Montaż prowadnic liniowych itp.
: 07 lis 2018, 22:25
Cześć! Czy jest tu ktoś kto potrafiłby mi wytłumaczyć w jaki sposób montuje się technikę liniową w maszynach o względnie dużej precyzji ruchu takich jak plotery, frezarki itp? Mam na myśli fakt, że jeśli dowolna brama w maszynie która zamontowana jest na 2 prowadnicach liniowych wymaga aby obie prowadnice były względem siebie idealnie równoległe - wózki liniowe są tak precyzyjne że nie mają luzu który pozwalałby kompensować brak zbieżności.
W sytuacji gdy dwie prowadnice są ustawione w taki sposób \ / to brama przesuwając się wzdłuż nich będzie się klinowała i wywierała nacisk na łożyska, szyny itd... niszcząc je z każdym kolejnym ruchem....
Jeśli mowa o amatorskim sprzęcie to jeszcze pół biedy bo ten zazwyczaj nie jest duży ale co w przypadku gdy obrabiarka ma pole robocze np 2 na 3m a masa bramy oraz siła napędów jest znaczna?
To samo pytanie nurtuje mnie gdy mowa o kącie prostym pomiędzy osiami np x i y - jeśli kąt będzie miał np 89,5* to na na obrabianym elemencie o znacznych rozmiarach odchyłka od "pionu" może wynieść nawet kilka mm.
Domyślam się, że elementy montażowe takie jak wózki, prowadnice, elementy bramy posiadają nawiercone otwory przez precyzyjne maszyny ale luz chociażby na otworze przelotowym już może sporą odchyłkę.
Problem z montażem pojawi się także, gdy np trzeba zdemontować którąś osi bo uległa np awarii - jeśli odkręcimy wózek liniowy i go wymienimy, to nie ma szans że przykręcimy nowy w tym samym miejscu...
W jaki sposób rozwiązuje się takie kłopoty?
W sytuacji gdy dwie prowadnice są ustawione w taki sposób \ / to brama przesuwając się wzdłuż nich będzie się klinowała i wywierała nacisk na łożyska, szyny itd... niszcząc je z każdym kolejnym ruchem....
Jeśli mowa o amatorskim sprzęcie to jeszcze pół biedy bo ten zazwyczaj nie jest duży ale co w przypadku gdy obrabiarka ma pole robocze np 2 na 3m a masa bramy oraz siła napędów jest znaczna?
To samo pytanie nurtuje mnie gdy mowa o kącie prostym pomiędzy osiami np x i y - jeśli kąt będzie miał np 89,5* to na na obrabianym elemencie o znacznych rozmiarach odchyłka od "pionu" może wynieść nawet kilka mm.
Domyślam się, że elementy montażowe takie jak wózki, prowadnice, elementy bramy posiadają nawiercone otwory przez precyzyjne maszyny ale luz chociażby na otworze przelotowym już może sporą odchyłkę.
Problem z montażem pojawi się także, gdy np trzeba zdemontować którąś osi bo uległa np awarii - jeśli odkręcimy wózek liniowy i go wymienimy, to nie ma szans że przykręcimy nowy w tym samym miejscu...
W jaki sposób rozwiązuje się takie kłopoty?