem mocowania pod nowy silnik, niezbędnymi podcięciami itd. Natomiast bardzo mi brakuje płynnej regulacji obrotów, dlatego myślę o dodaniu falownika do tego co jest.
I tu pytanie do grupy, bo nie mam jak zajrzeć w tej chwili do swojej tokarki, by pomysł zweryfikować: oryginalny silnik to przecież zdaje się normalny indukcyjny silnik z kondensatorem pracy, prawda? Czy po wywaleniu kondensatora nie można go zasilać z 3F? I tym samym dać tam falownik 1F/3F?
Re: Falownik do oryginalnego silnika LD550?
: 16 lis 2024, 16:05
autor: tuxcnc
Jarek.p pisze: ↑16 lis 2024, 15:36
Wybaczcie, że zakładam nowy wątek, ale wśród licznych przejrzanych na temat silnika tej nie znalazłem tego, co mi potrzebne
źle szukałeś.
Re: Falownik do oryginalnego silnika LD550?
: 17 lis 2024, 10:50
autor: antybeton
Są falowniki do silników jednofazowych z kondensatorem ale cena mało zachęcająca.
Falownik FA-1F022
Re: Falownik do oryginalnego silnika LD550?
: 17 lis 2024, 13:05
autor: tuxcnc
antybeton pisze: ↑17 lis 2024, 10:50
Są falowniki do silników jednofazowych
Są i nawet pisaliśmy o tym na Forum całkiem niedawno.
Do LD 550 jest chyba montowany 0,75 kW (mam, ale nie pamiętam), więc nawet ten najtańszy chiński powinien dać radę.
Re: Falownik do oryginalnego silnika LD550?
: 09 gru 2024, 13:53
autor: Jarek.p
Panowie, nie wiem, może źle szukałem, ale wśród przerzuconych iluś wątków na temat falowników nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie. Wiem, że są falowniki do silników jednofazowych, nie o to pytam. Moje pytanie: oryginalny silnik to przecież zdaje się normalny indukcyjny silnik z kondensatorem pracy, prawda? Czy po wywaleniu kondensatora nie można go zasilać z 3F? I tym samym dać tam falownik 1F/3F?
Czyli inaczej pytając: oryginalny silnik ma normalne symetryczne uzwojenia silnika trójfazowego, czy jedynie robocze i pomocnicze? Z dostępnych w necie schematów elektrycznych tej tokarki ciężko się rozeznać, bo widziałem zarówno takie, na których widać dwa uzwojenia, jak i takie, na których jest wrysowany silnik trójfazowy z dodanym kondensatorem, stąd moja nadzieja, że to jest możliwe. Moja tokarka jest zamontowana na ciężkiej podstawie, stoi przy ścianie nie dostanę się do silnika by sprawdzić samemu, prościej mi spytać.
Jeśli taka dyskusja już była, to proszę proszę o linka, a tą usunę.
Re: Falownik do oryginalnego silnika LD550?
: 09 gru 2024, 14:11
autor: tuxcnc
Jarek.p pisze: ↑09 gru 2024, 13:53
oryginalny silnik to przecież zdaje się normalny indukcyjny silnik z kondensatorem pracy, prawda? Czy po wywaleniu kondensatora nie można go zasilać z 3F? I tym samym dać tam falownik 1F/3F?
W mojej LD550 był fabrycznie zamontowany silnik "jednofazowy", czyli z dwoma uzwojeniami.
Szczegółów nie pamiętam, ale go rozbierałem żeby wyciągnąć cztery przewody zamiast trzech (do przełącznika prawo/lewo) i udało się.
Falownik z wyjściem trójfazowym, z takim silnikiem będzie działał, albo nie będzie działał, zależnie od modelu falownika (była o tym dyskusja na forum i nie będę się powtarzał).
Re: Falownik do oryginalnego silnika LD550?
: 09 gru 2024, 16:07
autor: atom1477
Jarek.p pisze: ↑09 gru 2024, 13:53
oryginalny silnik to przecież zdaje się normalny indukcyjny silnik z kondensatorem pracy, prawda?
Nie. Są silniki z kondensatorem rozruchowym, albo z kondensatorem pracy.
Po drugie, to są silniki dwufazowe o niesymetrycznych fazach. Tam więc całkiem im daleko do normalnych silników indukcyjnych.
Więc i tak nie da się ich zasilić z 3 faz.
Potrzebował byś wyjście 2-fazowe z innymi napięciami na jednej i drugiej fazie (i z odpowiednim przesunięciem fazy, raczej innym niż 90° czy 120°).
O wiele prościej użyć falownika nadającego się do zasilania silników 1-fazowych.
Dedykowane 1-fazowe są dość drogie, ale za to istnieją 3-fazowe z opcją pracy jako 1-fazowe (a w przyszłości taki falownik się jeszcze może przydać jako 3-fazowy).
Tu masz temat gdzie już była dyskusja o takich falownikach:
czy-mozna-sterowac-silnikiem-jednofazow ... 23614.html
Posty
tristar0 zignoruj, bo on tam pisał głupoty i trolował.